بی ام و

درگ سه نسل بی ام و M5، از 2013 تا 2025

سه نسل ب‌ام‌و M5 با قدرت‌هایی از ۵۷۵ تا ۷۲۷ اسب بخار و وزنی از ۱۸۷۰ تا ۲۴۳۵ کیلوگرم در برابر هم قرار گرفته‌اند.

صنعت خودروسازی دائماً در حال پیشرفت است و خودروها ایمن‌تر و راحت‌تر می‌شوند. در اکثر موارد نیز خودروهای جدید از پیشینیان خود سریع‌تر هستند. بااین‌حال، خودروسازان باید قوانین سخت‌گیرانهٔ آلایندگی را هم رعایت کنند و درنتیجه، چاره‌ای جز توسل به الکتریکی‌سازی ندارند. این اما یک شمشیر دو لبه است زیرا هرچند با اضافه کردن باطری و موتور الکتریکی، قدرت و گشتاور افزایش میابد ولی از سوی دیگر، وزن خودرو هم سنگین‌تر می‌شود. به همین دلیل، از لحظه‌ای که نسل جدید ب‌ام‌و M5 معرفی شد، همه به مشکل وزن سنگین آن اشاره کردند. این خودرو ۲۴۳۵ کیلوگرم وزن دارد که ۵۴۰ کیلوگرم از نسل قبلی بیشتر است.

هرچه وزن بیشتر شود، فشار بیشتری به لاستیک‌ها، ترمزها و سیستم تعلیق وارد می‌شود حتی اگر خودرو در خط مستقیم سریع‌تر شده باشد. کارواو با ترتیب دادن مسابقهٔ درگ بین سه نسل ب‌ام‌و M5 قصد دارد این موضوع را نشان دهد. قدیمی‌ترین M5 حاضر در این درگ، نسل F10 است که در سال ۲۰۱۱ معرفی شد. F10 اولین M5 با پیشرانهٔ توربوشارژ بود. ب‌ام‌و در این نسل، پیشرانهٔ V10 را کنار گذاشت و دوباره به موتور V8 بازگشت. نمونهٔ حاضر در این ویدئو، از نسخهٔ کامپتیشن است که در سال ۲۰۱۳ با قدرت بیشتری به بازار آمد. موتور ۴.۴ لیتری V8 توئین توربوی S63 در این مدل ۵۷۵ اسب بخار قدرت و ۶۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

در سینهٔ M5 نسل F90 نیز همین موتور قرار گرفته است ولی در اینجا قوی‌تر شده و در نسخهٔ کامپتیشن مشابه چیزی که در ویدئو حضور دارد، ۶۲۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. زیر کاپوت جدیدترین نسل M5 نیز هرچند یک پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو را می‌بینیم ولی این موتور نسخهٔ جدیدتری است که با نام S68 شناخته می‌شود. این موتور به‌تنهایی ۵۸۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و با همراهی یک موتور الکتریکی در گیربکس، مجموع خروجی را به ۷۲۷ اسب بخار می‌رساند که بیش از ۱۰۰ اسب بخار از نسل قبلی بیشتر است.

M5 نسل F10 به سنت پیشینیان خود وفادار مانده و همچنان محرک عقب بود که هرچند شاید لذت رانندگی بیشتری داشته باشد ولی در مسابقهٔ درگ در برابر دو نسل بعدی چهارچرخ محرک خود شانسی ندارد؛ بنابراین، رقابت اصلی در این مسابقه بین نسل‌های F90 و G90 خواهد بود ولی نتیجهٔ این مسابقه را لو نمی‌دهیم تا خودتان در ویدئوی زیر تماشا کنید.

مشخصات فنی

ب‌ام‌و M5 نسل F10 ب‌ام‌و M5 نسل F90 ب‌ام‌و M5 نسل G90
پیشرانه ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو هیبرید
قدرت ۵۷۵ اسب بخار ۶۲۵ اسب بخار ۷۲۷ اسب بخار
گشتاور ۶۸۰ نیوتن متر ۷۵۰ نیوتن متر ۱۰۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب چهارچرخ چهارچرخ
وزن ۱۸۷۰ کیلوگرم ۱۸۹۵ کیلوگرم ۲۴۳۵ کیلوگرم
قیمت ۱۰۰,۴۲۵ دلار ۱۱۷,۴۹۵ دلار ۱۲۳,۲۷۵ دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۰ دیدگاه‌ها

  1. SRT

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (639 ديدگاه)

    علاوه بر وزن بالاتر به نظرم G90 زیبایی نسل های قبلشم نداره

    موافقم 101
    مخالفم 9
    1. miladzm

      ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (15 ديدگاه)

      ۲۵۰۰ کیلو اونم سدان مثلا پرفورمنس
      طراحی هم که هیچی نگم بهتره
      جلوش یجوریه که انگار یکی حقشو خورده
      من اینجا این نسل رو خیلی تو خیابونا میبینم تو ترکیه واقعا از نزدیک فاجعه تر هم هستش
      فقط کلمه فاجعه میتونه وصفش کنه
      دنیال کنین متوجه میشین که تو کمیونیتی های خارجی هم حسابی از خجالت این این نسل جی ۹۰ در اومدن
      از یه اف ۱۵۰ سنگین تره

      موافقم 52
      مخالفم 9
      1. امیرمسعود

        ۱۶ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (9 ديدگاه)

        حقشو خورده؟!
        دهنت فقط

        موافقم 9
        مخالفم 2
  2. صامورایی

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (240 ديدگاه)

    بهتر بود هم درگ میذاشتن هم بعدش در پیست تایم میزدند تا یه بررسی کاملتر بدست بیاد،،.

    موافقم 42
    مخالفم 2
  3. Silent

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (633 ديدگاه)

    ماشین صفر فقط باید لیز 5 ساله باشه و بعدش تحویل به کمپانی!!
    افت قیمت وحشتناکی دارن این سطح از ماشین های مارکت. یه M5 2013 توو بهترین حالت 20 هزاردلار قیمت می خوره.

    فقط 20 درصد از قیمت خرید رو حفظ می کنه

    موافقم 21
    مخالفم 11
    1. Cehx

      ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (334 ديدگاه)

      اشتباه می کنی الان M5 E60 نسل قبل 2013 تقریبا 25 هزار دلاره (البته ماشین کارکرد بالا داره موتورشم احتمالا خرجای ثانویه داره)
      بخوای تمیزشو گیر بیاری باید بالای 40 هزارتا خرج کنی
      ولی خب بنظرم خرید بی ام و دسته دو سری ام زیر 40 هزارتا کار صد در صد اشتباهیه
      چون باید کلی خرجش کنی که در نهایت به خودت میای میبینی میزانی که خرجش کردی میتونستی یه ماشین صفر نسبتا خوب بگیری

      موافقم 6
      مخالفم 7
    2. Hairy ...

      ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (715 ديدگاه)

      داداش کجای کاری الان یه e60 که از اینی که میگی هم یه نسل قدیمی تره تمیزش هیچ جوره زیر 50 هزار گیر نمیاد
      پرکارکرد پوکیده هاش هم نهایت چند تا زیر 30 هزار دلار هست

      موافقم 5
      مخالفم 1
  4. POUYAN

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (217 ديدگاه)

    لعنتی ۶۰۰ کیلو اضافه وزن چخبره؟

    موافقم 31
    مخالفم 3
  5. BMW is GOD

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (285 ديدگاه)

    ای بابا من متوجه نمی‌شم باز دوباره این مت واتسون دروغگو اومد ام ۵ جی ۹۰ جدید رو بازنده کرد همه جا جی ۹۰ جدید ام ۵ اف ۹۰ رو پاره پوره می‌کنه رنده می کنه و شما فقط این رو که ام ۵ جی ۹۰ بازنده می‌شه در برابر ام فایو اف ۹۰ رو تو چنل مت فاتسون اسکول خنگ می‌تونید ببینید

    موافقم 9
    مخالفم 38
    1. Puriya85

      ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (606 ديدگاه)

      چی میگی
      اول نسبت وزن به قدرت f90 و اونو با هم مقایسه کن بعد علیه سلطان نظر بده

      موافقم 26
      مخالفم 2
  6. بهنام

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (938 ديدگاه)

    فقط F10 .

    موافقم 13
    مخالفم 10
    1. گاس فرینگ

      ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (640 ديدگاه)

      فقط e60 v10

      موافقم 27
      مخالفم 2
      1. Hairy ...

        ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (715 ديدگاه)

        نسل مورد علاقم یکی e60 هست اون یکی دیگه هم f90

        موافقم 17
        مخالفم 2
  7. BMW is GOD

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (285 ديدگاه)

    دوستان لازم به ذکر است من یک سری نکات رو در مورد ام فایو جی ۹۰ جدید بهتون بگم اول این که این خودرو ۲۴۰۰ کیلو وزنش هست و نه بیشتر حتی رو باسکول هم تستش کردن و دوم اینکه قدرتش ۷۳۰ نیست و ۷۸۰ اسب رو داینو نشون داده و سوم اینکه گشتاورشم ۱۰۰۰ نیوتن متر نیست و ۱۰۳۰ نیوتن متره و شتاب صفر تا صدش هم ۲/۸ ثانیه است و ۱۰۰ تا ۲۰۰ ۶.۲ ثانیه است و تاپ اسپیدش هم اگه limiter removed بشه یا به قولی محدودیتش برداشته بشه ۳۴۰ کیلومتر می‌تونه رد کنه من خودم تو یوتیوب چند تا ویدیو دیدم که این ماشین رو limiter removed کرده بودن یا محدودیتش رو برداشته بودن و عین آب خوردن باهاش ۳۴۰ رو رد کردن ولی ماشین به کاتاف خورد و به ردلاین رسید ولی موتور ماشین هنوز خیلی جا داشت اگه بی‌ام‌و یه دنده دیگه هم برای ماشین گذاشته بود به نظر من راحت ۳۵۰ رو می‌زد و در کل ببخشید که زیاد حرف زدم ولی واقعاً ماشین شگفت انگیز و خاصیه الان شاید شماها هی بیاین به من دیس لایک بدین ولی من واقعیت رو گفتم و کلی راجع به این نسل ام فایو تحقیق کردم تا این اطلاعات رو به دست آوردم

    موافقم 36
    مخالفم 7
    1. Puriya85

      ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (606 ديدگاه)

      جالبه که شماها همه میاین میگین m5 جدید سریعتر از f90 ولی وقتی میبینین تو درگ خورده قبول نمیکنین
      حتی وقتی نسبت وزن به قدرتش رو میبینین هم متوجه نمیشد که چقدر نسبت وزن به قدرت f90 بهتره و بخاطر همین سریعتره

      موافقم 22
      مخالفم 3
      1. BMW is GOD

        ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (285 ديدگاه)

        عزیز من شما فقط تو درگ‌های مت واتساپ می‌تونید ببینید که ام فایو جی ۹۰ از ام فایو اف ۹۰ می‌بازه ولی در جاهای دیگه ۱۰۰ در ۱۰۰ جی ۹۰ برنده است

        موافقم 6
        مخالفم 5
    2. BMW is GOD

      ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (285 ديدگاه)

      نکته دیگری هم که باید بگم درباره قیمت این خودرو که از ۱۲۰ هزار دلار تا ۱۵۰ هزار دلار هستش و باید بگم که این ۳۰ هزار دلار اختلاف قیمت فقط برای شخصی‌سازی هستش و نه برای آپشن‌ها برخلاف بعضی از دوستان که فکر می‌کنند برای آپشن‌ها هستش این ام فایو نسل جدید در نسخه فول ارائه می‌شه و در نسخه عادی ارائه نمی‌شه و در نسخه فولش ۱۲۰ هزار دلار قیمتش هستش ولی اگر قرار بود در حالت عادی ارائه می‌شد در حدود ۱۰۰ هزار دلار قیمتش می‌شد

      موافقم 5
      مخالفم 2
    3. Cehx

      ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (334 ديدگاه)

      هرجوری نگاه کنی f90 بهتره
      540 کیلوگرم وزن کمتر
      طراحی زیبا تر
      همچنین این چیزی که قدرتش روی داینو بیشتره مختص به همه ی بی ام و هاست
      بعدشم با این اسمت قشنگ معلومه تعصب داری و عاشق نیستی
      من خودم به شخصه عاشق تمام سری ام 3 بجز E90 البته از E92 خوشم میاد و ام فایو هم e60 و f90 و e39 عالی هستن
      سری 8 هم خیلی گرونه و کلا علاقه ای به ماشین های خیلی گرون ندارم
      اگرچه اگر هم g90 برنده میشد بازم انتخابم f90 هسته طراحی رو شما ببین اخه
      قصد بی احترامی ندارم ولی g90 مثل یه خوکه

      موافقم 12
      مخالفم 4
  8. BMW is GOD

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (285 ديدگاه)

    این نسل بی‌ام‌و ام فایو (منظورم ام فایو جی ۹۰ هستش) پورشه پانامرایی رو که توربو هیبرید هستش و ۷۸۰ اسب قدرتش هست و شتاب صفر تا صد اعلامی کارخونش ۲/۸ ثانیه است رو می‌خوره ویدیو هاش هم هستش

    موافقم 7
    مخالفم 3
  9. Bmw fan boy

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بی ام و تنها شرکتی است که نسل قبل ماشینش از نسل جدیدش زیباتر و پرسرعت تره، افسوس ):

    موافقم 21
    مخالفم 6
  10. Bmw fan boy

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    در واقع اسب بخار های موتور ام 5 جدید چیزی در حدود ام 5 دو نسل قبل یعنی F10 هستش و به لطف موتور الکتریکی ،مثلا قدرتشو افزایش دادن .

    موافقم 8
    مخالفم 3
  11. حسین

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    چرا BMWاینجوری میکنه ماشین جدید با قیمت بیشتر میزنه بعد از ماشین قدیمیه خودش می بازه

    موافقم 13
    مخالفم 2
  12. حسین

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    BMWبه جای اینکه پیشرفت کنه پسرفت میکنه

    موافقم 15
    مخالفم 2
  13. حسین

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    بهترین و زیباترین نسلش همین F90 هست

    موافقم 19
    مخالفم 2
  14. BMW is GOD

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (285 ديدگاه)

    به هر حال شما هر چقدر که می‌خواید ترول کنید و هیت بدین و دیس لایک بدین به من ولی به هر حال من حقیقت رو میگم این ام فایو جدید به قدری پرفروش شده میشه و خواهد شد که تاریخ ام فایو به خودش ندیده و از اون مرسدس بنز amggt 4 دور ۶۳ اس پرفورمنس با نزدیک ۱۵۰۰ نیوتن متر گشتاور که بیشتر از ۴۵۰ نیوتن متر گشتاورش از این نسل ام فایو بیشتره و اسب بخارش هم تقریباً ۵۰ تا ۶۰ اسب بخار بیشتر هستش فقط یک مقدار خیلی کمی که اصلاً به چشم نمیاد سریع‌تر از ام فایو جدید هستش و در صورتی که ام فایو هیچ وقت رقیب amg جی تی ۴ در نبوده نیست و نخواهد بود و رقیب اون سری ۸ هستش که سری ۸ هم رندش می‌کنه و ظاهراً قراره نسل جدیدش سال ۲۰۲۶ معرفی بشه که دوباره آشوب به پا کنه

    موافقم 7
    مخالفم 7
  15. Puriya85

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (606 ديدگاه)

    سلطان همچنان f90 هست🔱

    موافقم 18
    مخالفم 2
  16. Siyavash

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1042 ديدگاه)

    F90 سلطان..f10 زیباه.g90اشغال به تمام معنا با عرض پوزش یه تمام فن هایه بی ام و عزیز…حقیت همینه که گفتم

    موافقم 9
    مخالفم 3
  17. Ali

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (41 ديدگاه)

    فقط اون m5 cs بنظرم کلا m5 ها خوبن اون از موتور v10 m5 e60 اون از f10 و m5 cs خداست ولی نسل جدیدش واقعا بده m5 کلا همینجوریش سنگینه که یه سدان لوکس اسپرت دیگه چه برسه هیبریدشم کنن

    موافقم 5
    مخالفم 2
  18. خزان

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (240 ديدگاه)

    یه سری ۵ از نسل f10 داشته باشی دیگه چه غم داری…

    موافقم 10
    مخالفم 1
  19. Taha Ayoobi

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (5649 ديدگاه)

    چرا F10 اینجوری میشد؟

    موافقم 1
    مخالفم 2
    1. Yasin.sn

      ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (33 ديدگاه)

      دیفرانسیل عقب بود

      موافقم 4
      مخالفم 1
  20. BMW is GOD

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (285 ديدگاه)

    بعضی از دوستان انقدر فشاری هستند که فقط دوست دارن بی‌ام‌و رو بکوبن واقعاً براشون متاسفم

    موافقم 6
    مخالفم 5
    1. Taha Ayoobi

      ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (5649 ديدگاه)

      داداش یه “O” تو اسمت جا افتاده

      موافقم 4
      مخالفم 4
  21. حسین خوانساری

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (51 ديدگاه)

    اون راننده f10 خیلی رو مخه…… اصلا دلش نمیومد گاز بده تو فیلم ببینید چند ثانیه بعد لانچ میکنه مشخصه میخوان یه موردهایی رو ثابت کنن که خودشون میخوان
    البته دوستان مدل هیبرید بله ۶۰۰ کیلو سنگین تره دلیلش وزن بالای باطری ها هستش که کف ماشین نصب میشه
    تمام هیبریدها تو این سبک وزن بالاتری دارند نسبت به نمونه بنزینی …… البته درسته طراحی نسل جدید m5 تو قسمت جلو شاید به سلیقه همه جور نیاد ولی قسمت عقب واقعا زیباتر از نسل های قبلی هست

    موافقم 3
    مخالفم 3
  22. امیرمسعود

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (9 ديدگاه)

    فقط f10
    چقدر خوشگله اخه

    موافقم 2
    مخالفم 1
  23. Mity

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (10 ديدگاه)

    این M5 جدیده تو درگ ائودی rs6 و مرسدس Gt63 پودر کرده

    موافقم 3
    مخالفم 2
  24. همایون

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (937 ديدگاه)

    F90 بعد از فیس لیفت واقعا همه چی تموم شدش با نسخه cs هم تیرخلاص رو زد و تو یادها میمونه به نظرم کلا سه تا نسل e39 e60 و همین f90 بعد از فیس لیفت واقعا زیبا طراحی شدن.تنها چیزی که تو f10 بهتر از نسل قبله طراحی داخلیه

    1. Puriya85

      ۱۶ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (606 ديدگاه)

      واقعا دیگه یه ماشین خوب چی باید باشه
      هم لاکچری هم خوش رخ هم سریع و تیز هم قابل انتخاب برای ماشین بازی هم قیمت معقول
      این قیمتش یه زمانی صفر ۱۰۳ هزار تا بود تو سایت بی ام و که میرفتم شخصی سازیش کنم این قیمت بود

  25. Milan

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    F10 مثل سرعت اینترنت ایران میمونه

    موافقم 1
    مخالفم 1
  26. ابوالفضل

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (339 ديدگاه)

    فقط F90
    از همه نظر بهتره
    ولی از راننده F10 تعجب میکنم ، درسته محرک عقبه ولی هر چی نباشه یه ماشین ۵۷۰ اسبی زیر پاته
    انقدر لانچ بدی داشت که همون اول نقطه میشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا