بی ام ونیسان

درگ پیرمردهای سرحال، نیسان GT-R نسل R34 و بی‌ام‌و M5 نسل E39

کارواو این بار نبردی بین نمادهای دههٔ ۹۰ میلادی ترتیب داده است. در این جدال، نیسان اسکای‌لاین GT-R نسل R36 از ژاپن به مصاف ب‌ام‌و M5 نسل E39 از آلمان رفته است. کوپهٔ سامورایی از یک پیشرانهٔ ۲.۶ لیتری شش سیلندر خطی توئین توربو استفاده می‌کند که روی کاغذ ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۳۹۲ نیوتن متر گشتاور دارد. گفتیم روی کاغذ چون در آن زمان خودروسازان ژاپنی طبق توافقی که باهم داشتند، قدرتی بیش از این رقم را اعلام نمی‌کردند و بنابراین قدرت واقعی R34 به‌احتمال‌زیاد بیشتر از این است. درهرحال، این نیرو از طرق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به هر چهارچرخ منتقل می‌شود.

از سوی دیگر، در سینهٔ ب‌ام‌و M5 نسل E39 یک پیشرانهٔ ۴.۹ لیتری V8 تنفس طبیعی قرار گرفته که ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. هرچند سدان باواریایی‌ها هم برای انتقال نیرو از یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی استفاده می‌کند اما نیرو در اینجا فقط به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. همچنین M5 با ۱۷۹۵ کیلوگرم وزن، بیش از ۲۳۰ کیلوگرم از رقیب ژاپنی سنگین‌تر است که اختلاف قابل‌توجهی است.

نبرد این دو ماشین به سه مسابقهٔ درگ از حالت سکون آغاز می‌شود. در اولین درگ، R34 شروع خوبی ندارد و پیروزی آسانی را به M5 هدیه می‌دهد. در مسابقهٔ بعدی، رانندهٔ نیسان شروع بهتری دارد و با اختلافی در حد نصف طول یک خودرو پیروز می‌شود. در آخرین درگ اما شاهد نزدیک‌ترین رقابت هستیم که نهایتاً با اختلافی جزئی به سود ب‌ام‌و تمام می‌شود. در این درگ، M5 مسافت ۴۰۰ متر را در ۱۳.۳ ثانیه طی می‌کند درحالی‌که GT-R این کار را در ۱۳.۴ ثانیه انجام می‌دهد.

بعد از این سه درگ نوبت به مسابقات رولینگ می‌رسد که در اینجا قدرت بیشتر ب‌ام‌و موجب برتری آن می‌شود. این مسابقات یک بار با دندهٔ دو و یک بار با دندهٔ سه آغاز می‌شود ولی تفاوتی ندارد و در هر سه رولینگ ب‌ام‌و رقیب ژپنی را مغلوب می‌کند؛ و درنهایت دو خودرو برای آزمایش ترمز از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت آماده می‌شوند که این بار برتری با GT-R است زیرا دیسک‌های ترمز M5 تاب دارند. به همین دلیل، نیسان زودتر متوقف می‌شود و تقریباً پشت سپر عقب رقیب قرار می‌گیرد.

مشخصات فنی

ب‌ام‌و M5 E39

نیسان GT-R R34

پیشرانه ۵.۹ لیتری V8 ۲.۶ لیتری V6 توئین توربو
قدرت ۴۰۰ اسب بخار ۲۸۰ اسب بخار
گشتاور ۵۰۰ نیوتن متر ۳۹۲ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی ۶ سرعته دستی
محور محرک عقب چهارچرخ
وزن ۱۷۹۵ کیلوگرم ۱۵۶۰ کیلوگرم

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. M83

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (54 ديدگاه)

    نیسان و بیمر خطاب به نویسنده :
    پیرمرد خودتی پیرمرد 😂🤍

    موافقم 54
    مخالفم 1
    1. تاجی یاغی

      ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (28 ديدگاه)

      دو تا اسطوره قدیمی، البته نیسان ی چیز دیگس ولی این بی ام و هم ماشین متفاوتی بود زمان خودش گرچه الان دیگه خریداری نداره

      موافقم 6
      مخالفم 1
  2. حق گوی باطل

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1037 ديدگاه)

    GTRپیرمردی فراتر از زمان خود….

    موافقم 40
    مخالفم 7
    1. محمد هادی

      ۱۶ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2406 ديدگاه)

      حقیقتا لایق به یدک کشیدن این نامه
      جی تی آر اسکای لاین

      موافقم 20
      مخالفم 1
  3. ‌‌‌‌‌‌فرـشـاد

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    اسکای‌لاین به‌حدی خاص و جذاب هست که نتیجه این مسابقه رو، فاقد اهمیت کنه.

    موافقم 38
    مخالفم 5
  4. Bavaria

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (581 ديدگاه)

    فقط عکس دوم
    ب ام و سیاه با ابرهای سیاه. عحب عکس مخوفی

    موافقم 35
    مخالفم 3
  5. Mohammad.2005

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (344 ديدگاه)

    نتیجه اینجا مهم نیست. مهم اینه که اینا بهترین گزینه های ماشین باز ها بودند و هستند و یاد دورانی که لذت رانندگی خالص بود و تکنولوژی در تعارض با این قضیه قرار نگرفته بود رو زنده کردند . اساطیر دهه 90 آلمان و ژاپن و دهه 60 آمریکا همیشه در یاد می مونن

    موافقم 31
  6. JDM lover

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    گودزیلا 😈😍

    هیچی از ارزش های اسکای لاین gtr افسانه ای کم نمیشه
    این ماشین در کنار سوپرا mk4 خدایان تیون هستن ، واقعا بی نظیرن
    امروزه هم قیمت خیلی بالایی دارن نمونه های کارکردش

    موافقم 28
    مخالفم 3
  7. احمدرضا

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (749 ديدگاه)

    این اتاق m5 در کل برای من محبوب ترین ب ام و در بین تمام مدل هاس حتی بیشتر از m3 csl

    موافقم 20
    مخالفم 3
    1. محمد هادی

      ۱۶ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2406 ديدگاه)

      خیلیا نظر تورو دارن رفیق

      موافقم 15
      مخالفم 2
  8. مهدی

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1738 ديدگاه)

    موتور rb26 نیسان موتور بی نظیری هست دوستم رو اتاق التیما بسته و پا به پای کامارو اس اس راه می‌ره منتها ایرادهای خاص خودش رو هم داره که مهم‌ترینش اویل پمپ و سیستم روغن کاری ضعیف هست . البته تو این اتاق قدرتش بیشتر از قدرت اعلامی کارخونه هست و تا ۳۲۰ اسب رو از بعضی منابع دیدم

    موافقم 16
    مخالفم 3
    1. R@min

      ۱۶ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2050 ديدگاه)

      کلا نیسان رو این ماشین دروغ کم نگفت.

      مشکلات کیفی و عدم ارائه فرمون چپ بخاطر بهم برخوردن تنظیمات و جایگذاری قطعات و ایرادات موتور هم کم نبود اما خب واقعا یه اسطورس با همه ایراداتش.

      موافقم 6
      مخالفم 14
      1. datsun

        ۱۶ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (3943 ديدگاه)

        افتخارات موتور اسپورت و رکوردهاش رو تریلی نمیکشه با این حرفا میخای چیو خراب کنی rb26 رو سه نسل اسکای لاین جز افتخار چیزی نداشت شما فقط ببین این موتور رو r32 چطور حال همه رو گرفته بود طوری که به رقبا اجازه نفس کشیدن نمیداد طوری که اومدن قوانین مسابقات رو تغیر دادن که جلوی این گودزیلا رو بگیرن با همین موتور رکورد نوربرگ زمان خودشون رو میزدن
        Rb یعنی Response و Balance انعطاف پذیری و پاسخ گویی این موتور بدون تعویض هیچ یک از قطعات داخلی موتور تا ۶۰۰ اسب بخار قابله ارتقاست بعد شما میگی مشکل کیفی داره اون موتوری که شما میگی rb25 بود.

        موافقم 20
        مخالفم 3
        1. R@min

          ۱۶ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (2050 ديدگاه)

          R34 مشکلاتی کیفی و ایمنی داشت و به خاطره ترس از بهم خوردن تنطیمات و چینش جعبه فرمون و موتور فرمون چپ ساخته نشد برای همین تو کشورایی مثل آمریکا مجوز تردد نگرفت. به جاش نشستن افسانه سرایی کردن پلیسای آمریکا چون ب این ماشین نمی رسیدن مجوز نگرفت !!! حرف منم صرفا راجب موتور نبود.

          با همه این تفاسیر اما محصول بی نظیری بود که نیازی به تایید من و تو نیست.

          موافقم 6
          مخالفم 13
        2. datsun

          ۱۶ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (3943 ديدگاه)

          بهانه مقرارت بود وگرنه به خاطر در خطر بودن بازار اسپورتهاش ماشینهای مثل سوپرا و اسکای لاین و چندین مدل پورش ۹۱۱ و جگوار و مدلهای اسپورت معروف رو ممنوع کردن

          موافقم 10
          مخالفم 3
        3. R@min

          ۱۶ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (2050 ديدگاه)

          اصلا آمریکا بازار اسپرت نداشت اون موقع یه مشت ماستنگ و کامارو زپرتی بودن و اوجش کوروت c4. دهه نود قوانین ایمنی و آلایندگی سختی داشتن و استانداردهای ایمنی تو این دهه چندین سطح سخت تر شد قطعا خودتم می دونی دوست عزیز. الکی از چهارتا ماشین ۲۰۰ اسبی افسانه درست نکنین ماشین مسابقه ای که نبودن. اتفاقا همون موقع کلی ماشین اسپرت ژاپنی از همین نیسان تو آمریکا که تا خرخره تیونش می کردن اسکای لاین که هیچ سوپراسپرت نقطه می کرد.

          موافقم 4
          مخالفم 11
        4. Amir Machine

          ۱۶ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (1279 ديدگاه)

          چرا داستان سرایی میکنی دوست من، مگه اونجا ایرانه که دولت بخاطر حمایت از خودروساز داخلی وارد عمل بشه!!!
          ژاپنی‌ها از دهه 80 بطور جدی وارد بازار آمریکا شدن و با محصولات باکیفیت و قابل اطمینان خیلی زود برای خودروسازهای آمریکایی دردسر درست کردن، اگه میخواستن چیزی رو ممنوع کنن باید فروش مدلای اقتصادی ژاپنی رو ممنوع میکردن که بازار آمریکایی‌ها رو کساد کرده بودن نه اینکه بخواد از بازار مدلای اسپرتی مثل موستانگ که فروش سالانه‌ش به 150 هزارتا هم نمیرسید حمایت کنه!
          سوپرا هم از سال 1979 تا پایان عمر نسل چهارم در سال 1998 بی‌وقفه تو آمریکا عرضه شد، اینم لینک آمار فروشش:
          https://carsalesbase.com/us-toyota-supra/
          لطفاً جوری صحبت نکنید که فکر کنیم اینجا هم اینستاگرامه….!

          موافقم 7
          مخالفم 6
  9. Kamy

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (694 ديدگاه)

    تفاوت این پیرمردا با بقیه مث تفاوت آرنولد (الان حدودا ۷۴_۷۵ سال سن داره) با حاج تقی و حاج نقی ۶۰ ساله دارای ۶۰ مدل بیماریِ که با واکر و ویلچر اینور اونور میشن

    موافقم 12
    مخالفم 1
  10. Si

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (527 ديدگاه)

    آدم این طراحی بی ام و رو میبینه عاشقش میشه اصلا یه چیز دیگس اصلا پیر نمیشه، نه مثل الان.

    گودزیلا هم که اصلا نیازی به تعریف نداره

    موافقم 17
  11. aryan 25

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (109 ديدگاه)

    واقعا نیسان اسکای لاین از اون ماشین‌های تکرار نشدنی بود

    موافقم 14
    مخالفم 3
  12. محمد هادی

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2406 ديدگاه)

    به به جاااانم به این دوست داشتنی های پرخاطره
    جااانم به این رقابت نفسگیر
    چه صدایی میده موتور و اگزوزاشون
    چه رینگایی داره اسکای لاین،چققد خوششکلن
    درکل بسیار خوشحالم که در مجموع حضرت M5 برنده نهایی شد
    هنوزم اتاقش جذذاب و خشمگینه بی ام و
    درنهایت باید گفت که اون دوران زیبا ماشین ها واقعا روح داشتن
    ماشین ها تو کارشون واقعا جدی و جنگنده بودن
    برخلاف ماشینای دیجیتالی شده امروز

  13. MASOUD 0099

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (424 ديدگاه)

    واقعاً طراحی نیسان زیباست …

    موافقم 8
    مخالفم 1
  14. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (715 ديدگاه)

    من یکی از ماشین هایی که خیلی دوسش دارم این اسکای لاین مرحوم برایان سریع خشن عاشق این ماشین بود

    موافقم 8
    مخالفم 1
  15. Reza Waffen SS

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (5360 ديدگاه)

    نیسان GT-R R34

    موافقم 7
    مخالفم 2
  16. وحید اسماعیل نسب

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (100 ديدگاه)

    هردو افسانن و لی من چون طرفدار بی ام و هستم انتخاب من بی ام و هست

    1. پورشه❤️

      ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (65 ديدگاه)

      ولی در تیونینگ نیسان خیلی بهتر هست

  17. rima

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    چرا هیچ گروه معتبری، نمیاد یه مقایسه بین اسطوره های BMW و ژاپنی Toyota و Nissan بزاره؟
    ‌E36 __ E46
    Mk4__R34

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا