کارواو این بار نبردی بین نمادهای دههٔ ۹۰ میلادی ترتیب داده است. در این جدال، نیسان اسکایلاین GT-R نسل R36 از ژاپن به مصاف بامو M5 نسل E39 از آلمان رفته است. کوپهٔ سامورایی از یک پیشرانهٔ ۲.۶ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو استفاده میکند که روی کاغذ ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۳۹۲ نیوتن متر گشتاور دارد. گفتیم روی کاغذ چون در آن زمان خودروسازان ژاپنی طبق توافقی که باهم داشتند، قدرتی بیش از این رقم را اعلام نمیکردند و بنابراین قدرت واقعی R34 بهاحتمالزیاد بیشتر از این است. درهرحال، این نیرو از طرق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به هر چهارچرخ منتقل میشود.
از سوی دیگر، در سینهٔ بامو M5 نسل E39 یک پیشرانهٔ ۴.۹ لیتری V8 تنفس طبیعی قرار گرفته که ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. هرچند سدان باواریاییها هم برای انتقال نیرو از یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی استفاده میکند اما نیرو در اینجا فقط به چرخهای عقب منتقل میشود. همچنین M5 با ۱۷۹۵ کیلوگرم وزن، بیش از ۲۳۰ کیلوگرم از رقیب ژاپنی سنگینتر است که اختلاف قابلتوجهی است.
نبرد این دو ماشین به سه مسابقهٔ درگ از حالت سکون آغاز میشود. در اولین درگ، R34 شروع خوبی ندارد و پیروزی آسانی را به M5 هدیه میدهد. در مسابقهٔ بعدی، رانندهٔ نیسان شروع بهتری دارد و با اختلافی در حد نصف طول یک خودرو پیروز میشود. در آخرین درگ اما شاهد نزدیکترین رقابت هستیم که نهایتاً با اختلافی جزئی به سود بامو تمام میشود. در این درگ، M5 مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۳.۳ ثانیه طی میکند درحالیکه GT-R این کار را در ۱۳.۴ ثانیه انجام میدهد.
بعد از این سه درگ نوبت به مسابقات رولینگ میرسد که در اینجا قدرت بیشتر بامو موجب برتری آن میشود. این مسابقات یک بار با دندهٔ دو و یک بار با دندهٔ سه آغاز میشود ولی تفاوتی ندارد و در هر سه رولینگ بامو رقیب ژپنی را مغلوب میکند؛ و درنهایت دو خودرو برای آزمایش ترمز از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت آماده میشوند که این بار برتری با GT-R است زیرا دیسکهای ترمز M5 تاب دارند. به همین دلیل، نیسان زودتر متوقف میشود و تقریباً پشت سپر عقب رقیب قرار میگیرد.
مشخصات فنی
بامو M5 E39 | نیسان GT-R R34 | |
پیشرانه | ۵.۹ لیتری V8 | ۲.۶ لیتری V6 توئین توربو |
قدرت | ۴۰۰ اسب بخار | ۲۸۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۰۰ نیوتن متر | ۳۹۲ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | عقب | چهارچرخ |
وزن | ۱۷۹۵ کیلوگرم | ۱۵۶۰ کیلوگرم |
M83
۱۶ مرداد ۱۴۰۱نیسان و بیمر خطاب به نویسنده :
پیرمرد خودتی پیرمرد 😂🤍
تاجی یاغی
۱۸ مرداد ۱۴۰۱دو تا اسطوره قدیمی، البته نیسان ی چیز دیگس ولی این بی ام و هم ماشین متفاوتی بود زمان خودش گرچه الان دیگه خریداری نداره
حق گوی باطل
۱۶ مرداد ۱۴۰۱GTRپیرمردی فراتر از زمان خود….
محمد هادی
۱۶ مرداد ۱۴۰۱حقیقتا لایق به یدک کشیدن این نامه
جی تی آر اسکای لاین
فرـشـاد
۱۶ مرداد ۱۴۰۱اسکایلاین بهحدی خاص و جذاب هست که نتیجه این مسابقه رو، فاقد اهمیت کنه.
Bavaria
۱۶ مرداد ۱۴۰۱فقط عکس دوم
ب ام و سیاه با ابرهای سیاه. عحب عکس مخوفی
Mohammad.2005
۱۶ مرداد ۱۴۰۱نتیجه اینجا مهم نیست. مهم اینه که اینا بهترین گزینه های ماشین باز ها بودند و هستند و یاد دورانی که لذت رانندگی خالص بود و تکنولوژی در تعارض با این قضیه قرار نگرفته بود رو زنده کردند . اساطیر دهه 90 آلمان و ژاپن و دهه 60 آمریکا همیشه در یاد می مونن
JDM lover
۱۶ مرداد ۱۴۰۱گودزیلا 😈😍
هیچی از ارزش های اسکای لاین gtr افسانه ای کم نمیشه
این ماشین در کنار سوپرا mk4 خدایان تیون هستن ، واقعا بی نظیرن
امروزه هم قیمت خیلی بالایی دارن نمونه های کارکردش
احمدرضا
۱۶ مرداد ۱۴۰۱این اتاق m5 در کل برای من محبوب ترین ب ام و در بین تمام مدل هاس حتی بیشتر از m3 csl
محمد هادی
۱۶ مرداد ۱۴۰۱خیلیا نظر تورو دارن رفیق
مهدی
۱۶ مرداد ۱۴۰۱موتور rb26 نیسان موتور بی نظیری هست دوستم رو اتاق التیما بسته و پا به پای کامارو اس اس راه میره منتها ایرادهای خاص خودش رو هم داره که مهمترینش اویل پمپ و سیستم روغن کاری ضعیف هست . البته تو این اتاق قدرتش بیشتر از قدرت اعلامی کارخونه هست و تا ۳۲۰ اسب رو از بعضی منابع دیدم
R@min
۱۶ مرداد ۱۴۰۱کلا نیسان رو این ماشین دروغ کم نگفت.
مشکلات کیفی و عدم ارائه فرمون چپ بخاطر بهم برخوردن تنظیمات و جایگذاری قطعات و ایرادات موتور هم کم نبود اما خب واقعا یه اسطورس با همه ایراداتش.
datsun
۱۶ مرداد ۱۴۰۱افتخارات موتور اسپورت و رکوردهاش رو تریلی نمیکشه با این حرفا میخای چیو خراب کنی rb26 رو سه نسل اسکای لاین جز افتخار چیزی نداشت شما فقط ببین این موتور رو r32 چطور حال همه رو گرفته بود طوری که به رقبا اجازه نفس کشیدن نمیداد طوری که اومدن قوانین مسابقات رو تغیر دادن که جلوی این گودزیلا رو بگیرن با همین موتور رکورد نوربرگ زمان خودشون رو میزدن
Rb یعنی Response و Balance انعطاف پذیری و پاسخ گویی این موتور بدون تعویض هیچ یک از قطعات داخلی موتور تا ۶۰۰ اسب بخار قابله ارتقاست بعد شما میگی مشکل کیفی داره اون موتوری که شما میگی rb25 بود.
R@min
۱۶ مرداد ۱۴۰۱R34 مشکلاتی کیفی و ایمنی داشت و به خاطره ترس از بهم خوردن تنطیمات و چینش جعبه فرمون و موتور فرمون چپ ساخته نشد برای همین تو کشورایی مثل آمریکا مجوز تردد نگرفت. به جاش نشستن افسانه سرایی کردن پلیسای آمریکا چون ب این ماشین نمی رسیدن مجوز نگرفت !!! حرف منم صرفا راجب موتور نبود.
با همه این تفاسیر اما محصول بی نظیری بود که نیازی به تایید من و تو نیست.
datsun
۱۶ مرداد ۱۴۰۱بهانه مقرارت بود وگرنه به خاطر در خطر بودن بازار اسپورتهاش ماشینهای مثل سوپرا و اسکای لاین و چندین مدل پورش ۹۱۱ و جگوار و مدلهای اسپورت معروف رو ممنوع کردن
R@min
۱۶ مرداد ۱۴۰۱اصلا آمریکا بازار اسپرت نداشت اون موقع یه مشت ماستنگ و کامارو زپرتی بودن و اوجش کوروت c4. دهه نود قوانین ایمنی و آلایندگی سختی داشتن و استانداردهای ایمنی تو این دهه چندین سطح سخت تر شد قطعا خودتم می دونی دوست عزیز. الکی از چهارتا ماشین ۲۰۰ اسبی افسانه درست نکنین ماشین مسابقه ای که نبودن. اتفاقا همون موقع کلی ماشین اسپرت ژاپنی از همین نیسان تو آمریکا که تا خرخره تیونش می کردن اسکای لاین که هیچ سوپراسپرت نقطه می کرد.
Amir Machine
۱۶ مرداد ۱۴۰۱چرا داستان سرایی میکنی دوست من، مگه اونجا ایرانه که دولت بخاطر حمایت از خودروساز داخلی وارد عمل بشه!!!
ژاپنیها از دهه 80 بطور جدی وارد بازار آمریکا شدن و با محصولات باکیفیت و قابل اطمینان خیلی زود برای خودروسازهای آمریکایی دردسر درست کردن، اگه میخواستن چیزی رو ممنوع کنن باید فروش مدلای اقتصادی ژاپنی رو ممنوع میکردن که بازار آمریکاییها رو کساد کرده بودن نه اینکه بخواد از بازار مدلای اسپرتی مثل موستانگ که فروش سالانهش به 150 هزارتا هم نمیرسید حمایت کنه!
سوپرا هم از سال 1979 تا پایان عمر نسل چهارم در سال 1998 بیوقفه تو آمریکا عرضه شد، اینم لینک آمار فروشش:
https://carsalesbase.com/us-toyota-supra/
لطفاً جوری صحبت نکنید که فکر کنیم اینجا هم اینستاگرامه….!
Kamy
۱۶ مرداد ۱۴۰۱تفاوت این پیرمردا با بقیه مث تفاوت آرنولد (الان حدودا ۷۴_۷۵ سال سن داره) با حاج تقی و حاج نقی ۶۰ ساله دارای ۶۰ مدل بیماریِ که با واکر و ویلچر اینور اونور میشن
Si
۱۶ مرداد ۱۴۰۱آدم این طراحی بی ام و رو میبینه عاشقش میشه اصلا یه چیز دیگس اصلا پیر نمیشه، نه مثل الان.
گودزیلا هم که اصلا نیازی به تعریف نداره
aryan 25
۱۶ مرداد ۱۴۰۱واقعا نیسان اسکای لاین از اون ماشینهای تکرار نشدنی بود
محمد هادی
۱۶ مرداد ۱۴۰۱به به جاااانم به این دوست داشتنی های پرخاطره
جااانم به این رقابت نفسگیر
چه صدایی میده موتور و اگزوزاشون
چه رینگایی داره اسکای لاین،چققد خوششکلن
درکل بسیار خوشحالم که در مجموع حضرت M5 برنده نهایی شد
هنوزم اتاقش جذذاب و خشمگینه بی ام و
درنهایت باید گفت که اون دوران زیبا ماشین ها واقعا روح داشتن
ماشین ها تو کارشون واقعا جدی و جنگنده بودن
برخلاف ماشینای دیجیتالی شده امروز
MASOUD 0099
۱۶ مرداد ۱۴۰۱واقعاً طراحی نیسان زیباست …
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۱۷ مرداد ۱۴۰۱من یکی از ماشین هایی که خیلی دوسش دارم این اسکای لاین مرحوم برایان سریع خشن عاشق این ماشین بود
Reza Waffen SS
۱۷ مرداد ۱۴۰۱نیسان GT-R R34
وحید اسماعیل نسب
۱۷ مرداد ۱۴۰۱هردو افسانن و لی من چون طرفدار بی ام و هستم انتخاب من بی ام و هست
پورشه❤️
۱۸ مرداد ۱۴۰۱ولی در تیونینگ نیسان خیلی بهتر هست
rima
۱۹ مرداد ۱۴۰۱چرا هیچ گروه معتبری، نمیاد یه مقایسه بین اسطوره های BMW و ژاپنی Toyota و Nissan بزاره؟
E36 __ E46
Mk4__R34