یکی از بهترین پیشرانههای چند سال اخیر بیامو را میتوان S58 دانست. در این مطلب میخواهیم به بررسی این نیروگاه پرقدرت بپردازیم.
محصولات بیامو به خاطر استانداردهای سطح بالا و ویژگیهای مدرن جزو خودروهای خاص طبقهبندی میشوند. البته شاید پیشرانههای باواریا بیشتر از خودروهای تولیدی این برند شهرت و اعتبار کسب کرده باشند. برای مثال میتوان به پیشرانه S58 اشاره کرد که از زیرساخت بادوام و ثابت شده B58 استفاده کرده تا بیش از پیش بر جذابیت مدلهای M و X بیفزاید. در حال حاضر پیشرانههای زیادی با پرفورمنس و مصرف سوخت متنوع وجود دارند اما چرا پیشرانه گران ترین لامبورگینی جهان، وننو رودستربیامو اینقدر جذابیت دارد؟ بنا به گفته ژرمنها، میزان فروش شرکت در سال ۲۰۲۳ با ۹ درصد افزایش روبرو شده و بیامو در آمریکا فروش ۳۶۲,۲۴۴ دستگاهی داشته است. آیا این نیروگاه پرقدرت میتواند بخشی از این رشد فروش باشد؟
در دنیای مدرن کنونی یک پیشرانه سطح بالا باید برخی فاکتورهای مهم همچون قدرت و راندمان احساسبرانگیز را به همراه داشته باشد. پیشرانه S58 از نظر خروجی و پرفورمنس حتی جلوتر رفته و برخی نوآوریهای قابلتوجه را نیز به نمایش میگذارد. این پیشرانه با قدرتهای مختلفی تولید شده و در محصولات استاندارد و کامپتیشن بیامو بکار میرود. S58 همچنین از تکنولوژی پرینت سهبعدی، تکنولوژیهای سطح بالای محفظه احتراق و همچنین سیستم کنترل دمای بهینه سود میبرد. این نیروگاه مشهور تنها گوشهای از سطح مهندسی ژرمنها را به نمایش میگذارد و قبلاً نیز شاهد تولید پیشرانههای جذاب دیگری در باواریا بودهایم.
خودروسازان معمولاً به منظور جلب نظر افراد بیشتر و همچنین در نظر گرفتن پرفورمنس متنوع چندین نسخه از پیشرانههای خود را تولید میکنند و S58 نیز در دو نسخه استاندارد و کامپتیشن تولید میشود. در نسخه استاندارد شاهد قدرت ۴۷۳ اسب بخار و گشتاور ۵۹۹ نیوتون متر هستیم. این پیشرانه ۶ سیلندر خطی توربو را میتوان قویترین نیروگاه تاریخ بیامو در چنین کلاسی دانست. اما افرادی که به دنبال قدرت بیشتر هستند میتوانند نسخه کامپتیشن را انتخاب کنند که قدرت و گشتاور آن به ۵۰۳ اسب بخار و ۶۴۹ نیوتون متر میرسد. بیامو M3 مدل ۲۰۲۴ با همین پیشرانه در عرض ۳.۹ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت خواهد رسید. نسخه چهار چرخ محرک xDrive از همین خودرو حتی عملکرد احساسبرانگیزتری دارد و میتواند برخی سوپر اسپرتها را نیز به چالش بکشد.
یکی از بهترین جنبههای صنعت خودرو را میتوان تمرکز مداوم روی بهبود بخشهای مختلف دانست و بیامو نیز تکنولوژیهای جالبی را در پیشرانه S58 بکار برده است. این خودروساز آلمانی برای دقت بالا و کاهش وزن از تکنولوژی پرینت سهبعدی برای تولید سر سیلندر S58 استفاده میکند. با این روش پیشرانه سبکتر خواهد بود و شکل سر سیلندر ایده آل تری خواهد داشت که نتیجه آن بهبود پرفورمنس است.
در پیشرانه موردبحث همچنین محل نصب انژکتورهای سوخت اندکی تغییر کرده و فشار اسپری آنها افزایش یافته است. بیامو این انژکتورها را به مرکز محفظه احتراق نزدیک ساخته تا میزان مخلوط سوخت و هوا و راندمان کلی آن بهبود یابد. انژکتورها همچنین در حداکثر فشار ۳۵۰ بار کار میکنند. دیگر نکته مهم درباره این نیروگاه پرقدرت به خنک کاری آن مربوط میشود که امری حیاتی خواهد بود. ژرمنها سه رادیاتور و یک کولر ثانویه را بکار گرفتهاند و گیربکس نیز دارای سیستم خنم کاری روغن مخصوص خود است. به منظور ارائه بهترین عملکرد، پیشرانه باید در سطح دمایی مطلوبی کار کند و S58 از تکنولوژی تنظیم دمای کاملاً پیشرفتهای سود میبرد. در آینده مطالب بیشتری از این دست درباره دیگر پیشرانههای مشهور دنیای خودرو تقدیم شما عزیزان خواهیم کرد.
حسین
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳اسم پیشرانه مکلارن اف یک که توسط بی ام وه تولید شده ، چی هست؟
Engineer
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳نیروگاه تنفس طبیعی M power | 6.1litr 12cylinder
A.m.A
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳یه سوال؟
تفاوت B58وS58 چیه
MC20
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳B کد نسخه های معمولیه ولی کد S برای مدل های پرفورمنس مثل M Power استفاده میشه …
کلا کد S یعنی زور آخر بیمر در تولید بالاترین پرفورمنس ها و همزمان دارا بودن قابلیت دوام و اطمینان بسیار بالا …
هر کدی مثل B یا N و … وقتی میشه S یعنی روی نسخه های M Power استفاده میشه و جدیدا هم X ….
JaMsHiD
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳S58 نسخه پرفورمنس موتور B58 هست .
اگر به قدرت هاشون توی ویکی پدیا نگاه کنی میفهمی . بالاترین نسخه از B58 سی صد و چهل اسب قدرت داده ولی S58 در حالت فابریک و کم قدرت ترین نسخه چهار صدو پنجاه اسب قدرت داده .
B58 نسبت تراکم 11:1 داره ولی S58 نسبت تراکم 9.3:1 داره که بخاطر توربو های بزرگ تر این کارو انجام دادن که موتور بیش از حد زیر فشار نره چون توربو خودش متراکم میکنه و این کار با پایین آوردن استروک انجام دادن . برای همینه حجم B58 پنج سی سی بیشتر از S58 هست . و فرقش هم از داخل میشه به میللنگ و پیستون و شاطون فورج اشاره کرد .
S58 هم دویست دور بر دقیقه بیشتر از B58 دور میگیره (7200RPM)
Matin
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳S70
محمد
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ممنون از مقاله خوبتون.شغل بنده سرویس کار خودرو هست.این نوع مطالب خیلی برای من مفید و آموزندست.اگه لطف کنید هفته ای یک بار هم که شده به برسی موتور و سیستم انتقال قدرت کمپانی های مختلف اختصاص بدین لطف بزرگی در حق من کردین.
شاهین
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳سلام چشم حتما
ممنون از همراهی شما
Mr. gt c
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳وجدانن حیف نیست چنین جواهراتی رو دارن با سشوار و جاروبرقی جایگزین میکنن
Mr wrong
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳چرا، حیفه
جرمی کلارکسون
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳آخرین بی ام و مردونه ای که تولید شد M5 CS بود
امیررضا
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳از قضا بی ام و معروفه بخاطر پیشرانههای شش سیلندر خطی!
زیزیگولو
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳یه موتور 6 سیلندر 3 لیتری با همراهی دوتا توربوشارژ که مجموعه قدرتمندی رو تشکیل دادن👌👌👌
javad-bmw
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳آقا شاهین مثل همیشه عالی بود.
دمتون گرم♥️♥️🙏🙏
شاهین
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳سلام ممنونم انجام وظیفه هست 🌺🙏
R@min
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳راجب مهم ترین تکنولوژی های این موتور هیچی نگفت این مقاله ! تمامی این موارد بین همه موتورهای امروزی مرسومه.
تکنولوژی پره های متغیر توربو و VANOS مهندسی بیمر نشون میده ! ساختار hot V هم میشه گفت بزرگترین خدمت قرن بیمر هست که واقعا انقلابی بود هر چند ابداع فراری بود ولی بیمر قابل استفاده در محصولات جادهای کرد.
گات
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳بهترین پیشرانه ۶ سیلندر رو نیسان جی تی ار نیسمو داره
۶ سیلندر ۳.۸ لیتری توئین توربو
۶۰۰ اسب بخار قدرت
۶۶۰ نیوتن متر گشتاور
نمیگم بهترین ولی یکی از بهترین پیشرانه های ۶ سیلندر دنیا متعلق به نیسانه
JaMsHiD
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳فاتحه نسخه ۳.۸ خونده شده … الان فقط نسخه پایین ترش برای نیسان زد تولید میشه .
نسل بعدی نیسان جی تی آر برقیه با هزار اسب بخار قدرت به نام هایپر فورس
NZ
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳اون لعنتی به تیون پذیری فوق العاده ش هم معروفه
به راحتی هزار اسب رو خروجی میده . دو هزار تا هم ازش گرفتن
امیرحسین
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳سلام اقای احمد زاده لطف میکنی از موتور ۳۲۰ ای E30 هم بزاری؟
Taha Ayoobi
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳به به
BMW
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳حیف این زیباها نیست که دارن جایگزین چند تا جارو کش و برقی میشن🥲
M power
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳بهترین شیش سیلندر خطی جهان
18:45
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳اووووف قلب ب ام و واقعا هیجان انگیز ترین بخش هر ب ام و ایی هست.
پیشرانه های خطی اون 1 قرنه که نقطه اوج مهندسی کمپانی رو دارن به رُخ میکشن.
شما حالا این نکته رو هم در نظر بگیر که ب ام و از سال 2004 کار بروی پروژه بسیار مهمی رو آغاز کرد روی راندمان تمام محصولاتش که از قضا پیشرانه های اون اولویت بودن. این پروژه و استراتژی نامش هست: “افیشنت داینامیکس ”
یا ” پویایی مؤثر و کارآمد”. ب ام و سر این پروژه میلیاردها دلار هزینه کرد تا پیشرانه هاش چه خطی و چه v شکل اون، در کنار نهایت قدرت و پرفورمنس، کمترین میزان مصرف سوخت و آلایندگی رو هم وارد جو کنه و بین رقبای اصلیش بهترین راندمان رو داشته باشه. فناوری اِفیشنت داینامیکس ب ام و همچنان ادامه داره و سال به سال هم این فناوری پیشرو تر میشه.
تو این فناوری ب ام و الزامات خودش یعنی:
توربوشارژ شدن پیشرانه ها، گیربکس سبُک وزن، بدنه و شاسی سبُک وزن ولی بسیار مقاوم، رینگ های سبک وزن، حتی جنس مواد پدال گاز و ترمز هم از مواد بسیار سبک وزن ساخته میشه که نشون میده به گرم گرم ِ کاهش وزن اهمیت میدن،جنس سپرهای جلو و عقب هم سبک وزن هست و تو انتخاب نوع تایر هم شرکت وسواس خاصی داره و بکار بردن سیستم استارت استاپ وبسیاری دیگه که ب ام و رو پیشرو در دنیای مهندسی کرد. قبول دارم که این فناوری ها الان عادی شده، ولی تو اوایل دهه 2000 کمتر خودروسازی اونم تو حجم انبوه این حجم از فناوری و بکار بسته بود.
جالب تر اینجاست که ب ام و تو ساخت پیشرانه های خطی و صد البته باکسر تو دنیای موتورسیکلت ها هم دستی بر آتش داشته. اگر نویسنده های خوب پدال در مورد فناوری های پیشرانه باکسر و سیر تحول اون تو ب ام و در 90 سال اخیر مطلب بنویسن که نور علی نور میشه. 💪🏆
Mercedes
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳میشه یه مقاله راجع جانشین m8 کار کنید
چرا بی ام و هیچی راجعش نمیگه
چند سال هست جانشینش معرفی نشده و تنها سری هست که نه فیس لیفت میگیره نه نسل جدیدش میاد
حتی هیبرید هم نشده
میخواد توقف تولید بزنه؟
به هر حال پرچمدارش هست دیگه
18:45
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳اول بگم که سری 8 حدود 2 سال پیش فیس لیفت شد. ولی مثل سایر فیس لیفت های
ب ام و خفیف شد. مدل های m8 هم دیگه بعد فیس لیفت تو دو مدل عادی و کامپتیشن عرضه نمیشن و فقط در مدل قوی تر کامپتیشن عرضه میشن.
ب ام و خیلی برنامه های خاصی برای ارائه جانشین سری 8 نداره، حتی گفته شده که شاید سری 4 و 8 حذف بشه و شاهد ساخت یه کوپه جدید و کاربردی تر و باقیمت مناسب تر از جانب ب ام و باشیم. (البته خبرها صددرصد تایید نشده و در حد حدس و گمان هست).
حتی بدلیل فروش پایین تر خودروهای گرند تورر گفته شده احتمال زیاد ب ام و نسخه های کوپه و کانورتیبل سری 8 رو حذف کنه و فقط نمونه گرن کوپه اون که پرفروش تر هست و حفظ کنه و نسل جدیدش و عرضه کنه.
فعلا ب ام و خبر جدیدی از ساخت جانشین سری 8 و در راس اون m8 چیزی نگفته، وباید منتظر موند و دید آینده سری 8 هم مثل بنز s کلاس کوپه تاریک و بدون جانشین هست، یا اینکه بالاخره ب ام و برنامه های جذاب تری برای نسل آینده اش داره…
من که اصلا دوست ندارم حذف بشه چون پرچمدار کوپه های تاریخ ب ام و هست.