تجربه رانندگی با پروتوتایپ جدید بی ام و موسوم به ویژن درایوینگ اکسپرینس نشان میدهد که آینده صنعت خودرو بسیار خاص خواهد بود.
در اواخر سال قبل بود که این خودروساز آلمانی از اصحاب رسانه برای بررسی پروتوتایپی جدید دعوت کرد و در همان زمان اعلام نمود خبر مربوط به این خودرو تا چند ماه منتشر نشود. سرانجام این ممنوعیت برداشته شد و حالا میتوانیم به جزئیات آن بپردازیم. بی ام و این پروتوتایپ را ویژن درایوینگ اکسپرینس مینامد و تأکید میکند که خودرویی برای تولید نهایی نیست. اگرچه این موضوع از نظر فنی درست است اما میتوانیم بگوییم که پروتوتایپ موردبحث از بدنه نئو کلاس سود میبرد و تکنولوژیهای آن نیز نهایتاً در خودروهای برقی و جدید M دیده خواهد شد. احتمالاً بی ام و M3 برقی برای اولین بار از چنین تکنولوژیهایی استفاده خواهد کرد.
با اینکه جزئیات مربوط به قوای محرکه این پروتوتایپ بهطور کامل اعلام نشده اما میتوان گفت تکنولوژیهای آن پیشنمایشی از مغز متفکر موسوم به The Heart of Joy خواهد بود که در مدلهای تولیدی نئو کلاس وجود خواهد داشت و سیستمهای حیاتی همچون قوای محرکه، ترمزها، شارژ باتری، فرمان و… را کنترل خواهد کرد. فرانک وبر عضو هیئتمدیره بی ام و میگوید:
The Heart of Joy ما را قادر میسازد لذت رانندگی را نه تنها به سطح جدیدی برسانیم بلکه به فراتر از آن نیز برویم. همچنین ما راندمان را بیش از پیش بهینه میکنیم و بنابراین توان پیمایش خودروها افزایش خواهد یافت و راننده در آینده فقط از انرژی احیا شده برای ترمز استفاده خواهد کرد.
آیا پروتوتایپ موردبحث پیشنمایشی از M3 برقی است؟ باید گفت قبل از راندن آن بی ام و لباسهای مسابقهای کاملی را تدارک دیده بود و سپس ما روی یکی از چهار صندلی مسابقهای فیبر کربنی در کابینی که فاقد هرگونه تجهیزات عادی بود نشستیم. تست این خودرو در پیست اسپارتانبورگ کارولینای جنوبی انجام شد و آنچه در مرحله بعد رخ داد ما را شوکه کرد. ویژن درایوینگ اکسپرینس ۱۷۹۹۰ نیوتون متر گشتاور تولید میکند به این معنی که اندامهای داخلی بدن میتوانند به صندلیها بچسبند. بی ام و اظهار میدارد این پروتوتایپ توانایی هندل کردن قدرت قابلتوجهی را دارد و یک راننده متوسط به راحتی خواهد توانست آن را کنترل کند.
خودروهای برقی به خاطر سواری بیصدای خود شناخته میشوند اما پروتوتایپ بی ام و نالهای دارد که بیشباهت به صدای پیشرانه جت نیست. البته هیچ شباهتی به صدای پیشرانه ۸ سیلندر وجود ندارد اما تجربهای هیجانانگیز را فراهم میسازد. پروتوتایپ بی ام و همانند مک مورتری اسپرلینگ به زمین میچسبد و داون فورس زیادی دارد. در ویژن درایوینگ اکسپرینس فنهایی وجود دارد که ۱۲۰۰ کیلوگرم داون فورس را بدون نیاز به بالهای بزرگ و کیت آیرودینامیک برجسته تولید میکنند. برای مقایسه باید گفت داون فورس خودروهای فرمول یک در سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت حدود ۷۵۰ کیلوگرم است. این پروتوتایپ به گونهای که به زمین میچسبد که حس واقعی ندارد و بی ام و میگوید در پیچها توانایی تحمل ۳ جی نیرو را دارد که مشابه خودروهای مسابقهای ناسکار سری کاپ است.
به غیر از میزان گشتاور تولیدی، بی ام و اشارهای به مشخصات فنی خودرو نکرده اما شایعاتی درباره استفاده از ۴ موتور برقی و قدرت فراتر از ۱۳۰۰ اسب بخار وجود دارد هرچند مشخص نیست مدل نهایی نیز چنین قدرتی خواهد داشت یا خیر. در اواخر تست راننده به ما گفت مهندسان بی ام و حالت مخصوص دریفت را نیز طراحی کردهاند که موتورهای جلو را غیرفعال میسازد تا خودرو دریفت بزند. پس از آن بود که دود سفید غلیظی ایجاد شد و خنده بر لبان ما جاری گشت. بی ام و تأکید میکند این پروتوتایپ تولید نخواهد شد اما Heart of Joy چرا.
این مغز متفکر در جعبه سیاه کوچکی قرار گرفته تا ترمز، فرمان، شتاب، احیای انرژی و… را در یک میلیثانیه و ۱۰ برابر سریعتر از ECU های کنونی بی ام و کنترل کند. سه ECU دیگر نیز کنترل رانندگی خودکار، سیستمهای تهویه و رفاهی، دسترسی به خودرو و نوردهی را بر عهده خواهند داشت. برای مقایسه باید گفت خودروهای مدرن بی ام و از ۳۰ تا ۵۰ عدد ECU استفاده میکنند اما مدلهای نئو کلاس جدید فقط به ۴ عدد از آنها نیاز خواهند داشت. بی ام و حتی خاطرنشان میسازد رانندگان نیازی به استفاده از ترمزهای مرسوم خودرو در اکثر سناریوهای رانندگی نخواهند داشت. ترمز احیا شونده به حدی قوی است که بخش اعظم وظیفه توقف خودرو را بر عهده میگیرد و ترمزهای معمولی فقط در شرایط اضطراری درگیر میشوند.
با اینکه ما نتوانستیم پشت فرمان این هیولای برقی بنشینیم اما به آینده خودروهای پرفورمنس بی ام و امیدوار شدیم. تسلا مدل ۳ پرفورمنس در حال حاضر بهترین خودروی برقی و پرفورمنس با قیمت مناسب در بازار است و با اینکه شک داریم بی ام و محصولی ارزانتر از آن عرضه کند اما از نظر پرفورمنس بیشک مدل ۳ را شکست خواهد داد. اگر این همان چیزی است که در M3 برقی خواهیم دید، پس حتماً آیندهای جذاب در انتظار طرفداران خواهد بود.
Puriya85
۳۰ بهمن ۱۴۰۳فکر کنم بی ام و با خودش گفته: خب دیگه این همه سال ماشین خوشگل درست کردیم دیگه خسته شدیم بیا یه چیز جدید امتحان کنیم و یه ماشین با طراحی فاجعه درست کنیم که طراحیش از ۱۰۰ کیلومتری بخوره تو چش ،جالب میاد نه مردمم اسم به روز بودن و اینا رو میندازن روش
😑
حجتاله براهنی
۳۰ بهمن ۱۴۰۳تنها قسمت امیدوارکننده عملکرد مجموعه فنی بود. در بقیه موارد این پروتوتایپ زشت بودن رو به مرحله جدیدی برده! اون ال ای دیهای روی چرخها هم نشون میده متأسفانه ب ام و رو بیشتر از قبل از دست دادیم! اینا هم رو آوردن به این مسخره بازیا که چشم بعضی بازارها رو بگیرن!
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۳۰ بهمن ۱۴۰۳من ۱۰۰۰ اسب دیگه هم میزارم روش و در کنار ام۳ اتاق ای۴۶ با انجین s54 با بیش از ۸۰۰۰ دور در دقیقه دوران قرار میدم حالا بگید کدوم رو انتخاب میکنید.خودم همین که ۱۰۰۰ اسب روش گذاشتم😜
Taha Ayoobi
۳۰ بهمن ۱۴۰۳طراحی بیرونی افتضاحه.
ولی عجب عملکردی داره.
راستی یه سوال، 17990 نیوتن متر؟؟؟؟؟؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳۰ بهمن ۱۴۰۳در منبع اصلی نوشته شده
With 13,269 lb-ft of torque
که برابره با ۱۸ هزار نیوتن متر
Taha Ayoobi
۳۰ بهمن ۱۴۰۳چه خبرههههه
مگه میشه آخه
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۳۰ بهمن ۱۴۰۳جی ام وقتی هامر برقی رو معرفی کرد هم گشتاور ۱۵۰۰۰ نیوتن متر رو اعلام کرد بعدا مشخص شد این گشتاور سر چرخه یعنی وقتی از گیربکس تک دنده خارج میشه که بیشتر جنبه تبلیغات داره وگرنه گشتاور واقعی بین ۱ تا ۲هزار نیوتن متره
Taha Ayoobi
۳۰ بهمن ۱۴۰۳آها
حالا قابل درک شد
بیشتر میتونی توضیحش بدی، دقیقا فرقش چیه؟
صامورایی
۳۰ بهمن ۱۴۰۳گشتاور اینم مثل هامر برقی بصورت مجموع حساب شده. یعنی انگار گشتاور موتور رو در ضریب محور و دنده کوتاه تر ضرب کردند.
وگرنه محاسبات نشون داده گشتاور هامر برقی ( حداکثر گشتاور موتور برقی ) حدود ۱۰۴۵ نیوتون متره.
محمد
۱ اسفند ۱۴۰۳این جوری طراحی میکنم شرکتهای دیگه نتونن کپیش کنن
مازیار
۳۰ بهمن ۱۴۰۳از اولش مشخص بود این نئوکلاس با توپ پر داره میاد.
اما باز هم باید صبر کرد. هنوز چیزی مشخص نیست
mehran911
۳۰ بهمن ۱۴۰۳درود
نکته جالبش رسیدن به داونفورس عجیب غریب با وجود کمترین قطعات اضافی در ظاهر بدنه است… از اونجایی که درگ بالا تاثیر زیادی روی برد الکتریکیها داره کاهش این قطعات درگ رو کمتر میکنه از طرفی فنهایی که برای دانفورس استفاده میشن احتمالا بر اساس نوع رانندگی قابل تنظیم هستن که فوقالعاده است…
انتظار داشتم فاصله محوری بیشتر باشه که نیست و این اتفاق خوبیه…
.
احتمال زیاد چینیها ازش استقبال میکنن
در کل کاملا رضایت بخشه…
مازیار
۳۰ بهمن ۱۴۰۳👌👌
درود به شما
اتفاقا موقع خوندن راجع به داونفورسش بدون بال بزرگ و کیت آئرودینامیک یاد W1 افتادم و داونفورس بیشترش نسبت به سنا با وجود طراحی معقولتر. شاید هم بیشباهت نباشه به پنهانکاری بیشتر F22 نسبت به F117 با داشتن طراحی معقولتر!
Arshia m3csl
۳۰ بهمن ۱۴۰۳این نئوکلاس شبیه ماشین صدا دارای اسباب بازیه تا بی ام و
این طراحی نئوکلاس بی ام و رو میتونه تا ورشکستگی ببره حتی چراغ روی رینگ واقعا مسخرست و ماشین رو بیشتر شبیه کامیون های پاکستانی کرده
نئوکلاس سال ۱۹۶۸ شروع موفقیت و محبوبیت بی ام و بود و نئوکلاس سال ۲۰۲۶ شروع نابودی و ازبین رفتن هویت بی ام و حتی کلیت خود شرکتشه
فمنیست ها میشن طراح و مدیر شرکت خودرو سازی عاقبتش میشه این
Titanium
۳۰ بهمن ۱۴۰۳طراحی عقبش وحشتناکه
جلوش که ترکیب جلو پنجره و چراغه خوشگل نیست ولی خاص و استثنایی هست
amirboss
۳۰ بهمن ۱۴۰۳سنگ بزرگ نشونه زدن نیست.
دقیقا چیزی که بی ام و داره نشون میده.
۱۸هزارنیوتن متر به راحتی میتونه اتصالات سیستم تعلیق و اتصالات مرتبط با پلتفرم خودرو رو در حرکات ناگهانی و شتاب گیری دچار پیچش و تغییر در زوایای قطعات فنی کنه.
نویدی
۳۰ بهمن ۱۴۰۳داداش داری در مورد bmw صحبت میکنی،نه ایران خودرو و سایپا…
amirboss
۳۰ بهمن ۱۴۰۳این خودرو اگه قرار باشه تولید بشه هیچوقت با این مشخصات از کارخونه بیرون نمیاد.
این اعداد و ارقام اگه هم درست باشه که فکر نکنم،به هیچ عنوان مناسب یه خودرو نیست برادر.
𝐀𝐥𝐢
۳۰ بهمن ۱۴۰۳کاش رو طراحی عقبش بیشتر کار میکردن از پشت برچسب معلومه یه طوریه
Siyavash
۳۰ بهمن ۱۴۰۳شبیه پونتیاک شده مخصوصا جلوش..
BMW is GOD
۳۰ بهمن ۱۴۰۳اولاً که نئو کلاس عقبش اصلاً این شکلی نیست چراغها پایینتر قرار داره که خیلی خوشگله ولی اینجا بالاتر قرار داره و من بهتون قول میدم این نئوکلاس طراحیش خیلی جذاب بشه
والا من هرچی نئو کلاس دیدم چراغ های عقبش پایینتر از این بود که واقعاً خیلی بهش میومد
دوم اینکه خود بیامو گفته که این خودرو بیرقیب خواهد بود و علاوه بر شکست دادن رقبای خودش اون خودروهای خیلی بالاتر از خودش رو هم شکست خواهد داد
Saeed farshchian
۳۰ بهمن ۱۴۰۳ما هیچ وقت درمورد پرفورمنس بی ام و بد نگفتیم
ولی خداییش این طراحی فاجعس
هرچند توجه زیادی جلب میکنه و این همون چیزیه که دنبالشن
به نظر من موقتیه که مردم از ماشینای عجیب خوششون بیاد
کسی هنوز سایبر تراکو میبینه براش عجیبه؟
BMW is GOD
۳۰ بهمن ۱۴۰۳نه خداوکیلی این طراحی فاجعه است منم قبول دارم
ولی نئوکلاس این شکلی نخواهد بود چون من حتی چند مدل پیش نمایش از نئو کلاس دیدم خیلی خفن بود در ضمن بی ام و تو نئو کلاس از پیشرانه ۶ سیلندر خطی معروف خودش هم استفاده خواهد کرد که قدرتش تقریباً بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ اسب هست
در حالی که بنز هرچه زودتر میخواد سی کلاس رو تمام برقی کنه بیامو تو نسل بعدی سری ۳ هم ام ۳ برقی میخواد تولید کنه و هم بنزینی که برقیه به احتمال زیاد بالای ۱۰۰۰ اسب هست و حتی ممکنه تا ۱۴۰۰ اسب هم بره و بنزینیه هم همونطور که گفتم بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ اسب قدرتش خواهد بود
و بهتون قول میدم طراحیش این فاجعه بالا نخواهد بود و یه طراحی بسیار جذاب خواهد داشت
Saeed farshchian
۳۰ بهمن ۱۴۰۳ما که به عنوان دوستداران دنیای خودرو از خدامونه بی ام و برگرده به دوران اوجش
برای ما چیزی جز لذت بردن از اخبار و تصاویرش نیست
امید
۳۰ بهمن ۱۴۰۳جاروبرقی تولید BMW تا حالا می گفتن آمریکا جاروبرقی میسازه حالا معلوم شد یه اجماع جهانی پشت این تفکر هست
آریا
۳۰ بهمن ۱۴۰۳همین طراحی رو ما به بی ام و میدادیم مسخره مون مکردند
محمدهادی
۱ اسفند ۱۴۰۳با اینکه ظاهر بشدت نامفهوم و بی ارتباطه با آدم،ولی مشخصلت بشدت خیره کننده ست
مخصوصا ماکنیزم تولید داونفورس
محشره اینجور کارها
آخه این چه رخ بیریختیه؟؟چه واجب بود اینشکلی ساخته بشه؟!
ولی کمی منو به یاد خودروی مشهور آلفارومئو در رقابت های تورینگ DTM قهرمانی جهان میندازه ظاهرش!
سالهای ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۷
چه روزگاران شیرینی بود
همه چیز شیرین بود
🥇M🏆bavaria///👑
۱ اسفند ۱۴۰۳چه پرفورمنس ماورایی داره!!