ما در وبلاگ بامو، فرصت آن را داشتیم تا یک هفته پیش از رونمایی نهایی نسل جدید این خودرو، نگاهی به کابین کاملشده آن داشته باشیم. پس از ورود به یک اتاق بسته، میتوانستیم خودرو را از زوایای مختلف ببینیم و درونش بنشینیم، با امکانات آن آشنا شده و از فناوری بهروز آن استفاده کنیم. بیامو طراحان و مهندسان خود را هم گردهم آورده بود تا به سوالات ما پاسخ دهند.
درطول چند ساعت زمانی که صرف دیدن خودروها کردیم، نکات بسیاری را دربارهشان آموختیم. من نیز هم با امکانات 760i مجهز به بسته M اسپرت آَنا شدم و هم کابین مدل جدید i7 را تجربه کردم. بیامو برای درک بهتر تغییران نسل جدید، یک نمونه X7 را نیز در اختیار ما گذاشته بود. پیش از آنکه به بررسی اصلی این کابین بپردازیم، بهطور خلاصه میتوانم حس اولیه خود را از آن در یک واژه بگنجانم: فوقالعاده. این کابین، میتواند جایزه بهترین طراحی داخلی بیامو را ببرد.
سری ۷ جدید، رقیبی جدی برای مرسدسبنز کلاس S
نسل جدید سری ۷ باعث شده تا بیامو در زمینه طراحی داخلی و امکانات، سرانجام شانس خوبی برای رقابت با مرسدسبنز کلاس S داشته باشد. فضای داخلی این خودرو نهتنها هوشمندانه طراحی شده است، بلکه از ارگونومی بینقص و کیفیت بسیار بالایی سود میبرد. امکانات بهروز و جدید سری ۷ درکنار ایجاد حس سواری یک خودروی لوکس، با منطق عالی درکنار یکدیگر چیده شدهاند.
بگذارید این جلو شروع کنیم که بیشتر از سایر بخشها مورداستفاده سرنشینان قرار میگیرد و حقیقتا کمترین جذابیت را دارد. بیامو در ایجاد حسوحال یک خودروی بالارده و جالبتوجه کاملا موفق بوده و بهاینصورت، نسل جدید را به خودرویی بهتر از نسل گذشته بدل کرده است. با این وجود، همچنان میتوانید آن درونمایه جدی و تجاری را درونش پیدا کنید. کابین بسیار پر زرقوبرقتر از نسل قبلی است اما اصلا شلوغتر از آن نیست.
فرمان جدید واقعا دوستداشتنی است؛ ضخامت آن مناسب بوده، از جنس بسیار خوبی ساخته شده و قطعا از فرمان نسل گذشته زیباتر است. فرمان نسخه 760i مجهز به بسته M اسپرت، سهپره بوده و از دکمههای تخت فلزی سود میبرد که ظاهری اسپرت و اغواکننده به آن بخشیده است. همانطور که فرمان را در دست داشتم، روی نرمترین و راحتترین صندلی تولیدشده توسط برند بیامو نشستم. صندلی نسل جدید درکنار نرمی، بهخوبی سرنشین را حمایت میکنند.
یکی از بخشهای جدید و جذاب کابین این نسل، نوار رنگی و طرحدار موسومبه «نوار همکنش» (Interaction Bar) است. ابتدا فکر میکردم این بخش تنها یک مسخرهبازی لوکس و جدید باشد؛ راستش را بخواهید واقعا هم همینطور است اما بیامو آن را به بهترین نحو ممکن انجام داده است! این نوار درخشان کابردهایی نیز دارد؛ برای نمونه میتواند چندین الگو و رنگآمیزی مختلف را برای هماهنگی با حالات مختلف خودرو نمایش دهد. درنهایت وظیفه اصلی آن «باحال» جلوهدادن کابین سری ۷ است.
نوار همکنش در سرتاسر طول داشبورد کشیده شده است و درهای جلو را به یکدیگر متصل میکند. این نوار به طرحی کریستالی و نورپردازی چشمنواز مزین شده که کاملا قابل شخصیسازی است. وظیفه آن در یک کلام، هیجانزده کردن سرنشینان است. احتملا طرفداران این برند آلمانی خواهان بهرهگیری از آن در تمام مدلها خواهند بود.
حال وقت آن است که به فضای پشتی سری بزنیم. فضای عقب جایی است که خودروهای لوکس در آن قدرتنمایی میکنند و امکانات خود را به رخ دیگری میکشانند. سری ۷ جدید و برادرش، i7، به یکی از بهترین صندلیهای عقب مجهز هستند؛ دقیقا همان چیزی که از یک خودرو لوکس انتظار دارید: جادار، راحت و سرشار از امکانات و فناوری.
رقابت بر سر لوکسبودن
فضای عقب درست مانند بخش پشتی یک لیموزین است. نخستین چیزی که پس از نشستن توجه شما را به خود جلب میکند، فضای زیاد پا و راحتی مثالزدنی صندلیهای سری ۷ است. پس از آن کمکم متوجه ویژگیهای دیگر میشوید، ویژگیهایی نظیر بستهشدن خودکار درها با استفاده از یک دکمه نزدیک دستگیره در؛ درست مانند خودروهای رولزرویس. سوال من این است: آیا کلاس S چنین ویژگی دارد؟!
درهای عقب به نمایشگری کوچک مجهز شدهاند که درست روبهروی صورت سرنشین قرار میگیرد. با استفاده از آنها میتوان تمام بخشهای قابلکنترل عقب را شخصیسازی کرد؛ از تنظیم سیستم تهویهمطبوع گرفته تا نورپردازی محیطی، سانروف، آفتابگیر و محتوای سرگرمکننده. این نمایشگرها کیفیت وضوح تصویر بالایی دارند و رابط کاربریشان نیز کاملا قابلدرک و کاربرپسند است. با استفاده از این نمایشگرها دیگر نیازی به تبلت جداشونده واقع در کنسول میانی نیست که باید سرشان بحثوجدل پیش میآمد؛ چراکه از این پس هر سرنشین از نمایشگر خود استفاده میکند.
یکی از جذابترین ویژگیهای بخش عقب نسل جدید، نمایشگر غولآسای اینچی آن است که از سقف باز میشود و درصورت لزوم، بهسوی سرنشینان حرکت میکند تا بتوان از آن بهعنوان یک صفحه لمسی نیز استفاده کرد. این نمایشگر بزرگ به یک پنل با وضوح تصویر 8K مجهز است و درون خود از سیستم تلویزیون «آمازون فایر TV» استفاده میکند؛ بنابراین قادر به اجرای تمام نرمافزارهای پخشکننده محتوا بوده تا کاربر بتواند با استفاده از اتصال 5G، از پخش زنده نیز لذت ببرد.
اگر بچهدار باشید، این ویژگی یک برگ برنده برای آرام نگهداشتن کودکانتان است. اگر من مالک یک سری ۷ یا i7 بودم، همسرم را مجبور به رانندگی میکردم تا خودم به تماشای برنامه موردعلاقهام در فضای پشتی بپردازم. تصور کنید یک فیلم اکشن را در یک نمایشگر 8K و با سیستم صوتی چهاربعدی «Boers & Vilkins» تجربه کنید… .
با وجود اینکه طرفدار دو آتشه محصولات بیامو نیستم اما باید اقرار کنم که تجربه نشستن روی صندلیهای عقب بیاموهای سری ۷ و i7 بینظیر است. درست برخلاف زبان طراحی بیرونی جدید بیامو که هر سال بیشتر از قبل موردانتقاد شدید قرار میگیرد.
در آخر باید بگویم که فناوری موجود در این کابین بسیار کاربردی و لذتبخش است و در نحوه چیدمان آن خبری از سردرگمی و شلوغبازی نیست. جنس مواد بهکاررفته نیز واقعا عالی است. سیستم صوتی بوئرز اند ویلکینز هم مغز شما را منفجر میکند. فضای جلو چندان جادویی بهنظر نمیرسد اما همچنان تجربهای زیبا را برایتان رقم میزند. کابین سری ۷ جدید بیشک برنده جایزه بهترین طراحی داخلی بیامو است و در زمینه طراحی داخلی، رقیبی قدرتمند و محترم برای مرسدسبنز کلاس S محسوب میشود. آفرین بیامو!
در ادامه میتوانید ویدئویی از نمای داخلی این خودرو مشاهده کنید (برای پخش آن ازطریق یوتیوب نیاز به نرمافزار خاص دارید):
Carlover
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱حیف که این طراحی داخلی شاهکار با اون طراحی خارجی فاجعه قاطی شد!
shirko
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱احسنت 👏👏
ممد ژانگولر
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱داداشا این بی ام و سری هفت جزو بهترین های طول تاریخشه چه داخل چه خارج
بعد افطار باز یک دور ببینید ضرر نداره
Clean energy (صیانت!)
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱البته لحن فاجعه یکم بیش از حد تنده
بهتره بگیم کمی نا متعادل
چون با توجه به قبلا انتظاری چنان چیزی بهتر از این نمیرفت
بازم باید دید خارجیا که خریداراشن چه واکنشی نشون میدن
Khosrow
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱از اون طراحی هاست که 3-4 سال دیگه نمیشه نگاهش کرد ..
سپهر
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱اتفاقا برعکس از اون طراحیای ماندگاره،طراحی زیبا بدون کوچکترین خط و خطوط و حجم اغراق امیز….یه طراحی مثل طراحی لکسس بعد از سه چهار سال از چشم میفته طراحی شلوغ و اغراق امیز
FTB
۶ اردیبهشت ۱۴۰۱فقط چندتاشون شلوغه
تازه اگرم از چشم بیوفتن کسی نمیخره
الان فروش زیاد داره
این بی ام وه سری هفت هم بد نیست بیرونش داخلش شاهکاره
محمدهادی
۶ اردیبهشت ۱۴۰۱فقط اومدی که هیت کنیا
نه!فقط مرسدس خوبه؟؟فقط مرسدس بلده بسازه؟؟
بکش بیرون دیگه مغز مارو از مرسدستون
بذار با سلطاااان ابهت و خاص بودن عششقمونو کنیم
نشنیدی چی گفت؟
((آفففرین بی ام و!))
تمام…
GMA
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱در طراحی بیرونی که هیچ جذابیتی نسبت به S کلاس نداره اما مشتاق شدم ببینم درون کابین در حد S کلاس هست یا نه
R@m!n
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱از سایت بی ام و بلاگ طراحی رو بی ام و رو تحسین می کنین !!!
در یک کلام و خلاصه مطلب این ماشین و تمام المان های طراحیش برای بازار چین هست. گذاشتن یه تلویزیون ۳۰ اینچ چه نوآوری و کار خاصی هست که ازش تعریف کرد یا چپوندن یه تبلت نه فقط بی ام و بلکه همه. اینکارا فقط برای راحتی و به زحمت نداختن خودشون بابت طراحی و خلاقیت و کاهش هزینه بابت چیدمان مکانیکی دکمه هاست نه یه موضوع آینده محور. فقط کافیه کابین اس کلاس و حتی جنسیس g90 رو مقایسه کنین چقدر ظرافت و توجه به جزییات به چشم میاد.
دوکک حرف بسیار درستی زد هدفشون از این طراحی ها تلاش برای متمایز شدن هست به هر قیمتی که فعلا رو سری ۴ جواب داد(البته پرفورمنس بی ام و باعث میشه خیلیا این موضوع رو نادیده بگیرن) اما معلوم نیست رو بقیه این ریسک ها جواب میده یا نه چون تنها راه رقابت بی ام و تو کلاس هایی که مدعی نیست همین طراحی هست. البته فکر می کنم به طور مقطعی جواب بده اما بلند مدت قطعا این طرح ها موندگار نیستن.
FTB
۶ اردیبهشت ۱۴۰۱آقا رامین گل گلاب
هیچ وقت حتی یه درصد به فکرم نرسید که شما با این همه اطلاعات و علم زیاد بیای بگی جنسیس g90 خوبه و آسمان هفتم بده
R@m!n
۶ اردیبهشت ۱۴۰۱نه دوست من راجب بد بودن یا نبودن بی ام و نگفتم راجب طراحی داخلی گفتم. همه صحبت هم راجب طراحی هست نه کیفیت ساخت و پرفورمنس. این موضوع انقدر واضحه که نیاز به هیچ بحثی نیست.
seyedjavad.mercedesbenz
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱برعکس اکثر نظرات من از کابینش هم خوشم نیومد ، به نظرم برای سری ۷ بودن بیش از حد اسپورت و رادیکاله و اون شکوه و متانت و ظرافت مورد نیاز یک بی ام و رو نداره ، من کابین بنز و آئودی رو ترجیح میدم
سپهر
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱هم داخلش و هم بیرونش بهترین سری هفت تاریخه
محمدهادی
۶ اردیبهشت ۱۴۰۱هم کابینش هم بیرونش بهترین بی ام و دنیاست
Amard
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱باز خدارو شکر بنز یه حرکتی زد نمایشگر کشیده بزرگ گذاشت تا اینا یاد بگیرن وگرنه معلوم تا چند سال میخاستن همون داشبورد بزنن در مورد چراغ های جدید سلیقه ای من بیشتر با این طراحی جلو پنجره دماغ خوکی به قول خودشون کلیوی مشکل دارم
Jdm باز
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱جدای از طراحی بیرونیش، کابینش واقعا عالی شد تو این نسل
من که از کابینش خوشم اومد
حیف که بیرونش به خوبی داخلش نیس
Jhy
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱همونطور که یکی دیگه از کاربرا هم گفتن بخش جلوییش یکم بیش از حد اسپرته برای سری ۷ ولی بخش عقبیش واقعا فوق العادست حتی برای منی که فن مرسدس هستم بخش عقبیش به نظرم از اس کلاسم بهتر هست
حسن
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱داخلش خیلی مدرن شده، و بنظر من برای سری ۳ و شاید تا حدی سری ۵ قابل قبول تره این طراحی، تا اینکه برای یه ماشین کاملا لوکس. کل داشبرد ماشین هیچ ضرافتی در بالا نداره، و فقط یه صفحه نمایش بزرگ از وسط به سمت راننده کشیده شده که حس یکپارچگی با داشبرد رو نداره. در عقب امیدوارم نمایشگر روی سقف اپشن باشه. و همچنین حس می کنم اون ارگونومی کافی برای سرنشین صندلی عقب رو مثل نسل های قبل نداره. (استراحتگاه دست سمت در، به اسکرین کوچکی ختم میشه که کمی حس راحتی رو می گیره)
نوار رنگی (نوار هم کنش) ایده جالب و قشنگی هست، ولی بنظرم ظرافت کافی برای جزیی از کابین سری ۷ بودن رو در اینجا نداره.
در جمع فکر می کنم حرکت رو به جلویی برای بی ام و در راستای تغییر کابین خودرو بوده که مدت زیادی بود ساختار تقریبا مشابهی رو حفظ کرده بود. ولی ایکاش کمی در مورد سری ۷ وقت و دقت و جزییات بیشتر و بهتری رو براش در نظر می گرفتن.
و اینکه در همه ماشین ها دسته دنده جای خودش رو به انتخابگر های دکمه ای داره میده، برای من بشخصه ناراحت کنندست، و یه حس بی روح به کنسول وسط ماشین میده.
محمدهادی
۶ اردیبهشت ۱۴۰۱آفرین بی ام و
amir
۶ اردیبهشت ۱۴۰۱وما فقط نگاه ! واز این همه زیبایی محروم و تو صف تارا و شاهین و ….
net
۶ اردیبهشت ۱۴۰۱با اینکه ائودی a8 طراحی ۵ سال پیش داره ولی هنوز هم یک سر و گردن از لحاظ طراحی داخلی و طراحی بیرونی از بنز سری s و بی ام و سری ۷ و لکسوس ls بالاتر و قشنگتر هست.اگر ائودی a8 برای مدل فیس لیفت ۲۰۲۲ صفحه نمایش داشبورد دو تکه بالا و پایین به هم متصل میکرد با ابعاد بزرگتر کیفیت 8k خیلی زیباتر و بروزتر میشد البته زمان خودش ۵ سال پیش قشنگترین و بروزترین صفحه نمایش بود ولی برای سال ۲۰۲۲ یه کم قدیمی شده و اگر ائودیa8 مدل فیس لیفت ۲۰۲۲ مثل نسل قبل زیر چراغ جلو دندانه دار نبود و مسطح بود خیلی قشنگتر میشد زیر چراغ جلو دندانه دار برای سدان لوکس بد هست .این بی ام و سری ۷ جدید طراحی بیرونی بدی داره و طراحی داخلی خوبی داره و صفحه نمایش با کیفیت 8k با حاشیه کم خیلی خوبه ولی مثل تلویزیون منحنی هست و فلت نیست بد شده من قبلا در نظراتم میگفتم اگر تولیدکنندگان معروف ماشین از صفحه نمایش با کیفیت 4k و 8k سامسونگ و ال جی برای داشبورد استفاده کنند عالی میشه که بی ام و نظرم رو انجام داد.بی ام و سری ۷ جدید نیاز نبود از صفحه نمایش بزرگ آویزان سقف صندلی عقب استفاده کنه و دو صفحه نمایش مثل تبلت با کیفیت 8k پشت صندلی قرار می داد بهتر بود چون مزاحم سقف سانروف هست و شلوغ شده.نوار رنگی زیر صفحه نمایش داشبورد هم شلوغ و مسخره شده و برای سدان لوکس این نوار رنگی نیاز نبود
Hl>i
۶ اردیبهشت ۱۴۰۱تزیین کاریهای کریستالی و نمایشگر های لمسی کوچک روی دستگیره های عقب جهت کنترل بخش هایی از ماشین از شاهکارهای طراحی داخلی این خودرو به حساب میان به همراه نمایشگر ۳۸ اینچی تعبیه شده روی سقف و فن آوری خودران سطح سه آن. در نمای خارجی هم خطوط ساده روی ماشین به همراه چراغ های دوتکه بحث برانگیز و جلوپنجره سایز بزرگش کاملاً نسل هفتم را نسبت به نسل های قبلش متمایز کرده،
در کل اگر چه نمای خارجی نسل جدید سری ۷ از نظر ژنتیکی هیچ قرابتی با نسل های قبلی خود ندارد و ارتباط بر قرار کردن با آن کمی مشکل است ولی در کل سیمای کلی این خودرو برای عصر دیجیتالی و برقی بسیار مناسب و در خور انتخاب شده است
+|<i
Alan.r
۶ اردیبهشت ۱۴۰۱اس کلاس رو بیشتر دوست دارم ظرافت بیشتری داره، کابین سری هفت جدید یه کم شلوغه و اون ظرافت لازم رو ندارم
مهدی
۷ اردیبهشت ۱۴۰۱دوستان من فردا میرم یه تلوزیون میخرم میچسبونم به سقف ماشینمون
Rolls-Royce
۷ اردیبهشت ۱۴۰۱بی ام و سری 7 جدید در مقایسه با بنز S و آئودی a8 و جنسیس g90 و لکسوس LS ضعیف ترین طراحی بیرونی رو داره. طراحی آن فاقد پرستیژ و اصالت یک خودرو در این کلاس هست. انگار داشتن یک خورو اسپرت طراحی میکردن وسط کار پشمون شدن گفتن سری هفت اش کنیم. طراحی داخل هم دست کمی از طراحی بیرون اش نداره با رقباش مقایسه می کنی آدم شرمنده میشه. چی فکر کردن اون نوار رنگی رو رو گذاشتن جلو داشبورد شبیه خوردو چینی ها شده.
As
۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ای زشت تر از زشت تر از زشت تر از زشت