با تاریخچهای ۵۰ ساله، بی ام و M ثابت کرده است ارزشهای زیادی در ارائه محصولات پرفورمنس باواریا را دارد؛ اما درحالیکه بخش M چندین دهه با بیامو همکاری دارد ولی فقط سه محصول CLS شامل ۳.۰ CSL سال ۱۹۷۳، E46 M3 CSL 2003 و مدل جدید M4 CSL را تولید نموده است. سه حرف CSL مخفف واژههای رقابت، اسپرت و سبکوزن هستند و هر وقت روی این سه خودرو نقش بستهاند به معنی یک خودروی گیرا، جادهای و البته بسیار توانا در پیست بودهاند. سقف تولید محدود این خودروها نیز باعث شده جذابیتهای فراوانی برای طرفداران و کلکسیونرها داشته باشند. اما آیا میدانستید که بیامو چهار پروتوتایپ دیگر از CSL را نیز تقریباً به خط تولید نزدیک کرده بود؟ بخش M این خودروساز اخیراً یک ویدئوی جذاب از گاراژی مخفیانه منتشر کرده است، گاراژی که این چهار پروتوتایپ را در خود جای میدهند و نکته جالب اینکه برخی از این خودروها قبلاً هرگز دیده نشده بودند.
یکی از این پروتوتایپ ها E46 M3 CSL V8 است که البته نباید آن را با بیامو M3 GTR اشتباه گرفت. این خودرو فقط به تعداد یک دستگاه تولید شد و از پیشرانه S65VB40 با حجم ۴ لیتر و قدرت ۴۳۰ اسب بخار سود برد. در واقع هدف از تولید این خودرو تست پیشرانه ۸ سیلندر و نصب آن در دیگر محصولات بیامو بود. تأثیرات این پروتوتایپ را میتوان روی دیگر پیشرانههای خانواده M یعنی S85 V10 و S65 V8 دید.
درست همانند M3 CSL V8، بیامو M5 CSL E60 V10 نیز پروتوتایپی برای توسعه نیروگاه جدید ۱۰ سیلندر ۵.۵ لیتری با خروجی ۶۳۰ اسب بخار و ردلاین ۸۷۵۰ دور در دقیقه بود. بیامو یک مدل سبکتر M5 CSL با سقف کربنی، صندلیهای ریکارو ساخته بود و با حذف صندلیهای عقب وزن این خودرو در طی فرایند توسعه ۱۵۰ کیلوگرم کاهش یافت. با انجام تنظیمات بیشتر در سیستم تعلیق و سیستم خنک کاری، این پروتوتایپ یک دور نوربرگ رینگ را در ۷ دقیقه و ۵۰ ثانیه طی کرد. M5 CSL نیز محصولی تک ساخت بود که برای گرامی داشت ۲۵ سالگی بیامو M تولید شد.
اما پروتوتایپ سوم نسبت به دو خودروی قبلی کاملاً متفاوت بود و E63 M6 CSL V10 نام داشت که بستر آزمایش آئرودینامیک فعال بیامو لقب گرفت. این خودرو جدای از وزن کمتر دارای اسپویلر عقب خودکار و اسپویلر جلوی تاشدنی بود که برای بهبود عملکرد این کوپه طراحی شده بودند. بیامو M6 CSL از آینههای خاص M که امروزه در اسپرت ترین محصولات بیامو دیده میشوند استفاده میکند.
گیراترین نسخه M2 خودروی ۴۵۰ اسب بخاری M2 CS بود اما آیا میدانستید بیامو M روی M2 CSL هم کار کرده است؟ این خودرو از همان قدرت مدل کامپتیشن و گشتاور ۵۵۰ نیوتون متری سود میبرد و دارای دو صندلی سبکوزن، کنسول مرکزی از جنس CFRP، بال عقب کربنی و ترمزهای کربن سرامیکی است. هر دو مدل M2 CS و M2 CSL برای مدیران شرکت نمایش داده شدند اما در نهایت این M2 CS بود که چراغ سبز تولید را دریافت کرد و مدل CSL فقط به تعداد یک دستگاه تولید شد.
احمدرضا
۲۲ خرداد ۱۴۰۱E46 انگار قصد پیر شدن نداره
واقعا فوق العادس این ماشین
زیباییش تمومی نداره
javadhy
۲۲ خرداد ۱۴۰۱M5 csl خیلی خوب بود
آدم انجینو میبینه کیف میکنه
۵.۵ لیتر ۱۰ سیلندر
از m5 competition امروزی هم قویتره
فقط ای کاشbmw اینارو با تولید محدود وارد بازار میکرد
E46 هم که در لیست بهترین خودروهای تاریخ هست
راستی قیمت e46 m3 نسبت به سالش خیلی گرونم هست حدود ۳۰ هزار دلاره برای نسخه های تمیزش (تا جایی که من یادم میاد، اگه دوستان اطلاعات قیمتی بیشتری دربارهe46 دارن بگن چون میخوام بدونم نسخه های نزدیک به صفرش چقدره قیمتش)
JDM lover
۲۲ خرداد ۱۴۰۱من خودم الان دقیق قیمتشو نمیدونم ولی فکر نکنم زیر 50k بتونی تمیزشو پیدا کنی
NAVID۰۰۹۸
۲۲ خرداد ۱۴۰۱630 مدل ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ وارد ایران شد و چقدر خوشحالم از این شاهکار bmw که اومد و ماند !
شاهکار گریس بنگل بزرگ .
هر وقت این اتاق bmw را میبینم چه در خیابان چه در عکسها فقط نگاش میکنم و لذت میبرم !
شاید مسخره کنید ، اما اینقدر که این اتاق برایم لذتبخشه ، bmw جدیدها نیست !
در کل ، bmwهایی که در بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ تولید شد را دیگر bmw تکرار نکرد و برای خودشان در زمان خودشان شاهکار بودند و در آینده ارزش بالاتری هم پیدا خواهند کرد مثل اتاق E46 که در خود آمریکا هم ارزشش سالانه بالا و بالاتر میرود !
TML BN
۲۲ خرداد ۱۴۰۱دقیقا بنگل خیلی ماشین های شاهکار خلق کرده از مینی بگیر و رولزرویس تا بی ام وه x6
که همشون شاهکار بودن و من به خاطر اینکه x6 چندسالی وارد ایران شد افتخار میکنم البته خریدش به صرفه نیست ولی وافعا شاهکاره
JDM lover
۲۲ خرداد ۱۴۰۱فقط m3 e46 و اون m5 e60 csl
خیلی خفنن
این m5 عه قدرتش حتی از m5 الانم بیشتره ، تازه تنفس طبیعیه !!!
Aboalfazl demon
۲۲ خرداد ۱۴۰۱بی ام و ترین بی ام و تاریخ = M3 e46 csl
واقعا خیلی این ماشین خواستنی هستش
مازیار
۲۲ خرداد ۱۴۰۱گفتیم بنز بهتره به برش خورد چهارتا آس رو کرد😅
TML BN
۲۲ خرداد ۱۴۰۱همشون سلاطین بی ام وه هستم به جز اون M2
javadhy
۲۲ خرداد ۱۴۰۱حالا اگه سلیقه ای میگین که اوکیه ولی m2 یکی از بهترین خودروهای ۱۰ سال اخیر بی ام و هست واقعیتش این همه ازش تست دیدم نشنیدم یه نفر ازش بد بگه همه عاشقش میشن و همه روی این تاکید داشتن که m2 یه bmw m واقعیه
رامتین
۲۲ خرداد ۱۴۰۱فقط سری 6. بزودی هم نسل جدید این سری جذاب دوباره متولد خواهد شد.
Hindenbürg
۲۲ خرداد ۱۴۰۱عجب خودرو هایی…
نسل طلایی که از هر خودرویی میشد لذت برد بدون دغدغه ای که روزی تمومشون به فراموشی سپرده بشن
E46 که به حای خود اون m6 هم خیلی زیباست و من خیلی دوستش دارم
E60 هم فکر نمی کنم به تعریف نیازی داشته باشه
همچنین M2
BMW
۲۲ خرداد ۱۴۰۱واقعا زیباست این ماشین های شرکت آلمانی
نظیر ندارن
Porsche 911
۲۴ خرداد ۱۴۰۱اون نسخه M6 واقعا خیلی زیباست و من عاشقشم
طراحی بشدت زیبایی داره
همچنین E46 بشدت عالی و زیباست و تموم نشدنی هست
جاودانه و تاریخی
و اون M5 E60 که با موتور فوق العادش چه قدرتی تولید میکنه و چه طراحی ای داره
همچنین هم اون M2 ریزه میزه