برخی خودروسازان توصیه میکنند روغنموتور خودروها در بازههای زمانی و کارکرد طولانی تعویض شوند اما این کار اشتباه است و باید زودتر روغنموتور را تعویض نمود.
پیشرانههای ۴ سیلندر توربوی بی ام و که چند سال پیش تولید شدهاند به خاطر قابلیت اطمینان پایین مشهور هستند. دلیل این شهرت منفی هم به برخی مشکلات مربوط میشود که مهمترین آن گاید زنجیر تایم پلاستیکی شکننده است که دردسرهای زیادی را ایجاد میکند. به تازگی کانال یوتیوب I Do Cars ویدئویی از پیشرانه ۴ سیلندر N26 بی ام و منتشر کرده و در آن ویدئو میتوانیم بسیاری از مشکلات پیشرانه موردبحث را ببینیم.
بی ام و میگوید تعویض روغن این موتور هر ۲۴ هزار کیلومتر یکبار صورت میگیرد اما درصورتیکه چنین کاری را انجام دهید جرم و دوده زیادی داخل پیشرانه رسوب کرده و درعینحال قطعات پلاستیکی و لاستیکی نیز از بین میروند. پیشرانهای که در ویدئو دیده میشود همین وضعیت را تجربه کرده و سر سیلندر آن وضعیت وخیمی دارد. اریک مجری ویدئو تکههای گاید زنجیر تایم را در پیشرانه پیدا میکند و همچنین متوجه جرم گرفتن و رسوب روغنموتور نیز میشود. لوله حامل روغن نیز به خاطر تکههای راهنمای زنجیر تایم کاملاً مسدود شده است.
همچنین بخوانید: علت لجنی شدن روغن موتور چیست و چگونه میتوان آن را رفع کرد؟
وجود این ذرات پلاستیک برای مسدود شدن مسیر روغن به پمپ روغن کافی است و باعث میشود روغن به اجزا و قطعات مهم پیشرانه نرسیده و آسیب زیادی به آن وارد شود. نکته سورپرایز کننده اینکه بسیاری از قطعات داخلی پیشرانه قابل استفاده مجدد هستند و بنابراین همه اخبار درباره قلب تپنده N26 بی ام و نگران کننده نیست. بی ام و این روزها توصیه میکند روغن محصولاتش هر ۱۶ هزار کیلومتر تعویض شوند که بسیار کمتر از توصیههای قبلی است اما بهتر است روغنموتور خودروهای این برند زودتر تعویض شوند. همانطور که در این ویدئو دیده میشود، تعویض روغن باید اولویت اصلی مالکان وسایل نقلیه باشد چراکه در غیر این صورت مجبور به پرداخت هزینههای هنگفت برای تعمیر قطعات خواهند بود.
محمد
۲۳ مهر ۱۴۰۳در بحث روغن موتور خودروهای وارداتی مخصوصا خودرو های آلمانی که داخل ایران هستند اگر شما داخل شهر رانندگی میکنید سعی کنید بین ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ کیلومتر روغن موتور رو تعویض کنید.ولی برای خودروهایی که بیشتر اوقات در مسیرهای بین شهری تردد میکنند بین ۶۵۰۰ تا ۷۰۰۰ هزار کیلومتر زمان مناسب سرویس روغن موتور هست.این زمان تعوص در صورت استفاده از روغن موتور توصیه شده توسط کمپانی خودرو ساز و همچنین استفاده از اکتان سوخت اصلی هستن.برند هایی مثله گاموت،وینز،ادینول و لیکومولی کیفیت خیلی عالی و قابل قبولی دارند.
یه نکته دیگه اینکه روغن موتور مناسب گروه موتورهای ۲۷۰ تا ۲۷۹ که فراوانی بیشتری در مرسدس های داخل کشور دارند باید استاندارد ۲۲۹.۵ رو داشته باشند .
در مورد خودرو های بی ام دبلیو که انجین های n40,n42,n43,n44,n20,b48,n52,n53,n54,n55 که فراوانی بیشتری در خودرو های بی ام دبلیو داخل کشور دارند، باید از روغن موتور با استاندارد longlife 01 و longlife 01 fe استفاده بشن.روغن موتور با استاندارد longlife 04 و longlife 12fe و +longlife 14fe به دلیل اینکه این روغن ها باید با سوخت حداقل اکتان ۹۱ داخل خودرو استفاده بشوند مناسب کشور ایران نیستند.موفق و سربلند باشید همه شما عزیزان.
maranello550
۲۳ مهر ۱۴۰۳محمد جان ممنون بابت اطلاعاتت
زحمت کشیدی کلی تایپ کردی
ولی چرا بی ام دبلیو؟؟؟؟
وقتی خود کارخونه میگه ب ام و
از وقتی تولید شده همه بهش میگن بی ام و
اونوقت 10 ساله چند نفر اومدن کلاس بزار گفتن بی ام دبلیو
بقیه هم دنباله رو اونا شدن
محمد
۲۳ مهر ۱۴۰۳مارانلوی عزیز ببخشید بابت نحوه تایپ ،ممنون از راهنماییتون و همینطور از اینکه تا آخر مقاله رو خوندید.بازم ببخشید.
کورش
۲۳ مهر ۱۴۰۳با احترام ،به نظر من مساله کلاس گذاشتن نیست یا باید آلمانی بگیم ب ام و یا انگلیسی بی ام دبلیو،قطعا بی ام و اشتباهه
عباس
۲۴ مهر ۱۴۰۳داداش مگه انگلیسی یا آلمانی فرق میکنه بی ام و همه جای دنیا که باشه به هر زبانز که باشه همون بی ام و هستش
دکتر بیژن
۲۴ مهر ۱۴۰۳حالا مگر ما انگلیسی هستیم که بگیم بی ام دبلیو ؟ خودرو تولید آلمان هست همونطور که شما به یه آلمانی میگید یوهان و نمی گید جان ، ماشینشون رو هم بهتره مثل خودشون صدا بزنید
فرامرز
۲۴ مهر ۱۴۰۳اگر به زبان آلمانی تلفظ کنیم بی ام و باید بگوییم چون در زبان آلمانی به Wو گفته میشه و در زبان انگلیسی به Wدبلیو
احسان
۲۴ مهر ۱۴۰۳سلام،محمدجان ممنونم بابت توضیحات،وبا بابت این دوستمون 😣
ALI
۲۴ مهر ۱۴۰۳محمد عزیز ممنون بابت توضیحاتت
من از کامنت مارانلو دچار شرم نیابتی شدم
Ali
۲۵ مهر ۱۴۰۳برادر شما که انقد دغدغه اصالت آلمانی دارید باید بدونی در زبان خودشون W رو «وی» تلفظ میکنند نه «و»
علی
۱۵ آبان ۱۴۰۳تلفظ ب ام و در زبان آلمانی هست . اما در زبان انگلیسی و در بریتانیا بی ام دبلیو تلفظ میکنن .
در زبان آلمانی تلفظ حرف بی و دبلیو وجود نداره .
Ali
۲۳ مهر ۱۴۰۳کی از دست این ماشینای روغنی خلاص میشیم !
amirkhanzadeh
۲۳ مهر ۱۴۰۳👎👎
رضا
۲۳ مهر ۱۴۰۳تا زمانی که در ایران زندگی کنی به معنای واقعی هیچوقت لعنت به هرچی خودرو درونسوزه.
amirboss
۲۳ مهر ۱۴۰۳حوصله ام نمیگیره دلایل فنی نگهداری و فرایند درست استفاده از روغن موتور رو توضیح بدم اما درکل روغن موتور نقش خیلی کلیدی در سلامت موتور داره و این شامل همه نوع پیشرانه میشه و اصلا شوخی بردار نیست.
KAIZEN
۲۳ مهر ۱۴۰۳راه حل: جایگزینی بیامو با لکسوس یا آکورا
احسان
۲۳ مهر ۱۴۰۳راه حل ساده تر خب تعویض زودتر از موعد روغن هست. فکر نکنم کسی که بی ام و خریده گیر پول تعویض روغنش باشه.
Morteza
۲۳ مهر ۱۴۰۳روغن موتور خوب استفاده کنید
و هر بار مارک روغن موتور رو عوض نکنید !!
از روغن های گرید بالا استفاده کنید و
کل فیلترهارو هر سری با تعویض روغن عوض کنید
و بیشتر از ۵۰۰۰ تا نرونید .
هر ۲۰ هزار تا هم موتور شویه بریزید تا جرم نبنده .
اونا میگن ۱۰ دیقه بزارید تو مونور بمونه روغن شویه
من میکم نهایتا ۵ دقیقه
بهترین مارکش ۱۵۰ – ۲۰۰ تمنه .
حسام
۲۴ مهر ۱۴۰۳موتور شوی یه لایه پوشش روی قطعات خودرو ایجاد میکنه که مانع تماس روغن با قطعات داخل پیشرانه میشه، اصلا از موتور شوی استفاده نکنید خودش یک نوع عامل خرابی هست،
همون روغن موتوری که استفاده میکنید اگر طبق دفترچه ماشین باشه هیچ مشکلی بوجود نمیاره و اگر موتور جرم گرفت دوبار سر 2000 هزارتا روغنتونو عوض کنید تا پاک شه.
خواهشاً وقتی چیزی رو نمیدونید مهندسی نکنید اونم رو این ماشینای حلبی ضعیف داخلی
نیستانک
۲۳ مهر ۱۴۰۳روغن خودرو را اگر بخواهیم قضاوت کنیم باید سرعت دور موتور و دمای حداقلی ۴۰۰درجه را در ذهن مان ثبت کنیم واقعا تعجب آور هست.و در بحث دیگر حتی اگر در سه هزار هم تعویض کنیم و به صدای موتور دقت داشته باشیم تغییر آن کاملا مشهود هست.
مهربد
۲۳ مهر ۱۴۰۳با درود.. جناب احمدزاده
“.. تکه های راهنمای رنجیر تامین”..!! منظور گاید زنجیر تایم است..؟!! ترجمه را اصلاح نمایید..
در چند جا اشتباه نوشته شده است..
شاهین
۲۳ مهر ۱۴۰۳سلام و عرض ادب
بله تو همشون گاید نوشتم ولی اخری از دستم در رفت
ممنونم از شما
مهربد
۲۴ مهر ۱۴۰۳مورد اصلی ، عبارت “زنجیر تامین” است که بجای عبارت زنجیر تایم نوشته شده..
حسن
۲۳ مهر ۱۴۰۳به نظرم 24 تا را اشتباه گفته رانندگی نرمال هر فرد با خودرو در دنیا سالانه 15 هزار تا در نظر گرفته میشه بعد ب ام و میاد میگه تا 24 هزار تا روغن عوض نکنید مگه دیوونه است تقریبا میشه 2 سال ماندن روغن که خودش خودبخود رسوب ایجاد میکنه
m.h
۲۴ مهر ۱۴۰۳ببینید ۲۴ هزار کیلومتر یا ۱۵ هزار مایل که میگه
بله خیلی از خودرو ساز ها همین را میگن ولی شرایط زیادی براش تعریف میکنند
یعنی میگه در بهترین شرایط با بهترین روغن پیشنهادی میشه ۲۴ هزار تا رفت
ببینید خود خودرو ساز ها شرایط را میگن مثلا کیا و هیوندا یه مقدار از این شرایط را تو سایتشون گفتن
تویوتا هم همین طور
حتی به آب هوای اون منطقه
دمای اون جا
مقدار آلودگی اون جا
مقدار ترافیک اون جا
اون جا تو چه ارتفاعی از دریا هست
مقدار کوهستانی بودن منطقه
مقدار مسافرت رفتن
دور موتور های بالای ۲۵۰۰ تا
دور موتور های زیر ۱۳۰۰ الی ۱۲۰۰
استارت های مکرر و مسافت کمتر رانندگی کردن که خودرو سرد روشن میشه و سرد خاموش میشه یعنی دمای روغن به اون دمای اصلیش که مناسب احتراق هست نمیرسه
مقدار باری که با ماشین حمل میکنید
آیا با ماشین یدک کش میکشید
و خلاصه همه این ها اگر عالی بود میشه ۲۴ هزار تا رانندگی کرد
تازه باید هر دو یا سه بار تعویض روغن هم فلاش انجین استفاده بشه
در نهایت عمر و کارکرد خودرو و روغن سوزی هم ملاک هست
اگر این ها نباشه همون ۱۵ هزار کیلومتر ۱۰ هزار باید عوض بشه
و ضمنا به هر حال روغن الی یک بار یا اگر این شرایط بالا اوکی نبود هر ۶ ماه یک بار باید تعویض بشه حتی اگر به اون کارکرد نرسیده باشه
نیما
۲۴ مهر ۱۴۰۳سلام دوستان عزیز لطفا بهترین نوع و برند روغن که توی ایران پیدا بشه برای ای اف ۷ را بفرمایید ممنون میشم
من همیشه استرس ماشینمو دارم .
بهزاد
۲۴ مهر ۱۴۰۳اگه BMW گفته روغن موتور فلان مدلشو سر چه مسافتی عوض کنیم. منظورش روغن اصلی و مخصوص خودش هست
نه روغنهای فیک که توی ایران خودمون بسته بندی میشه
محمدرضا
۲۵ مهر ۱۴۰۳ترکها ترکی شو میگن (بِ _ مِ _ وِ) ضمنا تعویض روغنیها میگویند روغن سوپر پیشتاز طلایی را ۸هزار تعویض کنید ؛ ایا مشکلی نیست؟من قبلا لیکومولی استفاده میکردم و ۱۰ هزار کیلومتر تعویض میکردم ، البته بیشتر مسیرم اتوبان بود ، اما یکبار جنایتکاران اقتصادی روغن تقلبی وارد بازار کرده بودند ! ماشین روغن سوزی افتاد! البته بند امدن مسیر خروجی بخاطر جداشدن پنبه نسوز کاتالیزور هم مزید بر علت شد ؛ بعد از ان دیگه سوپر پیشتاز ۱۰_۴۰ طلایی میریزم . فعلا جواب داده ؛ چشمم از روغن خارجی ترسیده ! ظاهرا تقلبی بیشتر داره!!..