بی ام و

خودروهای پروتوتایپ بی ام و در طول تاریخ

بی‌ام‌و به‌تازگی از ابرخودروی LMDh خود رونمایی کرده است پس این سوال پیش می‌آید که باواریایی‌های چقدر در ساخت پروتوتایپ‌ها حرفه‌ای هستند؟ برای پاسخ به این سوال باید نگاهی به تاریخچه موتوراسپرت این برند داشته باشیم.

چندی می‌شود که بی‌ام‌و از آخرین مسابقه‌دهنده‌اش برای شرکت در رقابت‌های WEC و IMSA رونمایی کرده و قرار است تا از ابرخودروی «M Hybrid V8 LMDh» در نخستین مسابقه ۲۴ ساعتی دیتونا در ماه ژانویه سال ۲۰۲۳ استفاده کند. بی‎‌ام‌و در مراسم رونمایی از این خودروی مسابقه‌ای، سه پروتوتایپ قدیمی را نیز از کلکسیون خود بیرون آورد که درحقیقت نقش پدران M Hybrid V8 را بازی می‌کردند.

بی‌ام‌و M1C

برخی بی‌ام‌و M1C مدل ۱۹۸۱ را نخستین خودروی کلاس GTP مسابقات IMSA می‌دانند که برای نخستین‌بار در مسابقه «ریورساید ۱۹۸۱» حضور پیدا کرد. بی‌ام‌و برای توسعه این مسابقه‌دهنده از موتور ۳.۵ لیتری ۶ سیلندر مدل M1 استفاده کرد. از آنجا که زیربرند M در سال ۱۹۷۲ میلادی بنیان نهاده شده بود و تا آن زمان هم تنها روی مدلهای ۳.۰ CSL و M1 کار کرده بود، با ساخت M1C تجربه جدید را کسب می‌کرد.

M1C در مقایسه با رقبایی چون «لولا» قدرت کافی نداشت بنابراین مهندسان M به استفاده از موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو مخصوص مسابقات F1 سال ۱۹۸۳ روی آوردند. نهایتا این خودرو با وجود موتور بهترش و سرعت خوبی که به‌دست آورد، به‌دلیل قابلیت اطمینان پایینی که داشت هیچگاه موفق به پیروزی در مسابقات نشد و تنها پس از یک فصل، کنار گذاشته شد.

مورد خاصی دیگری درباره این خودرو نمی‌توان گفت. تنها مسئله حالب این است که جلوپنجره کیدنی جلو این خودرو، در یکی از مسابقات کنده شد، مدیر وقت بی‌ام‌و موتوراسپرت که این بخش از خودرو را یکی از اصلی‌ترین ارکان هویتی محصولات باواریا به شمار می‌آورد، بالافاصه به پارکینگ پیست رفت و جلوپنجره بی‌ام‌و 320i خودروی همسرش را کند و با توقف بعدی M1C، آن را به بدنه خودرو چسباند. این جلوپنچره در تمام مسابقات بعدی و تا پایان عمر M1C همراه آن بود.

بی‌ام‌و GTP مدل ۱۹۸۶

بی‌ام‌و پروتوتایپ GTP را برای شرکت در مسابقات سال ۱۹۸۶ توسعه داد که از شاسی مارچ 86G استفاده می‌کرد و به یک موتور ۲.۱ لیتری از همان سیستم چهار سیلندر توربوشارژ فرمول ۱ استفاده‌شده در M1C مجهز شده بود. وظیفه تقویت و تنظیم این موتور برعهده واحد آمریکای مک‌لارن بود؛ برخی گمانه می‌زدند که درصورت عدم وجود محدودیت، مک‌لارن می‌توانست ۱۰۰۰ اسب بخار را قدرت را از این موتور استخراج کند اما به ۷۰۰ اسب بخار آن بسنده کرد.

طراحی GTP برگرفته از خودروهای جاده‌ای بی‌ام‌و بود ولی این‌بار خبری از المان کیدنی آن نبود. این خودرو مسابقات ۱۹۸۶ اقبال چندانی نداشت و تنها در مسابقه «۶ ساعتی واتکین گلن» به پیروزی رسید؛ پس از آن، با وجود روند پیشرفت مناسب تیم بی‌ام‌و موتوراسپرت، مسئولان این برند ترجیح به خاتمه‌دادن به این پروژه گرفتند.

بی‌ام‌و V12 LMR مدل ۱۹۹۹

V12 LMR به‌عنوان موفق‌ترین مسابقه‌دهنده پروتوتایپ باواریا شناخته می‌شود که در طول عمر خود و بدون از دست دادن جتی یک مسابقه، در تمام مسابقات سری رقابت‌های «آتلانتیک»، لمان و «ALMS» نیز حضور داشته است. بی‌ام‌و برای توسعه شاسی این خودرو به سراغ تیم «ویلیامز» رفت؛ سپس به سراغ موتور ۶ لیتری V12 مک‌لارن رفت که مک‌لارن از آن در مدل‌های F1 و F1 GTR استفاده کرده بود. قدرت خروجی این موتور برابر ۷۰۰ اسب بخار اندازه‌گیری شده بود.

بی‌ام‌و مدعی شده بود که برداشتشان از مقررات مسابقه کمی متفاوت‌تر از سایر تیم‌ها بوده است؛ برای نمونه، سایر تیم‌ها تیغه حافظ جان بالای سر راننده را مطابق مقررات برای دربرگرفتن راننده و «مکانیک» طراحی کرده بودند اما بی‌ام‌و صرفا روی راننده تمرکز داشت.

V12 LMR که در تصاویر مشاهده می‌کنید، پیروز رقابت ۱۲ ساعتی سبرینگ شده بود. برادر این خودرو نیز که در موزه بیام‌و در مونیخ نگهدار می‌شود، پیروز مسابقه ۲۴ ساعتی لمان آن سال بود و توانست تویوتا GT-One را شکست دهد.

M Hybrid V8 LMDh

بی‌ام‌و با آغاز قرن ۲۱ میلادی دیگر در کلاس خودروهای پروتوتایپ حضور پیدا نکرد تا اینکه با معرفی مقررات جدید WEC و کلاس ابرخودروها، این طلسم چندین ساله شکسته شد. M Hybrid V8 از پیشرانه P66/1 موجود در بی‌ام‌و M4 DTM مدل ۲۰۱۹ استفاده می‌کند که با همکاری موتور برقی‌اش، قدرت را از طریق یک جعبه‌دنده «Xtrac» به چرخ‌های منتقل می‌کند. این ابرخودرو توان تولید ۶۴۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد و در نخستین مسابقه رقابت‌های IMSA سال آینده میلادی در ماه ژانویه شرکت خواهد کرد.

به نظر شما آیا بی‌ا‌م‌و با رونمایی از M Hybrid V8 LMDh می‌تواند موفقیت‌های V12 LMR را تکرار کرده و رقبای سرسخت و مدعی قهرمانی این فصل مسابقات استقامت یعنی کادیلاک، آکورا و پورشه را شکست دهد؟!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. محمدهادی

    ۲۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (2409 ديدگاه)

    به به
    اون پروتوتایپ مدل ۱۹۸۶ رو حتی من هم ندیده بودم و خبر هم نداشتم که وجود داشته
    چقد زیبا بوده،با اون توان مخوفش در اون سالها!
    جالبه که در دهه هشتاد هم مکلارن ارتباط تنگاتنگی با بخش ان پاور و موتور اسپرت بی ام و داشته
    بی ام و روح مسابقات استقامته
    امیدوارم ماشین جدید رو حسابی دقیق تنظیم کنن و روانه مسابقه ش کنن و بتونه جایگاه اول یا حداقل دومی رو کسب کنه
    راستی الان تویوتا تو این سگمنت نماینده نداره امسال؟

    موافقم 14
    مخالفم 3
  2. phonix

    ۲۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1878 ديدگاه)

    این ید طولانی در موتور اسپرت نباید یه هایپرکار داشته باشه؟
    هایپرنه سوپراسپرت چی؟

    موافقم 6
    مخالفم 1
  3. M

    ۲۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (204 ديدگاه)

    موتور ۶ لیتری V12 مک‌لارن رفت که مک‌لارن از آن در مدل‌های F1 و F1 GTR استفاده کرده بود
    فکر کنم بد نوشته شده چون موتور مکلارن f1 موتور بی ام و با کد
    BMW S70/2 V12 engine
    بود
    که آقای Paul Rosche طراحی کرده بود

    موافقم 6
    مخالفم 1
  4. امیررضا

    ۲۲ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (302 ديدگاه)

    پروتوتایپ‌ها رو جون! فریاااااااااد میزنن که بی‌ام‌و‌ هستن. مخصوصاً جلوپنجره اولی و پرچسب دومی.
    ای خدا چرا بی‌ام‌و‌ سوپراسپرت نداره و نخواهد داشت چون دیگه دوران درون‌سوزا تموم شد.

    موافقم 5
    مخالفم 2
  5. ۲۳ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (4944 ديدگاه)

    سلام عالی بود ولی چراغ بی ام و اولی چرا سیاهه ؟ 😐

  6. وحید اسماعیل نسپ

    ۲۵ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (99 ديدگاه)

    واقعا شاهکارن با این قدرت زیاد در اون زمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا