ام ۷۶۰ بزرگترین، سریعترین و قدرتمندترین سدان ساخت بامو است که لااقل تا قبل از معرفی M5 جدید، به تولید رسیده است. بعلاوه با قیمت پایه ۱۵۹,۳۹۵ دلاری، یکی از ارزانترین و بهصرفهترین ۱۲ سیلندرهای موجود در بازار نیز هست. این موجود یک M7 نیست(که البته امیدواریم بامو نسبت به تولید آن اقدام نماید) اما بسیار شبیه به آن است.
قلب تپنده
بدون شک پیشرانه V-12 مهمترین بخش M760i است. این موتور با کد N74B66 دقیقا همانی است که روح رولزرویس(اشاره به رولزرویس گوست) را به پرواز درآورده است منتهی کمپانی بریتانیایی اندکی در توان خروجی آن دست برده است. این پیشرانه در M760 توانی معادل ۶۰۱ اسب بخار و گشتاور ۸۰۰ نیوتن-متر را تولید میکند و توسط یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک ساخت ZF پشتیبانی میشود. این پیشرانه به پیستونهای آلومینیومی با پوشش آهنی مجهز شده و از شاتونهای تولید شده به روش cracking، میل لنگ فورج کاری شده، دو عد توربوشارژر مونو اسکرول و تبادل کننده گرما از نوع هوا به آب به همراه یک واترپمپ اضافه، سود میبرد.
این خودرو به اگزوز Msport مجهز شده که تا حد امکان به صورت مستقیم طراحی شده و قادر به کاستن از فشار مخالف است. همچنین به یک سایلنسر عقب و یک فلپ مسلح شده تا در هنگام شتابگیری خواب را از چشمان همسایگان برباید ولی در هنگام گشت و گذار عادی، مانند یک بچه گربه آرام باشد.
عملکرد
این بامو آنقدر قدرت دارد که از دیوار عمودی نیز بالا برود. شما هرگز احتیاج به نیروی بیشتری نخواهید داشت، حتی در حالت «اکو پرو مود». با کمترین فشار بر روی پدال گاز، M760 با اقتدار به پیش میتازد. با در نظر گرفتن وزن ۲۲۸۴ کیلوگرمی، شتاب ۰ تا ۹۶ این خودرو که برابر ۳.۴ ثانیه است، همان چیزی است که میتواند مایه افتخار هر خودروسازی باشد. در تست یک چهارم مایل نیز آمار و ارقام خبر از یک شاهکار میدهند، ۱۱.۴ ثانیه با نهایت سرعت ۱۹۳.3km/h. در مقام مقایسه و درک بهتر موضوع، میتوانیم به شورولت کامارو ZL1 1LE اشاره کنیم. این هیولای ۶۵۰ اسبی مجهز به گیربکس شش سرعته دستی، در تست یک چهارم مایل نتیجهای برابر با M760i کسب کرده اما در شتابگیری به میزان ۰.۲ ثانیه از رقیب آلمانی کندتر عمل نموده است.
ترمزهای بزرگ Msport نصب شده بر روی این اتومبیل، بسیار پرقدرت بوده و این شاهزاده مونیخی را از سرعت 96km/h، در فاصله ۳۳.۸ متری متوقف میگرداند. البته عبور از برخی پیچها، تمایل به کم فرمانی نیز در آن احساس میشود.
قابلیتهای صندلی عقب
برای افرادی که تمایل دارند تا به عنوان سرنشین با این خودرو مسافرت نمایند، نشستن در صندلیهای عقب بویژه سمت شاگرد بسیار لذتبخش خواهد بود. آنجا راحتترین و سرگرمکنندهترین ناحیه کابین M760 خواهد بود. ویژگی موسوم به جنتلمن فانکشن این حقیقت را برجستهتر مینماید. این قابلیت بوسیله یک دکمه که در کنار راننده و یا کنار صندلی عقب قرار گرفته، در دسترس است و به کمک آن میتوانید تنظیمات صندلی جلو را تغییر داده و بیشترین فضا را برای آسایش خود فراهم نمایید. این کار البته ممکن است باعث مشاجره با سرنشین جلویی بشود.
از جمله تجهیزات کابین میتوان از موارد ذیل نام برد:
صندلی با روکش چرمی منفذدار فول مرینو، سایهبان برقی برای شیشهها، گرمکن و تهویه صندلی، استراحتگاه بازو در وسط صندلیهای ردیف عقب که دارای تبلت جداشدنی، جافنجانی و پورت شارژ است، سیستم صوتی Harman Kardon، دو عدد نمایشگر ویژه سرنشینان عقب و آینه آرایشی ویژه سرنشینان.
لیست تجهیزات
لیست تجهیزات استاندارد این خودرو به شرح زیر است:
رینگهای ۲۰ اینچی با پرههای دوبل و ساخته شده از جنس آلیاژ سبک وزن، چراغهای تمام LED تطبیقپذیر، صندلیهای جلو تنظیم شونده ۲۰ حالته، روکش چرمی ناپا، نمایشگر مرکزی ۱۰.۳ اینچی، نمایشگر ۱۲.۳ اینچی جایگزین صفحه سرعت شمار، هدآپ دیسپلی تمام رنگی، سیستم خودپارک، کنترل به وسیله اشاره بدن، تعلیق بادی به همراه کنترل پویای کمک فنرها و دوربین دید اطراف سه بعدی.
خودروی مورد بررسی در اینجا، به آپشن هایی نظیر روکش چرم فول مرینو با قیمت ۴ هزار دلار، پکیج کمک راننده به ارزش ۱۷۰۰ دلار، پکیج اشرافی صندلیهای عقب به ارزش ۱۸۰۰ دلار و سیستم اطلاعات سرگرمی ویژه سرنشینان عقب با بهای ۲۷۰۰ دلار مجهز شده که بهای آن را به ۱۷۱,۸۹۵ دلار افزایش داده است. قیمت نسخه پایه M760i معادل ۱۵۶,۴۹۵ دلار است.
نکات ناخوشایند
ایراد گرفتن از این اتومبیل بسیار سخت است اما مواردی برای گفتن وجود دارد. سیستمهای کمک راننده و نگهدارنده بین خطوط، چندان دقیق عمل نمیکنند، بویژه در مسیرهای منحنی شکل. بعد از مدتی کلنجار رفتن با آنها، شاید خاموش کردنشان برای تمدد اعصاب لازم باشد. با یک همچین قیمتی، تجهیزات ایمنی نظیر سامانه هشدار نقاط کور بایستی به شکل استاندارد ارائه شوند. همچنین خبری از هشدار ترافیک پشت سر و سامانه هشدار پیش از برخورد هم نیست. وجود سه عدد زیرسیگاری هم چندان خوشایند افراد غیر سیگاری نیست.
ختم کلام
سوپرکارهای زیادی آن بیرون موجود هستند که حتی با تجهیزات بیشتر و قیمت مناسبتر نسبت به این مدل عرضه میشوند. خودروهایی نظیر Mercedes-AMG S63، آئودی S8 و جگوار XJR 575 با توان مشابه و قیمت کمی پایینتر. پس چرا M760i؟ گذشته از تکنولوژیهای بیشمار و کیفیت رنگ حیرتآور، همه چیز به قلب V-12 بازمیگردد. شاید احمقانه به نظر برسد اما در دنیای خودرو، V-12ها متشخصترین هستند و افراد حاضرند بابت آنها هزینه کنند. این امر شاید از باب کمیاب بودن و ارضای حس خودنمایی و خاص بودن در این گونه افراد باشد. به عنوان مثال مرسدس نیز پیشرانه V-8 نصب شده بر روی amg s63 را با یک نمونه V-12 در مدل amg s65 تعویض نموده که چندان هم سریعتر از آن نیست، اما اگر V-8 خوب است، V-12 یک چیز خاص است.
مشخصات بامو M760i مدل ۲۰۱۷
- قیمت پایه: ۱۵۶۴۹۵ دلار
- قیمت نسخه تست شده: ۱۷۱۸۹۵ دلار
- ۱۲ سیلندر ۶.۶ لیتری توربوشارژر
- قدرت: ۶۰۱ اسب بخار
- گشتاور: ۸۰۰ نیوتن متر
- گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک
- انتقال نیرو: ۴ چرخ
- وزن خالص: ۲۲۸۴ کیلوگرم
- شتاب ۰-۹۶: ۳.۴ ثانیه
- زمان طی مسافت ۴۰۰ متر: ۱۱.۷ ثانیه
- شتاب جانبی قابل تحمل: ۰.۹۴ جی (متوسط)
- مصرف سوخت ترکیبی: ۱۴.۷ لیتر
رضا
۱۴ آبان ۱۳۹۶یک بار از 5 متری داخل یکی از سری 7 هارو دیدم
پسر داشت باش کار میکرد
منم داشتم از 5 متری ب اندازه پسره لذت میبردم
فوق العاده بود داخلش و رنگ ابی ک توش روشن یود
حمیدرضا
۱۴ آبان ۱۳۹۶خیلی خاصه شاید پرقدرترین نباشه ولی استایل متفاوتی از هشت سیلندرها داره
ایرانی
۱۴ آبان ۱۳۹۶ماشینا نیگا….!!!
با این وزن و این هیکل یه همچین شتابی داره..!!!خخخ
دنیا چقدر عوض شده.. یه زمانی اوج شتاب تو این رده 6 تا 7 ثانیه بود…
یه زمانی این شتاب فقط مال لامبورگینی و فراری و آستون مارتین و … ازین قبیل ماشینا بود… البته شاید هیچ موقع به هندلینگ و …. تسلط و حداکثر سرعت اونا نرسه… ولی بازم خیلی قدرتمند…
Achtung
۱۴ آبان ۱۳۹۶لازم نیست خیلی دور بری سال دیگه قراره مدل جدید فراری کروک پورتوفینو با شتاب ۳/۵ ثانیه به بازار بیاد این نشون میده بی ام و چقدر غوله
Aminspoort
۱۴ آبان ۱۳۹۶هیچی 12 سیلندر نمیشه،با این وزن سنگین شاهکار ساخته،شتاب عالیه، امکانات دیگه نگو، به نظر من یه ماشین رو وقتی میشه قضاوت کرد که قوی ترین مدلش رو بررسی کنید،سری هفتای جدید که وارد ایران شدن یه چیز خیلی مهم کم دارن ،حیف این ماشین که با مزخرف ترین موتور وارد کشور میشه،واسه این وزن سنگین موتور ۴ سیلندر انتخاب عاقلانه ای نیست که نتونه با قیمت نزدیک به یه میلیارد تومن با رقبای خیلی ارزونتر از خودش رقابت کنه،اما اگه تو نسخه m760li و آلپینا وارد میشد دیگه حرفی واسه گفتن نمیموند.
X3
۱۴ آبان ۱۳۹۶ی سروگردن بالاتر از s65 هست
توی بررسی ها معمولا کم فرمانی و دقیق نبودن فرمان بی ام و های ام پرفورمنس نسبت به آی پرفورمنس ذکر میشه و نکته عجیبیه..
فرمان های جدید M هم خیلی زیباتر از اینی ک توی عکسها هست، با x3 m40 عرضه شده که بدنیست ی نگاهی بش بندازید (مدل های عرضه شده نه اونی که بررسی هاش تو پدال هست..)
حامد
۱۴ آبان ۱۳۹۶ارزش خرید بیشتری نسبت s class amg داره
کوروش
۱۴ آبان ۱۳۹۶نکته خوبی که سری 7 داره هندلینگ فوقالعاده اش هست شاید بشه گفت با وجود طول زیادش تنها ماشین جهان باشه که رکورد دار جی جانبی بالا هم باشه واقعا ماشین های بیمر چیزی رو به نام جذابیت و حس رانندگی رائه می کنند که برای هموطن هاش سخت و برای بعضی دیگر ارائه اش محال هستش
:::فرشاد:::
۱۴ آبان ۱۳۹۶این ماشین با کیت بدنه آلپینا و تودوزی الهامگرفته از قایقهای شخصی، غوغا میکنه.
Giulia
۱۴ آبان ۱۳۹۶نطر جرمی کلارکسون درباره اش :
در طول رانندگی فقط به این فکر می کنید که مهندسین BMW چیکار کردن که یه ماشین لوکس دو و نیم تنی ،می تونه هندلینگ و چسبندگی ای مثل یه هاچ بک داغ داشته باشه…!
ارش
۱۴ آبان ۱۳۹۶با این شتاب معرکه از لکسوس LFA -لامبورگینی گالاردو-فراریF430-مزراتی MC 12-مرسدس SLR-مرسدس SLSو خیلیهای دیگه سریع تره اونم با وزنی حدود 800 کیلو گرم سنگین تر.شگفت آوره نه؟
احسان
۱۵ آبان ۱۳۹۶بدیش اینه چهار پنج سال دیگه اینو زیر ۲۰ هزار دلار میتونی بخری کلا سدان های لوکس خیلیافت قیمت عجیبی دارن و خیلی زود از مد میرن و کسی سراغشون نمیره مثلا اس ۶۵۰ تولید ۲۰۰۸ با اون همه امکانات و کیفت ساخت از یه سوبارو مدل پایه ارزون تره و جالب اینه کسی هم نمیخره
ماکان
۵ خرداد ۱۳۹۹سلام.انشاالله که بی ام و M7 را هم تولید کنند.