بی ام وموتورسیکلت

بی ام و از فناوری جدید تعویض دنده روی فرمان موتورسیکلت رونمایی کرد

شرکت بی‌ام‌و موتوراد از سیستم دستیار تعویض دنده خودکار موتورسیکلت‌ (ASA) برای  افزایش راحتی موتورسواران رونمایی کرد.


این شرکت آلمانی تکنولوژی‌های بکار رفته در موتورسیکلت‌ها را با معرفی سیستم موردبحث که به اختصار ASA نامیده می‌شود به سطح دیگری رسانده است. دستیار تعویض دنده خودکار بی‌ام‌و موتوراد با هدف راحتی بیشتر موتورسوار طراحی شده و فرایند تعویض دنده و درگیر شدن کلاچ را به‌صورت خودکار انجام می‌دهد. ASA از دو فعال‌کننده الکترومکانیکی برای کنترل کلاچ و دنده‌های گیربکس ۶ سرعته استفاده می‌کند. برخلاف موتورسیکلت‌های سنتی، موتورسوار نیازی به استفاده از دسته مخصوص برای گرفتن کلاچ نخواهد داشت و بنابراین فرایندهایی همچون استارت زدن، توقف و مانور دادن با موتورسیکلت بسیار ساده‌تر خواهد بود.

با وجود ASA دنده‌ها نرم‌تر و سریع‌تر تعویض می‌شوند. این سیستم دنده‌ها را بر اساس دور موتور و وزن حمل شده توسط موتورسیکلت تنظیم می‌کند تا در نهایت دنده‌ها به دقت سبک و سنگین شوند. این امر نه تنها موتورسواری را لذت‌بخش‌تر می‌کند بلکه از خستگی موتورسوار هم می‌کاهد زیرا او مجبور به تمرکز روی تعویض دستی دنده‌ها نخواهد بود. همچنین سیستم دستیار تعویض دنده خودکار ارتباط قوی با پیشرانه بوکسوری بی‌ام‌و موتوراد را حفظ خواهد کرد تا به این ترتیب کنترل بهتری روی موتورسیکلت از طریق اهرم دنده و گاز ایجاد شود.

در حالت دستی موتورسوار می‌تواند دنده‌ها را با استفاده از کنترل پا تعویض کند. در حالت اتوماتیک موتورسیکلت به‌صورت خودکار بهترین نقطه تعویض دنده را بر اساس فاکتورهای متنوعی همچون فشار کاری پیشرانه، شرایط موتورسیکلت و… انتخاب خواهد کرد تا عملکرد و پایداری موتورسیکلت بهینه شود. ASA همچنین ایمنی را افزایش می‌دهد چراکه باعث نرم‌تر شدن تعویض دنده‌ها شده و ناهنجاری‌های مربوط به تعویض دنده گیربکس‌های دستی را کاهش می‌دهد. معکوس‌های گیربکس هم نرم‌تر صورت می‌گیرند که به حفظ پایداری موتورسیکلت و کاهش استهلاک آن کمک می‌کند.

جدای از بهبود تجربه سواری با موتورسیکلت، سیستم تعویض دنده خودکار بی‌ام‌و موتوراد برای همکاری با دیگر ویژگی‌های پیشرفته همچون کروز کنترل فعال و هشدار برخورد طراحی شده است. این یکپارچگی نشان دهنده حرکت ژرمن‌ها به سوی ارائه محصولاتی ایمن‌تر و پیشرفته‌تر است که به ویژه در شرایط چالش‌برانگیز موتورسواری یا حمل مسافر و بار مفید خواهد بود. سیستم ASA بر پایه تکنولوژی دستیار شیفت پرو این شرکت ساخته شده و از کنترل‌های الکترونیکی سطح بالا و فعال‌کننده‌های الکترومکانیکی استفاده می‌کند. تکنولوژی یاد شده همچنین به سنسورهایی برای بررسی دور موتور و موقعیت کلاچ مجهز است تا به این ترتیب کنترل عملکرد موتورسیکلت به خوبی صورت گیرد. فرقی نمی‌کند که در مسیر خرید وسایل از مغازه باشید یا راهی سفرهای جاده‌ای شوید چراکه ASA تعویض دنده‌های نرم‌تر و ایمن‌تر را تضمین می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۰ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. blackwing

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1303 ديدگاه)

    خیلی وقته خبری از بی‌ام‌و نیست

    موافقم 6
    مخالفم 2
  2. علی جردن

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2123 ديدگاه)

    دوره زمونه کلاچ گرفتن گذشته چه تو موتور چه توی ماشین.

    موافقم 4
    مخالفم 9
  3. Dariush

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (163 ديدگاه)

    ایول

    موافقم 4
    مخالفم 2
  4. محسن

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هوندا این تکنولوژی را زودتر ارائه داده است.

    موافقم 3
    مخالفم 7
  5. حمیدرضا غلامی

    ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام چه خفن این فن آوری خیلی جالب است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا