نسل اول بی ام و M5 که با کد E28 شناخته میشود راهی اتوبان شده تا تواناییهای خود را نشان دهد.
این خودرو یکی از جذابترین سدان های اسپرت بازار بوده است. M5 نسل اول که در اواسط دهه ۸۰ میلادی راهی بازار شد ترکیبی از ظاهر با ابهت، کابین راحت و پیشرانه ۶ سیلندر برگرفته از موتور اسپرت با صدایی باورنکردنی بود. حتی پس از گذشت ۴۰ سال از تولید هم این M5 جذاب و دوستداشتنی به نظر میرسد.
کانال یوتیوب AutoTopNL اخیراً با M5 نسل E28 راهی اتوبانهای بدون محدودیت سرعت آلمان شده تا تواناییهای این سدان چهار در پرسرعت را پس از چندین دهه به نمایش بگذارد. جای تعجبی ندارد که M5 همچنان میتواند در ترافیک خودی نشان دهد و به راحتی سایر خودروها را پشت سر بگذارد. راننده توانسته قبل از رسیدن به ترافیک سرعت ۲۲۸ کیلومتر در ساعت را ثبت کند. فراموش نکنید زمانی که M5 معرفی شد با سقف سرعت ۲۴۵ کیلومتر در ساعت جزو سریعترین خودروهای دنیا به شمار میرفت.
اما آنچه بیش از سرعت جلبتوجه میکند صدای تولیدی پیشرانه است. این نیروگاه ۳.۵ لیتری تنفس طبیعی با حداکثر ۶۹۰۰ دور در دقیقه میغرد و با هر تعویض دنده بر هیجان رانندگی میافزاید. در مقایسه با پیشرانههای توربوی امروزی، نشستن پشت فرمان بی ام و M5 نسل اول تجربه لذت بخشی خواهد بود. در دورانی که شاهد استفاده از پیشرانههای توربو، هیبریدی و همچنین افزایش قابلتوجه وزن خودروها هستیم، امکان ندارد که M5 دوباره به فرمول اولیه خود بازگردد. تنها کاری که میتوانیم بکنیم نگاه کردن به گذشته و مرور خاطرات و لذت بردن از آن چیزهایی است که میدانیم دیگر تکرار نخواهند شد…
یوسف
۱۰ آبان ۱۴۰۳اسطوره بی تکرار…..
به نظرم باید تک تک طراح های جدید بی ام و رو باهاش له کرد…..
ولی حیفه خدایی
amirkhanzadeh
۱۰ آبان ۱۴۰۳فقط به عکس موتورش نگاه کنید
قشنگ از صد بطری شراب اصل قرمز فرانسوی بیشتر مدهوشت می کنه
جرمی کلارکسون
۱۰ آبان ۱۴۰۳ببین این کمپانی الان چی درست میکنه💔🖤
🇰🇷
۱۰ آبان ۱۴۰۳چند وقت پیش صفحاتی از کتابی رو میخوندم راجع به BMW . در قسمتی از کتاب ، نویسنده با باب لوتز صحبت کرده بود ( مدیر سابق GM ) و نکته جالبی رو گفت :
General Motors product chief Bob Lutz, formerly a management board member at BMW in charge of sales and marketing, calls BMW the most focused brand in the industry “and a model for any company trying to figure out what it stands for.” At GM, Lutz regularly holds up BMW brand focus as a benchmark to executives in charge of defining GM’s stable of often muddled brands.
ایشون عقیده داره بیمر ، یکی از متمرکز ترین برندهاست که به خوبی میدونه چیکار میکنه و برای چی خودرو میسازه . حتی بیمر رو الگویی برای مدیرانش در GM قرار داده بود
همچنین از یکی از مدیران کرایسلر نقل قول میکنه :
Chrysler Group’s head of sales and marketing in 2001 and 2002, Jim Schroer, told me he was trying to bring “BMW thinking” to the reorganization of Chrysler’s Chrysler, Dodge, and Jeep brands—not so much Mercedes-Benz thinking, despite the naive slight against his parent company, but “BMW thinking.” Said Schroer, “BMW is relentless in driving home a focused brand message and strategy that everyone in the company, top to bottom, understands. That’s gold when you achieve that in a company.”
ایشون از وجود یک معنا و مفهوم مشترک در بیمر صحبت میکنه . این که از بالا تا پایین کمپانی همه در راستای استراتژی های BMW هستند و پیوستگی بسیار خوبی دارند و این سبک فکری رو به بنز ترجیح داده بود
این کمپانی و محصولاتش ، و همچنین مدیریتش ساعت ها جای بحث داره …
عشق است آلمان 🇩🇪
MehdiTurbo
۱۰ آبان ۱۴۰۳نمیدونم این مصاحبه مال کیه ولی ایا با وجود طراحی های جدید بی ام و بازهم همین دیدگاه داره ؟
البته شایدم داشته باشه شایدم این افت طراحی هم از استراتژی های اگاهانه بی ام و بوده
خود من برام سوال چجوری میشه یه کمپانی با وجود این همه افت طراحی زیاد چه سنگینی وزن چه طراحی دچار افزایش فروش بشه
خیلی واقعا عجیب
من اون زمان میگفتم افت فروش بی ام و ادبش میکنه طراحیش برمیگردانه ولی دیدم رشد کرد
این سوالم واقعا جای سوال برام که اون فرد جوابش خیر یا بله منظورم از بدیهی بودن نه نیست
واقعا چه طرز فکریه چجوری این چاشنی تغییر میدند ایا از دید اون این هم عامدانه و از استراتژی بوده
غیر ممکنه کسی که سالها بهترین طراحی ها را نداشته خودش فکر کن طراحیاش بهتر شده و بی ام و فکر کنم اکثر سالها دچار رشد فروش بوده حتی تو این دو نسل طراحی افتضاحش
! i M α η δ υ α R
۱۱ آبان ۱۴۰۳{{{ MehdiTurbo : خود من برام سوال چجوری میشه یه کمپانی با وجود این همه افت طراحی زیاد چه سنگینی وزن چه طراحی دچار افزایش فروش بشه
خیلی واقعا عجیب … }}}
من هم یکی / دو سالی هست که دارم به همین سوال فکر می کنم و انتظار هم داشتم که بیمر با افت فروش مواجه و ادب بشه و من هم غافلگیر شدم …
در نهایت به دو جواب رسیدم …
اول ) امروزه روز ، مردم از ترس اینکه در نظر جامعه ، عقب مونده به حساب بیان ، فقط و برده وار ، از ترند روز پیروی می کنند ، حتی به غلط (تحت تاثیر ورود فضای مجازی به ذهن مردم دنیا ) …
دوم ) نکته طلایی و کلیدی این بحث و اون اینکه ، بیمر برای طرفدارانش ، همیشه در ظاهر و باطن ( ورای زشت یا زیبا بودن ) بی باک و ساختارشکن و پویا و دینامیک و جوان و تر و تازه و جلوتر از زمان خودش به نظر رسیده …
نوعی عصیان گری و ساختارشکنی که باعث افتخارشونه …
این که ما مثل شما قدیمی فکر و زندگی نمی کنیم …
امروزه با انتخاب این بیمر های زشت ، مشتریانش یقین دارند که با داشتن این بیمر ها نسبت به سایر برند ها ، در نظر مردم ، به روز تر و جسور تر و پویا تر ، به نظر می رسند …
خلاصه ، فکر می کنند ، از همه جلوتر هستند …
مثل نسل Z ، که براش مهم نیست داره پا روی ارزش های انسانی و چند هزار ساله ی بشری می گذاره …
فقط چون بهشون حس لیدر بودن و نفر اول بودن و از همه جلوتر بودن رو میده ، خوشحال هستند و دارند ارزش ها رو زیر پا می گذارند و با افتخار به این سبک زندگی ، پیشرو بودن ، ولو در مسیر سقوط و تباهی رو ، افتخار می دونن …
از همه اینها بگذریم …
یه نکته ریزی هست که نباید فراموش بشه و اون اینه که بیمر نه تنها ریسک کرد ، بلکه در ریسک کردن ، زیاده روی و سنت شکنی کرد …
جلوتر از همه و زود تر از همه برندها ، هر چی رشته بود رو پنبه کرد و به نوعی جوگیر شد و از اساس ، محافظه کاری رو کنار گذاشت و طرحی نو در انداخت و حالا در سرزمین جدیدی که بهش مهاجرت کرده داره زندگی می کنه …
چشم روی همه چی بست / به سیم آخر زد / حتی پیه شکست خوردن رو به تنش مالید و روی آینده خودش ( با فروختن گذشته خودش ) ، قمار کرد و فعلا که از ظواهر امر پیداست ( در کوتاه مدت ) بلیطش برده …
اما در نهایت ، در نبود هویت و اصالت و عناصر زیبایی شناسی ، مردم با این طرح ها به پوچی می رسند و بیمر در دراز مدت قطعا با افت فروش و شکست مواجه میشه و راه تعادل رو پیش می گیره …
بیمر در آینده یاد میگیره که نه ساختار کلاسیک طراحی و نه ساختار ضد کلاسیک ، هیچ کدوم دوای درد روح بیمار و تنوع پرست بشر نیست …
MehdiTurbo
۱۱ آبان ۱۴۰۳حرفت قبول دارم منصور ولی جالبیش اینه اخه اصلا نسل بعدی بی ام و نئو کلاس که یهو بعد این همه خطوط تیز تند ساختار شکنانه میشه یه خودرو بسیار ساده با خطوط منحنی و نرم و ساده یعنی ۱۸۰ درجه متفاوت
و مورد الفم اگه اینجوری بود این همه از تسلا و چینی ها لوسید برندهای تازه وارد مخصوصا چین خرید نمیکردند
ببین اون اخلاق با تسلایی که اصلا هیچ چیزی برای چشم هم چشمی نداره فقط یه فرمون یا برند های چینی تازه این اخلاق جور درنمیاد اتفاقا خیلی خودرو های مینیمال و بی برند انتخاب میکنند اگه اخلاقشان این بود اینگونه خودروها فروش زیاد تجربه نمیکردند ولی خب بی ام و ام پرفروش بوده واقعا یه جوری بی ام و میره جلو انگار قشنگ میدونه برای فروش چیکار کنه همین طراحی اگه ارم بی ام و روش نبود اکثرا به عنوان یه خودرو اقتصادی نگاهش میکردند ولی مردمشم مردم برند گرا نیستند با ایرانیا فرق داره
! i M α η δ υ α R
۱۱ آبان ۱۴۰۳{{{ … واقعا یه جوری بی ام و میره جلو انگار قشنگ میدونه برای فروش چیکار کنه … }}}
مهدی جان ، بی ام و بازیگر خوبیه و وانمود میکنه که می دونه برای فروش چیکار کنه و مردم هم ، فریب همین وانمود کردن رو می خورن و جذب میشن …
موج اولیه مشتریان ، همیشه وفادارترین مشتریان هستند که بیمر رو در هر شرایطی خرید و تبلیغ می کنند …
موج بعدی ، وفاداران سرگردان هستند که با سیاست جدید طراحی بیمر مخالف هستند ولی در نهایت یه شانس دیگه به برند محبوبشون می دن …
موج سوم هم مشتریان وفادار به برند های دیگه هستند که روی خرید کردن مشتریانی که الان گفتم ، توجهشون جلب میشه و میان سمت بی ام و و خرید می کنند ….
موج نهایی هم مشتریان مخالف بیمر هستند که شاید توجهشون جلب بشه و شاید هم نشه و این جوری میشه که بیمر با رشد فروش مواجه میشه …
Taha Ayoobi
۱۰ آبان ۱۴۰۳جمله آخر مقاله برا هر چیزی صدق میکنه، هر چیزی…
علی منصوری
۱۰ آبان ۱۴۰۳ب اینا میگفتن بی ام و….این طراحی جدید یسریاش توهم این برند زدن
محمدهادی
۱۲ آبان ۱۴۰۳واااای چه غرشی میکنه
این صدای موتور بی ام و امضای اصالت شه
چه شتاب سرخال و عالی داشته
فکرشو بکن چه انسانهایی که با این ماشین تو اتوبان ها لذت ها نبردن😢😢😢
Taha Ayoobi
۱۰ آبان ۱۴۰۳هیچوقت از بی ام و خوشم نیومد، ولی این فرق داره.
کلا سری 5 نسل اول باحاله.
Kiarash
۱۰ آبان ۱۴۰۳هیچوقت از بی ام و خوشت نیومده بوده 😐🤨😳
من کراشم بی ام و هست 😂
و البته هیلمن
Taha Ayoobi
۱۰ آبان ۱۴۰۳نمیدونم چرا واقعا خوشم نمیاد،
یه مدت زوری سعی میکردم خوشم بیاد ولی نشد.
Saeed
۱۰ آبان ۱۴۰۳باید یکبار پشت فرمان BMW328xi با موتور شش سیلندر تخت تنفس طبیعی بشینید و باهاش رانندگی کنید . تا بدونید چرا پرفورمنس و هندلینگ بی ام و زبانزد و برترین دنیاست . دیگه M3 و M5 پیشکش.
Taha Ayoobi
۱۰ آبان ۱۴۰۳ما که نهایت ماشینی که پشتش نشستیم شاهین بوده ولی انشالله قسمت همه
علی
۱۵ آبان ۱۴۰۳باید یکبار پشت فرمان BMW328xi با موتور شش سیلندر تخت تنفس طبیعی بشینید !!!؟؟😐😐 موتور تخت ؟؟؟؟!!!!🤔😳😳
Kiarash
۱۰ آبان ۱۴۰۳🤤👌😎💯🇩🇪👏 عاشقشم
هر یه ماشین باز یدونه از این بی ام و M5 نسل اول نیاز داره
یه اثر هنریه مخصوصا موتورش
hosen
۱۰ آبان ۱۴۰۳مگه میشه m5 رو دوست نداشت واقعا عالی بود
حسین
۱۰ آبان ۱۴۰۳طرز فکر مردم ما از این ماشین هم عقب افتاده تره
ممدقلی
۱۱ آبان ۱۴۰۳باشه تو برو توخمای تسلا رو لیس بزن کلاسیک چه میفهمی چیه
....
۱۱ آبان ۱۴۰۳من الان نمیفهمم الان سری e12 که به ۵۱۸ معروفه الان کجای کار حساب میشه احتمالا مثل همون قضیه ماشینای مرسدسه که قبلا همینطور از حروف سری هاشون استفاده میکردن بعدا دسته بندی کردن بدبخته این e12😂
کامران
۲۵ آبان ۱۴۰۳اولین M5 رو اتاق E28 به بازار اومد، E12 مدل M5 نداشت و قویترین مدلش M535i بود.
M power
۲۲ آبان ۱۴۰۳بچه ها دلتون نخاد من بابام یدونه ۵۲۸ داشت خداییش هنو رو دستش ندیدم
اون موقع ب بنز میگفتن خپله تنبل و به بیمر میگفتن سریع و جوون پسند