به نظر میرسد طی دهههای گذشته اولویتهای بامو M تغییر کرده است. در سالهای نهچندان دور یعنی حتی در زمان خودروهایی مثل M3 نسل E92، بخش M پاور صرفاً روی ارائهٔ یک تجربهٔ احساس جذاب و هیجانانگیز تمرکز داشت. در آن خودروها، بخش M میخواست از طرق مختلفی از حس فرمان گرفته تا صدای هیجانانگیز پیشرانه، راننده را تحریک و هیجانزده کند. هماکنون اما به نظر میرسد این اولویتها تغییر کردهاند و حالا خوب یا بد، باموهای M به شتاب خیرهکننده مشهور شدهاند تا جایی که M4 xDrive در آزمایش کارانددرایور موفق به ثبت شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۲.۸ ثانیهای شده است.
M4 چهارچرخ محرک فقط در نسخهٔ کامپتیشن ارائه میشود که این یعنی پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربوی آن ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. وقتی این موتور در کنار گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک و سامانهٔ چهارچرخ محرک xDrive قرار میگیرد، سریعترین M4/M3 تاریخ را خلق میکند. البته بااینوجود هرگز انتظار نداشتیم که این کوپهٔ باواریایی بتواند در شتاب همپای سوپراسپرتهای پورشه و مکلارن پیش برود.
شتاب ۲.۸ ثانیهای M4 xDrive مشابه برخی از بهترین سوپراسپرتهای جهان مثل آئودی R8 پرفورمنس، مکلارن 570S، فراری ۴۸۸ و پورشه ۹۱۱ توربو است. البته شتابهای کارانددرایور با رولاوت ۳۰ سانتیمتری ثبت میشود که معادل دودهم ثانیه است. این یعنی شتاب واقعی کوپهٔ بامو حدود ۳ ثانیه است ولی شتاب همهٔ آن سوپراسپرتهای مذکور هم با همین رولاوت ثبت شده و بنابراین مقایسهٔ آنها درست خواهد بود. همچنین حالا M4 xDrive به یکی از دو خودروی زیر ۱۰۰ هزار دلار تبدیل شده که توانسته شتاب ۲.۸ ثانیهای ثبت کند. تنها خودروی دیگری که موفق به انجام این کار شده شورلت کوروت استینگری Z51 است.
همهٔ اینها بسیار چشمگیر هستند ولی تغییر اولویتهای بامو M را نشان میدهند. محصولات M هیچگاه سریعترین خودروها در کلاس خود نبودند و معمولاً محصولات AMG و حتی برخی مدلهای آئودی اسپرت سریعتر عمل میکردند. از سوی دیگر، محصولات M مثل چاقوی جراحی بودند و رانندگی آنها چنان دقتی داشت که راننده سرعت را به فراموشی میسپرد. مدلهای کنونی این شرکت اما کاملاً تغییر کردهاند. بهعنوانمثال، همین M4 xDrive هرچند پرفورمنس فوقالعادهای را ارائه میکند اما هیجانی که در برخی خودروهای همقیمت یافت میشود را ندارد. به همین دلیل، اگر قرار بود بین این کوپهٔ آلمانی و دیگر خودروی ۲.۸ ثانیهای زیر ۱۰۰ هزار دلار یکی را انتخاب کنیم، کوروت استینگری Z51 را برمیگزیدیم.
Aliakbarkhoei
۵ تیر ۱۴۰۱شتابش حرف نداره اما …
به هرحال خودروی عالیای هست اما من هم مثل نظر نویسنده کُروِت رو ترجیح میدم.
فرای این موضوع؛ کروت عاالی شده. مخصوصا z06
NAVID۰۰۹۸
۵ تیر ۱۴۰۱کروت که جای فکر هم نمیگذارد اما موضوعی که داشتم بِهِش فکر میکردم این بود که در سالهای اخیر بسیاری از خودروها رونمایی شدند که ابتدا احساس بدی نسبت به طراحیشون داشتم مثل لندکروزر ۳۰۰ و بنز w222 و w223 و… که با گذر زمان نه تنها شیفتهاِشان شدم ، بلکه تشویقشان هم میکنم و ماندگاریشان مثل همیشه زبانزد آیندگان میشود !
اما هنوز فاجعهی طراحی bmw روی سری ۴ و ۷ و ۲ را درک نکردم و هروز هم بیشتر بدم میاد در حالی که سری ۲ نسل قبل که در ایران هم کمی وارد شد یا سری ۴ نسل قبل را هنوز که هنوزه نگاهش میکنیم و لذت میبریم !
خودروهای نسل جدید bmw را از نزدیک دیدم و در نمایندگی سوار شدم به جز سری ۷ جدید ، و به جرئت میگم bmw تِر زد با این طراحیها !
امیدوارم سری ۵ را نابود نکنه !
TML BN
۵ تیر ۱۴۰۱آره نوید دقیقا آدم بعضی خودرو ها معرفی میشن میگه چقد زشته ولی بعد یک مدت میشه والپیپر گوشیت😂😂😂
من خودم نسبت به دیفندر جدید همین حسو داشتم وای الان عاشقشم
Ali da
۵ تیر ۱۴۰۱تو چقدر منی TML BN!!
JDM lover
۵ تیر ۱۴۰۱اگه این تونسته همچین تایمی بزنه ، m4 csl چند میزنه؟؟
Behnam1012
۵ تیر ۱۴۰۱شاید به نسبت نسل های پیشین از نظر لذت رانندگی افت کرده باشن ( اینم بخاطر اینه قبلا خودروها مکانیکی تر بودن و سیستم های کامپیوتری کم تر توی رانندگی دخالت میکردن )
اما در پرفرومنس واقعا محصولات جدید بی ام و ترکوندن و جای بحث باقی نذاشتن
بحث ظاهر هم که سلیقه س ولی من نمی پسندم مثلا سری چهار نسل قبل بنظر من جذاب تر بود
ارین صاحب جمعی
۵ تیر ۱۴۰۱بی ام و تنها خودروسازیه که میتونه با بنزین جلوی برق در آینده بایسته
شاهرخ
۵ تیر ۱۴۰۱خود بی ام و داره برقی میشه
بعد مثلا بی ام و چی داره که میتونه جلوی مابقی خودروسازان وایسه؟
هیچ مالی نیس حتی اگه برقی هم بشه بازم نمیتونه جلوی تسلا و فورد وایسه
Reza Waffen SS
۵ تیر ۱۴۰۱هیچ احد و ناسی نمیتونه جلوی برقی ها بایسته
speed-hunter-007
۵ تیر ۱۴۰۱❤️M5 (E60)
Reza Waffen SS
۵ تیر ۱۴۰۱با اینکه زشته ولی این رنگ خیلی بهش میاد
AMANTE
۵ تیر ۱۴۰۱قبلا بی ام و ها در بحث شتاب در برابر دو آلمانی دیگه یعنی آئودی و بنز که یکی مزیت چهارچرخ محرک و اون یکی گشتاور و قدرت زیاد رو داشت، کمی عقب میموند.
اما در بحث یک دور پیست بیشتر وقت ها دو رقیب دیگه اش رو شکست میداد.
بی ام و های جدید الان ترکیبی از هر دو شدن یعنی شتاب و عملکرد یک دور پیست عالی.
اما بخاطر سیستم های الکترونیکی و دو دیفرانسیل شدن و… از نظر خیلی ها که تست اش کردن مثل قبل اون حس بی ام و بودن رو نمیده و به نظر خودم هم با اینکه تا حالا سوار بی ام و درست و درمون نشدم این حرف شون درسته. البته این به معنی بد بودن بی ام و های جدید نیست.
وحید اسماعیل نسب
۵ تیر ۱۴۰۱عاشق این سری ۴ شدم شاهکاری از سلطان بی ام و
محمد هادی
۵ تیر ۱۴۰۱باید این حقیقتو پذیرفت که تو این چند وقت اخیر خودروعای بی ام و با چاشنی ام پاور خودش تبذیل شده به پرفورمنس ترین ماشینای المانی
چه کوپه چه ۴درب
F
۵ تیر ۱۴۰۱ببخشید میشه یکی توضیح بده این رولاوت چیه. هرجا سرچ میکنم پیدا نمیکنم
ممنون
Tommy
۵ تیر ۱۴۰۱منظورش اینه که از سرعت صفر و حالت سکون، زمان محاسبه نشده بلکه بعد از شروع کردن به حرکت و پس از طی کردن یک فوت شروع به حساب کردن تایم خواهند کرد
Bhp1400
۵ تیر ۱۴۰۱هزرگردی اگه اشتباه نکنم
AMIN (M.A.S)
۵ تیر ۱۴۰۱مسافت اولیه حدود یک فوت یا 30 سانتی متر رو برای اینکه تاثیر لانچ ضعیف کم بشه درنظر نمیگیرن و بعد از این 30 سانتی متر تایمر شروع به زمان گیری میکنه
به این کار میگن رول اوت و درواقع شتاب از مابین 6 تا 10 مایل در ساعت تا 96 مایل در ساعته و نمشه بهش گفت شتاب خالص 0 تا 96 مایل در ساعت
به نظرم بیشتر هم برای تبلیغاته و مثلا شتاب 2.28 P100D یا 1.99 پلید با همین فرمول بدست اومده
تاثیرشم توی عدد شتاب بسته به ماشینمابین 0.2 تا نزدیکای 0.4ثانیس (توی این محدوده حدود همون 0.2 ثانیه)
یعنی مثلا برای دیمن با احتساب رول اوت (فاکتور گرفتن اون یک فوت یا 30 سانت اولیه مسیر) صفر تا صدش میشه 2.1 ثانیه به جای 2.3 ثانیه خالص اعلامی
یا مثلاپورشه 918 که کار اند درایور درباره شتابش میگه 2.2 اون عدد درواقع بین 2.4 تا 2.5 هست و 2.2 با احتساب رول اوت بدست اومده
Bhp1400
۵ تیر ۱۴۰۱آقا امین می شه بیاید واتساپ صحبت کنیم
سهیل
۵ تیر ۱۴۰۱خشن زیبا
meysam
۵ تیر ۱۴۰۱چشمم کم کم داره به جلو پنجره اش عادت میکنه
کم کم داره رخشو نشون میده
viper2
۵ تیر ۱۴۰۱والا من همین چن ماه پیش گفتم که اصلا خوک نیست تازه خوشگلم هست . چراغاش قبلا حالت انچنان خشنی نداشت ولی الان خیلی عضلانی شده . از لحاظ ظاهری برای یک بی ام و به نظرم خیلی هم خوشگل و اسپرت هست و اصلا خوک نیست .
ماکان
۵ تیر ۱۴۰۱سلام . می خواستم بگویم که من یکی از افرادی هستم که محصولات مرسدس بنز و بی ام و را ، مخصوصاً بی ام و ، از لحاظ ظاهری به هر شکلی هم که باشند را دوست دارم .
محمد هادی
۶ تیر ۱۴۰۱آقا ماکان شما تاج سری عزیز
DDDDDD
۵ تیر ۱۴۰۱من واقعا نمیفهمم چطور این حرفارو میگین در مورد بی ام دبلیو. پرفورمنس داره ولی لذت رانندگی نداره؟
خب خیلی راحت میتونی کاملا دیفرانسیل عقبش بکنی و همون لذت رانندگی و دریفت رو داشته باشی
کدوم یکی از محصولات بنز یا آئودی این اپشنو داره؟
تنها امکاناتی که در این مورد بهتون میدن دریفت مود هست که در اونم تقسیم نیرو 75-25 میشه. یعنی 25% نیرو به چرخ های جلو منتقل میشه و 75% به عقب.
در ضمن در مورد پرفورمنس داره با کوروت رقابت میکنه در حالی که مصرف سوخت پایین تری داره، فضای داخلی با کیفیت تری داره، فضای بار و فضای داخلی بیشتری داره، و سیستم idrive بی ام دبلیو که حرف نداره.
amir
۵ تیر ۱۴۰۱زیبای دوس داشتی و دور از دسترس