در این ویدئو شاهد درگ تمام نسلهای بامو M5 از E28 با ۲۸۶ اسب بخار قدرت تا F90 با ۶۲۵ اسب بخار قدرت خواهیم بود که چهل سال پیشرفت را نشان میدهد.
نزدیک به چهل سال پیش، آلمانیها سدان اسپرتی را خلق کردند که امروزه به یکی از بهترین سوپرسدانهای جهان تبدیل شده و حتی سوپراسپرتها را اذیت میکند. این ماشین بامو M5 است که در سال ۱۹۸۴ متولد شد. حال مت واتسون تمام نسلهای این خودرو را گرد هم جمع کرده تا چهار دهه پیشرفت سدان پرفورمنس باواریاییها را نشان دهد.
این داستان با E28 آغاز شد که اولین برداشت بامو از خودروی پرفورمنس خیابانی بود و ریشه در پروژهٔ سوپرکار M1 داشت. بدین ترتیب، یک پیشرانهٔ مسابقهای ۳.۵ لیتری شش سیلندر خطی به همراه یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی در سینهٔ نسل دوم سری ۵ قرار گرفت تا سریعترین سدان تولیدی جهان خلق شود. این موتور ۲۸۶ اسب بخار قدرت و ۳۴۰ نیوتن متر گشتاور داشت که در آن سالها برای خودرویی با وزن تنها ۱۴۳۰ کیلوگرم رقم زیادی بود.
تنها سه سال بعد، در سال ۱۹۸۸ نسل دوم M5 با کد E34 معرفی شد. این نسل ابتدا باهمان پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری شش سیلندر خطی نسل قبلی ارائه شد که ۳۱۵ اسب بخار قدرت تولید میکرد اما در سال ۱۹۹۱ به موتور قویتر ۳.۸ لیتری با ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور مجهز شد. بااینحال، M5 حالا با ۱۶۵۰ کیلوگرم وزن، ۲۲۰ کیلوگرم از نسل قبلی سنگینتر شد.
سپس نوبت به نسل E39 رسید که زیر کاپوت یک پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 تنفس طبیعی با ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور داشت. در این نسل، M5 دیگر ورزشکاری با کتوشلوار شیک نبود و به یک ماسل کار با شخصیت جادهای راحت تبدیل شده بود. در E39 گیربکس همچنان دستی بود اما حالا شش سرعته شده بود.
یکی از جذابترین نسلهای تاریخ M5 نسل E60 بود که به پیشرانهٔ ۵ لیتری V10 برگرفته از موتوراسپرت مجهز شده بود. این پیشرانه که همچنان تنفس طبیعی بود، ۵۰۷ اسب بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. در این نسل برای اولین بار گیربکس اتوماتیک هم ارائه شد که هفت سرعته بود و نیرو را همچنان به چرخهای عقب انتقال میداد.
در نسل F10، حجم موتور و تعداد سیلندرها کاهش پیدا کرد اما در عوض M5 برای اولین بار به توربوشارژر مجهز شد. با این کار، قدرت موتور ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو در نسخهٔ کامپتیشن به ۶۰۰ اسب بخار رسید. در F10 گیربکس هم به یک هفت سرعتهٔ دوکلاچه ارتقاء پیدا کرد اما انتقال قدرت محرک عقب همچنان دستنخورده باقی ماند.
و نهایتاً به آخرین نسل این سوپرسدان آلمانی میرسیم که با کد F90 شناخته میشود. این نسل هم از همان پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو استفاده میکند که خروجی آن در نسخهٔ کامپتیشن به ۶۲۵ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور رسیده است. در این نسل برای اولین بار شاهد ارائهٔ سامانهٔ چهارچرخ محرک بودیم هرچند که بامو حالت محرک عقب را هم در آن تعبیه کرده است تا بتوان M5 را مثل نسلهای قبلی به سدانی دیفرانسیل عقب تبدیل کرد.
برخلاف درگهای همیشگی کارواو، در این ویدئو نسلهای مختلف M5 از ابتدا دوبهدو باهم به رقابت میپردازند و هر نسل در برابر نسل بعدی خود قرار میگیرد. متأسفانه اما نسل F10 در طول درگ با E60 دچار مشکل شده و میلگاردان آن ایراد پیدا میکند. به همین دلیل، F10 نمیتواند در برابر F90 قرار گیرد و بهناچار جدیدترین M5 به مصاف E60 میرود.
مقایسه مشخصات فنی
E28 | E34 | E39 | E60 | F10 | F90 | |
پیشرانه | ۳.۵ لیتری I6 | ۳.۸ لیتری I6 | ۵.۰ لیتری V8 | ۵.۰ لیتری V10 | ۴.۴ لیتری V8 | ۴.۴ لیتری V8 |
تنفس | طبیعی | طبیعی | طبیعی | طبیعی | توئین توربو | توئین توربو |
قدرت | ۲۸۶ اسب بخار | ۳۴۰ اسب بخار | ۴۰۰ اسب بخار | ۵۰۷ اسب بخار | ۶۰۰ اسب بخار | ۶۲۵ اسب بخار |
گشتاور | ۳۴۰ نیوتن متر | ۴۰۰ نیوتن متر | ۵۰۰ نیوتن متر | ۵۲۰ نیوتن متر | ۷۰۰ نیوتن متر | ۷۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی | ۷ سرعته اتوماتیک | ۷ سرعته دوکلاچه | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | عقب | عقب | عقب | عقب | چهارچرخ |
وزن | ۱۴۳۰ کیلوگرم | ۱۶۵۰ کیلوگرم | ۱۶۹۵ کیلوگرم | ۱۷۵۵ کیلوگرم | ۱۸۷۰ کیلوگرم | ۱۸۶۵ کیلوگرم |
Mr. gt c
۲۸ تیر ۱۴۰۲پیشرفت اگر یه فیلم چند دقیقه ای بود …
R@min
۲۸ تیر ۱۴۰۲آخر عاقبت استفاده از لانچ کنترل !!! اومد که جلوی خرابی گیربکس و ترکیدن موتورو بگیره، شده بلای جون دیفرانسیل و میل گاردان. این فقط یه نمونه از آسیب های درگ رو آسفالت معمولی هست.
مجتبی .
۲۸ تیر ۱۴۰۲طرف صدایی روکه شنیده بود جالب بازسازی میکرد😄
Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲
۲۸ تیر ۱۴۰۲ماشین قبلیم f10 واقعا بهترین خودرو زندگیم بود
R/T
۲۸ تیر ۱۴۰۲ظاهرش خیلی دوست دارم
Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲
۲۸ تیر ۱۴۰۲دوستان میدونم ربطی به مقاله نداره اما اگر بخوام یک ماشین مثل سری ۵ در رنج ۲ تا ۵ ملیارد چی پیشنهاد میدید چون واقعا چری تیگو ۷ پرو خسته شدم
خلیل
۲۸ تیر ۱۴۰۲موهاوی ۸ سیلندر یا هیوندا سانتافه یا اسپورتیج یا رنو تالیسمان و کولیوس یا خانواده تویوتا و بی ام و
اینم سر سری گفتم و گزینه زیاد هست ببین شاسی بلند میخوای یا سدان.
بچه پولدار
۲۸ تیر ۱۴۰۲آره منم یه دونه پورشه 2017 دارم منم خسته شدم میخوام یه ماشین 19 یا 20 میلیاردی بخرم
Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲
۲۸ تیر ۱۴۰۲دوست عزیز هرکس که هستی من با جون کندن و هزاران دردسر دیگه یک بی ام و سری ۵ خریدم نه از کسی از خانواده پول گرفتم چون خانواده خودم اونقدر پول نداشتن بهم بدن حتی به وام گرفتن هم فکر کردم ولی به جایی نرسیدم ولی خدا در و تخته رو با هم جور کرد و من خریدمش اما خونه من قدیمی شده بود توی پاسدارن مجبور شدم ماشین خودم عشقی که براش جون کندم رو یک شبه دادم که بتون یک خونه توی تجریش بگیرم ولی به جاش یک تیگو ۷ پرو گرفتم که ببینم چه کار میکنم ولی واقعا برای یک آدم ماشین بازی که روزی بی ام و سری ۵ سوار میشد الان رسید به این عذابه الان هم دارم سعی میکنم تا بتونم ۵ ملیارد جور کنم یک ماشین بهتر شبیه به بی ام و خودم بگیرم میدونم که نمیتونم بی ام و بگیرم ولی یک چیزی که خوب باشه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۸ تیر ۱۴۰۲ممنون که آدرس دادین تا برای ما باورپذیر بشه
Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲
۲۸ تیر ۱۴۰۲جناب اشتری باور کنید اگر میخواستم دروغ بگم خودمو خسته نمیکردم که این همه بنویسم
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۸ تیر ۱۴۰۲نه اصلا منظورم دروغگویی نیست
خواستم بگم اهمیتی نداره به دیگران ثابت کنین که حرفاتون حقیقت داره
تجربه تون رو خیلی راحت بگین و درگیر واکنش ها نباشید
Arshia m3csl
۲۹ تیر ۱۴۰۲خب ۹۱۱ کررا اس مدل aerokit یا بی ام و m6 پلاک ملی یا بنز s500 مدل ۲۰۱۴ میتونی پیدا کنی بخری کیف کنی اگه میخوای تا ۲۰ میلیارد تومن ماشین بخری
Arshia m3csl
۲۹ تیر ۱۴۰۲بی ام و ۳۲۰ مدل ۲۰۱۴ بگیر یا بی ام و سری ۵ مدل ۲۰۱۱ قبل از فیس لیفت ۲۰۱۳ رو میتونی بخری یا بی ام و سری ۱ هاچ بک مدل ۲۰۱۷ بگیر
پولدار
۲۰ مرداد ۱۴۰۲نمیدونم داش ولی منم بوگاتی شیرونم رو فروختم الان نمیدونم ماشین چی بگیرم تو رنج قیمت ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد بیشتر پول ندارم واقعا چی پیشنهاد میکنید
*ALI*
۲۸ تیر ۱۴۰۲خیلی خوب بود این جور درگ های دسته جمعی از چند مدل مختلف نشون میده ماشین ها از مدل قبلیشون بهتر هستن یا نه امید وارم سایت پدال از این نوع درگ ها از شرکت های مختلف بیشتر بزاره
Reza Waffen SS
۲۸ تیر ۱۴۰۲خداییش آدم حالش گرفته میشه وقتی میبینه طراحی نسل بعدی رو خراب کردن
AMANTE
۲۸ تیر ۱۴۰۲نسل به نسل بهتر و بهتر شد، البته تا F90 رو میشه این جوری گفت.
18:45
۲۸ تیر ۱۴۰۲ممنون از آقای دهقان عزیز🙏🌹🌹
سدان فقط خاندان M5 و دیگر هیچ…
نویدی
۲۸ تیر ۱۴۰۲ایران خودرو و سایپا هم توی این چهل سال فقط سپر و چراغ جلو و عقب عوض کردن.
Saeed
۲۸ تیر ۱۴۰۲پیشرفت به معنا واقعی
هر نسلش شاهکار بود
مجتبی .
۲۸ تیر ۱۴۰۲تو مدت زمانیکه کمپانیهای درست ودرمون اینجوری پیشرفت میکنن. سلطان ساز خاور میانه وحومه یک سپر پلاستیکی اضافه میکنه. البته این چیزیکه دیدیم فقط سرسوزنی بود وگرنه پیشرفت در آلایندگی کمتر ایمنی بیشتر راحتی وهندلینگ و… هم بوده. مردیم ازاین همه ادعای الکی آقایون.
امیر
۲۸ تیر ۱۴۰۲حالا فکرشو کنید نسل بعدی m5 چقدر سریعه !! 🚀🚀
18:45
۲۸ تیر ۱۴۰۲اوووووف دقیقا 👍👍👑
آلمانی باز
۲۸ تیر ۱۴۰۲یکی از یکی خوشگل تر😍 فقط امیدوارم نسل جدیدش گند نزنه به این جمله
Royal Driver
۲۸ تیر ۱۴۰۲E39، E60 و F10 همیشه سری ۵ مورد علاقم هستند و خواهند بود.
BMW
۲۸ تیر ۱۴۰۲نسل های اول خدایی زیبا و مر قدرت و بهیاد ماندنی بود نسل f90 رو هم میسه اینطور گفت فقط امیدوارم نسل بعدی رو بهتر درست کنند و گند نزنند به ابهت m5
Hadi
۲۸ تیر ۱۴۰۲عاشق اتاق E39 واقعا معرکس موتور ۵ لیتری و گیربکس دستی و دیفرانسیل عقب با اون طراحی معرکه 👌
Siyavash
۲۸ تیر ۱۴۰۲دوستان فکر کنم یه چندتا از همین e60 ها تویه ایران موجود باشه اگه اشتباه نکنم یدونشو تهران دیدم نقره ای هم بود البته خیلی وقت پیش بود شاید ۱۰ سال پیش…واقعا هیولایی بود صداش خیلی گیرا بود…
Siyavash
۲۸ تیر ۱۴۰۲فکر کنم مت واتسون باند فرودگاهی رو دیگه پس داد اونجا درگ برگزار نمیکنه
Kian
۲۸ تیر ۱۴۰۲بهترین ساخته بی ام و و پرچم دار صدرصد ام ۵ هستش💙😎
امیرمسعود
۱ مرداد ۱۴۰۲باتشکرازآقای اشتری بابت این مطالب ارزنده