آیا آریل اتم با ۱۳۰ اسب بخار قدرت کمتر ولی بیش از یک تن وزن سبکتر میتواند در مسابقهٔ درگ حرف بامو چهارچرخ محرک شود؟
بامو M4 که تعادل بینقصی بین پرفورمنس فوقالعاده و سواری راحت برقرار میکند، یکی از بهترین کوپههای بازار محسوب میشود. این ماشین با تسلیحات مختلفی قابل انتخاب است که آن را سریعتر و سریعتر میکنند. زیر کاپوت کوپۀ باواریاییها یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو قرار گرفته است که در نسخهٔ استاندارد ۴۸۰ اسب بخار قدرت دارد ولی با سفارش پکیج کامپتیشن، این رقم با ۳۰ اسب بخار افزایش به ۵۱۰ اسب بخار میرسد. علاوه بر این، امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک xDrive هم وجود دارد که علاوه بر بهبود کشش، ۲۰ اسب بخار قدرت بیشتری را هم به همراه دارد.
این کوپهٔ سریع اما لوکس آلمانی در برابر یک خودروی چهار سیلندر بسیار سبکوزن پیست محور مثل آریل اتم 4R چه عملکردی خواهد داشت؟ این اسپرت بریتانیایی از پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ هوندا سیویک تایپ R استفاده میکند ولی موتوری که در هاچبک داغ هوندا ۳۲۰ اسب بخار قدرت دارد، با تقویت آریل حالا ۴۰۶ اسب بخار قدرت تولید میکند. یک گیربکس شش سرعتهٔ سکوئنشال که قدرت را به چرخهای عقب میرساند نیز این پکیج را تکمیل میکند تا اتم تجربهٔ رانندگی شبیه فرمول یک را در خودرویی جادهای ارائه کند. هرچند بامو بیش از ۱۰۰ اسب بخار از رقیب بریتانیایی قویتر است ولی در عوض اتم بیش از یک تن سبکتر است. بله بیش از یک تن یعنی تقریباً بهاندازهٔ وزن یک مزدا میاتا!
با چنین اختلاف وزن زیادی، انتظار میرفت آریل در ابتدا جلو بیفتد و در ادامه به دلیل کمبود قدرت مغلوب بامو شود ولی درواقع عکس این داستان رخ داد زیرا بامو به لطف سامانهٔ چهارچرخ محرک در آغاز حرکت بسیار سریعتر عمل کرد درحالیکه آریل در انتقال بیش از ۴۰۰ اسب بخار قدرت به چرخهای عقب مشکل داشت. بااینحال، زمانی که اتم نهایتاً کشش مناسب را پیدا کرد، از رقیب آلمانی پیشی گرفت و با اختلاف یکدهم ثانیه زودتر به خط پایان رسید. در مسابقات رولینگ، اتم شتاب واقعی خود را نشان داد زیرا حالا خبری از مشکل کشش آغاز حرکت از سکون نبود. درنتیجه، بهخوبی توانستیم ببینیم سه برابر نسبت قدرت به وزن بهتر چه میکند. اتم در این مسابقات بهراحتی بامو را پشت سر گذاشت ولی در آزمایش ترمز، M4 با وجود وزن بسیار سنگینتر، تقریباً در مسافت یکسانی با اتم متوقف شد.
مقایسه مشخصات فنی
| آریل اتم 4R | بامو M4 کامپتیشن |
پیشرانه | ۲.۰ لیتری I4 توربو | ۳ لیتری I6 توئین توربو |
قدرت | ۴۰۶ اسب بخار | ۵۳۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۰۰ نیوتن متر | ۶۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته سکوئنشال | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | چهارچرخ |
وزن | ۶۶۵ کیلوگرم | ۱۷۷۵ کیلوگرم |
قیمت | ۸۰,۰۰۰ پوند | ۹۱,۳۲۵ پوند |
BMW is GOD
۲۱ فروردین ۱۴۰۴این مسابقه خیلی نامردیه شما اختلاف وزن رو نگاه کن 😳😳😳😳😳😳
حالا از اون بگذریم وزن بیامو رو هم اشتباه نوشتید وزنش ۱۷۳۰ کیلو هستش نه ۱۷۷۵ کیلو لطفاً اصلاح کنید
امیر دهقان
۲۱ فروردین ۱۴۰۴مشخصات ماشینها مطابق با چیزی که در ویدئو اعلام میشه در جدول ذکر میشه
J
۲۱ فروردین ۱۴۰۴یعنی یه نوجوون از ایران اینو فهمید اما خودشون نفهمیدن که وزن یکی نیست؟
این درگ برای همین برگزار شد که نشون بده تاثیر وزن چقده.
Yaghoob
۲۱ فروردین ۱۴۰۴یه آریل اتم و یه آخر هفته آزاد و یه پیست
متاسفانه هیچکدومشون رو ندارم. حتی آخر هفته آزاد
خاص
۲۱ فروردین ۱۴۰۴فکر نمیکردم شتابثانویهی آریل اتم بیشتر باشه.
Siyavash
۲۱ فروردین ۱۴۰۴این مورچه اتمی واقعا یه هیولا کوچیک هست برا خودش ..تویه پیست واقعا آتیش میسوزونه…
nima.jdm
۲۱ فروردین ۱۴۰۴آریل چه کاتافی داره عشق کردم
Khosrow
۲۱ فروردین ۱۴۰۴وقتی یک سرنشین اضافه تر داری توو ماشینت ممکنه از ماشین کمی ضعیف تر هم جا بمونی / رو کدوم اصل و عقل یک تن وزن کمتر رو اوردن / فان و وقت گذرونیه اونا شده مقاله و بحث گاهه!! ما ..
Alireza
۲۱ فروردین ۱۴۰۴خب با اتم تو تابستون گرما و زمستون سرنا میخوری مسلفرت هم نمیشه رفت فقط مخصوص پیسته ولی بی ام و یه ماشین همه کارس