دو نمونه از شاخصترین پیشرانه های تاریخ بیامو را میتوان N54 و N55 دانست و حالا میخواهیم این دو نیروگاه آهنین را با یکدیگر مقایسه کنیم. همراه ما باشید.
اولین پیشرانه ۶ سیلندر خطی تاریخ بیامو که با کد M78 شناخته میشود بین سالهای ۱۹۳۳ تا ۱۹۵۰ تولید شد. نسخه اولیه این پیشرانه از نسبت تراکم ۵.۶ به ۱ سود میبرد و حدود ۲۹ اسب بخار قدرت و ۶۸ نیوتون متر گشتاور تولید میکرد. شاید چنین ارقامی در دنیای امروزی ناچیز به نظر برسند اما تولید و معرفی آن عصر جدیدی را برای بیامو رقم زد.
- پیشرانه N54، اولین پیشرانه بنزینی توربوی تولید انبوه بیامو
بیامو در سال ۲۰۰۶ پیشرانه N54 را به عنوان جانشین نیروگاه آهنین ۶ سیلندر و تنفس طبیعی N52 معرفی کرد. این پیشرانه که با استقبال زیادی روبرو شد به اولین نیروگاه آهنین بنزینی توربوی تولید انبوه بیامو در بیش از ۳۰ سال بدل گردید. نکته جالب اینکه ژرمنها اولین خودروی توربوی خود یعنی ۲۰۰۲ توربو را با پیشرانه M10 و در سال ۱۹۷۳ معرفی کردند و همین امر باعث شد اکثر خودروسازان رو به استفاده از سیستمهای توربو بیاورند، چیزی که تا به امروز نیز ادامه داشته است.
- پیشرانه N55، جانشین N54
باواریایی ها در سال ۲۰۰۹ اقدام به معرفی پیشرانه N55 با کد داخلی N55B30M0 کردند. تفاوت اصلی این پیشرانه با نمونه قبلی N54 به استفاده از دو توربوشارژر (تکنولوژی بای توربو) در مدل N54 و توربوشارژر تکی توئین اسکرول در N55 مربوط میشود. پیشرانه N54 همچنین دارای سوپاپ تخلیه و تنظیمکننده سرعت توربین با کنترل مکش بود درحالیکه N55 از سوپاپ تخلیه برقی و تنظیمکننده سرعت توربین با کنترل مکش استفاده کرده بود. البته از سال ۲۰۱۳ به بعد تنظیمکننده سرعت توربین نیز بهصورت الکترونیکی کنترل شد. این پیشرانهها شباهتهای زیادی دارند که باعث کاهش هزینهها و افزایش کیفیت تولید میشود.
- تفاوت بین پیشرانههای N54 و N55
دو پیشرانه N54B30O0 و N55B30M0 تقریباً مشخصات فنی یکسانی دارند که شامل قدرت حدود ۳۰۰ اسب بخار، گشتاور ۴۰۰ نیوتون متر، ترتیب احتراق ۴-۲-۶-۳-۵-۱، پمپ سوخت پرفشار ۳ پیستونه با توانایی ایجاد حداکثر فشار ۲۰۰ بار، پمپ خنککننده برقی، نسبت تراکم ۱۰.۲ به ۱، آرایش ۶ سیلندر خطی ۲۴ سوپاپ، پمپ مکش ۲ مرحلهای و… اشاره کرد. پتانسیل تیونینگ این دو نیروگاه آهنین بسیار بالا بوده است و میتوانند قدرتی فراتر از ۸۰۰ اسب بخار را نیز تولید کنند.
تفاوتهای هر دو پیشرانه به اندازه شباهتهایشان جالب است و میتوانند قدرت قابلتوجهی را تولید کنند. نیروگاه آهنین N54 از سیستم تزریق سوخت با نام HPI یا تزریق با دقت بالا به وسیله انژکتورهای سوخت پیزو الکتریک استفاده میکند. بیامو در N55 از سیستم تزریق سوخت جدیدتر با نام HDE یا تزریق سوخت پرفشار با انژکتورهای سوخت سولنوئید بوش استفاده کرده است. نکته مهم اینکه N54 فاقد سیستم والو ترونیک بیامو بود و این تکنولوژی اولین بار در N55 بکار رفت.
- پرفورمنس پیشرانههای N54 و N55
N54 در خودروهایی همچون بیامو 135i نسل E82/E88، بیامو 335i نسل E90/E92/E93، بیامو Z4 sDrive35is نسل E89 و حتی X6 sDrive35i نسل E71 بکار رفته است. بیامو 1M کوپه نیز به نسخهای بازنگری شده از همین پیشرانه با کد N54B30T0 مجهز شد که حدود ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتون متر گشتاور تولید میکرد. 1M خودرویی تولید محدود است که امروزه نیز قیمت بالایی دارد. پیشرانه N55 نیز در خودروهایی همچون بیامو 535i نسل F10، بیامو M235i نسل F22، بیامو X3 xDrive35i نسل F25 و بیامو X5 xDrive35i نسل F15 دیده میشود. در M2 نسل F87 نیز نسخه ارتقا یافته همین پیشرانه با کد N55B30T0 بکار رفت. درصورتیکه خریدار پکیج کامپتیشن را سفارش میداد پیشرانه S55B30T0 با قدرت فراتر از ۴۰۰ اسب بخار روی خودرو سوار میشد.
علاوه بر معرفی تکنولوژی والو ترونیک در N55، برخی مشخصات سوپاپها نیز تغییر یافت. برای مثال زاویه حرکت و شعاع سوپاپهای این پیشرانه تغییر کرده بود. N54 مسیر حرکت روغن پیچیدهای داشت و پمپ روغن آن با روغن غیر فیلتر شده روان کاری میشد درحالیکه پمپ روغن N55 با روغن پیشرانه فیلتر شده روان کاری شده است. N55 همچنین دارای نسخه ارتقا یافتهای از پمپ روغن N54 بود و مجازی خنککننده سر سیلندر این پیشرانه نیز برای تزریق سوخت مستقیم و خنک کاری سوپاپها بکار رفت.
- قابلیت اطمینان پیشرانههای N54 و N55
در نهایت باید گفت پیشرانه N55 به دلیل صدای کمتر و تغییرات بهینه رخ داده قابلیت اطمینان بیشتری داشته است. شاید پتانسیل تیونینگ و جذابیت صدای تولیدی این پیشرانه به اندازه N54 نباشد اما مشکلات اطمینان کمتری دارد.
امیرحسین
۵ مرداد ۱۴۰۲فقط E30
ارش
۵ مرداد ۱۴۰۲نبوغ مهندسی یعنی تغییرات ظریف و ماهرانه در باطن که بی ام و تخصص بالایی داره
Hamidreza
۵ مرداد ۱۴۰۲6 سیلندر های خطی بی ام و بهترین انجین های خطی دنیا هستن…
❤BMW❤
۷ مرداد ۱۴۰۲مگه شکی توش هست ؟
همه دنیا میدونن هیچ کسی به گرد پای بیامو نمیرسه تو ساختن ۶خطی
18:45
۵ مرداد ۱۴۰۲احسنت عالی بود آقا شاهین مطلب🌹🌹
نقطه قوت اصلی ب ام و همیشه تو مبحث فنی، پیشرانه های این کمپانی بوده و بخصوص اگه از نوع خطی اون باشه دیگه نور علی نوره.
ب ام و سازنده بهترین پیشرانه های تاریخ خودروسازی هست که میتونیم تو طول تاریخ ببینیم که چه جوایزی رو دِرو کرده این خودروساز در مبحث بهترین پیشرانه های سالانه.
خطی بودن پیشرانه ها یه مبحث حیثیتی و تاریخی تو خودروهای ب ام و هست و ب ام و فهمیده که چقدر این نوع آرایش پیشرانه برای خودروهاش اهمیت بالایی داره…
این مثال رو هم میشه تو دنیای موتورسیکلت سازی واسه موتورهای ب ام و زد که 100 ساله ب ام و تو بیشتر موارد از پیشرانه نوع باکسر تو محصولاتش استفاده کرده و کاملا اون رو جا انداخته بخاطر مزیت های عمده اش…
حالا جالبه یسری خودروسازهای بزرگ تو چند سال اخیر اصلا پیشرانه های خطی و قبول نداشتن و خیلی کم ازش استفاده میکردن و میرفتن فقط سراغ v شکل یا همون آرایش خورجینی! اما رفته رفته اونا هم دارن تو محصولاتشون پای نوع خطی رو باز میکنن و از مزایاش بهره مند شدن.
همونطور که میدونیم ساختمان اصلی ب ام و به شکل پیشرانه 4سیلندر خطی طراحی شده که کاملا زبانزد ب ام و تو ساخت پیشرانه های انقلابی بخصوص نوع خطی یا همون
Inline هستش…
در گذشته ب ام و به پیشرانه های 4سیلندر خطیش شناخته میشد اما کم کم 6سیلندرهاش توانایی های بالاتری رو نشون دادن و 6 های ب ام و حرف های بیشتری برای گفتن داشتن. حالا نوع دیزل سوز خطی های ب ام و که بماند چه نوآوری های بالایی تو بهره وری، نرمی کارکرد، توان و شتاب بالا ارائه کردن👌👌
شاهین
۵ مرداد ۱۴۰۲ارادت دارم 🌷♥️
مازیار
۵ مرداد ۱۴۰۲اگه اشتباه نکنم، برنده بیشترین عنوان موتور برتر سال در دو سه دهه گذشته، برند بی ام و بوده
MC20
۵ مرداد ۱۴۰۲جانا سخن از زبان ما می گویی … پست رو دیدم چشام روشن شد … N55 یکی از بهترین و بی آزارترین موتورهای تاریخ بیمر هست … البته با تاکید نبوغ آمیز و درست بیمر ، روی خطی بودن آرایش 6 سیلندر ، بجای آرایش V شکل … قبلا هم گفتم بهترین آرایش V شکل از 8 سیلندر شروع میشه و 6 سیلندر حتما باید خطی باشه … هم یه دنیا گفتنی درمورد این انجین ها وجود داره و هم مقاله مختصر و موجز ، تقریبا همه چیز رو گفت 🙏 … فقط بگم که نسخه ارتقا یافته موتورهای سری N با انجام اصلاحات و بهبود هایی با کد S روی سری M محصولات بیمر استفاده میشه … مثلا انجین سری N63 که روی سری های 50i هشت سیلندر بیمر
تا مدل 2013 نصب میشد ( متاسفانه در ایران هم فراوانه ) لقب سرطان بدخیم رو به شایستگی به خودش اختصاص داده که داستانش مفصله ( بیمر برای اولین بار در دنیا ، توربو روی داخل HOT V قرارداد و فضای ناکافی به اصطلاح باعث asthmatic problem شد و همزمان حرارت هم مزید برعلت شد و ذوب شدن برخی قطعات و … ) و در نهایت سرطان ، تشخیص داده شد … هر چند از مدل 2014 با بهبودهای جزیی ، اندکی قابلیت اطمینان سری 50i بیشتر شد که تا به امروز هم ادامه داشته ، اما برای محکم کاری و حفظ آبرو ، بیمر با انجام اصلاحات جدی تر روی کد N63 ، کد S63 رو برای مدل M6 های 2011 به بعد ( اگه اشتباه نکنم ) معرفی کرد که تقریبا تمام مشکلات کد N63 در اون از بین رفت … فقط هر چند هزار کیلومتر بسته به بازار هدف ، باتری های AGM استفاده شده در این ماشین در اثر حرارت موتور ، ذوب میشه و باید تعویض بشه ( در بعضی بازارها بیمر پیشنهاد داده باهربار تعویض روغن ، باتری هم عوض بشه !!! ) … از انجین سری N ، کد N74 هم با آرایش 12 سیلندر قادر به تولید 544 پوند فیت ( 537 اسب ) شاهکار دیگری از سری N شرکت بیمر هست که تولیدش هم تا به امروز ادامه داره و خوشبختانه در ایران تک و توک مدل 2012 با کد 760li موجوده … خلاصه که انجین سری N 55 روی X6 های 35i و تنها تعداد 12 عدد سری 5 وارد شده با کد 535i و X3 های 35i و تک و توک X5 های 35i ، در ایران موجوده و هرکی داره قدرش رو میدونه …
سری N55 ، این شاهکار بیمر که حالا حالا مثل مرد و بی دردسر کار میکنه ، بین سال های 2011 تا 13 ، 3 جایزه از 10 بهترین موتورهای خطی سال رو هم بدست آورده … ببخشید طولانی شد 😍🤓😃😁
مهراد
۵ مرداد ۱۴۰۲احسنت به آقای شاهین احمدزاده ، عجب مطلبی گذاشتید فوق العاده
شاهین
۵ مرداد ۱۴۰۲سلامت باشید انجام وظیفه اس 🌷♥️
رامتین
۵ مرداد ۱۴۰۲بهترین موتور 6 سیلندری هست که دیدم. همانطورکه موتور v8 فراری بی همتاست.
❤BMW❤
۷ مرداد ۱۴۰۲میگم از موتور v12 رولزرویس مرلین هم مطلب بزارید آقا شاهین ،
ممنون