شرکت بی ام و از فرصت برگزاری نمایشگاه CES 2025 برای رونمایی از جدیدترین نسخه سیستم اطلاعات سرگرمی خود با نام پانورامیک iDrive استفاده کرده است.
نسل جدید سیستم اطلاعات سرگرمی بی ام و که با نام iDrive شناخته میشود بر پایه سیستمی بنا شده که پیشنمایش آن در سال ۲۰۲۳ و با کانسپت i ویژن دی که قابلیت تغییر رنگ داشت صورت گرفت. نسخه کاملتر iDrive جدید بی ام و بعدها روی کانسپت ویژن نئو کلاس و همچنین کراس اور مفهومی نئو کلاس دیده شد. اما سیستمی که مشاهده میکنید پیشنمایش همان iDrive جدیدی خواهد بود که قرار است از انتهای سال جاری میلادی روی تمامی محصولات بی ام و نصب شود؛ به عبارت دیگر این محصول نهایی است که صرفنظر از نوع قوای محرکه خودروهای بی ام و، روی تمامی آنها ارائه خواهد شد. ژرمنها میگویند iDrive جدید پیشرفتهای قابلتوجهی نسبت به نسخه ۹ این سیستمعامل که سال ۲۰۲۳ روی بی ام و X1 معرفی شد داشته است.
بی ام و در حال آماده شدن برای عرضه گرانترین پروژه تاریخ خود با استفاده از پلتفرم نئو کلاس است و قبل از رخ دادن آن میخواهد مشتریان آماده پذیرش پیشرفتهای تکنولوژی جدید همراه آن شوند. رونمایی از سیستم اطلاعات سرگرمی جدید بی ام و بخشی از این فرایند بوده است؛ اما سیستم اطلاعات سرگرمی موردبحث که بهصورت رسمی بی ام و پانورامیک iDrive نام گرفته به چهار بخش تقسیم میشود که هریک تکمیل کننده دیگری است:
- بی ام و پانورامیک ویژن
- هدآپ دیسپلی سهبعدی بی ام و
- نمایشگر مرکزی کوئیک سلکت
- غربیلک فرمان چندمنظوره
بی ام و پانورامیک ویژن
بی ام و پانورامیک ویژن مشابه هدآپ دیسپلی است که اطلاعات را روی شیشه جلو میتاباند اما بجای آنکه تصاویر روی نمایشگری شفاف ظاهر شوند در سطحی مشکی روی شیشه جلو که نمایشگر و داشبورد به یکدیگر میرسند به چشم میخورند. این سطح مشکی از ستون A یک سمت تا ستون A سمت دیگر کشیده شده و اطلاعات را همه سرنشینان میتوانند مشاهده کنند. البته مهمترین اطلاعات رانندگی درست پیش چشمان راننده قرار میگیرند. بخشهای مرکزی و سمت سرنشین این سیستم قابلیت شخصیسازی نیز دارند.
هدآپ دیسپلی سهبعدی بی ام و
این بخش را میتوان سنتیترین بخش از سیستم اطلاعات سرگرمی جدید بی ام و دانست اما تغییرات مهمی در آن رخ داده است. طبیعتاً هدآپ دیسپلی فقط توسط راننده قابل مشاهده است و اطلاعات مربوط به ناوبری و رانندگی خودکار را در معرض دید راننده قرار میدهد. همچنین جزئیاتی همچون توان پیمایش باقی مانده، سرعت فعلی و میزان فاصله باقی مانده تا مقصد نیز جزو دیگر اطلاعات قابل مشاهده هستند.
نمایشگر مرکزی کوئیک سلکت
این نمایشگر جدید با تکنولوژی ماتریکس بلک لایت و کوئیک سلکت عرضه میشود که قبلاً در محصولات بی ام و دیده شده بودند. با این ویژگیها راننده میتواند ویجت های خودش را در آرایش عمودی و در سمت نزدیکتر به غربیلک فرمان انتخاب کند تا سیستم اطلاعات سرگرمی بی ام و ارگونومی بهتری داشته باشد؛ اما ویژگی جدید نمایشگر موردبحث آن است که برخی ویجت ها را میتوان به نمایشگر ویژن پانورامیک انتقال دارد که این کار با لمس و نگه داشتن آن ویجت در نمایشگر مرکزی انجام میشود. حداکثر ۶ ویجت را میتوان در آرایش عمودی کنار نمایشگر قرار داد.
غربیلک فرمان چندمنظوره
اینجا اخبار خوب و بد با یکدیگر وجود دارند. خبر بد اینکه دکمههای روی غربیلک فرمان از نوع لمسی هاپتیک هستند اما خبر خوب به سطح برجسته و مطلوب این دکمهها مربوط میشود؛ به عبارت دیگر، دکمهها اندکی برآمده هستند و راننده حس خوبی از فشردن آنها خواهد داشت. بی ام و میگوید این طراحی باعث راحتی یافتن محل دکمهها بدون برداشتن چشم از جاده میشود.
اما این چهار بخش چگونه با یکدیگر کار میکنند؟ با ذکر یک مثال این هماهنگی را توضیح میدهیم. فرض کنید راننده در حال دریافت یک تماس است. ابتدا گرافیک مربوط به تماس روی نوار پانورامیک ویژن ظاهر شده و در همان زمان نماد مربوط به تماس روی غربیلک فرمان که قبلاً قابل مشاهده نبود حالا با رنگ سبز روشن میشود. راننده میتواند دکمه را فشار داده و به تماس پاسخ دهد و یا اینکه آن را رد کند. برای ناوبری هم میتوان از طریق نمایشگر لمسی یا کنترل صوتی مقصد را انتخاب کرد و خودرو مسیرهای جدید را در هدآپ دیسپلی سهبعدی به همراه اطلاعات بیشتر نشان خواهد داد. همچنین برخی اطلاعات مربوط به تقاطعها و جادهها در پانورامیک ویژن ظاهر خواهند شد.
اگر بخواهید نمایی از کل نقشه را داشته باشید نمایشگر مرکزی را مشاهده میکنید. کنترلهای روی سمت چپ فرمان نیز مربوط به عملکردهای رانندگی همچون کروز کنترل هستند درحالیکه دکمههای سمت راست به سیستم مولتیمدیا و بخشهای مرتبط به آن همچون کنترل میزان صدا اختصاص دارند. متأسفانه به نظر میرسد دکمههای فیزیکی جایگاه چندانی در سیستم اطلاعات سرگرمی پانورامیک ویژن بی ام و ندارند و بجای آن مواردی همچون برفپاککنها، دستهراهنما، تنظیم آینههای جانبی، شیفتر دنده و… همگی با دکمههای هاپتیک کنترل میشوند و عملکردهای دیگر هم یا از طریق نمایشگر مرکزی و یا از طریق صوتی در دسترس قرار میگیرند.
دستیار شخصی هوشمند بی ام و نیز هماکنون گفتوگوی طبیعیتری با سرنشینان انجام میدهند و عباراتی همچون “منو به جایگاه شارژ نزدیک به غذاخوری ببر” در دسترس هستند. همه این ویژگیها به لطف سیستمعامل X جایگزین نسخه ۹ از iDrive فعلی میسر میشوند. البته هر دو سیستم بر پایه نرمافزار اوپن سورس اندروید شکل گرفتهاند و بنابراین امکان ارتقای مداوم آنها و افزودن ویژگیها و برنامههای بیشتر وجود دارد. خودروهای نئو کلاس بی ام و همچنین از تجربه صوتی هایپرسون X برخوردار خواهند بود که از ۴۳ سیگنال صوتی و صدای خاص رانندگی برای حالتهای رانندگی اسپرت و شخصی بهره میبرد.
ALISAN 2008
۲۰ دی ۱۴۰۳فرمونش عجب فرمونیه
خدایا از اینا به ماهم بده
علیزاده
۲۰ دی ۱۴۰۳جا اینکارا رو موتور درونسوز کم آلاینده تر کار کنید واقعا که تو ماشین آدم چیکار کامپیوتر و تلوزیون داره مخصوصا بی ام و که ماشینی هست برا لذت سواری و اسپرت
bayerischemotorenwerkeag
۲۰ دی ۱۴۰۳حس خوبی ندارم!
دلم هنوز پیش تولیدات 2016 تا 2020ش گیره
مجید
۲۰ دی ۱۴۰۳دیگه خسته شدم
🥇M🏆 Bavaria///👑
۲۰ دی ۱۴۰۳دَم خوره های فناوری کمپانی ب ام و گرم👍👍💥💥💥