در سهماههٔ سوم سال جاری، فروش خودروهای الکتریکی بامو ۲۲.۶ درصد افزایش داشته درحالیکه فروش خودروهای الکتریکی مرسدس ۳۱ درصد کمتر شده است.
خودروسازان در سراسر جهان با کاهش فروش خودروهای الکتریکی مواجه شدهاند ولی دراینبین، بامو یک استثناء بزرگ است. فروش خودروهای الکتریکی این شرکت در ۹ ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲.۶ درصد رشد داشته است. علاوه بر این، فروش خودروهای الکتریکی کل گروه بامو با احتساب برندهای مینی و رولزرویس هم ۱۹.۱ درصد بیشتر شده است. هرچند رشد فروش خودروهای الکتریکی گروه بامو در سهماههٔ سوم سال کمتر بوده ولی هنوز هم ۱۰.۱ درصد افزایش را نسبت به سهماههٔ سوم سال ۲۰۲۳ نشان میدهد.
آمار فروش جهانی گروه بامو
سهماههٔ سوم ۲۰۲۴ | تغییر | ۹ ماه اول ۲۰۲۴ | تغییر | |
گروه بامو | ۵۴۰,۸۸۲ | -۱۳.۰ | ۱,۷۵۴,۱۵۸ | -۴.۵ |
بامو | ۴۸۷,۰۶۲ | -۱۱.۴ | ۱,۵۸۳,۴۸۵ | -۲.۳ |
بامو M | ۴۷,۰۵۷ | -۳.۹ | ۱۴۶,۵۷۴ | +۲.۰ |
گروه بامو الکتریکی | ۱۰۳,۴۴۰ | +۱۰.۱ | ۲۹۴,۰۵۴ | +۱۹.۱ |
رولزرویس | ۱,۱۵۱ | -۱۶.۲ | ۳,۹۷۰ | -۱۲.۸ |
مینی | ۵۲,۶۶۹ | -۲۵.۲ | ۱۶۶,۷۰۳ | -۲۰.۹ |
بامو موتورسیکلت | ۵۰,۳۶۴ | -۳.۲ | ۱۶۳,۴۳۶ | -۰.۹ |
این در حالی است که طی ماههای اخیر خودروهای الکتریکی اکثر خودروسازان با کاهش فروش مواجه بودهاند. بهعنوانمثال، فروش خودروهای الکتریکی مرسدس در سهماههٔ سوم امسال ۳۱ درصد کمتر شده است. مدلهای سری EQ این شرکت اوضاع خوبی ندارند بهگونهای که فروش مدلهای EQB، EQE و EQS در سهماههٔ سوم امسال در ایالاتمتحده کاهش ۴۲ درصدی را تجربه کرده و از ۹,۹۸۴ دستگاه به تنها ۵,۷۶۹ دستگاه رسیده است. در بین این سه مدل، EQS بدترین عملکرد را داشته و فروش آن در ۹ ماه نخست سال جاری نسبت به مدل مشابه سال قبل نصف شده است. به همین دلیل، مرسدس به شکست برنامههای الکتریکیسازی خود اذعان کرده و چند ماه پیش، مدیرعامل شرکت «اولا کالنیوس» اعلام کرد مرسدس برای خودروهای الکتریکی آیندهٔ خود از استراتژی مشابه بامو استفاده خواهد کرد. این یعنی خودروهای الکتریکی آیندهٔ این شرکت مشابه نسخههای درونسوز خواهند بود.
آمار فروش گروه بامو بر اساس مناطق
سهماههٔ سوم ۲۰۲۴ | تغییر | ۹ ماه اول ۲۰۲۴ | تغییر | |
اروپا | ۲۱۹,۲۶۹ | -۱.۰ | ۶۷۹,۴۳۲ | +۱.۴ |
آلمان | ۶۴,۸۴۶ | -۸.۸ | ۱۹۵,۳۸۱ | -۵.۱ |
آسیا | ۲۰۵,۹۸۷ | -۲۴.۱ | ۶۹۹,۲۶۲ | -۱۰.۷ |
چین | ۱۴۷,۶۹۱ | -۲۹.۸ | ۵۲۳,۶۳۸ | -۱۳.۱ |
ایالاتمتحده | ۸۳,۴۱۲ | -۹.۲ | ۲۷۱,۳۹۹ | -۲.۱ |
از سوی دیگر، صرفنظر از خودروهای الکتریکی، فروش کلی تمام محصولات گروه بامو در ۹ ماه نخست امسال ۴.۵ درصد و سهماههٔ سوم سال ۱۳ درصد کاهش پیدا کرده است. فروش مدلهای برند بامو نیز در ۹ ماه نخست سال ۲.۳ درصد و در سهماههٔ سوم ۱۱.۴ درصد کمتر شده است. این در حالی است که فروش مرسدس در سهماههٔ سوم با یک درصد افزایش به ۵۰۳,۶۰۰ دستگاه رسیده و با فاصلهٔ زیادی بامو را با فروش ۴۸۷ هزار دستگاه پشت سر گذاشته است. بامو از توقف خط تولید خود برای برطرف کردن مشکل قطعات معیوب سیستم ترمز خودروها و همینطور شرایط سخت در بازار چین بهعنوان دلایل کاهش فروش خود در سال ۲۰۲۴ یاد کرده است. البته مشکل ترمز حل شده است ولی در چین با وجود خودروسازان داخلی که بهسرعت در حال پیشرفت هستند و سهم بازار خودروسازان خارجی را تصاحب میکنند، اوضاع به این زودیها درست نخواهد شد.
آمار فروش مرسدس بنز در آمریکا
سهماههٔ سوم ۲۰۲۴ | تغییر | ۹ ماه اول ۲۰۲۴ | تغییر | |
C کلاس | ۹,۸۲۸ | +۳۲ | ۲۷,۲۵۷ | +۱۰ |
E کلاس | ۳,۴۲۷ | -۵۱ | ۱۱,۴۷۳ | -۱۸ |
S کلاس | ۱,۰۶۱ | +۳ | ۵,۸۴۶ | -۲۹ |
G کلاس | ۱,۶۴۲ | -۸ | ۷,۱۱۹ | -۶ |
CLA | ۴,۷۱۷ | +۱۱۴ | ۸,۳۱۲ | +۵ |
CLE | ۵,۷۵۴ | – | ۱۰,۰۳۷ | – |
GLA | ۶,۷۰۳ | +۶۶۸ | ۱۳,۴۴۹ | +۲۳ |
GLB | ۳,۱۰۸ | -۴۷ | ۱۲,۱۵۰ | -۱۰ |
GLC | ۲۰,۳۰۲ | +۱۴۴ | ۴۶,۴۰۷ | +۶۲ |
GLE | ۱۵,۲۷۴ | +۳۴ | ۴۶,۱۵۰ | +۷ |
GLS | ۶,۴۶۰ | +۴ | ۲۰,۷۰۷ | +۱۶ |
SL | ۲۳۳ | -۸۱ | ۱,۰۸۵ | -۶۸ |
AMG GT | ۷۴۰ | +۲۲۹ | ۲,۴۹۲ | +۴۱ |
EQB | ۲,۹۱۷ | -۳۱ | ۶,۷۶۱ | -۱۵ |
EQE | ۱,۶۶۴ | -۵۸ | ۱۰,۶۸۸ | -۲۰ |
EQS | ۱,۱۸۸ | -۳۳ | ۶,۲۹۶ | -۵۰ |
مجموع | ۹۷,۸۰۶ | +۱۱ | ۲۷۶,۰۲۵ | +۱ |
فروش بامو و مینی در بازار ایالاتمتحده در ۹ ماه نخست سال جاری ۲.۱ درصد و در سهماههٔ سوم ۹.۲ درصد کاهش پیدا کرده درحالیکه در اروپا فروش این برندها در ۹ ماه نخست ۱.۴ درصد افزایش و در سهماههٔ سوم فقط یک درصد کاهش یافته است. در چین اما شرایط اصلاً خوب نیست زیرا فروش بامو در ۹ ماه نخست سال جاری در این کشور ۱۳.۱ درصد و در سهماههٔ سوم ۲۹.۸ درصد کمتر شده درحالیکه فروش مرسدس فقط یک درصد کاهش داشته است. مرسدس در بازار ایالاتمتحده هم شرایط خوبی داشته است زیرا فروش این برند آلمانی در سهماههٔ سوم امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد بیشتر شده است. البته در این مدت، E کلاس که تنها دو سال از عرضهٔ نسل جدید آن میگذرد، کاهش فروش ۵۱ درصدی را تجربه کرده و فروش SL هم ۸۱ درصد کمتر شده است. در عوض، کوپهٔ جدید CLE تا اینجای سال ۲۰۲۴ در آمریکا بیش از ۱۰ هزار دستگاه فروخته است.
در همین حال، شرایط خودروهای اسپرت بامو M نیز نسبتاً خوب بوده است. فروش این خودروها در ۹ ماه نخست امسال ۲ درصد افزایش و در سهماههٔ سوم فقط ۳.۹ درصد کاهش پیدا کرده است. فروش رولزرویس اما در ۹ ماه اول ۱۲.۸ درصد و در سهماههٔ سوم ۱۶.۲ درصد کاهش پیدا کرده و مینی هم به ترتیب با کاهش ۲۰.۹ درصدی و ۲۵.۲ درصدی در ۹ ماهه نخست و سهماههٔ سوم، شرایط سختی را سپری میکند. البته مدیران مینی دلیل این کاهش را نوسازی کل سبد محصولات شرکت میدانند و امیدوارند با عرضهٔ مدلهای جدید فروش افزایش پیدا کند.
hosen
۲۲ مهر ۱۴۰۳کلا سری محصولات eq مرسدس از همون اولم معلوم بود به شکست منتهی میشه
ولی افزایش فروش مدل های برقی بی ام و واقعا قابل توجهه! هرچند بشخصه از بی ام و i4 و i5 خوشم میاد.
amirkhanzadeh
۲۲ مهر ۱۴۰۳محصولات برقی جدیدا کلا در حال کم شدن فروش در سراسر دنیا هستند
ملت رو آوردند به خودرو های درون سوز و یا هیبرید
پس عجیب نیست
همین چند وقت پیش پدال پست گذاشت از همین وضعیت تو امریکا
amir
۲۲ مهر ۱۴۰۳جفتشون فاکتور زشت بودن طراحی رو دارن ولی چیزی که باعث شد بیمر بهتر بفروشه پرفورمنس بهتر برقی هاش در کنار قیمت گذاری مناسب تر بود سری های eq بنز هم برد جالبی نداشتن و هم قیمت های فضایی گذاشته بود بنز اگر درست یادم باشه سری eqs چیزی نزدیک به ۳۰۰ هزار دلار قیمت گرفته بود
Taha Ayoobi
۲۲ مهر ۱۴۰۳300 هزار دلار؟ 😐
amir
۲۲ مهر ۱۴۰۳eqs suv 680 قیمت پایه اسش ۱۸۰ هزار دلار بود یکم آپشن هم که سفارش بدی قیمت سر به فلک میکشه دویست هزار دلارو رد میکنه با هزینه نگهداری طی مثلا سه چهار سال با این بنز های پر ایراد الکترونیک به نظرت نزدیک ۳۰۰ هزارتا در مجموع نباید پیاده شد؟
mmd@
۲۲ مهر ۱۴۰۳امیر بنز به خریدار و قیمت فکر نکرده بود میگما بیشتر بخاتر اینم هست همیشه بی ام و ماشینای خوبی میزنه با قیمت عالی ولی بنز به امکانات و راحتی فکر کرده ولی همش آنطور نبود بنز میتونست ارزون هم بزنه ولی خودش نمیخواست پس زرر به خودشه و نباید قیمت فضایی میکرد🥉☣️☣️☠️☠️☠️😈😈😈💔💔💔💔❤️🩹❤️🩹❤️🩹❤️❤️❤️
amir
۲۲ مهر ۱۴۰۳در کل که نفهمیدم چی داری میگی ولی ضرر داداش ضرر
Kiarash
۲۲ مهر ۱۴۰۳جالبه
mickeyy
۲۲ مهر ۱۴۰۳ب ام و تصویر اول خیلی زشته
محمدهادی
۲۳ مهر ۱۴۰۳ولی ظاهرا بی ام و به فرمولی فراتر از ظاهر جذاب رسیده
چرا؟
چون زشت ها دارن خیلی خوب فروش میرن!!
ماجرا چیه؟
دیجی
۲۲ مهر ۱۴۰۳جالبه از سریeوslکه اتاق جدید هم هستن استقبال نکردن بعداز glaکه یه خودرو معمولی بنز استقبال کردن
امین
۲۳ مهر ۱۴۰۳GLA نسل جدید عرضه شده و واقعا میشه گفت برعکس نسل قبل که هاچبک با کمی ارتفاع بود الان تبدیل به کراس اور کامپکت شده و ارزش خوبی داره
هرچند از X1 جدید کوچکتر است اما نسبت به نسل قبل جهش داشته. برای همین خوب میخرند.
Sl جدید ناامید کنند بود بخصوص وزن بالاش
ولی E جدید الارقم طراحی مناسب خارجی اما در داخل مشکل داره. و شده تمام مانیتور بدون ظرافت مواد چرم و چوب و … لوکس و شبیه تبلت شده.
خریدار مرسدس و کلا ماشین پرمیوم دنبال حس لوکس بودن هست . نه تبلت .
🥇M🏆Bavaria///👑
۲۲ مهر ۱۴۰۳طوفان ب ام و 💪🥇🥇
M power
۲۵ مهر ۱۴۰۳باید مدیرعاملشو حلوا حلوا کنن
از اون طرفم باید طراحاشو تیکه تیکه کنن