پیشرانه دوازده سیلندر باعث میشود هر خودرویی حالت خاصی پیدا کند و یکی از آنها بی ام و M760i است که دیگر تولید نمیشود و قطعاً جای خالی آن در دنیای خودرو احساس خواهد شد.
تاریخچه تولید سری ۷ دوازده سیلندر به سال ۱۹۸۷ و معرفی نیروگاه ۵ لیتری M70 در سری ۷ نسل E32 بازمیگردد. هدف از معرفی چنین محصولی ارائه حداکثر نرمی و پرفورمنس بود؛ و علیرغم اینکه چنین پیشرانهای زیر کاپوت ۵ نسل متفاوت بکار رفت و سرانجام از حالت تنفس طبیعی به وضعیت توئین توربو درآمد، جای خالی آن همواره احساس خواهد شد.
متأسفانه دیگر خبری از تولید پیشرانه دوازده سیلندر بی ام و نیست و تولید سری ۷ نسل G12 به معنی غروب این نیروگاه آهنین بود. آخرین سری ۷ دوازده سیلندر که با نام فاینال V12 شناخته میشد به تعداد ۱۲ دستگاه برای بازار آمریکا تولید شد و فقط در دسترس مالکان مدلهای دوازده سیلندر قبلی قرار گرفت. خود باواریایی ها نیز به وضوح معتقدند که سری ۷ دوازده سیلندر خودروی خاصی است و در غیر این صورت خبری از تولید نسخه سفارشی یاد شده نبود؛ و با قطع تولید مدلهای مجهز به این پیشرانه، در سالهای آینده شاهد افزایش ارزش چنین خودرویی خواهیم بود.
با این تفاسیر یک سؤال مهم پیش میآید و آن اینکه آیا سری ۷ موردبحث به خودرویی کلاسیک تبدیل خواهد شد؟ برای پاسخ به این سؤال میتوانیم وضعیت برخی نمونههای دوازده سیلندر از سری ۷ های قبلی را بررسی کنیم. با جستوجوی برخی سایتهای خارجی میتوانید نسل E66 دوازده سیلندر را با وضعیت خوب و قیمت حدود ۲۱ هزار دلار پیدا کنید. احتمالاً این نسل کمترین جذابیت را بین سری ۷ دوازده سیلندر دارد اما هنوز هم قیمت بالایی را برای یک خودروی ۱۵ ساله طلب میکند. با بررسی مدل 750iL E38 شاهد افزایش حدود ۵۰ درصدی قیمت نسبت به E66 هستیم. یکی از این خودروها با قیمت ۳۰۶۵۰ دلار به فروش رسیده و یک مدل دیگر هم قیمت ۳۵ هزار دلاری داشته است؛ اما آینده آخرین نسخه از محصول دوازده سیلندر بی ام و عنوان جذابترین و گرانترین سری ۷ را یدک خواهد کشید؟ با توجه به اینکه نسخه توئین توربوی این پیشرانه قدرت تقریباً دو برابری نسبت به نسخه اولیه داشته و حجم آن نیز بیش از یک لیتر بیشتر شده است بنابراین شانس زیادی برای این کار وجود دارد.
سری ۷ نسل G70 از نظر طراحی خودرویی یک سنگ محک نیست و حتی کارشناسان خودرویی هم روی خوشی به آن نشان ندادهاند اما صرفنظر از احساس شما نسبت به این خودرو باید گفت سری ۷ موردبحث حالت کلاسیک خوبی پیدا میکند. همچنین این خودرو تکامل طراحی زیبایی نسبت به یک نسل قبلی یعنی F01 پیدا کرده است. اگرچه استایل این خودرو مشکل خاصی ندارد اما در مقایسه با مدلهای کلاسیکی همچون M5 E39 یا حتی سری ۷ نسل E38 یک پله پایینتر قرار خواهد گرفت.
از طرف دیگر اگرچه دستیابی به آمار تولید دقیق خودروی موردبحث سخت است اما به راحتی میتوان گفت نمونههای زیادی از بی ام و M760i تولید نشدهاند. سدان های لوکس با قیمت پایه ۱۶۰ هزار دلاری هرگز در تیراژ بالا فروخته نمیشوند و بنابراین آمار تولید پایینی دارند. اگرچه چنین چیزی باعث تعجب ما نمیشود اما نکته اینجاست که ژرمنها دیگر خودروی دوازده سیلندر تولید نمیکنند و با گذشت زمان یافتن چنین خودروهایی سختتر میشود. خودروهای تولید محدود در آینده ارزش بالاتری پیدا میکنند و نهایتاً به نمونههای کلکسیونی تبدیل میشوند. به همین خاطر احتمال دارد بی ام و M760i دوازده سیلندر نیز به خودرویی کلکسیونی تبدیل شود.
شلبی
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲لذتی که خودروی دوازده سیلندر داره واقعا قابل مقایسه حتی با هشت سیلندر هم نیست مدتی تجربه مالکیت یه E38 دوازده رو دارم سوای موتور خود E38 هم یکی از بهترین اتاق های بی ام و بود
ماکان
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲سلام . من یکی از افرادی هستم که آخرین نسل از بی ام و سری ۷ 12سیلندر را بسیار دوست داشتند و دارند .
mercedes
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲خیلی زیباست
جنتلمن آلمانی
R/T
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲درسته
net
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲چراغ جلو این بی ام و که چسبیده به جلوپنجره تو چشم میزنه اگر دو سانتیمتر فاصله بین چراغ جلو و جلوپنجره بود قشنگتر میشد
Tesla
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲از نظر من قرار دادن پیشرانه های بزرگ و پر مصرف روی خودرو های لوکس یه کار احمقانه و به شدت اشتباه است ، چیزی که رولزرویس ، بنتلی ، میباخ و ….تازگی ها بهش پی بردن ، رولزرویس که به صورت اعلام کرد : از این بعد فقط الکتریکی میسازه و بنتلی هم تا سال ۲۰۳۰ تبدیل به برندی تمام برقی میشه ، همین ب ام و هم i7 m70 رو با پرفورمنس خیلی بهتر نسبت به m760i رونمایی کرد و به دنیا اعلام کرد که دیگه دوره تولید خودرو های لوکس با پیشرانه های بزرگ ، بی مصرف و آلاینده به پایان رسیده ( تنها راه ادامه بقا برای پیشرانه های درونسوز ، فقط و فقط استفاده از سوخت های مصنوعی یا به اصطلاح : e fuel هست ، که خیلی بعید به موفقیت برسن )
V12
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲دوست عزیز شما سوار همون پراید با موتور ۴ سیلندر غار غاری کم مصرف شو
phonix
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲از کی تا الان صفر تا صد شده پرفورمنس؟
هیچکدوم از ماشینای برقی پرفورمنس اصلا براشون معنا نشده
پایداری قدرت ندارن اصلا
سپهر
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲از اسمت مشخصه… نمی خواد هم بزنی!
محمدهادی
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲دوست عزیز *** اون تصور شماست که اجبار ها و فشارهای محیط زیستی این سالها رو خودروسازهارو به جای اشتباه دانستن بکارگیری ۱۲ سیلندرهای نرم و پرتوان در قلب لوکسوری های سنگین وزن تشخیص میدی!
کلمه اشتباه زمانی معنا پیدا میکنه که حداقل دو گزینه برای انتخاب وجود داشته باشه…
وقتی موتورهای الکتریکی پرتوان با برد قابل قبول در ۴۰ سال قبل وجود نداشت،شما بگو برای جابجا کردن اتاق سنگین وزن لوکسوری ها بگونه یی که لذت بخش باشه در محیطی آرام چه راهی بجز بکارگیری نیروگاهی ۱۲ سیلندر و نرم جلوی راه سازندگان بود؟؟
اشتباه؟!
بنظرم این یدونه کلمه رو تو کامنتت پس بگیر
محمد حسین شجاعی
۲ خرداد ۱۴۰۲تو پیکانتو سوارشو
فرهاد فتحی فمظلوم
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲نیاز به معرفی بنز وبی ام ونیست
بی گمرکی روبردارید تادلت بخاداین ماشینهابایک دهم قیمت واربشه بعدماشینهای خودتونو بدید ضایعاتی به قیمتهایی که درج شده نگاه کنید اینجا به اون قیمت دویست وهقت ودنا میدان مرگ بروطن فروش خائن
راننده تاکسی ازته ان
RAM1500 TRX
۲ خرداد ۱۴۰۲پدال!
چرا جدیدا عکس از داخل خودروها نمیزاری؟