پیشتر بیامو از خودروی هیبریدی مخصوص مسابقات WEC خود به نام «M Hybrid V8 Prototype» رونمایی کرد. این شرکت آلمانی هماکنون از قلب تپنده این سوپرخودرو نیز رونمایی کرده که همانگونه که از نام خودرو پیداست، یک واحد V8 هیبریدی است و قرار شده در رقابتهای دیتونا و لمان، یاور تیم باواریاییها باشد.
واحد احتراق داخلی این موتور جدید براساس موتور بیامو M4 DTM در فصلهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ طراحی شده است که با کد P66/1 شناخته میشد. همانگونه که انتظار میرفت، این پیشرانه تغییرات بسیاری را به خود دیده است و برخلاف واحد تنفسطبیعی یادشده، از دو توربوشارژر نیز استفاده میکند.
بنابراین بیامو موتور P66/2 را بههمراه سیستم تزریق فشاری تولید کرد و سپس تستها و بررسیهای گوناگونی را روی پایههای تست و سیستمهای شبیهساز انجام داد تا به استقامت و عملکرد موردنظر برسد. پس از نهاییشدن شبیهسازی و انجام تستها، نوبت به ساخت نسخه اصلی موتور مسابقهای رسید که با کد P66/3 شناخته میشود. این موتور باید برای هماهنگی با پیشنیازهای شاسی اصلی مورداستفاده در مسابقات بازتنظیم میشد. شاسی یادشده متعلق به شرکت دلارا بوده که بهعنوان یکی از اصلیترین تامینکنندههای این رقابتها شناخته میشود. واحد موتوراسپرت بیامو M باید برای نهاییسازی طرح، از سیستم اگزوز و مخزن روغن مخصوص خودروهای LMDh استفاده میکرد.
P66/3 اواخر ماه گذشته میلادی برای نخستینبار وارد مرحله تست میدانی شد که مصادف با یک سالگی برنامه LMDh بیامو میشد. بیامو برای ساخت موتور این سوپرخودرو تنها به این دلیل به سراغ پیشرانه M4 DTM رفت که دوام و پایداری پیشرانه M4 DTM 2019 و ۲۰۲۰ با مشکلاتی روبهرو بود و از سوی دیگر، موتور M8 GTE با کد P63 نیز بیشاز اندازه سنگین بود؛ بنابراین بهترین گزینه همان موتور P66/1 بود.
توسعهدهندگان و مهندسان درگیر در این پروژه برای هماهنگکردن خودرو با قوانین مسابقات باید درکنار توسعه یک موتور احتراقداخلی جدید، سیستمهای هیبریدی جدید را نیز درون خودرو نصب کرده و آنها را با موتور بنزینی یکپارچه میکردند. براساس قوانین، تمام خودروهای این کلاس از یک موتور الکتریکی محصول «بوش»، یک بسته باتری محصول «Williams Advanced Engineering» و جعبهدنده «Xtrac» استفاده خواهند کرد.
موتور ۴ لیتری V8 تویین توربو جدید بیامو حدود ۶۴۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. واحد موتوراسپرت بیامو قصد دارد تا پیش از ورود این خودرو به مسابقه دیتونا در سال ۲۰۲۳ خودروی خود را در پیست «Varano de Melegari» ایتالیا موردبررسی قرار دهد. البته که این خودرو در سال ۲۰۲۳ وارد مسابقات IMSA خواهد شد و احتملا شاهد حضور آن در لمان ۲۰۲۴ باشیم. نظر شما درباره این خودروی جدید چیست؟! آیا بیامو موفق به پیروزی دربرابر رقبای قدرتمندی چون کادیلاک و آکورا خواهد شد؟!
phonix
۲۸ تیر ۱۴۰۱اکورا تیم ریسینگش از هوندا جداس؟
چون فکر کنم چند وقت پیش هوندا تیم ریسینگشو تعطیل کرد
Humer
۲۸ تیر ۱۴۰۱عجیبه از این حجم موتور و تعداد سیلندر این قدرت رو بیرون کشید
بی ام وه با یک ۶ سیلندر خطی این قدرت رو تولید می کنه
عجیبه
Amin
۲۸ تیر ۱۴۰۱محدودیت وجود داره
AMANTE
۲۸ تیر ۱۴۰۱محدودیت قدرت موتور در مسابقات هست و همه شرکت کننده باید متوسط قدرت تقریبا یکسانی داشته باشن.
کیانوش
۲۹ تیر ۱۴۰۱کدوم شیشسیلندر خطی بی ام و اینقدر قدرت داره ؟؟!؟!؟!درسته محدودیت وجود داره اما ی انجین واسه رقابت های استقامتی در همین حد هفتصد تا قدرت میگیرن ازش نه بیشتر قراره بین شیش تا بیست چهار ساعت تو رقابت های مختلف کار کنه انجین اره میشه دو برابر این هم از انجین های هشت سیلندر گرفت نه فقط مال بی ام و مال همه کمپانی ها ولی بستگی داره واسه چه کاری ،راجب شیش سیلندر های بی ام و هم نهایت پونصد اسب بخار دیدیم ازش نه بیشتر
Amin
۲۸ تیر ۱۴۰۱اول از همه باید بگم که این زیباترین ماشین رونمایی شده تا الان بوده در کلاسش ، لیوری فوقالعاده جذاب و برازنده ی بیمر رو هم داره
ولی موضوعی که کمی من رو کمی تحت تاثیر قرار داد ، این بود که ، رقبا ی این ماشین ، به عنوان مثال تویوتا gr010 ، موتور بنزینی ۳.۵ لیتر توربو ۶ سیلندر با قدرت ۶۸۰ اسب بخار داره ، یا پژو 9×8 موتور ۲.۶ لیتر ۶ سیلندر توربو با ۶۸۰ اسب بخار قدرت داره ، scg 007 lmh ، موتور ۳.۵ لیتر ۸ سیلندر توربو با ۶۹۰ اسب بخار قدرت داره ، و همینطور آلپاین a480 ، موتور ۴.۵ تیتر تنفس طبیعی ۸ سیلندر با ۶۷۰ اسب بخار قدرت داره و ……
۶۴۰ اسب بخار قدرت ، به نظر کار رو برای بیمر خیلی خیلی سخت میکنه ، مخصوصا برای پیست های مثل لمان که حدود ۷۰ درصد از مسیر رو کفی ها بلند تشکیل دادن و تخت گاز طی میشن و سرعت گاها از مرز ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت رد میشه ، مخصوصا در کفی سکتور اول ، شاید بیمر بیشتر روی ایرودینامیک ماشین کار کرده باشه ، ولی به نظر روی کاغذ این پکیج قدرت کافی برای رقابت در سکتور یک و دو لمان رو نداره ، ممکنه در سکتور سوم رقابتی باشه، ولی جبران کردن سخته
البته اینا فرضیه هست ، ولی خب ۴۰ تا ۵۰ اسب بخار قدرت یه دنیا هست ، ۵ اسب و ۱۰ اسب خودش ولی تفاوت ایجاد میکنه ، چه برسه به این مقدار
بهزاد
۲۸ تیر ۱۴۰۱نهایت توان انجین درون سوز کلاس LDMH نباید بیشتر از ۶۴۰ اسب بخار باشه و نهایت توان موتور برقی هم ۲۵۰ اسب بخاره و در زمان مسابقه توان مورد استفاده هم دارای محدودیت هست.
در سرعت کمتر از ۱۲۰ کیلومتر سیستم هیبرید نباید استفاده بشه.
نهایت قدرت ترکیبی مورد استفاده از موتور درون سوز و برقی هم ۶۷۰ اسب بخار هست.
درسته ترکیب انجین درون سوز و برقی نزدیک ۹۰۰ اسب بخاره اما همزمان نمیشه از هر دو بیش از ۶۷۰ اسب بخار استخراج کنند.
FIA با استفاده از سنسورهای تعبیه شده بر این موضوع نظارت میکنه و اگر تخلفی انجام بگیره ماشین مورد نظر دیسکوالی میشه که هیچوقت تیم ها از محدودیت عبور نمیکنند.
همه ی تیم های شرکت کننده در این کلاس قدرت برابری دارند اما ترکیب این سیستم هیبرید در زمان مسابقه امری پیچیده و دشواره و به همراه شاسی و آیرو و محورهای عقب و جلو و قابلیت اطمینان در آخر یک خودرو اول میشه.
Amin
۲۸ تیر ۱۴۰۱منبعحرف اولتون رو میشه داشته باشم
نکته ی بعد این هست که این ماشین قراره با ماشین های lmh مسابقه بده که در این زمینه قوانین متفاوتی دارن و محدودیت براشون متفاوته
دقیقا در سایت شرکت های سازنده این مقدار قدرت هایی که گفتم نوشته شده
کیانوش
۲۹ تیر ۱۴۰۱ورت انجین هم قطعا حداقل پنجاه کیلو بیشتر از شیش سیلندر های تویوتا و پژو هستش در کل بنظرم هشتسیلندر انتخاب اشتباهیه واسه این کلاس شاید کلاس هایپر کار هشت سیلندر بهتر باشه اما این کلاس شیش سیلندر انتخاب بهتریه
AMIR / ARMI
۲۸ تیر ۱۴۰۱یکی از نکاتی که متوجه شدم
وقتی داشتم مطالبی در مورد توسعه موتور LT6 میخوندم متوجه شدم برای اینکه قرار بود موتور در مسابقات استفاده بشه از اول
هرچقدر با خودشون کلنجار رفتن مهندس ها نتونستن قانع بکنن تیم مدیریت رو که موتور توربو توسعه بدن نه تنفس طبیعی ولی تیم مدیریتی فقط میخواست موتور تنفس طبیعی باشه معتقد بودن برای داشتن دوام و برتری در پیست انتخابی جز این ندارن
نتیجه هم گرفتن C8R فوقالعاده ظاهر شد و مسابقات درو کرد
کادیلاک هم احتمالا از همین موتور با تغیرات اساسی استفاده بکنه
mos
۲۸ تیر ۱۴۰۱یا مسابقات wec رو دنبال نمیکنی و صرفا بخاطر تعصب یه چیزی میپرونی یا اینکه مفهوم عبارت درو کردن عوض شده.
akrh78
۲۸ تیر ۱۴۰۱حق پلاس توربو با سقف شیشه ای
AMIR / ARMI
۲۹ تیر ۱۴۰۱یه سری مسابقات دیگه استقامتی در شمال امریکا برگذار میشه اسمش imsa هست
توی سال های 2020 و 2021 از 24 مسابقه 12 مقام کسب کرد 2022 هم اون کلاس جمع شد رفتن یه کلاس پایین تر
توی wec هم توی سال 2022 فعلی از 4 مسابقه توی monza اول شد توی سربرینگ دوم شد
توی لمان لحظات اخر تصادف کرد با اینکه سریع ترین خودروی کلاس خودش بود
سال 2021 از شش مسابقه فقط توی لمان حضور داشت که با اختلاف نا چیز دوم شد
و توی پیست اسپا هم اولین حضور c8r بود توی wec که چهارم شد
و همه این ها درحالی بود که تیم کوروت فقط یه ماشین توی این دو سال در مسابقات wec داشته
توی imsa هم دو ماشین داشتن
از 28 مسابقه ای که شرکت کردن 14 بار روی سکو بودن
حالا من خبر ندارم یا تو
حداقل توی این سه سال هیچ ماشینی به اندازه c8r موفق نبوده
Amin
۲۹ تیر ۱۴۰۱C8r که موفق عمل کرده ، ولی اصلا نمیشه گفت در این سه سال موفق طریق کلاسش بوده
Kf
۲۸ تیر ۱۴۰۱چیو درو کرد چرا الکی میاین یع چی میگین
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۲۸ تیر ۱۴۰۱تا اینجا صدای کدیلاک از بقبه بهتره بوده یعنی عالی بوده اگر بیمر هم صداش شبیه به dtm باشه حتمن جذابه.از فراری پژو پورشه آکورا خوشم نیومد پژو که افتضاه بود
JDM lover
۲۸ تیر ۱۴۰۱رقابت خیلی جذابی در پیش هست
بشدت منتظر عملکرد تمام تیم ها هستم
محمد هادی
۲۹ تیر ۱۴۰۱ببین
من فقط یه چیزو مطمئنم
بی ام و وقتی میخواد وارد یه رویدادی بشه،به قصد نبرد آخر وارد میشه
پس شک نکنید این فصل از مسابقات استقامت،گریه همه میخواد دربیاد
جنگی راه بیوفته تمام عیار
بین معتبر ترین نام های جهان
که هرکدومشون هم در تاریخ مسابقات اتوموبیل رانی یک قطب کاملن برای خودشون
چه بشود…
کیانوش
۲۹ تیر ۱۴۰۱خخخ اره نبر اخرشم تو فرمول یک دیدم ده پونزده سال پیش چرا الکی جو میدی مومئن خود بی ام و برو از مدیراش بپرس میگه چند سال اول به میانه جدول هم راضیم تو از روز اول انتظار قهرمانی داری
محمد هادی
۲۹ تیر ۱۴۰۱آقای کیانوش عزیز
شما چرا بحث رقابتهای استقامت رو الکی ربط میدی به فرمولا وان؟؟!
حضرت بی ان و یکبار طی دوسال با خودروی V12 LMR تو سالهای اخیر وارد رقابت های استقامت شد که سال نخست با قدرت قهرمان بلامنازع مسابقات ۲۴ ساعته شد
و سال بعد اگه اشتباه نکنم دوم
این ماشین جدید هم نسل جدید اون خودروی اسطوری سال ۱۹۹۹ میلادی حضرته
کجاش به مسابقات فرمولا وان ربط داشت؟؟
علاوه بر اون یکی از محبوب ترین خودروهای شرکت کنندت در مسابقات DTM اروپا همیشه M4 های مسابقه ییه
که بازهم طبق متن این پست،قلب تپنده خودروی اون مسابقات در این ماشین جدید استقامت استفاده شده
بازهم اینجا تو اثری از خودروعای فرمولا وان میبینی؟
که بی ربط ربطش میدی به اون مسابقات؟؟
من میدونم چرا این اسرار رو داری
چون میخوای از ظعف نتایج سالهای آخر حضور بی ام و تو فرمولا وان،عملکردشو زیر سوال ببری
اما حواست نیست که بی ام و،بازیگر اصلی مسابقات DTM و WEC و استقامته!!
از این به بعد متن اخبار ماشین های مسابقه یی بی ام و رو بادقت و تمرکز بیشتری مطالعه کن،تا تو هم مثل من عاااشق تیم ریسینگ حضرت باواریا بشی❤️❤️