سه نسل بامو M5 با قدرتهایی از ۵۷۵ تا ۷۲۷ اسب بخار و وزنی از ۱۸۷۰ تا ۲۴۳۵ کیلوگرم در برابر هم قرار گرفتهاند.
صنعت خودروسازی دائماً در حال پیشرفت است و خودروها ایمنتر و راحتتر میشوند. در اکثر موارد نیز خودروهای جدید از پیشینیان خود سریعتر هستند. بااینحال، خودروسازان باید قوانین سختگیرانهٔ آلایندگی را هم رعایت کنند و درنتیجه، چارهای جز توسل به الکتریکیسازی ندارند. این اما یک شمشیر دو لبه است زیرا هرچند با اضافه کردن باطری و موتور الکتریکی، قدرت و گشتاور افزایش میابد ولی از سوی دیگر، وزن خودرو هم سنگینتر میشود. به همین دلیل، از لحظهای که نسل جدید بامو M5 معرفی شد، همه به مشکل وزن سنگین آن اشاره کردند. این خودرو ۲۴۳۵ کیلوگرم وزن دارد که ۵۴۰ کیلوگرم از نسل قبلی بیشتر است.
هرچه وزن بیشتر شود، فشار بیشتری به لاستیکها، ترمزها و سیستم تعلیق وارد میشود حتی اگر خودرو در خط مستقیم سریعتر شده باشد. کارواو با ترتیب دادن مسابقهٔ درگ بین سه نسل بامو M5 قصد دارد این موضوع را نشان دهد. قدیمیترین M5 حاضر در این درگ، نسل F10 است که در سال ۲۰۱۱ معرفی شد. F10 اولین M5 با پیشرانهٔ توربوشارژ بود. بامو در این نسل، پیشرانهٔ V10 را کنار گذاشت و دوباره به موتور V8 بازگشت. نمونهٔ حاضر در این ویدئو، از نسخهٔ کامپتیشن است که در سال ۲۰۱۳ با قدرت بیشتری به بازار آمد. موتور ۴.۴ لیتری V8 توئین توربوی S63 در این مدل ۵۷۵ اسب بخار قدرت و ۶۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
در سینهٔ M5 نسل F90 نیز همین موتور قرار گرفته است ولی در اینجا قویتر شده و در نسخهٔ کامپتیشن مشابه چیزی که در ویدئو حضور دارد، ۶۲۵ اسب بخار قدرت تولید میکند. زیر کاپوت جدیدترین نسل M5 نیز هرچند یک پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو را میبینیم ولی این موتور نسخهٔ جدیدتری است که با نام S68 شناخته میشود. این موتور بهتنهایی ۵۸۵ اسب بخار قدرت تولید میکند و با همراهی یک موتور الکتریکی در گیربکس، مجموع خروجی را به ۷۲۷ اسب بخار میرساند که بیش از ۱۰۰ اسب بخار از نسل قبلی بیشتر است.
M5 نسل F10 به سنت پیشینیان خود وفادار مانده و همچنان محرک عقب بود که هرچند شاید لذت رانندگی بیشتری داشته باشد ولی در مسابقهٔ درگ در برابر دو نسل بعدی چهارچرخ محرک خود شانسی ندارد؛ بنابراین، رقابت اصلی در این مسابقه بین نسلهای F90 و G90 خواهد بود ولی نتیجهٔ این مسابقه را لو نمیدهیم تا خودتان در ویدئوی زیر تماشا کنید.
مشخصات فنی
بامو M5 نسل F10 | بامو M5 نسل F90 | بامو M5 نسل G90 | |
پیشرانه | ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو | ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو | ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو هیبرید |
قدرت | ۵۷۵ اسب بخار | ۶۲۵ اسب بخار | ۷۲۷ اسب بخار |
گشتاور | ۶۸۰ نیوتن متر | ۷۵۰ نیوتن متر | ۱۰۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | ۱۸۷۰ کیلوگرم | ۱۸۹۵ کیلوگرم | ۲۴۳۵ کیلوگرم |
قیمت | ۱۰۰,۴۲۵ دلار | ۱۱۷,۴۹۵ دلار | ۱۲۳,۲۷۵ دلار |
SRT
۱۵ بهمن ۱۴۰۳علاوه بر وزن بالاتر به نظرم G90 زیبایی نسل های قبلشم نداره
miladzm
۱۵ بهمن ۱۴۰۳۲۵۰۰ کیلو اونم سدان مثلا پرفورمنس
طراحی هم که هیچی نگم بهتره
جلوش یجوریه که انگار یکی حقشو خورده
من اینجا این نسل رو خیلی تو خیابونا میبینم تو ترکیه واقعا از نزدیک فاجعه تر هم هستش
فقط کلمه فاجعه میتونه وصفش کنه
دنیال کنین متوجه میشین که تو کمیونیتی های خارجی هم حسابی از خجالت این این نسل جی ۹۰ در اومدن
از یه اف ۱۵۰ سنگین تره
امیرمسعود
۱۶ بهمن ۱۴۰۳حقشو خورده؟!
دهنت فقط
صامورایی
۱۵ بهمن ۱۴۰۳بهتر بود هم درگ میذاشتن هم بعدش در پیست تایم میزدند تا یه بررسی کاملتر بدست بیاد،،.
Silent
۱۵ بهمن ۱۴۰۳ماشین صفر فقط باید لیز 5 ساله باشه و بعدش تحویل به کمپانی!!
افت قیمت وحشتناکی دارن این سطح از ماشین های مارکت. یه M5 2013 توو بهترین حالت 20 هزاردلار قیمت می خوره.
فقط 20 درصد از قیمت خرید رو حفظ می کنه
Cehx
۱۵ بهمن ۱۴۰۳اشتباه می کنی الان M5 E60 نسل قبل 2013 تقریبا 25 هزار دلاره (البته ماشین کارکرد بالا داره موتورشم احتمالا خرجای ثانویه داره)
بخوای تمیزشو گیر بیاری باید بالای 40 هزارتا خرج کنی
ولی خب بنظرم خرید بی ام و دسته دو سری ام زیر 40 هزارتا کار صد در صد اشتباهیه
چون باید کلی خرجش کنی که در نهایت به خودت میای میبینی میزانی که خرجش کردی میتونستی یه ماشین صفر نسبتا خوب بگیری
Hairy ...
۱۵ بهمن ۱۴۰۳داداش کجای کاری الان یه e60 که از اینی که میگی هم یه نسل قدیمی تره تمیزش هیچ جوره زیر 50 هزار گیر نمیاد
پرکارکرد پوکیده هاش هم نهایت چند تا زیر 30 هزار دلار هست
POUYAN
۱۵ بهمن ۱۴۰۳لعنتی ۶۰۰ کیلو اضافه وزن چخبره؟
BMW is GOD
۱۵ بهمن ۱۴۰۳ای بابا من متوجه نمیشم باز دوباره این مت واتسون دروغگو اومد ام ۵ جی ۹۰ جدید رو بازنده کرد همه جا جی ۹۰ جدید ام ۵ اف ۹۰ رو پاره پوره میکنه رنده می کنه و شما فقط این رو که ام ۵ جی ۹۰ بازنده میشه در برابر ام فایو اف ۹۰ رو تو چنل مت فاتسون اسکول خنگ میتونید ببینید
Puriya85
۱۵ بهمن ۱۴۰۳چی میگی
اول نسبت وزن به قدرت f90 و اونو با هم مقایسه کن بعد علیه سلطان نظر بده
بهنام
۱۵ بهمن ۱۴۰۳فقط F10 .
گاس فرینگ
۱۵ بهمن ۱۴۰۳فقط e60 v10
Hairy ...
۱۵ بهمن ۱۴۰۳نسل مورد علاقم یکی e60 هست اون یکی دیگه هم f90
BMW is GOD
۱۵ بهمن ۱۴۰۳دوستان لازم به ذکر است من یک سری نکات رو در مورد ام فایو جی ۹۰ جدید بهتون بگم اول این که این خودرو ۲۴۰۰ کیلو وزنش هست و نه بیشتر حتی رو باسکول هم تستش کردن و دوم اینکه قدرتش ۷۳۰ نیست و ۷۸۰ اسب رو داینو نشون داده و سوم اینکه گشتاورشم ۱۰۰۰ نیوتن متر نیست و ۱۰۳۰ نیوتن متره و شتاب صفر تا صدش هم ۲/۸ ثانیه است و ۱۰۰ تا ۲۰۰ ۶.۲ ثانیه است و تاپ اسپیدش هم اگه limiter removed بشه یا به قولی محدودیتش برداشته بشه ۳۴۰ کیلومتر میتونه رد کنه من خودم تو یوتیوب چند تا ویدیو دیدم که این ماشین رو limiter removed کرده بودن یا محدودیتش رو برداشته بودن و عین آب خوردن باهاش ۳۴۰ رو رد کردن ولی ماشین به کاتاف خورد و به ردلاین رسید ولی موتور ماشین هنوز خیلی جا داشت اگه بیامو یه دنده دیگه هم برای ماشین گذاشته بود به نظر من راحت ۳۵۰ رو میزد و در کل ببخشید که زیاد حرف زدم ولی واقعاً ماشین شگفت انگیز و خاصیه الان شاید شماها هی بیاین به من دیس لایک بدین ولی من واقعیت رو گفتم و کلی راجع به این نسل ام فایو تحقیق کردم تا این اطلاعات رو به دست آوردم
Puriya85
۱۵ بهمن ۱۴۰۳جالبه که شماها همه میاین میگین m5 جدید سریعتر از f90 ولی وقتی میبینین تو درگ خورده قبول نمیکنین
حتی وقتی نسبت وزن به قدرتش رو میبینین هم متوجه نمیشد که چقدر نسبت وزن به قدرت f90 بهتره و بخاطر همین سریعتره
BMW is GOD
۱۵ بهمن ۱۴۰۳عزیز من شما فقط تو درگهای مت واتساپ میتونید ببینید که ام فایو جی ۹۰ از ام فایو اف ۹۰ میبازه ولی در جاهای دیگه ۱۰۰ در ۱۰۰ جی ۹۰ برنده است
BMW is GOD
۱۵ بهمن ۱۴۰۳نکته دیگری هم که باید بگم درباره قیمت این خودرو که از ۱۲۰ هزار دلار تا ۱۵۰ هزار دلار هستش و باید بگم که این ۳۰ هزار دلار اختلاف قیمت فقط برای شخصیسازی هستش و نه برای آپشنها برخلاف بعضی از دوستان که فکر میکنند برای آپشنها هستش این ام فایو نسل جدید در نسخه فول ارائه میشه و در نسخه عادی ارائه نمیشه و در نسخه فولش ۱۲۰ هزار دلار قیمتش هستش ولی اگر قرار بود در حالت عادی ارائه میشد در حدود ۱۰۰ هزار دلار قیمتش میشد
Cehx
۱۵ بهمن ۱۴۰۳هرجوری نگاه کنی f90 بهتره
540 کیلوگرم وزن کمتر
طراحی زیبا تر
همچنین این چیزی که قدرتش روی داینو بیشتره مختص به همه ی بی ام و هاست
بعدشم با این اسمت قشنگ معلومه تعصب داری و عاشق نیستی
من خودم به شخصه عاشق تمام سری ام 3 بجز E90 البته از E92 خوشم میاد و ام فایو هم e60 و f90 و e39 عالی هستن
سری 8 هم خیلی گرونه و کلا علاقه ای به ماشین های خیلی گرون ندارم
اگرچه اگر هم g90 برنده میشد بازم انتخابم f90 هسته طراحی رو شما ببین اخه
قصد بی احترامی ندارم ولی g90 مثل یه خوکه
BMW is GOD
۱۵ بهمن ۱۴۰۳این نسل بیامو ام فایو (منظورم ام فایو جی ۹۰ هستش) پورشه پانامرایی رو که توربو هیبرید هستش و ۷۸۰ اسب قدرتش هست و شتاب صفر تا صد اعلامی کارخونش ۲/۸ ثانیه است رو میخوره ویدیو هاش هم هستش
Bmw fan boy
۱۵ بهمن ۱۴۰۳بی ام و تنها شرکتی است که نسل قبل ماشینش از نسل جدیدش زیباتر و پرسرعت تره، افسوس ):
Bmw fan boy
۱۵ بهمن ۱۴۰۳در واقع اسب بخار های موتور ام 5 جدید چیزی در حدود ام 5 دو نسل قبل یعنی F10 هستش و به لطف موتور الکتریکی ،مثلا قدرتشو افزایش دادن .
حسین
۱۵ بهمن ۱۴۰۳چرا BMWاینجوری میکنه ماشین جدید با قیمت بیشتر میزنه بعد از ماشین قدیمیه خودش می بازه
حسین
۱۵ بهمن ۱۴۰۳BMWبه جای اینکه پیشرفت کنه پسرفت میکنه
حسین
۱۵ بهمن ۱۴۰۳بهترین و زیباترین نسلش همین F90 هست
BMW is GOD
۱۵ بهمن ۱۴۰۳به هر حال شما هر چقدر که میخواید ترول کنید و هیت بدین و دیس لایک بدین به من ولی به هر حال من حقیقت رو میگم این ام فایو جدید به قدری پرفروش شده میشه و خواهد شد که تاریخ ام فایو به خودش ندیده و از اون مرسدس بنز amggt 4 دور ۶۳ اس پرفورمنس با نزدیک ۱۵۰۰ نیوتن متر گشتاور که بیشتر از ۴۵۰ نیوتن متر گشتاورش از این نسل ام فایو بیشتره و اسب بخارش هم تقریباً ۵۰ تا ۶۰ اسب بخار بیشتر هستش فقط یک مقدار خیلی کمی که اصلاً به چشم نمیاد سریعتر از ام فایو جدید هستش و در صورتی که ام فایو هیچ وقت رقیب amg جی تی ۴ در نبوده نیست و نخواهد بود و رقیب اون سری ۸ هستش که سری ۸ هم رندش میکنه و ظاهراً قراره نسل جدیدش سال ۲۰۲۶ معرفی بشه که دوباره آشوب به پا کنه
Puriya85
۱۵ بهمن ۱۴۰۳سلطان همچنان f90 هست🔱
Siyavash
۱۵ بهمن ۱۴۰۳F90 سلطان..f10 زیباه.g90اشغال به تمام معنا با عرض پوزش یه تمام فن هایه بی ام و عزیز…حقیت همینه که گفتم
Ali
۱۵ بهمن ۱۴۰۳فقط اون m5 cs بنظرم کلا m5 ها خوبن اون از موتور v10 m5 e60 اون از f10 و m5 cs خداست ولی نسل جدیدش واقعا بده m5 کلا همینجوریش سنگینه که یه سدان لوکس اسپرت دیگه چه برسه هیبریدشم کنن
خزان
۱۵ بهمن ۱۴۰۳یه سری ۵ از نسل f10 داشته باشی دیگه چه غم داری…
Taha Ayoobi
۱۵ بهمن ۱۴۰۳چرا F10 اینجوری میشد؟
Yasin.sn
۱۵ بهمن ۱۴۰۳دیفرانسیل عقب بود
BMW is GOD
۱۵ بهمن ۱۴۰۳بعضی از دوستان انقدر فشاری هستند که فقط دوست دارن بیامو رو بکوبن واقعاً براشون متاسفم
Taha Ayoobi
۱۵ بهمن ۱۴۰۳داداش یه “O” تو اسمت جا افتاده
حسین خوانساری
۱۵ بهمن ۱۴۰۳اون راننده f10 خیلی رو مخه…… اصلا دلش نمیومد گاز بده تو فیلم ببینید چند ثانیه بعد لانچ میکنه مشخصه میخوان یه موردهایی رو ثابت کنن که خودشون میخوان
البته دوستان مدل هیبرید بله ۶۰۰ کیلو سنگین تره دلیلش وزن بالای باطری ها هستش که کف ماشین نصب میشه
تمام هیبریدها تو این سبک وزن بالاتری دارند نسبت به نمونه بنزینی …… البته درسته طراحی نسل جدید m5 تو قسمت جلو شاید به سلیقه همه جور نیاد ولی قسمت عقب واقعا زیباتر از نسل های قبلی هست
امیرمسعود
۱۶ بهمن ۱۴۰۳فقط f10
چقدر خوشگله اخه
Mity
۱۶ بهمن ۱۴۰۳این M5 جدیده تو درگ ائودی rs6 و مرسدس Gt63 پودر کرده
همایون
۱۶ بهمن ۱۴۰۳F90 بعد از فیس لیفت واقعا همه چی تموم شدش با نسخه cs هم تیرخلاص رو زد و تو یادها میمونه به نظرم کلا سه تا نسل e39 e60 و همین f90 بعد از فیس لیفت واقعا زیبا طراحی شدن.تنها چیزی که تو f10 بهتر از نسل قبله طراحی داخلیه
Puriya85
۱۶ بهمن ۱۴۰۳واقعا دیگه یه ماشین خوب چی باید باشه
هم لاکچری هم خوش رخ هم سریع و تیز هم قابل انتخاب برای ماشین بازی هم قیمت معقول
این قیمتش یه زمانی صفر ۱۰۳ هزار تا بود تو سایت بی ام و که میرفتم شخصی سازیش کنم این قیمت بود
Milan
۱۶ بهمن ۱۴۰۳F10 مثل سرعت اینترنت ایران میمونه
ابوالفضل
۱۷ بهمن ۱۴۰۳فقط F90
از همه نظر بهتره
ولی از راننده F10 تعجب میکنم ، درسته محرک عقبه ولی هر چی نباشه یه ماشین ۵۷۰ اسبی زیر پاته
انقدر لانچ بدی داشت که همون اول نقطه میشد