چیزهای معدودی در دنیا لذتبخشتر از راندن یک خودروی اسپرت و تنفس طبیعی هستند. به این معادله اگر طراحی پیشرانه ۱۰ سیلندر و دیفرانسیل عقب و بزرگراهی بدون محدودیت سرعت را اضافه کنید در واقع وارد بهشت خواهید شد. کانال یوتیوب AutoTopNL اخیراً فرصت تست و شتاب گیری بی ام و M5 E60 را داشته است. بله پیشرانه ۵ لیتری این خودروی دوستداشتنی فاقد هرگونه پرخوران است. پس از گذشت این همه سال، صدای تولیدی پیشرانه S85 هنوز هم شگفتانگیز است. اولین و تنها بی ام و ۱۰ سیلندر دنیا همین M5 E60 است که علیرغم سن بالایش هنوز هم پرفورمنس قابلتوجهی دارد. این یک سدان بزرگ و لوکس است که وزن بالایی هم دارد اما هنوز هم به راحتی میتواند سرعت ۲۶۰ کیلومتر در ساعت را رد کند.
سرعت این خودرو بیشتر از رقم ۲۵۰ کیلومتر در ساعت اعلامی بی ام و در زمانی معرفی M5 بوده است. حضور در پشت فرمان M5 E60 واقعاً لذتبخش است زیرا شتاب ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت آن تنها در ۹ ثانیه ثبت میشود. البته پیشرانه ۱۰ سیلندر این خودرو هنوز هم تشنه بنزین است و قطعاً میتوانید کاهش میزان سوخت داخل باک با تخت گاز رفتن را مشاهده کنید. خودروی موردبحث بین سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ عرضه شده است یعنی زمانی که قوانین آلایندگی به اندازه امروز سختگیرانه نبودند. این خودرو که مشاهده میکنید مخصوص بازارهای اروپایی است و از گیربکس هفته سرعته SMG سود میبرد. شایان ذکر است مدلهای آمریکایی به گیربکس ۶ سرعته دستی مجهز بودهاند. این خودرو کارکرد بیش از ۱۵۰ هزار کیلومتری داشته است و مالک به خوبی از خودروی خود مراقبت نموده است.
بی ام و دیگر چنین پیشرانهای را تولید نخواهد کرد زیرا قوانین آلایندگی بسیار سختگیرانهتر هستند. به همین دلیل است که دیگر خبری از نیروگاه ۱۲ سیلندر M760i نیست و رولزرویس هم تا سال ۲۰۳۰ با این پیشرانه خداحافظی خواهد کرد. البته تا پایان دهه جاری میلادی، محصولات ردهبالای M با پیشرانههای ۶ و ۸ سیلندر تولید خواهند شد. M5 E60 قطعاً جزو خوشصداترین خودروی تولیدی تاریخ است و از این نظر میتوان آن را با پورشه کررا GT و لکسوس LFA مقایسه کرد. این دو سوپرکار هم از پیشرانه ۱۰ سیلندر تنفس طبیعی استفاده کردهاند.
نمردیم از بدبختی
۳ فروردین ۱۴۰۱لوکس ؟ 🗿
فورد
۴ فروردین ۱۴۰۱جانم بی ام و
Haji mamal
۱ خرداد ۱۴۰۱داداش ده سال پیشه ماشین 🗿
R@m!n
۳ فروردین ۱۴۰۱همیشه تو نوجوونی آرزوم داشتن یه E60 بود حالا که بزرگ شدم انقدر E60 ها داغون و کارکرد بالا هستن که نمیشه خرید.
موتور افسانه ای S85 هم واقعا خیلی جاش خالیه، موتوری که با تکنولوژی ماشینای فرمول 1 ساخته شده بود. از سیستم روغن کاری دوتایی و سیستم اندازه گیری جریان یونی تا ردلاین 8000 دور و قطعات تمام آلومینیوم. این موتور 90 درجه بود که همین جایگذاریش جلوی ماشین خودش یه شاهکاره. بنظرم می تونستن حفظش کنن مصرف سوخت و وزنش هم قابل ارتقا بود.
البته می شد به جای اون i8 مزخرف و مضحکانه یه سوپراسپرت موتور وسط با موتور S63 یا S85 تولید کرد.
Humer
۳ فروردین ۱۴۰۱دقیقا i8 فقط ظاهر داشت وگرنه اصلا از پرفورمنس چیزی نمی دونست اگه i8 حداقل با قدرت ۱هزار اسب اومده بود عالی میشد حتی اگه برقی می بود
من توی فورزا داشتمش انجین وی ۸ قرار دادم روش قدرتش به ۱۱۴۰ اسب رسید عالی بود
FTB
۳ فروردین ۱۴۰۱باهات موافقم
ببین دلیل اینکه این روزا خیلی میگم طراحی اینه که طراحی یه خودرو شخصیتشه یه موتور باید خیلی خفن باشه که بشه شخصیت یه ماشین
این ماشین میتونست با طراحی کشیده تر باحال تر عرضه بشه
hamidreza72
۳ فروردین ۱۴۰۱البته جناب احمدزاده عزیز اون قسمت که این ماشین رو تنها ب ام و ۱۰ سیلندر دنیا معرفی کرده اشتباهه چون همین موتور روی M6 e63 هم استفاده شده
زیزیگولو
۳ فروردین ۱۴۰۱نهایت قدرت به سبک سرعت نا محدود!!! تکنولوژی هیچوقت قصد توقف نداره!!! هر روز بهتر از دیروز
M2F....GHI
۳ فروردین ۱۴۰۱این تنها ب ام و 10 سیلندر نیست.ب ام و M6 نسل دوم هم از همین پیشرانه استفاده میکرد.
Jdm باز
۳ فروردین ۱۴۰۱بی ام و باشه
دیفرانسیل عقب باشه
۱۰ سیلندر باشه
تنفس طبیعی هم باشه
رویای ماشین بازا….
عرشیا
۵ فروردین ۱۴۰۱خداییش حال میده برا دریفت من تو فورزا یکی دارم بی ام و دریفت دینفرانسیل عقب یه موتور وی ۱۲ انداختم روش قدرتش هزار اسب بخار رسیده نمیشه کنترلش کرد اصلا
پدرام
۳ فروردین ۱۴۰۱این اتاق خیلی عشقه!! جذاب و پر ابهت
HR3
۳ فروردین ۱۴۰۱ب ام و دو مدل داره مرسدس در مقابلشون حرفی واسه گفتن نداره M3 و M5
بحث فنی نیست بحث اعتبار این دوتا مدله
MohammadE9
۳ فروردین ۱۴۰۱درود
یکی از بهترین و افسانه ای ترین سدان های تاریخ خودروسازی
عملکرد این شاهکار انقدر خوب بود که قرار بر این شد نسخه ی CSL این ماشین ساخته بشه و این یعنی اولین سدان بی ام و با پسوند CSL!
در نسخه ی سی اس ال حجم موتور S85 رو از ۵ به ۵.۵ لیتر رسوندن و قدرت هم از ۵۰۷ به ۵۸۰ رسید
نکته ی جالب اینه به جای گیربکس پر دردسر smg از نمونه دو کلاچه استفاده کردن که با اینحال وزن خودرو ۵۰ کیلوگرم کاهش پیدا کرد تمام اینها باعث شد در نوربرگرینگ نسبت به M5 معمولی ۲۰ ثانیه سریعتر باشه و مطمعن نیستم ولی فکر کنم اولین سدان زیر ۸ دقیقه ی نوربرگرینگ بود
صد حیف که بی ام و تنها به ساخت یک نمونه از این ماشین اکتفا کرد
چه ماشین هایی که بی ام و ساختو انبوهش نکرد
Ali
۴ فروردین ۱۴۰۱بی ام و ای که با سوئیچ استارت بخوره مال صد سال پیشه مفت هم نمی ارزه
Storm
۳ خرداد ۱۴۰۲آخه تو چی از ماشین و ماشین بازی میدونی بچه؟اصن میدونی این ماشین چه شاهکاریه
Arashk98
۱۲ فروردین ۱۴۰۱لعنت به سال ۲۰۳۰ 👎
Hadi
۲۴ تیر ۱۴۰۳اونایی که میگن آشغاله
این هیولای ده سیلندر پانصد اسبی سرعتش تا بیش از ۳۳۰ کیلومتر اون هم به طور فابریک میرسه
بعدشم از حق نگذریم داخل بازار های خارجی که من نگاه کردم هم قیمت یه بی ام و شش سیلندری هست که داخل ایرانه !
پس الکی نگید فلان ماشین آشغاله و …