بی ام و

بی ام و M760i دوازده سیلندر؛ جادوی مدرن یا کلاسیک با ابهت؟

پیشرانه دوازده سیلندر باعث می‌شود هر خودرویی حالت خاصی پیدا کند و یکی از آن‌ها بی ام و M760i است که دیگر تولید نمی‌شود و قطعاً جای خالی آن در دنیای خودرو احساس خواهد شد.

تاریخچه تولید سری ۷ دوازده سیلندر به سال ۱۹۸۷ و معرفی نیروگاه ۵ لیتری M70 در سری ۷ نسل E32 بازمی‌گردد. هدف از معرفی چنین محصولی ارائه حداکثر نرمی و پرفورمنس بود؛ و علیرغم اینکه چنین پیشرانه‌ای زیر کاپوت ۵ نسل متفاوت بکار رفت و سرانجام از حالت تنفس طبیعی به وضعیت توئین توربو درآمد، جای خالی آن همواره احساس خواهد شد.

متأسفانه دیگر خبری از تولید پیشرانه دوازده سیلندر بی ام و نیست و تولید سری ۷ نسل G12 به معنی غروب این نیروگاه آهنین بود. آخرین سری ۷ دوازده سیلندر که با نام فاینال V12 شناخته می‌شد به تعداد ۱۲ دستگاه برای بازار آمریکا تولید شد و فقط در دسترس مالکان مدل‌های دوازده سیلندر قبلی قرار گرفت. خود باواریایی ها نیز به وضوح معتقدند که سری ۷ دوازده سیلندر خودروی خاصی است و در غیر این صورت خبری از تولید نسخه سفارشی یاد شده نبود؛ و با قطع تولید مدل‌های مجهز به این پیشرانه، در سال‌های آینده شاهد افزایش ارزش چنین خودرویی خواهیم بود.

با این تفاسیر یک سؤال مهم پیش می‌آید و آن اینکه آیا سری ۷ موردبحث به خودرویی کلاسیک تبدیل خواهد شد؟ برای پاسخ به این سؤال می‌توانیم وضعیت برخی نمونه‌های دوازده سیلندر از سری ۷ های قبلی را بررسی کنیم. با جست‌وجوی برخی سایت‌های خارجی می‌توانید نسل E66 دوازده سیلندر را با وضعیت خوب و قیمت حدود ۲۱ هزار دلار پیدا کنید. احتمالاً این نسل کمترین جذابیت را بین سری ۷ دوازده سیلندر دارد اما هنوز هم قیمت بالایی را برای یک خودروی ۱۵ ساله طلب می‌کند. با بررسی مدل ۷۵۰iL E38 شاهد افزایش حدود ۵۰ درصدی قیمت نسبت به E66 هستیم. یکی از این خودروها با قیمت ۳۰۶۵۰ دلار به فروش رسیده و یک مدل دیگر هم قیمت ۳۵ هزار دلاری داشته است؛ اما آینده آخرین نسخه از محصول دوازده سیلندر بی ام و عنوان جذاب‌ترین و گران‌ترین سری ۷ را یدک خواهد کشید؟ با توجه به اینکه نسخه توئین توربوی این پیشرانه قدرت تقریباً دو برابری نسبت به نسخه اولیه داشته و حجم آن نیز بیش از یک لیتر بیشتر شده است بنابراین شانس زیادی برای این کار وجود دارد.

سری ۷ نسل G70 از نظر طراحی خودرویی یک سنگ محک نیست و حتی کارشناسان خودرویی هم روی خوشی به آن نشان نداده‌اند اما صرف‌نظر از احساس شما نسبت به این خودرو باید گفت سری ۷ موردبحث حالت کلاسیک خوبی پیدا می‌کند. همچنین این خودرو تکامل طراحی زیبایی نسبت به یک نسل قبلی یعنی F01 پیدا کرده است. اگرچه استایل این خودرو مشکل خاصی ندارد اما در مقایسه با مدل‌های کلاسیکی همچون M5 E39 یا حتی سری ۷ نسل E38 یک پله پایین‌تر قرار خواهد گرفت.

از طرف دیگر اگرچه دستیابی به آمار تولید دقیق خودروی موردبحث سخت است اما به راحتی می‌توان گفت نمونه‌های زیادی از بی ام و M760i تولید نشده‌اند. سدان های لوکس با قیمت پایه ۱۶۰ هزار دلاری هرگز در تیراژ بالا فروخته نمی‌شوند و بنابراین آمار تولید پایینی دارند. اگرچه چنین چیزی باعث تعجب ما نمی‌شود اما نکته اینجاست که ژرمن‌ها دیگر خودروی دوازده سیلندر تولید نمی‌کنند و با گذشت زمان یافتن چنین خودروهایی سخت‌تر می‌شود. خودروهای تولید محدود در آینده ارزش بالاتری پیدا می‌کنند و نهایتاً به نمونه‌های کلکسیونی تبدیل می‌شوند. به همین خاطر احتمال دارد بی ام و M760i دوازده سیلندر نیز به خودرویی کلکسیونی تبدیل شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. شلبی

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (685 ديدگاه)

    لذتی که خودروی دوازده سیلندر داره واقعا قابل مقایسه حتی با هشت سیلندر هم نیست مدتی تجربه مالکیت یه E38 دوازده رو دارم سوای موتور خود E38 هم یکی از بهترین اتاق های بی ام و بود

    موافقم 56
    مخالفم 7
  2. ماکان

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (770 ديدگاه)

    سلام . من یکی از افرادی هستم که آخرین نسل از بی ام و سری ۷ 12سیلندر را بسیار دوست داشتند و دارند .

    موافقم 31
    مخالفم 6
  3. mercedes

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (327 ديدگاه)

    خیلی زیباست
    جنتلمن آلمانی

    موافقم 30
    مخالفم 4
    1. R/T

      ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (962 ديدگاه)

      درسته

      موافقم 9
      مخالفم 2
  4. net

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (3145 ديدگاه)

    چراغ جلو این بی ام و که چسبیده به جلوپنجره تو چشم میزنه اگر دو سانتیمتر فاصله بین چراغ جلو و جلوپنجره بود قشنگتر میشد

    موافقم 3
    مخالفم 23
  5. Tesla

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (654 ديدگاه)

    از نظر من قرار دادن پیشرانه های بزرگ و پر مصرف روی خودرو های لوکس یه کار احمقانه و به شدت اشتباه است ، چیزی که رولزرویس ، بنتلی ، میباخ و ….تازگی ها بهش پی بردن ، رولزرویس که به صورت اعلام کرد : از این بعد فقط الکتریکی می‌سازه و بنتلی هم تا سال ۲۰۳۰ تبدیل به برندی تمام برقی میشه ، همین ب ام و هم i7 m70 رو با پرفورمنس خیلی بهتر نسبت به m760i رونمایی کرد و به دنیا اعلام کرد که دیگه دوره تولید خودرو های لوکس با پیشرانه های بزرگ ، بی مصرف و آلاینده به پایان رسیده ( تنها راه ادامه بقا برای پیشرانه های درونسوز ، فقط و فقط استفاده از سوخت های مصنوعی یا به اصطلاح : e fuel هست ، که خیلی بعید به موفقیت برسن )

    موافقم 4
    مخالفم 53
    1. V12

      ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (23 ديدگاه)

      دوست عزیز شما سوار همون پراید با موتور ۴ سیلندر غار غاری کم مصرف شو

      موافقم 15
      مخالفم 3
    2. phonix

      ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (1800 ديدگاه)

      از کی تا الان صفر تا صد شده پرفورمنس؟
      هیچکدوم از ماشینای برقی پرفورمنس اصلا براشون معنا نشده
      پایداری قدرت ندارن اصلا

      موافقم 10
      مخالفم 3
    3. سپهر

      ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (41 ديدگاه)

      از اسمت مشخصه… نمی خواد هم بزنی!

      موافقم 11
      مخالفم 2
    4. محمدهادی

      ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (2152 ديدگاه)

      دوست عزیز *** اون تصور شماست که اجبار ها و فشارهای محیط زیستی این سالها رو خودروسازهارو به جای اشتباه دانستن بکارگیری ۱۲ سیلندرهای نرم و پرتوان در قلب لوکسوری های سنگین وزن تشخیص میدی!
      کلمه اشتباه زمانی معنا پیدا میکنه که حداقل دو گزینه برای انتخاب وجود داشته باشه…
      وقتی موتورهای الکتریکی پرتوان با برد قابل قبول در ۴۰ سال قبل وجود نداشت،شما بگو برای جابجا کردن اتاق سنگین وزن لوکسوری ها بگونه یی که لذت بخش باشه در محیطی آرام چه راهی بجز بکارگیری نیروگاهی ۱۲ سیلندر و نرم جلوی راه سازندگان بود؟؟
      اشتباه؟!
      بنظرم این یدونه کلمه رو تو کامنتت پس بگیر

      موافقم 8
      مخالفم 2
    5. محمد حسین شجاعی

      ۲ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      تو پیکانتو سوارشو

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. فرهاد فتحی فمظلوم

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    نیاز به معرفی بنز وبی ام ونیست
    بی گمرکی روبردارید تادلت بخاداین ماشینهابایک دهم قیمت واربشه بعدماشینهای خودتونو بدید ضایعاتی به قیمت‌هایی که درج شده نگاه کنید اینجا به اون قیمت دویست وهقت ودنا میدان مرگ بروطن فروش خائن
    راننده تاکسی ازته ان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. RAM1500 TRX

    ۲ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (184 ديدگاه)

    پدال!
    چرا جدیدا عکس از داخل خودروها نمیزاری؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا