شرکت بی ام و آلمان اعلام کرد بزرگترین تونل باد عمودی دنیا را تأسیس کرده است.
پس از حدود ۴ دهه، بی ام و در حال جایگزین کردن تونل باد آیرو آکوستیک خود در آلمان است. تأسیسات جدید این خودروساز که در مرکز تحقیقات و نوآوری مونیخ مستقر شده ابعاد بزرگی دارد. طول/عرض/ارتفاع این تونل باد جدید به ترتیب ۱۰۰/۲۵/۴۵ متر است و آن را به بزرگترین تونل باد عمودی دنیا بدل میکند.
با این تونل باد جدید بی ام و میتواند مطالعات دقیقتری روی سر و صداهای موجود در خودروهای تولیدی داشته باشد. نکته مهم اینکه دوربین آکوستیک موجود در این تأسیسات از ۲۱۶ میکروفون بهره میبرد. ژرمنها ادعا میکنند تونل باد جدید میتواند صداها را با دقت کمتر از یک سانتیمتر تشخیص دهد. بی ام و همچنین سرمایهگذاری قابلتوجهی روی داینامومتر غلتکی چهار چرخ داشته تا درباره صداهای باد و رولینگ مطالعه نماید. یک سیستم لرزش سنج لیزری هم لرزشهای مکانیکی وسایل نقلیه را اندازهگیری میکند.
تأسیسات جدید بی ام و به حدی بزرگ است که میتواند بزرگترین خودروهای این گروه همچون X7 و رولزرویس فانتوم را در خود جای دهد. از آنجایی که هیچ خبری از انعکاس صدا نیست بنابراین مهندسان به راحتی میتوانند شرایط جاده را شبیهسازی کنند. یک دمنده بزرگ با ظرفیت ۴.۵ مگاوات نیز نصب شده که در هر دقیقه ۱۰۰ هزار مترمکعب هوا را با سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت تولید میکند. این برند میگوید تونل باد عمودی جدیدش ساکتترین تونل باد ایستاده دنیاست و دادههای جمع آوری شده در آن روی محصولات نئو کلاس جدید بکار گرفته خواهند شد.
در ابتدا قرار است حداقل ۸ خودروی نئو کلاس تا سال ۲۰۲۸ تولید شوند که اولین آنها کراس اور iX3 است که سال آینده معرفی خواهد شد و در سال ۲۰۲۶ نیز سدان i3 از راه خواهد رسید. تولید برخی مدلها همچون i3 تورینگ و حتی iX4 تائید نشده اما شایعاتی درباره آنها وجود دارد. گفته میشود iX4 جانشین X4 خواهد شد و دیگر خبری از نسخه درونسوز این کراس اور نخواهد بود؛ اما باید به این نکته اشاره شود که تونل باد و صدای جدید بی ام و بخشی از مرکز آیرو آکوستیک و الکتریک درایو AEC بی ام و است که مسئولیت تولید و تست پروتوتایپ های نسل بعدی باتریهای خودروهای برقی را بر عهده دارد. همچنین AEC خط تولید آزمایشی برای اینورترهای موتورهای برقی را نیز در خود جای داده است. این بخش مساحت ۸۰۰ مترمربعی داشته و از بخش ۱۵ هزار مترمربعی مخصوص تولید باتریها جدا میشود.
mmd@
۲۳ آذر ۱۴۰۳عجیبه
Nismo
۲۴ آذر ۱۴۰۳چندتا خوک چاق زشت که دیگه این بند و بساط رو لازم نداره
ناخدا
۲۳ آذر ۱۴۰۳ما کجای این دنیا هستیم ؟
علی
۲۴ آذر ۱۴۰۳در جنوب غرب آسیا
🥇M🏆 Bavaria///👑
۲۳ آذر ۱۴۰۳احسنت به ب ام و👏👏👏
نوآوری دیگه ای تو کارنامه درخشان ب ام و.
قطعا خودروهای آینده این برند، چه تو بهره وری مصرف سوخت و چه تو بحث سکوت کابین، عملکرد فوق العاده ای خواهند داشت…
این موضوع مثل همیشه تو محصولات لوکس ترش بیشتر نمود پیدا میکنه.
M power
۲۴ آذر ۱۴۰۳کاشکی افقی بود حداقل پرواز میکردیم
JaMsHiD-B
۲۴ آذر ۱۴۰۳حیف این تکنولوژی که برای یه سری بولشت بکار گرفته بشه
911
۲۴ آذر ۱۴۰۳خیلی بخواد ازش استفاده بشه، ۲یا۳باره چون این تونل ها کلا استفاده نمیشن و برای تبلیغات هست چون خیلی برق مصرف میکنه و نمیسرفه.
یاد آلفا افتادم که پول نداشت تونل بادشو روشن کنه.
اونوقت، ملت ما،ریرا که مضحک ترین طراحی و موتور رو داره، دارن میفروشند ۲۲۰۰!
خیلی بخواد ۱۵۰۰باشه.
سایپا هم که اون لگنی که ۷ سال از رونمایی شدنش میگذره رو میخواد بیاد تازه تولید کنه.
یه کاری هم کردن، ملت دیگه نمیتونن یه اشغالی که ۵۰۰ سال از طراحی کردنش گذشته رو نمی تونن بخرن.