بی ام و

یادی از سوپراسپرت بی ام و نازکا، رقیب ناکام مک‌لارن F1

در دههٔ ۹۰ میلادی ب‌ام‌و قصد تولید سوپراسپرتی با موتور V12 را برای جانشینی M1 داشت ولی این پروژه در حد سه کانسپت باقی ماند.

کانسپت‌ها بخش جذابی از جهان خودرو هستند. این خودروها یا به‌عنوان پیش‌نمایش مدل‌های تولیدی و یا به‌عنوان بستری برای نمایش خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها یک شرکت ساخته می‌شوند. ب‌ام‌و در طول تاریخ طولانی خود کانسپت‌های بی‌شماری از کوپه‌های اسپرت گرفته تا سدان‌ها و کراس‌اوورها تولید کرده است. زیرمجموعه این شرکت با نام تکنیک، نقش مهمی در ساخت خلاقانه‌ترین کانسپت‌های ب‌ام‌و ایفا کرده است. یکی از جذاب‌ترین کانسپت‌های ب‌ام‌و تکنیک که با کمک شرکت طراحی ایتال‌دیزاین ساخته شد، نازکا M12 بود که در ادامه به تاریخچه و ویژگی‌های آن خواهیم پرداخت.

ب‌ام‌و نازکا M12

نازکا M12 در سال ۱۹۹۱ در نمایشگاه خودروی توکیو رونمایی شد. این خودرو که محصول پروژه‌ای مشترک بین ب‌ام‌و و ایتال‌دیزاین بود، سوپراسپرتی آینده‌نگر با ظاهر چشمگیر و درهای غیرمعمول بود. مدت کوتاهی بعد نیز دو نسخه بروز شده از این کانسپت با نام C2 به شکل کوپه و اسپایدر ساخته شد. M12 از اولین نسخه پیشرانه دوازده سیلندر M70 ب‌ام‌و استفاده می‌کرد که با مدل‌های تولیدی سری ۷ و سری ۸ ب‌ام‌و مشترک بود. نسخه دیگری از همین موتور هم اندکی بعد در سینهٔ مک‌لارن F1 افسانه‌ای قرار گرفت. M12 ابتدا قرار بود جایگزینی برای M1 باشد که در سال ۱۹۸۱ از روی خط تولید کنار رفته بود. بااین‌حال، پس از ساخت اولین پروتوتایپ، ب‌ام‌و در تصمیم خود برای تولید این سوپراسپرت تجدیدنظر کرد زیرا ازآنجایی‌که M1 در بازار شکست بود، باواریایی‌ها اعتمادبه‌نفس تولید و عرضهٔ یک سوپراسپرت موتور وسط دیگر را نداشتند. درنتیجه، نازکا هیچ‌گاه از مرحله کانسپت فراتر نرفت.

قلب آلمانی، ظاهر ایتالیایی

درحالی‌که ب‌ام‌و روی بخش‌های فنی نازکا مثل پیشرانه V12 کار می‌کرد، طراحی خودرو به ایتال‌دیزاین سپرده شد و توسط دستان هنرمند جورجتو جوجارو شکل گرفت. طراحی این ماشین از طریق ترکیب عناصر کلاسیک مثل جلوپنجره کلیوی شکل با ویژگی‌های آینده‌نگر شکل گرفته بود تا هم به‌عنوان یک ب‌ام‌و قابل‌تشخیص باشد و هم شبیه خودرویی متعلق به آینده به نظر برسد. جوجارو در طراحی این کانسپت از دنیای موتوراسپرت و به‌ویژه خودروهای مسابقه‌ای گروه C الهام گرفته بود. یکی دیگر از منابع الهام وی نیز کانسپت بوگاتی ID 90 بود که یک سال قبل خودش طراحی کرده بود. نازکا در آزمایش تونل باد ب‌ام‌و ضریب درگ تنها ۰.۲۶ دست یافت که برای خودرویی متعلق به ۳۰ سال قبل رقم چشمگیری بود. M12 همچنین به لطف شاسی فضایی و بدنه فیبر کربنی، بسیار سبک بود و تنها ۱۱۰۰ کیلومتر وزن داشت.

تکامل M12 با C2

هرچند پروژه M12 هرگز به تولید نرسید ولی قبل از پایان این پروژه، دو کانسپت دیگر هم ساخته شد. اولین نمونه با نام C2 در سال ۱۹۹۲ رونمایی شد که در اصل نسخه‌ای بروز شده و بازطراحی شده از M12 بود. در این کانسپت، برخی عناصر از نو طراحی شده و برخی حفظ شده بود. در C2 چراغ‌های جلو به‌صورت کشیده و باریک طراحی شده و در طرفین جلوپنجره قرار گرفتند درحالی‌که چراغ‌های M12 روی کاپوت طراحی شده بودند. بااین‌حال، درهای منحصربه‌فرد نازکا که از دو قسمت شامل درهای معمولی و پنجره‌های گالوینگ تشکیل شده بود، همچنان حفظ شد ولی وزن خودرو ۱۱۰ کیلومتر کاهش پیدا کرد. پیشرانه V12 نیز توسط آلپینا تقویت و ۵۰ اسب بخار قوی‌تر شد تا مجموع خروجی به ۳۵۰ اسب بخار برسد.

و C2 اسپایدر

مدت کوتاهی پس از معرفی کانسپت C2، ب‌ام‌و نسخه روباز آن را هم با نام C2 اسپایدر معرفی کرد. در این کانسپت، درهای نیمه گالوینگ قبلی با پانل‌های شیشه‌ای قابل برداشتن جایگزین شدند که در محفظه‌ای اختصاصی در جلوی خودرو جای می‌گرفتند. علاوه بر این، حجم موتور به ۵.۶ لیتر افزایش پیدا کرد و قدرت را به ۳۸۰ اسب بخار رساند. همچنین گیربکس پنج سرعته قبلی هم با شش سرعته جایگزین شد تا با قدرت بیشتر موتور مطابقت پیدا کند. برای تقویت شاسی خودرو به خاطر حذف سقف نیز یک رول بار همرنگ بدنه تعبیه شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۰ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. 𝐀𝐥𝐢

    ۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1728 ديدگاه)

    کلا کانسپت هایی که اون دهه خودرو سازها میساختن یه جذابیت دیگه ای نسبت به الان داشتن

    موافقم 79
    مخالفم 1
  2. حسن

    ۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    از طراحی های الان بی ام دبیلو خیلی قشنگ تره

    موافقم 67
    مخالفم 3
  3. Mr wrong

    ۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (469 ديدگاه)

    Bmw is god
    الان میاد میگه یکی شو داشتم محدودیت سرعت شو ورداشتم ۴۸۰ تا باهاش رفتم تو اتوبان ساوه

    موافقم 41
    مخالفم 5
    1. BMW is GOD

      ۷ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (315 ديدگاه)

      الان داری از حسودی می‌میری ؟؟؟؟؟؟؟؟
      چقدر شما فشاری هستین
      من کلاً تا حالا ۳ تا بی‌ام‌و داشتم الان چرا انقدر داستانش می‌کنی
      یه ایکس ۳
      یه ۵۳۰
      یه ۴۳۰
      یه زمانی یه ایکس ۵ هم دستم بود همین

      موافقم 33
      مخالفم 11
      1. حالا ژاپن

        ۷ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (97 ديدگاه)

        ثابت کن

        موافقم 6
        مخالفم 14
      2. Mr wrong

        ۷ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (469 ديدگاه)

        باهات شوخی کردم عزیزم ناراحت چرا میشی😄😄😄 ایشالله یروز بشی سهامدار اصلی بی ام و
        از ته قلبم برات آرزو میکنم 💞

        موافقم 24
        مخالفم 3
        1. BMW is GOD

          ۷ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (315 ديدگاه)

          ممنونم ❤️❤️❤️ ایشالا شما هم به هر آرزویی که داری برسی دوست عزیز 🌹🌹🌹
          ولی از وقتی که من اومدم تو این سایت همه دارن منو مسخره می‌کنن حالا نمی‌دونم از روی حسودی هست یا…

          موافقم 21
          مخالفم 4
  4. R

    ۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1299 ديدگاه)

    بی ام و میتونست سوپراسپرت بسازه و با بقیه رقابت کنه تو این حوزه اما الان بخواد هم دیگه دیر شده

    موافقم 19
    مخالفم 7
    1. BMW is GOD

      ۷ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (315 ديدگاه)

      بی ام و اگه همین الان هم بخواد می‌تونه بهترین سوپر اسپورت های جهان رو می‌تونه بسازه
      ولی حالا به یک سری دلایل وارد بازار سوپر اسپورت‌ها نمی‌شه ولی در عوض سدان‌ هایی رو می‌سازه که حتی سوپر اسپورت‌ها هم به گرد پاش نمی‌رسد

      موافقم 31
      مخالفم 16
      1. Taha Ayoobi

        ۷ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (5762 ديدگاه)

        دلیل هاش چیه؟؟؟

        موافقم 4
        مخالفم 13
    2. پیمان

      ۸ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (7 ديدگاه)

      ب ام و حداقل تا آنجایی که میدانیم همواره در مسابقات شرکت داشته یا موتور شرکت کنندگان مسابقات رو تامین می‌کرده …بعنوان مثال موتور فرمول 1مک لارن رو چند سالی (بعدا مک لارن با بنز کار کرد)حتی موتور افسانه ای مک لارن اف ۱که ده سال رکورد سرعت ماشینهای بنزینی خیابانی رو در اختیار داشت رو ب ام و میزد

      موافقم 12
      مخالفم 1
  5. Cehx

    ۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (379 ديدگاه)

    از نظر من یه خودروساز باید مدل هایی که بخاطرشون فروش شرکتش بالاست رو بزنه
    یک روزی با یکی بحثی داشتم که می گفت فولکس که صاحب لامبورگینی و ائودی هسته (سهام دار) چرا خودش یه همچین ماشینایی تولید نمی کنه و فقط اقتصادی تولید می کنه
    جواب سادست مثل همونکاری که تویوتا کرد و لکسوس رو ایجاد کرد فولکس هم همینه اگر چنین ماشین هایی بسازه براش سود و منفعتی نداره اما اگه برای آئودی دقیقا همونو بساز فروشش بسیار بیشتر میشه
    هایپر کار bmw هم دقیقا همینه فایده ای نخواهد داشت چون bmw بیشتر سدان ها و کوپه های پرفورمنسش معروفن و بنظر من به همین علت این خودرو یک کانسپت موند

    موافقم 19
    مخالفم 1
    1. jalopy

      ۷ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (179 ديدگاه)

      حق با شماست و برندینگ خیلی مسئله مهمی هستش
      مثال بارزش که فولکس سراغ همچین کاری نمیره خود فولکس فیتون هست

      موافقم 10
      مخالفم 1
  6. مهدی میباخ

    ۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (87 ديدگاه)

    دهه ۹۰
    الپینا V12(اونم با گیربکس دستی)
    1 تن وزن
    350_380 اسب بخار قدرت با آیرو دینامیک فوق العاده
    میتونست رکورد شکن بشه

    موافقم 20
    مخالفم 1
  7. Titanium

    ۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (331 ديدگاه)

    ب ام و چی بود چی شد ناموسا(طراحی)

    موافقم 19
    مخالفم 5
    1. BMW is GOD

      ۷ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (315 ديدگاه)

      همیشه بعد از اینکه یک بی ام و معرفی میشه همه میگن چقدر طراحیش بد و زشته ولی بعد از چند سال همه عاشق طراحیش میشن نمونش رو بخوام مثال بزنم همین بی ام و ام ۵ e۶۰ با موتور ۱۰ سیلندر
      زمانی که e۶۰ معرفی شد همه گفتن چقدر طراحیش زشته حتی مجلات خارجی هم می‌گفتن زشته نمونشو بخوام مثال بزنم برنامه تاپ گیر کلی از طراحی این خودرو ایراد گرفت ولی الان بعد تقریباً ۲۰ سال همه به شدت عاشق طراحیش هستن و شما کسی رو پیدا نمی‌کنی که از طراحی e۶۰ ایرادی بگیره

      موافقم 15
      مخالفم 8
      1. Cehx

        ۷ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (379 ديدگاه)

        اینجا سلیقه وارد میشه e60 نقد های زیادی بهش وارد شد من خودم ازش بدم میومد بعلت چراغ های کشیدش ولی همسایمون چند روزی داشتش و چند بار نگاش کردم و فهمیدم واقعا زیباست خطوط ساده بدنه واقعا زیباست همین الان والپیپر لپتاپمه
        اما یه مثال بزار من برات بزنم سری 3 e90 چرا طراحی اون هیچوقت جالب نشد چون زشت بود نسبت به هم نسلیاش
        تعمیم یک جز برای کل کاملا نادرسته پس لطفا اینقدر مثال های مسخره و من دراوردی نزنید

        موافقم 10
        مخالفم 10
        1. BMW is GOD

          ۷ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (315 ديدگاه)

          واقعا به نظرت سری ۳ e۹۰ زشت بود 😐😐😐
          نه جلو پنجره بزرگ داشت و نه چراغاش دو تیکه بود و نه چیز دیگه‌ای
          نمی‌دونم دقیقاً منظورت از زشت بودنش چیه؟؟؟؟؟؟
          میشه لطفاً بیشتر توضیح بدی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

          موافقم 15
          مخالفم 0
      2. Amir karimi

        ۱۱ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (5 ديدگاه)

        E60 رو همین الانم میشه زشت قلمداد کرد و کلی ایراد ازش گرفت😂😂

        ربطی به زمان معرفی و آینده نداره که بگیم خب زمان طراحی این ماشین زشت بود الان بعد از ۱۰ سال خوشگله!
        شما الان bmw های از ۲۰۲۰ به این طرف رو ببینی به هیچ عنوان توی زیبایی به پای مدل های ۲۰۱۸ یا حتی مدل های تولید شده از ۲۰۱۴ نمیرسن، توی بحث زیبایی و روح داشتن اونا یه چیز دیگه بودن
        همون طور که مدل های قبل تر از این سال ها طراحی خوبی داشتن(فارغ از e60, من یه e46 رو به e60 ترجیح میدم البته e60 هم زیبایی خودشو داره)
        بنز هم همینطور!
        فقط این وسط میشه گفت ائودی یکم خوب عمل میکنه و حتی ارتقا داشته از نظر زیبایی و اسپرت شدن
        پورشه هم بد پیش نمیره! ولی بیمر و بنز از ۲۰۲۰ به این طرف دارن طراحی هاشون رو شبیه ماشین های اسباب بازی میکنن هم داخلی کابین هم بیرون

        البته که بنتلی هم توی نمونه جدید کانتیننتال با اون چراغ جلو حس میکنیم میخواد بگه منم بلدم گند بزنم به طراحیم

        موافقم 0
        مخالفم 1
  8. Saeedfarshchian

    ۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (278 ديدگاه)

    ازونجایی که بی ام و عاشق پول هست و این رو با طراحی های عجق وجقش و جلب توجه این چند ساله ثابت کرده بعید نمیدونم با ساخت کانسپت و گرفتن زیر میزی از خود همین مکلارن ماشینو به تولید نرسوند که یه وقت برای مکلارن داستان نشه
    نتیجش این میشه که طرفدارای بی ام و همیشه آرزوی یه سوپر اسپرت به دلشون میمونه و مجبورن خوک ۲.۵ تنی رو تحمل و بزک کنن

    چیز خاصی نیست ،عاشق تئوری توطعه هستم

    موافقم 4
    مخالفم 12
  9. Titanium

    ۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (331 ديدگاه)

    C2 عالی بود

    موافقم 3
    مخالفم 3
  10. میثم مردپور

    ۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    یادش به خیر سال ۸۲ مدت خیلی طولانی تصویر مدل c2 روی صفحه کامپیوترم بود و هر موقع صفحه کامپیوتر بالا میومد روحم تازه میشد، انقدر طراحی این مدل برام جذاب بود که حتی دلم نمی اومد تصویر رو تغییر بدم . چقدر این دهه ۹۰ شگفت انگیز و تکرار نشدنی بود، اولین ماشین دهه نودی که با هزاران زحمت و پول خرج نکردن های طولانی تونستم بخرم یه میتسوبیشی گالانت سوسماری آلبالویی رنگ با کارکرد ۳۲ هزارکیلومتر بود لذت بخش ترین خودرویی که تا به همین امروز سوارش شدم، یادش به خیر با ۴۲۰۰ خریدمش

  11. M power

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (510 ديدگاه)

    ساخت سوپر اسپرت و حتی هایپرکار تو این زمونه کاری نداره مخصوصن برای شرکتی مثله بیمر
    ولی یا نباید بسازه یا میسازه باید بهترین باشه از هر لحاظ.در غیر این صورت محکوم به فناست
    و به احتماله ۹۹ درصد بخاطر همین وارد دنیای سوپراسپرت ها و هایپر کارها نمیشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا