بی ام و

عملکرد مالی بی ام و در سه‌ماهه اول 2023؛ فروش کمتر و حاشیه سود بیشتر

بی‌ام‌و گزارش کرد حاشیه سود بالاتری را در کلاس خودروهای سواری ثبت کرده است. ژرمن‌ها می‌گویند حاشیه سود ۱۲.۱ درصدی آن‌ها در سه‌ماهه ابتدایی سال جاری میلادی رشد قابل‌توجهی را نسبت به حاشیه سود ۸.۹ درصدی مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

بی‌ام‌و از قیمت‌گذاری پایدار و نسبتاً بالای خودروهای صفرکیلومتر و کارکرده نهایت استفاده را می‌برد. این خودروساز البته می‌گوید درآمدهای قابل از اعمال مالیاتی آن از ۱۲.۲ میلیارد یوروی سال قبل به ۵.۱ میلیارد یورو کاهش ‌یافته که دلیل آن تقویت کامل جوینت ونچر کاملش در چین یعنی بی‌ام‌و برلیانس اتوموتیو است. ژرمن‌ها همچنین چشم‌انداز آینده خود را به خاطر هزینه‌های بالای تولید و رقابت تغییر نداده‌اند. نیکولاس پیتر مدیر مالی ارشد بی‌ام‌و با انتشار بیانیه‌ای گفته است:

وضعیت ژئوپولیتیکال و اقتصادی هنوز غیرقابل‌پیش‌بینی و در تنش هستند. تورم و نرخ بهره در بازارهای کلیدی نیز بالا بوده و همین موضوع درباره قیمت مواد خام نیز صدق می‌کند

فروش این خودروساز آلمانی در اروپا و چین به ترتیب ۱.۹ و ۶.۶ درصد کاهش دارد که دلیل آن را می‌توان تورم و عوارض ناشی از همه‌گیری کرونا دانست. البته خود بی‌ام‌و می‌گوید در ماه‌های آینده روند مثبت فروش محصولاتش تأثیر خود را نشان خواهد داد. همچنین بی‌ام‌و انتظار دارد در اروپا، آمریکا و چین با رشد فروش مواجه شود. برندهای لوکس ثابت کرده‌اند در موقعیت‌های افت تقاضا، تورم مستمر و هزینه‌های بالای مواد خام مقاوم‌تر هستند. اگرچه شرایط تأمین قطعات وضعیت بهتری نسبت به قبل دارد اما بی‌ام‌و، مرسدس بنز، فولکس‌واگن و باقی خودروسازان هنوز هم با سیل سفارش‌های دریافت نشده روبرو هستند. بی‌ام‌و نیز همانند رقیب خود مرسدس بنز سرمایه زیادی را صرف توسعه و بازاریابی محصولات گران‌تر کرده تا به این ترتیب بتواند تمرکز بالایی روی خودروهای برقی داشته باشد.

خودروساز موردبحث رشد فروش قابل‌توجهی را برای مدل‌های پرفورمنس M ثبت کرده درحالی‌که فروش محصولات کامپکت مینی کاهش یافته است. البته فروش خودروهای فوق لوکس رولزرویس نیز افزایش یافته است. با بهبود روند تولید و افزایش عرضه به بازار خودروسازان با فشارهای فزاینده کاهش قیمت‌ها روبرو می‌شوند. تسلا هم با جنگ قیمتی خود به این فشارها دامن زده است. دنیل روسکا کارشناس شرکت تحقیقاتی برنشتین می‌گوید شاید خریداران این سؤال را داشته باشند که چرا بی‌ام‌و چشم‌انداز خود در زمینه حاشیه سود به دست آمده را بهبود نبخشیده است. او در این زمینه می‌گوید:

بی‌ام‌و همیشه به خاطر پیش‌بینی‌های بسیار محافظه‌کارانه شناخته می‌شود. سؤال اصلی بسیاری از سرمایه‌گذاران این است که آیا تخمین‌ها از حاشیه سود و درآمد شرکت در ادامه سال باید بهبود یابد یا خیر.

مرسدس بنز هفته قبل توانست عملکرد مالی بهتری نسبت به تخمین‌ها داشته باشد. این برند می‌گوید انتظار حاشیه سود بالاتری را برای پایان سال دارد و میزان ۱۲ تا ۱۴ درصد را اعلام کرده هرچند در ادامه افزوده که این رقم را افزایش نخواهد داد. کسب‌وکار مالی و لیزینگ بی‌ام‌و نیز تحت تأثیر نرخ بهره بالا و افزایش قیمت‌ها قرار گرفته و حجم آن ۱۴ درصد و درآمدهایش نیز ۶.۲ درصد کاهش یافته است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. R/T

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (961 ديدگاه)

    جالبه

    موافقم 9
    مخالفم 4
  2. شبی که آرام است

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (33 ديدگاه)

    توجه کنید این ۱۲.۱ درصد سود خالصه یعنی ارزش سرمایه و زمین و وقت و کار و حساب کردن بعد ۱۲.۱ به دست اومده ، چون حسابدار اونجا مسئول این که کارگر چند تا پفک نمکی خورده نیست ، مسئول تعیین قیمت مهندسی ست ، اینجا ظاهرا ۳۰ درصد ۴۰ درصد سوده ولی چون به خاطر دولتی بودن ارزش سرمایه رو نمیندازن ، چون تورم ۳۰۰ درصده ، چون شورای رقابت یا باید با ساز اون برقصه یا این ، چون اعتماد به نفس نیست ، چون دوست ما دیروز از پایگاه رفته شده مسئول تعزیرات ، در نتیجه ده درصدم در ضررن ، نتیجه : وقتی شما پول کلان نداشته باشی نمی تونی بری دنبال تحقیقات چون می ترسی همینم از دستت بره

    موافقم 14
    مخالفم 6
  3. کرگدن باواریا

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (147 ديدگاه)

    bmw هر محصول گران قیمت جدیدی رو معرفی میکنه تو بازار میترکونه
    نمونش x7 بود که سال ۲۰۱۹ انتقاد زیادی از طراحیش شد ولی بازار suv های بزرگ رو قبضه کرد!
    بی تعارف میگم آلمان لنگه نداره ، جایگزین هم نداره و همینطور رقیب.

    موافقم 21
    مخالفم 4
  4. بهزاد

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (2560 ديدگاه)

    یادمه چندین ماه پیش استاد تحلیلات گفته بود هیچ شرکتی نمیتونه به حاشیه سود البته سود خالص تسلا برسه و ما اونجا گفتیم لوکس سازان آلمانی سودشون بالا رفته و اینم خبر اثباتی.
    البته هنوزم اون چند نفر با عینک صنعت موبایل و داستان نوکیا به صنعت خودرو نگاه میکنن و جالبه این شرکت ها با وجود گران کردن محصولاتشون به استقبال وضعیت موجود رفتن و تسلا با تخفیف و در مسیر برقی شدن به قدری شیک و مجلسی دارن حرکت میکنند که الان اون پرفسور وال استریت مونده چجوری پیش بینی کرد و قرار بود سنتی ها به زودی زمین بخورند!

    موافقم 11
    مخالفم 7
    1. elonlion

      ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
      سوابق: (102 ديدگاه)

      حاشیه سود تسلا ۱۴ درصد یا ۹۵۰۰ دلار از هر خودرو الکتریکی بوده
      حاشیه سود بی ام و از هر خودروی بنزینی نه تنها کمتر بوده بلکه تو خودرو های برقی به شدت تو ضرر هم هستن
      چه ذوق‌ زده هم میشی

      موافقم 3
      مخالفم 17
  5. Genius

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
    سوابق: (1342 ديدگاه)

    امیدوارم چهار پنج تا کمپانی بمونن واسه بشر که حاضر بشن کمیت رو فدای کیفیت کنن و نه برعکس!فرهنگ مصرف گرایی فعلی تو دنیا باعث شده تعداد محصولات فضایی زیاد اما کیفیت و دوام و اون ژنتیک اغواکننده در اونها دیده نشه

    موافقم 4
    مخالفم 8

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا