بی ام وموتورسیکلت

موتورسیکلت‌های جدید بی ام و R12 کروزر و R12 nineT معرفی شدند

بی ام و موتوراد از اعضای جدید موتورسیکلت‌های ۱/۲ لیتری خود با نام‌های R12 کروزر و R12 nineT مدل ۲۰۲۴ رونمایی کرد.

شش ماه پیش اولین جزئیات از دگرگونی‌های رخ داده در مدل محبوب R nineT را اعلام کرد و حاصل کار موتورسیکلت جدید R12 nineT است؛ اما این موتورسیکلت تنها عضو جدید خانواده به شمار نمی‌رود زیرا ژرمن‌ها از محصول جدید دیگری با نام بی ام و R12 کروزر نیز رونمایی کرده‌اند. علیرغم میراث قبلی این شرکت در تولید مدل R1200C و R18، بی ام و تأکید دارد که مشتریان به دنبال یک کروزر با پیشرانه بوکسوری هستند و با این وجود شاید R12 شاخص‌ترین محصول برای جلب نظر مشتریان باشد. همانند چیزی که در سایر محصولات بی ام و دیده‌ایم، هر دو نسخه R12 اساساً مشابه یکدیگر هستند و در جزئیات فرق می‌کنند. مدل R12 nineT رودستر محصول پرچم‌دار به شمار می‌رود درحالی‌که R12 کروزر در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرد.

در بطن R12 پیشرانه هوا/روغن خنک ۱۱۷۰ سی‌سی بوکسوری قرار دارد. این پیشرانه در دور ۷ هزار ۱۰۵ اسب بخار قدرت و در دور ۶۵۰۰ حدود ۱۱۵ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. البته این نیروگاه آهنین روی یک شاسی جدید سوار شده و تغییرات متنوعی در آن دیده می‌شود. پلتفرم R12 از فریم فولادی لوله‌ای جدید به همراه ساب فریم متفاوت استفاده می‌کند. در بخش عقب یک شوک با زاویه‌ای متفاوت وجود دارد که نه تنها بر جذابیت بصری موتورسیکلت می‌افزاید بلکه به بی ام و اجازه می‌دهد تا ژئومتری شاسی را بهینه سازد.

همچنین جعبه هوای R12 به زیر صندلی منتقل شده و بنابراین nineT اسنورکل متمایز خود را از دست داده است. دیگر ویژگی جدید این موتورسیکلت به سیستم اگزوز آن مربوط می‌شود که دارای یک جفت مافلر با ظاهری جذاب است. از اینجا به بعد شاهد تفاوت‌های دو موتورسیکلت بی ام و خواهیم بود. R12 nineT رودستر از دوشاخ قابل تنظیم ۴۵ میلی‌متری و شوک عقب قابل تنظیم سود می‌برد و سیستم تعلیق جلو و عقب قابلیت بازی تا ۱۲۰ میلی‌متر را دارد. رینگ‌های ۱۷ اینچی، فاصله بین محوری ۱۵۱۱ میلی‌متری و ارتفاع صندلی ۷۹۵ میلی‌متری جزو دیگر مشخصات بی ام و R12 nineT جدید خواهند بود.

R12 کروزر از همان استایل سیستم تعلیق برادر خود سود می‌برد اما گزینه‌های تنظیم کمتری دارد و بازی سیستم تعلیق نیز به ۹۰ میلی‌متر کاهش یافته است. چرخ جلوی این موتورسیکلت ۱۹ اینچی است اما چرخ عقب از نوع ۱۶ اینچی خواهد بود. فاصله بین محوری R12 کروزر به ۱۵۲۰ میلی‌متر می‌رسد و ارتفاع صندلی نیز ۷۵۴ میلی‌متر اعلام شده است. هر دو موتورسیکلت در حالت استاندارد از رینگ‌های آلیاژی استفاده می‌کنند و کالیپرهای ترمز چهار پیستونه با دیسک‌های ۳۱۰ میلی‌متری در جلو و سیستم ABS همراه می‌شوند. وزن R12 برابر با ۲۲۷ کیلوگرم خواهد بود درحالی‌که وزن R12 nineT به ۲۲۰ کیلوگرم می‌رسد. شایان ذکر است پیشرانه R12 قدرت کمتری تولید می‌کند به گونه‌ای که خروجی آن در دور ۶۵۰۰ به ۹۵ اسب بخار و گشتاور در دور ۶ هزار به ۱۱۰ نیوتون متر محدود شده است.

هر دو موتورسیکلت جدید بی ام و از طراحی بدنه متفاوتی نیز سود برده‌اند به گونه‌ای که R12 nineT دارای باک سوخت، صندلی و… متفاوت برای ایجاد طراحی کلاسیک‌تر است. همین بازنگری در طراحی باعث نزدیک شدن دسته‌های کنترل موتورسیکلت به سوارکار شده است؛ اما در R12 شاهد باک سوخت جمع و جورتر هستید. اگرچه کاورهای جانبی هر دو موتورسیکلت مشابه یکدیگر هستند اما آرایش صندلی R12 بسیار متفاوت است.

از دیگر ویژگی‌های محصولات جدید بی ام و می‌توان به بسته نورپردازی LED اشاره کرد که اگرچه جذاب هستند اما شاید دوستداران موتورسیکلت‌های کلاسیک و مدرن بیشتر به کنترل کشش، کنترل گشتاور دینامیک و حالت‌های سواری اهمیت دهند. R12 nineT از چهار حالت سواری سود می‌برد درحالی‌که R12 دارای دو حالت سواری است. بی ام و می‌گوید سیستم LIN-Bus مدل R12 باعث می‌شود سیستم‌های الکترونیکی حالت ماژولار و شخصی‌سازی داشته باشند؛ اما مطمئن نیستیم که مالک چقدر توانایی آزادی عمل خواهد داشت.

نشانگرهای آنالوگ روی فرمان، خیلی قدیمی به نظر می‌رسند؛ اما امکان سفارش یک نمایشگر باریک و چشم‌گیر وجود دارد. به این موارد باید درگاه USB-C و شارژ ۱۲ ولت، استارت بدون کلید و ارتباط بلوتوث را اضافه کرد. از دیگر آپشن های R12 کروزر و R12 nineT می‌توان به شیفتر سریع، کنترل حرکت در سربالایی و دسته‌های گرم شونده اشاره کرد.  هنوز زمان رسمی عرضه موتورسیکلت‌های R12 کروزر و R12 nineT به بازار اعلام نشده و قیمت آن‌ها نیز مشخص نیست.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. ‌ ‌

    ۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (4999 ديدگاه)

    فقط کویر طرح ۱۲۵ 😂💔

    موافقم 10
    مخالفم 2
  2. Siyavash

    ۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (889 ديدگاه)

    عاشق این موتور شدم…❤️‍🔥❤️‍🔥❤️‍🔥❤️‍🔥❤️‍🔥

    موافقم 10
  3. HFball

    ۱۰ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (212 ديدگاه)

    عاشق موتور سیکلتم واقعا هر کدومش برا من یه لذت خاصی داره مخصوصا موتور سیکلت های کروز و اینکه آدم از اون موتور هیجان و حس آرامش بگیره مهمه وگرنه آرم و برندش چی باشه که مهم نیست فقط به آدم حال بده حالا اینکه چه برندی باشه فقط برا دردسرای بعد از استفاده مهمه چون هر برندی به یه چیزی معروفه و بی ام و هم به اطمینان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا