بی ام و

درگ همه نسل‌های بی ام و M5، از 1984 تا 2023

در این ویدئو شاهد درگ تمام نسل‌های ب‌ام‌و M5 از E28 با ۲۸۶ اسب بخار قدرت تا F90 با ۶۲۵ اسب بخار قدرت خواهیم بود که چهل سال پیشرفت را نشان می‌دهد.

نزدیک به چهل سال پیش، آلمانی‌ها سدان اسپرتی را خلق کردند که امروزه به یکی از بهترین سوپرسدان‌های جهان تبدیل شده و حتی سوپراسپرت‌ها را اذیت می‌کند. این ماشین ب‌ام‌و M5 است که در سال ۱۹۸۴ متولد شد. حال مت واتسون تمام نسل‌های این خودرو را گرد هم جمع کرده تا چهار دهه پیشرفت سدان پرفورمنس باواریایی‌ها را نشان دهد.

این داستان با E28 آغاز شد که اولین برداشت ب‌ام‌و از خودروی پرفورمنس خیابانی بود و ریشه در پروژهٔ سوپرکار M1 داشت. بدین ترتیب، یک پیشرانهٔ مسابقه‌ای ۳.۵ لیتری شش سیلندر خطی به همراه یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی در سینهٔ نسل دوم سری ۵ قرار گرفت تا سریع‌ترین سدان تولیدی جهان خلق شود. این موتور ۲۸۶ اسب بخار قدرت و ۳۴۰ نیوتن متر گشتاور داشت که در آن سال‌ها برای خودرویی با وزن تنها ۱۴۳۰ کیلوگرم رقم زیادی بود.

تنها سه سال بعد، در سال ۱۹۸۸ نسل دوم M5 با کد E34 معرفی شد. این نسل ابتدا باهمان پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری شش سیلندر خطی نسل قبلی ارائه شد که ۳۱۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد اما در سال ۱۹۹۱ به موتور قوی‌تر ۳.۸ لیتری با ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور مجهز شد. بااین‌حال، M5 حالا با ۱۶۵۰ کیلوگرم وزن، ۲۲۰ کیلوگرم از نسل قبلی سنگین‌تر شد.

سپس نوبت به نسل E39 رسید که زیر کاپوت یک پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 تنفس طبیعی با ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور داشت. در این نسل، M5 دیگر ورزشکاری با کت‌وشلوار شیک نبود و به یک ماسل کار با شخصیت جاده‌ای راحت تبدیل شده بود. در E39 گیربکس همچنان دستی بود اما حالا شش سرعته شده بود.

یکی از جذاب‌ترین نسل‌های تاریخ M5 نسل E60 بود که به پیشرانهٔ ۵ لیتری V10 برگرفته از موتوراسپرت مجهز شده بود. این پیشرانه که همچنان تنفس طبیعی بود، ۵۰۷ اسب بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. در این نسل برای اولین بار گیربکس اتوماتیک هم ارائه شد که هفت سرعته بود و نیرو را همچنان به چرخ‌های عقب انتقال می‌داد.

در نسل F10، حجم موتور و تعداد سیلندرها کاهش پیدا کرد اما در عوض M5 برای اولین بار به توربوشارژر مجهز شد. با این کار، قدرت موتور ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو در نسخهٔ کامپتیشن به ۶۰۰ اسب بخار رسید. در F10 گیربکس هم به یک هفت سرعتهٔ دوکلاچه ارتقاء پیدا کرد اما انتقال قدرت محرک عقب همچنان دست‌نخورده باقی ماند.

و نهایتاً به آخرین نسل این سوپرسدان آلمانی می‌رسیم که با کد F90 شناخته می‌شود. این نسل هم از همان پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو استفاده می‌کند که خروجی آن در نسخهٔ کامپتیشن به ۶۲۵ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور رسیده است. در این نسل برای اولین بار شاهد ارائهٔ سامانهٔ چهارچرخ محرک بودیم هرچند که ب‌ام‌و حالت محرک عقب را هم در آن تعبیه کرده است تا بتوان M5 را مثل نسل‌های قبلی به سدانی دیفرانسیل عقب تبدیل کرد.

برخلاف درگ‌های همیشگی کارواو، در این ویدئو نسل‌های مختلف M5 از ابتدا دوبه‌دو باهم به رقابت می‌پردازند و هر نسل در برابر نسل بعدی خود قرار می‌گیرد. متأسفانه اما نسل F10 در طول درگ با E60 دچار مشکل شده و میل‌گاردان آن ایراد پیدا می‌کند. به همین دلیل، F10 نمی‌تواند در برابر F90 قرار گیرد و به‌ناچار جدیدترین M5 به مصاف E60 می‌رود.

مقایسه مشخصات فنی

E28

E34

E39

E60

F10

F90

پیشرانه ۳.۵ لیتری I6 ۳.۸ لیتری I6 ۵.۰ لیتری V8 ۵.۰ لیتری V10 ۴.۴ لیتری V8 ۴.۴ لیتری V8
تنفس طبیعی طبیعی طبیعی طبیعی توئین توربو توئین توربو
قدرت ۲۸۶ اسب بخار ۳۴۰ اسب بخار ۴۰۰ اسب بخار ۵۰۷ اسب بخار ۶۰۰ اسب بخار ۶۲۵ اسب بخار
گشتاور ۳۴۰ نیوتن متر ۴۰۰ نیوتن متر ۵۰۰ نیوتن متر ۵۲۰ نیوتن متر ۷۰۰ نیوتن متر ۷۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی ۶ سرعته دستی ۷ سرعته اتوماتیک ۷ سرعته دوکلاچه ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب عقب عقب عقب عقب چهارچرخ
وزن ۱۴۳۰ کیلوگرم ۱۶۵۰ کیلوگرم ۱۶۹۵ کیلوگرم ۱۷۵۵ کیلوگرم ۱۸۷۰ کیلوگرم ۱۸۶۵ کیلوگرم

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۱۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. Mr. gt c

    ۲۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (426 ديدگاه)

    پیشرفت اگر یه فیلم چند دقیقه ای بود …

    موافقم 55
    مخالفم 1
  2. R@min

    ۲۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (2051 ديدگاه)

    آخر عاقبت استفاده از لانچ کنترل !!! اومد که جلوی خرابی گیربکس و ترکیدن موتورو بگیره، شده بلای جون دیفرانسیل و میل گاردان. این فقط یه نمونه از آسیب های درگ رو آسفالت معمولی هست.

    موافقم 33
    مخالفم 2
    1. مجتبی .

      ۲۸ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1231 ديدگاه)

      طرف صدایی روکه شنیده بود جالب بازسازی میکرد😄

      موافقم 25
  3. Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲

    ۲۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (322 ديدگاه)

    ماشین قبلیم f10 واقعا بهترین خودرو زندگیم بود

    موافقم 25
    مخالفم 4
    1. R/T

      ۲۸ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (962 ديدگاه)

      ظاهرش خیلی دوست دارم

      موافقم 15
  4. Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲

    ۲۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (322 ديدگاه)

    دوستان میدونم ربطی به مقاله نداره اما اگر بخوام یک ماشین مثل سری ۵ در رنج ۲ تا ۵ ملیارد چی پیشنهاد میدید چون واقعا چری تیگو ۷ پرو خسته شدم

    موافقم 10
    مخالفم 15
    1. خلیل

      ۲۸ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (287 ديدگاه)

      موهاوی ۸ سیلندر یا هیوندا سانتافه یا اسپورتیج یا رنو تالیسمان و کولیوس یا خانواده تویوتا و بی ام و

      اینم سر سری گفتم و گزینه زیاد هست ببین شاسی بلند میخوای یا سدان.

      موافقم 17
      مخالفم 3
    2. بچه پولدار

      ۲۸ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      آره منم یه دونه پورشه 2017 دارم منم خسته شدم میخوام یه ماشین 19 یا 20 میلیاردی بخرم

      موافقم 15
      مخالفم 8
      1. Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲

        ۲۸ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (322 ديدگاه)

        دوست عزیز هرکس که هستی من با جون کندن و هزاران دردسر دیگه یک بی ام و سری ۵ خریدم نه از کسی از خانواده پول گرفتم چون خانواده خودم اونقدر پول نداشتن بهم بدن حتی به وام گرفتن هم فکر کردم ولی به جایی نرسیدم ولی خدا در و تخته رو با هم جور کرد و من خریدمش اما خونه من قدیمی شده بود توی پاسدارن مجبور شدم ماشین خودم عشقی که براش جون کندم رو یک شبه دادم که بتون یک خونه توی تجریش بگیرم ولی به جاش یک تیگو ۷ پرو گرفتم که ببینم چه کار میکنم ولی واقعا برای یک آدم ماشین بازی که روزی بی ام و سری ۵ سوار میشد الان رسید به این عذابه الان هم دارم سعی میکنم تا بتونم ۵ ملیارد جور کنم یک ماشین بهتر شبیه به بی ام و خودم بگیرم میدونم که نمیتونم بی ام و بگیرم ولی یک چیزی که خوب باشه

        موافقم 15
        مخالفم 4
        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۲۸ تیر ۱۴۰۲
          سوابق: (2856 ديدگاه)

          ممنون که آدرس دادین تا برای ما باورپذیر بشه

          موافقم 17
          مخالفم 1
        2. Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲

          ۲۸ تیر ۱۴۰۲
          سوابق: (322 ديدگاه)

          جناب اشتری باور کنید اگر میخواستم دروغ بگم خودمو خسته نمیکردم که این همه بنویسم

          موافقم 12
          مخالفم 3
        3. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۲۸ تیر ۱۴۰۲
          سوابق: (2856 ديدگاه)

          نه اصلا منظورم دروغگویی نیست
          خواستم بگم اهمیتی نداره به دیگران ثابت کنین که حرفاتون حقیقت داره
          تجربه‌ تون رو خیلی راحت بگین و درگیر واکنش ها نباشید

          موافقم 21
      2. Arshia m3csl

        ۲۹ تیر ۱۴۰۲
        سوابق: (1173 ديدگاه)

        خب ۹۱۱ کررا اس مدل aerokit یا بی ام و m6 پلاک ملی یا بنز s500 مدل ۲۰۱۴ میتونی پیدا کنی بخری کیف کنی اگه میخوای تا ۲۰ میلیارد تومن ماشین بخری

    3. Arshia m3csl

      ۲۹ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (1173 ديدگاه)

      بی ام و ۳۲۰ مدل ۲۰۱۴ بگیر یا بی ام و سری ۵ مدل ۲۰۱۱ قبل از فیس لیفت ۲۰۱۳ رو میتونی بخری یا بی ام و سری ۱ هاچ بک مدل ۲۰۱۷ بگیر

    4. پولدار

      ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      نمیدونم داش ولی منم بوگاتی شیرونم رو فروختم الان نمیدونم ماشین چی بگیرم تو رنج قیمت ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد بیشتر پول ندارم واقعا چی پیشنهاد میکنید

  5. *ALI*

    ۲۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (323 ديدگاه)

    خیلی خوب بود این جور درگ های دسته جمعی از چند مدل مختلف نشون میده ماشین ها از مدل قبلیشون بهتر هستن یا نه امید وارم سایت پدال از این نوع درگ ها از شرکت های مختلف بیشتر‌ بزاره

    موافقم 15
    مخالفم 2
  6. Reza Waffen SS

    ۲۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (5360 ديدگاه)

    خداییش آدم حالش گرفته میشه وقتی میبینه طراحی نسل بعدی رو خراب کردن

    موافقم 18
    مخالفم 2
  7. AMANTE

    ۲۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1913 ديدگاه)

    نسل به نسل بهتر و بهتر شد، البته تا F90 رو میشه این جوری گفت.

    موافقم 8
    مخالفم 1
  8. 18:45

    ۲۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (654 ديدگاه)

    ممنون از آقای دهقان عزیز🙏🌹🌹
    سدان فقط خاندان M5 و دیگر هیچ…

    موافقم 18
  9. نویدی

    ۲۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (385 ديدگاه)

    ایران خودرو و سایپا هم توی این چهل سال فقط سپر و چراغ جلو و عقب عوض کردن.

    موافقم 13
    مخالفم 0
  10. Saeed

    ۲۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (213 ديدگاه)

    پیشرفت به معنا واقعی
    هر نسلش شاهکار بود

    موافقم 18
  11. مجتبی .

    ۲۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1231 ديدگاه)

    تو مدت زمانیکه کمپانیهای درست ودرمون اینجوری پیشرفت میکنن. سلطان ساز خاور میانه وحومه یک سپر پلاستیکی اضافه میکنه. البته این چیزیکه دیدیم فقط سرسوزنی بود وگرنه پیشرفت در آلایندگی کمتر ایمنی بیشتر راحتی وهندلینگ و… هم بوده. مردیم ازاین همه ادعای الکی آقایون.

    موافقم 19
  12. امیر

    ۲۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (692 ديدگاه)

    حالا فکرشو کنید نسل بعدی m5 چقدر سریعه !! 🚀🚀

    موافقم 15
    1. 18:45

      ۲۸ تیر ۱۴۰۲
      سوابق: (654 ديدگاه)

      اوووووف دقیقا 👍👍👑

  13. آلمانی باز

    ۲۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (205 ديدگاه)

    یکی از یکی خوشگل تر😍 فقط امیدوارم نسل جدیدش گند نزنه به این جمله

    موافقم 14
  14. Royal Driver

    ۲۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    E39، E60 و F10 همیشه سری ۵ مورد علاقم هستند و خواهند بود.

  15. BMW

    ۲۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (1496 ديدگاه)

    نسل های اول خدایی زیبا و مر قدرت و به‌یاد ماندنی بود نسل f90 رو هم میسه اینطور گفت فقط امیدوارم نسل بعدی رو بهتر درست کنند و گند نزنند به ابهت m5

  16. Hadi

    ۲۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (598 ديدگاه)

    عاشق اتاق E39 واقعا معرکس موتور ۵ لیتری و گیربکس دستی و دیفرانسیل عقب با اون طراحی معرکه 👌

  17. Siyavash

    ۲۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (800 ديدگاه)

    دوستان فکر کنم یه چندتا از همین e60 ها تویه ایران موجود باشه اگه اشتباه نکنم یدونشو تهران دیدم نقره ای هم بود البته خیلی وقت پیش بود شاید ۱۰ سال پیش…واقعا هیولایی بود صداش خیلی گیرا بود…

  18. Siyavash

    ۲۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (800 ديدگاه)

    فکر کنم مت واتسون باند فرودگاهی رو دیگه پس داد اونجا درگ برگزار نمیکنه

  19. Kian

    ۲۸ تیر ۱۴۰۲
    سوابق: (23 ديدگاه)

    بهترین ساخته بی ام و و پرچم دار صدرصد ام ۵ هستش💙😎

  20. امیرمسعود

    ۱ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (22 ديدگاه)

    باتشکرازآقای اشتری بابت این مطالب ارزنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا