کار واو اقدام به بررسی و مقایسه ۶ سدان برقی از محصولات تسلا، بی وای دی، پورشه، بی ام و، مرسدس و پولستار کرده است.
هیچکس نمیخواهد با یک خودروی برقی بدون شارژ در کنار جاده بماند اما برخی کارشناسان جسور و شجاع این کار را با هدفی علمی انجام دادهاند. مت واتسون و تیمش در کار واو ۶ سدان برقی مطرح را تا زمان خالی شدن شارژ باتری راندهاند تا ببینند توان پیمایش آنها در دنیای واقعی چقدر است و زمانی که باتری خودروها از شارژ خالی میشود چه اتفاقی میافتد. پیش از بررسی این سدان ها بهتر است توضیح مختصری درباره شعاع حرکتی یک خودروی برقی داشته باشیم. این عبارت شاید یک داده ساده باشد که نگرانی اکثر خریداران خودروهای برقی را تشکیل میدهد اما پیچیدهتر از یک عدد ساده است. آبوهوا، عادات رانندگی و خود خودرو تأثیر زیادی روی توان پیمایش دارند و تستهای واقعی میتواند تصویری واضح از عملکرد محصولات خودروسازان معتبر را ارائه کند؛ اما سدان های حاضر در این تست عبارتاند از: پولستار ۲ برد بلند تک موتوره، بی ام و i5 M Sport، پورشه تایکان پرفورمنس پلاس، بی وای دی سیل دیزاین، مرسدس بنز EQE 300 و تسلا مدل ۳ برد بلند.
کار واو در بریتانیا مستقر است و به همین خاطر از استانداردهای EPA آمریکا استفاده نمیکند. یکی از خودروها یعنی بی وای دی سیل در این کشور عرضه نمیشود و شاید هرگز هم وارد آمریکا نشود چراکه دولت بایدن تعرفه ۱۰۰ درصدی را روی خودروهای برقی چینی اعمال کرده است. همچنین به دلیل آنکه خودروهای حاضر در این تست از نوع بازارهای اروپایی هستند بنابراین احتمال دارد برخی جزئیات آنها با مدلهای بازار آمریکا متفاوت باشد. اما هدف کار واو این است که در این تست حداکثر شرایط واقعی را فراهم سازد و به همین خاطر این خودروها را همانند یک راننده عادی در بریتانیا راندهاند. آنها سدان های موردبحث را در حالتهای سواری استاندارد قرار داده و از سیستم تهویه استفاده کرده و محدودیت سرعت را نیز رعایت کردهاند. زمانی که نشانههای هشدار دهنده درباره خالی شدن شارژ باتری پدیدار شود رانندگان باید تنظیمات رانندگی اکو را انتخاب کنند تا حداکثر شعاع حرکتی در دسترس باشد. همچنین بارش شدید باران بر میزان واقعی بودن این تست افزوده است.
واتسون میگوید:
اگر قرار باشد یک خودروی برقی را فقط در حالت اکو برانیم و بخاری را خاموش کنیم و با سرعت کمتر از ۸۰ کیلومتر در ساعت حرکت نماییم پس هدف از خرید این خودرو چه خواهد بود؟
اگر میخواهید با تمامی جزئیات این تست آشنا شوید بهتر است ویدئوی نسبتاً طولانی کار واو را تماشا کنید اما اگر میخواهید نتایج مربوط به شعاع حرکتی خودروها را بدانید در جدول زیر میتوانید آنها را مشاهده کنید.
نام خودرو | ابعاد باتری (کیلووات ساعت) | شعاع حرکتی مشاهده شده (کیلومتر) | شعاع حرکتی اعلامی بر پایه تستهای WLTP اروپایی | درصد تحقق شعاع حرکتی اعلامی |
پورشه تایکان | ۹۷ | ۵۹۲ | ۶۷۷ | ۸۸ |
مرسدس EQE | ۸۹ | ۵۷۴ | ۶۱۱ | ۹۴ |
تسلا مدل ۳ | ۷۵ | ۵۶۶ | ۶۲۸ | ۹۰ |
پولستار ۲ | ۷۹ | ۵۳۴ | ۶۵۳ | ۸۲ |
بی وای دی سیل | ۸۲.۵ | ۴۹۹ | ۵۷۰ | ۸۷.۵ |
بی ام و i5 | ۸۱ | ۴۷۶ | ۵۸۲ | ۸۲ |
بهطور خلاصه باید گفت اطلاع از اینکه تایکان پیروز این مقایسه است خیلی شوکه کننده نیست چراکه از بزرگترین باتری بین خودروهای مقایسه شده استفاده میکند. همچنین پورشه جدیدترین نسخه از تایکان ۲۰۲۵ را با باتری کاراتر معرفی کرده است. همچنین باید گفت این خودروها اکثراً در بزرگراهها تردد کردهاند که انرژی بیشتری را به خود اختصاص میدهد و بنابراین عدم تحقق صددرصدی شعاع حرکتی اعلامی امری تعجببرانگیز نیست.
با اینکه تایکان بقیه سدان ها را شکست داده اما حتی پیروز واضح میدان نیست چراکه از باتری بزرگتر و راندمان بهتری برخوردار است. البته مرسدس EQE در این زمینه خوش درخشیده و انتظارات را تا حد بالایی برآورده ساخته است. تسلا مدل ۳ نیز به شیوه خود کارایی بالایی دارد. این خودرو از کوچکترین باتری استفاده کرده اما با فاصلهای مناسب بهترین راندمان را ارائه میکند؛ بنابراین از نظر فاصله کلی پیموده شده، این خودرو میتواند سه مدل دیگر با باتری بزرگتر را شکست دهد. همچنین قیمت مدل ۳ نیز از خودروهای لوکس حاضر در رتبههای اول و دوم بسیار کمتر است.
اما زمانی که باتری یک خودروی برقی بهطور کامل خالی شود چه اتفاقی میافتد؟ اول اینکه خودرو هشدارهای پیدرپی میدهد و سپس قدرت پیشرانه کاهش مییابد. پس از گذشت مدتزمانی خاص هم سرعت خودرو کاهش یافته و نهایتاً متوقف میشود. حتی پس از آنکه در پشت آمپرها میزان مسافت قابل پیمایش صفر میشود هم خودرو چند کیلومتری را طی خواهد کرد.
پیام
۲۸ خرداد ۱۴۰۳یکی از خودروها یعنی بی وای دی سیل در این کشور عرضه نمیشود و شاید هرگز هم وارد آمریکا نشود چراکه دولت بایدن تعرفه ۱۰۰ درصدی را روی خودروهای برقی چینی اعمال کرده است. 😂😂😂😂😂
ترامپ، راه تو را می خواند…
amir
۲۸ خرداد ۱۴۰۳راستی میگم چخبر از آیونیک ۵ و ۶ چرا نیستن اصلا اینجا؟ یادشون رفت چکاشونو پاس کنن؟ عیبی نداره این ماه پای درگ با لامبو فراری زیاد پول خرج کردن ماه بعد چک میکشن😅
B
۲۸ خرداد ۱۴۰۳اسپم نکنید لطفا
پیام
۲۸ خرداد ۱۴۰۳خی پر رو هستید 😂😂😂😂😂 آ
قرار نیست تو همه تستا آیونیک باشه! اندازه موهای سر رئیس تویوتا افتخار آفرینی کرده! شما برید اون ماشینای بنجل الکتریکیتون با شتاب ۷ ثانیه رو جنع کنید!!! که باتریش داغ نکنه 😂😂😂😂 آیکیو دودوتا 😂😂😂
مگه فولکس واگن و فورد و … توش هستن؟! دیگه بهره هوشی پایین رو نمیشه کاریش کرد! متاسفانه
amir
۲۸ خرداد ۱۴۰۳منظورت از افتخار آفرینی خالی شدن باتریشه یا صد آفرین هایی از طرف جی دی پاور و ….
amir
۲۸ خرداد ۱۴۰۳دلیلش اینه که تو این تست برقی های بالارده و با اعداد ارقام خوب اومدن جلو پورشه تایکان بنز و بی ام و تسلا مدل ۳ اون بی وای دی هم نخودی حساب میشه مشخصه مثل آیونیک با چک و رشوه اومده اسم در اومده همونطوری که وسط درگ فراری و لامبو آیونیک رو میوردن فولکس واگن هم مدل های آی دی تقریبا اقتصادین و چندان شناخته شده و سطح بالا نیستن
نتیجه میگیریم که هیوندای رو اصلا داخل این جمع آدم حساب نکردن!!!
ضمنا جاپونی های عقب مونده دهه نود قدرت ۴ رقمی صفر تا صد ۳ ۴ ثانیه ای رو تجربه کردن اینا براشون خاطره حساب میشه
خیلی طبیعیه که یه متعصب بی تی اس فن که هیچ درکی نسبت به تویوتا سوپرا مارک چهار نیسان جی تی آر هوندا ان اس ایکس میتسو لنسر نداره فک میکنه فقط تو این دنیا آیونیک شاخه و ژاپنی ها عقب موندن از داره دنیا
Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲
۲۹ خرداد ۱۴۰۳ایکاش کمتر …. بزنی بجاش گوش کنی و مطالعه
با هر مدل که بگی باهات حرف زدم متوجه نمیشی
(با احترام به نظرات دیگران )
Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲
۲۹ خرداد ۱۴۰۳ایکاش کمتر …. بزنی بجاش گوش کنی و مطالعه
با هر مدل که بگی باهات حرف زدم متوجه نمیشی
(با احترام به نظرات دیگران )
ممنون
پیام
۲۸ خرداد ۱۴۰۳https://discoveravalon.life/8-tips-for-building-a-more-energy-efficient-mountain-home/
دنیا رو به این سمت پیش میره، بعد بعضیا میان میگن آرمیچر و کی ماشین الکتریکی فراگیر میشه!!! همین حرفا و کاراست که وضعیتمون اینه
عمو مایک
۲۸ خرداد ۱۴۰۳پیام از عملکرد و امتیاز سانتافه ۲۰۲۴ تو تست تصادف چرا هیچی نمیگی ؟ 😂
سلاطین جوایز هم که از عشق های واتسون هم بودن حضور ندارن تو این تست 😂
FY
۲۸ خرداد ۱۴۰۳چون فعلا شاسی بلند های آمریکایی خوشون رو جمع نکردن ….. تازه قشنگ معلوم بو تبلیغ از بی وا دی هست …. اگه آیونیک بود….🤔🤔
A
۲۸ خرداد ۱۴۰۳Bmw از این نظر از رقبا بخصوص تو اروپا خیلی عقبه
froG-driVer
۲۹ خرداد ۱۴۰۳فقط پورش و پولستار بقیه یا ارزش ندارن یا برندشون رو کم اعتبار میکنن
دیجی
۲۸ خرداد ۱۴۰۳باور کنید تا5سال دیگه کل دنیا خودرو موتور کامیون حتی هواپیما مصرفشون از باطری میشه این انتقاد ها همش برای بهبود شعاع حرکتی ووقت شارژه که تا یکی دوسال دیگه اینم درست می کنن
پیام
۲۸ خرداد ۱۴۰۳دیجی این حرفا رو امثال امیر و حسین و … جواب نمیده چون اینا میگن هر چی زمان جلوتر بره ماشین برقی کمتر میشه!
sadra gholami
۲۸ خرداد ۱۴۰۳هواپیما؟😂😂😂😂
متین
۲۹ خرداد ۱۴۰۳بله، هواپیما.
شرکت ایرباس درحال طراحی هواپیماهایی هست که با باتری کار میکنن
۲۸ خرداد ۱۴۰۳حتی byd که تو امریکا عرضه نمیشه و اروپا هم تعرفه سنگین بهش میبنده رو اوردن اما انبوهی از ماشینای برقی و جایزه بگیر و شاگرد درس خون مدرسه یعنی هیوندای رو لایق تست ندونستن :)
اون همه تبلیغ باتری و سرعت شارژ و غیره ، آخرش byd اومد اما نماینده ای از هیوندای نیومد برای تست
آیا پول هیوندای به رسانه ها ته کشیده ؟
آیا از ترس هیوندای که امار واقعی اختلاف فاحش داشته باشه نماینده هیوندای رو با چین عوض کردند ؟
به زودی خواهیم دید 😂
سبحان
۲۸ خرداد ۱۴۰۳به غیر تسلا هیچکدوم تو اروپا باشم نمیخرم
معتبر ، ثابت شده ، جایگاه شارژ زیاد ، هوشمند
بقیه نسخه های بنزینی و هیبریدی دارن اگه از اون برند ها بخوام قطعا میرم سراغ درون سوزشون
برقی تسلا
...
۲۸ خرداد ۱۴۰۳با توجه به برقی بودن پولستار و تایکان طراحی شون خیلی جذابه
زیزیگولو
۲۸ خرداد ۱۴۰۳چه خبر از زیرساخت و ایستگاه های شارژ !!؟؟
Amirsh
۲۸ خرداد ۱۴۰۳همشون به جز بی ام و چراغا عقبشون پیوستن
darkknightam
۲۸ خرداد ۱۴۰۳M Power🔥
M power
۲۹ خرداد ۱۴۰۳باطری بیمر نسبت ب کیلو واتش خوب جواب داد
maranello550
۳۰ خرداد ۱۴۰۳آقا
این بررسی برای انگلیسه
من که تو آمریکام به دردم نمیخوره :)
چند بار پدال هم تاکید کرد فرق میکنه ماشین هایی که تو آمریکا هستن با اینا
برای همین این 50 دقیقه خیلی زیاده وبرام کاربردی نیست دانلود نمیکنم :)
تو آمریکا اینترنت خیلی گرونه