نئوکلاس با تکیه بر فناوریهای الکترونیکی و طراحی جدید، عصر تازهای را برای بیامو آغاز میکند.
اخیرا بیامو درحال ایجاد تغییرات بزرگ در ساختار محصولاتش است. این شرکت در سال ۲۰۲۳ مدل مفهومی ویژن نئوکلاس را بهعنوان یک سدان تمام برقی معرفی کرد که آینده طراحی و مهندسی نسل بعدی محصولات بیامو را به تصویر میکشید. حال با معرفی نمونه جدید نئوکلاس با نام «ویژن نئوکلاس X» راه این مدل مفهومی ادامه پیدا کرده است.
این اولین بار نیست که بیامو از عبارت نئوکلاس (به معنای کلاس جدید) در مدلهای خود استفاده میکند؛ در دهه ۶۰ میلادی هم یک مدل سدان با این نام معرفی شده بود و بعدها منجربه خلق بیامو ۲۰۰۲ افسانهای شد که بیامو را از سقوط همیشگی نجات داد. امروزه هرچند وضعیت اقتصادی این شرکت باثبات تلقی میشود اما با تغییرات زیاد صعنت خودرو در سالهای اخیر، مجبور است منطبق با زمانه دگرگون شود.
خودروسازی باواریا مدلهای برقی و هیبریدی گوناگونی تولید کرده است اما نئوکلاس برای آن حکم یک تغییر اساسی و همیشگی را دارد. اگر ویژن نئوکلاس کانسپت همان سری ۳ آینده باشد پس ویژن نئوکلاس X شاسیبلند X3 خواهد بود. «اولیور زیپس»، رییس هیات مدیره بیامو AG، میگوید:
بیامو ویژن نئوکلاس و بیامو ویژن نئوکلاس X گستره محصولات آینده بیامو را به نمایش میگذارند. ما با این کار نشان میدهیم که نئوکلاس چیزی فراتر از یک خودرو و یا مدل مفهومی مشخص به شمار میرود. این مدلها، بیامو را باز دیگر تعریف میکنند و روح آن را بیشازپیش تعالی میبخشند.
به این ترتیب با مدلهایی کاربردی سروکار داریم. بیامو در تلاش است تا از یک استراتژی نرمافزاری در مدلهای برقیاش استفاده کند. در مدلهای درونسوز متداول، هر سیستم مانند پیشرانه، فنربندی، جعبهدنده و… توسط ECU خودش کنترل میشود پس هماهنگی همه آنها با هم برای دستیابی به عملکرد بهتر نیازمند ارتباطات بسیار زیاد میان آنها است.
بهگفته «فرانک وبر»، عضو هیات مدیره بیامو AG، پلتفرم نئوکلاس شامل سیستم ECUهای جداگانه متداول نخواهد شد تا یک «ابرمغز» که خود شامل چند کامپیوتر میشود دادهها را بهصورت هوشمند پردازش کند. هر ابرمغز بیامو بیشاز ۱۰ برابر سریعتر از ECUهای کنونی به انجام وظیفه میپردازد. بنابراین تمام تنظیمات شامل ارائه گشتاور تا مدیریت کشش و رفتار فنربندی در حالات رانندگی مختلف به یک ابرمغز واگذار خواهد شد.
یک ابرمغز دیگر وظیفه کنترل تمام جزئیات رانندگی خودران را خواهد داشت که شامل کنترل مسیر و استفاده از GPS، جهتگیری و ترمز گرفتن میشود. بیامو وعده داده است که این تجهیزات، باعث کوچکتر شدن ابعاد سختافزار خواهد شد، پردازش سرعت و قدرت را بهینهتر کرده و معماری الکترونیکی را سادهتر میکند. وبر میافزاید:
نتیجه کار عملکرد پویاتر، دقت بیشتر، مصرف بهینهتر و لذت رانندگی بیشتر خواهد بود.
از دیگر ویژگیهای این خودرو میتوانبه نسل ششم فناوری پیشران «e درایو»، باتریهای لیتیومیونی با ۲۰ درصد گنجایش انرژی بیشتر، معماری ۸۰۰ ولتی برای شارژ سریع و نمایشگرهای لمسی کابین اشاره کرد. این خودرو که در عرض ۱۰ دقیقه شارژ مسافتی ۳۰۰ کیلومتری را طی میکند، از طراحی ساده و مینیمالیستیک سود میبرد. یکی از چشمگیرترین بخشهای طراجی این خودرو جلوچنجره کیدنی به شمار میرود. این المان در مدل سدان نئوکلاس کشیده شده بود اما در نئوکلاس X دوباره بازگشته است؛ ظاهرا قرار است بیامو با استفاده کیدنی، مدلهای اسپرت و متداول را از هم جدا کند.
در سرتاسر بخش بالای داشبورد، نمایشگری یکپارچه جا خوش کرده است که اطلاعتی چون درصد باتری، سرعت و دیگر دادههای ضروری راننده را به نمایش میگذارد. کابین این خودرو بهجز چند دکمه محدود تمام با فرامین لمسی کار میکند. مواد بهکاررفته در ساخت کابین نئوکلاس X عاریاز اجزای نفتی هستند و برپایه گیاهان و موادمعدنی توسعه داده شدهاند.
ویژن نئوکلاس X محصولی مابین یک مدل مفهومی غیرکاربردی و یک خودروی آماده تولید است. چراغها فاصله زیادی تا ورود به مدلهای تولید انبوه دارند و به گفته سخنگوی بیامو، کابین هم به دکمههای فیزیکی بیشتری مجهز خواهد شد. باقی المانها آماده هستند تا این خودرو بتواند از سال ۲۰۲۵ وارد خط تولید شود. نظر شما درباره این مدل مفهومی و مسیر آینده برند بیامو چیست؟
🤡
۲ فروردین ۱۴۰۳نوروز مبارک
آرزو میکنم سبک زیبای طراحی های دهه ۹۰ میلادی برگرده و ماشین های روح دار ببینیم .
۳ فروردین ۱۴۰۳دوست دارم وقتی میرم بهشت بتونم تو دنیای خودم اونجا (تو خونه خودم) داخل یه کنسول بازی که به یه تلویزیون خیلی بزرگ وصله بتونم اواخر دهه نود و اوائل دهه ۲۰۰۰ رو که تو کل جهان هست بازی کنم و ببینم با گرافیک فوق العاده بالا هم بازی کنم
همه ماشینا همه آدما مثل خود جی تی ای
هر ماشین یا هواپیما هم که مال اون دوران هستو هم که خواستم یه اراده کنم سریع ظاهر شه
واقعا خیلی دوست دارم کل دنیا رو تو کنسول بازیم تو اون دنیا بگردم مثلاً با پژوی پلاک قدیم برم نیویورک رو تو سال ۲۰۰۰ بگردم حتی فکرشم منو خوشحال میکنه 😐
۳ فروردین ۱۴۰۳شاید دیسلایک بدید شاید خوشتون نیاد ولی من دوست دارم دوباره تو اون زمان پرسه بزنم
NAVID۰۰۹۸
۳ فروردین ۱۴۰۳بیاموهای که روزگاری i8 میزد به چه فلاکتی افتاده ، ای وای بر من😖🤦♂️!!!
Parvaz
۴ فروردین ۱۴۰۳آفرین نوید جان، دقیقا ای وااای بر تو، بی ام و به فلاکتی افتاده که شده پر فروش ترین خودروساز دنیا !!!
Mercedes
۳ فروردین ۱۴۰۳هر کسی یه نظری داره
یه سلیقه ای و …
قابل احترامه
منتهی خودم از گذشته متنفرم و عاشق آینده
هرچی مدرن تر و بروز تر و تکنولوژیک تر بیشتر دوست دارم
شاید از نظر شما هم مسخره باشه اما من حتی متریالهای پلاستیکی جدید و بازیافتی رو به چرم های مشکی کلاسیک ترجیح میدم (چون قدیمیه و چیزای جدید رو بیشتر دوست دارم)
Anti Tesla
۳ فروردین ۱۴۰۳از کجا مطمئنی که بری بهشت؟
نماز میخونی؟
روزه می گیری؟
۴ فروردین ۱۴۰۳سوال خیلی خیلی خوبی بود
ای کاش من رو ناراحت نمیکردی با این حرف الان دیگه به اون دنیای خودم هم اعتماد ندارم
HamiD
۳ فروردین ۱۴۰۳نکته مهم اینه از کجا میدونی میری بهشت؟
فرزند ایران
۴ فروردین ۱۴۰۳آرزو بر جوانان عیب نیست…
Sepehrg
۲ فروردین ۱۴۰۳چه میشه گفت
علی
۲ فروردین ۱۴۰۳خجالت بکشید خدایی عمو پورنگ بهتر طراحی میکرد یا فیلم اینترسلار افتادم
۳ فروردین ۱۴۰۳نقاشی عمو پورنگ رو دیدی تاحالا
یه پسره رو کشیده حدود ۵ سالشه و بالای دیواره پایین دیوار هم ساسی رو کشیده و اون پسره داره رو سر ساسی …😐
Kato
۲ فروردین ۱۴۰۳این ب ام و با این آپشن جلو پنجره دوتایی ر…به الک
Western
۲ فروردین ۱۴۰۳به دوران رباتیک ، بی روح ، مصنوعی ، بسیار هوشمند و بهینه سازی شده و بسیار تکراری مدرن خوش آمدید .
𝐀𝐥𝐢
۲ فروردین ۱۴۰۳زیادم بد نیست دیگه باید قبول کرد یه روز ماشینا همینطوری میشن
JaMsHiD
۲ فروردین ۱۴۰۳موقعی زیبایی فدای اصالت میشه :
۶ فروردین ۱۴۰۳این نه زیباعه نه اصیل
JaMsHiD
۲ فروردین ۱۴۰۳نئوکلاس چیزی فراتر از یک خودرو و یا مدل مفهومی مشخص به شمار میرود. این مدلها، بیامو را باز دیگر تعریف میکنند و روح آن را بیشازپیش تعالی میبخشند.
زشت ترین طراحی ها و اغراق کردن در اونها :
Siavash.Vahid
۲ فروردین ۱۴۰۳به نظرم طراحی مدرن با حفظ المان های سنتی هست و زیبا و اسپرت و پویا هست. من خوشم میاد. معمولا طرح های بی ام و با گذشت زمان بیشتر به چشم میاد و جذاب تر نشون میده و مدرنتر از دیگر برند ها هست.
امیدوارم همون حس ultimate driving machine رو بازهم و بیشتر داشته باشه
MehdiTurbo
۲ فروردین ۱۴۰۳بعد تا میگم بی ام و بنز زدن جاده خاکی تو نسلا جدید دیس بارون میشم
شاید سلیقه من متفاوت
۳ فروردین ۱۴۰۳اره چون جلوی اسمت توربو هست و 90 درصد سایت ماشین های تنفش طبیعی دوست دارن
۳ فروردین ۱۴۰۳ببین این شاسی بلنده از سدانه بهتره
بهتره ماشینو یکم خوشگلش کنن ظاهرشو
طراحیش برای ما که یه عمر با ماشین های ایرانی زندگی کردیم قابل قبوله
Taha Ayoobi
۳ فروردین ۱۴۰۳+ پدر، من زشتم؟
– خیلی زیاد.
این چیه آخه
به هر حال باید قبول کرد آینده اینه، شایدم یه دفعه تغییر کرد و عوض شد.
من با دیدنش یاد طراحی های جدید پژو افتادم.
از این که انگار تو جلو پنجره اش مهتابی کار گذاشتن خیلی بدم میاد.
پژو یه چیزی میدونست که گفت خودرو های برقی زشتن و ما قراره متفاوت باشیم.
ولی چه جالب من نمیدونستم بی ام و 2002 ماشین افسانه ای هست.
از قبل خوشم میومد ازش الان بیشتر.
فرزند ایران
۴ فروردین ۱۴۰۳پژو باز طراحی های جدیدش از بی ام و قابل تحمل تره
بهزاد
۳ فروردین ۱۴۰۳تغییر فقط معطوف به انجین یا از درون سوز به برقی نیست و این شرکت کلا المان های طراحی را دگرگون خواهد کرد و قول میدم بعد از مدتی چشم ها به این سبک جدید عادت کنه و در نسلهای بعدی به تکامل برسه.
به هر حال مسیر bmw روشنه و فکر نکنم با انتقادهایی که به این سبک وارده خللی در موفقیتش داشته باشه مثلا این این سبک از دید بنده یجورایی زنانه توری هست و کمی از پرستیژ مردانه bmw دور شده اما با گذشت زمان احتمالا دید ما هم تغییر کنه.
amirboss
۳ فروردین ۱۴۰۳بی ام و خیلی خاص داره با این موجی که گریبان گیر همه شده راه میاد
طراحی های فضایی و عملکرد های درحد ممکن بی نقص.
طرفدار بی ام و نیستم ولی خوشم میاد با تغییراتی که شرکت داره به محصولاتش میده و این همه انتقاد, با قدرت داره راه خودشو ادامه میده و ترس نداره.
بی ام و با مردم همسو نمیشه این مردم هستن که باید با بی ام و همسو بشن.
Galant.VR4(JDM)
۳ فروردین ۱۴۰۳اون یارو بود تو فیلم کاپیتان آمریکا:اولین انتقامجو اسمش هم اشمیت بود این ماشینو قرمزش کنی میشه چهره اشمیت
البته برخلاف بقیه به نظرم طراحی قشنگی داره میتونی فیس بیامو های کلاسیک رو ببینی اگه کمی ذهنت رو بازتر کنی.
اما خودروهای برقی خیلی از ویژگی های نمونه بنزینی خودشون رو ندارن شما نباید انتظار داشته باشی ماشین برقی مثل یه بنزینی بشه تمام مشکل ما همینه دنبال شباهتشون میگردیم.
در آینده خودروسازی به دو قسمت تقسیم میشه و هر کدوم برای هدف خاصی و متفاوت از هم مثل همین جداسازی که موتوراسپرت انجام میده
kawaki
۳ فروردین ۱۴۰۳جلوپنجره مدل های شاستیش فرق داره
عجییبه
A
۳ فروردین ۱۴۰۳زشته واقعا زشته
آرش
۳ فروردین ۱۴۰۳همه انتقاد کردن اتفاقا خیلی هم طراحی زیبایی داره ذهن ما عادت کرده به پراید و پژو دیگه هیچ طرحی رو نمی پسندیم
911
۳ فروردین ۱۴۰۳سال نو مبارک
بی ام و باید برگرده به سال۲۰۱۵ که ام فایو و ام فور خیلی طراحی خوبی رو داشت الان به مزخرف کامل تبدیل شده.
البته همچنان زشت ترین خودرو دنیا تارا هست .
Amir
۳ فروردین ۱۴۰۳این الان بی ام وست ؟ من باور نمیکنم
کجا رفت اون طراحی m3وm8 که جزو زیباترین
بی ام و های تاریخ بودن
واقعن نمیدونم چرا بی ام و داره افول میکنه چه اتفاقی داره برای باواریا میفته که این طراحی های فاجعه رو باید تحمل کنیم اصن حیف اون آرم بی ام و رو پیشونی این جارو برقی باشه
Amir
۳ فروردین ۱۴۰۳به هر چی میخوره ظاهرش به جز بی ام وه
موشک اینا داشتم میرفتم به عنوان معترض شرکت رو منفجر میکردم
shetab-car
۳ فروردین ۱۴۰۳به نظرم ب ام و زبان طراحی قدیم رو نداره هر ماشینی که تولید می کنه یه شکل دیگه است هیچ هماهنگی بین محصولاتش نیست
حداقل بنز و آئودی این مورد رو حفظ کردن
Behi
۳ فروردین ۱۴۰۳باید طراحی بنز و بامو ساده و باوقار باشه بنظرم برا این جنگولک بازی یه زیر برندی تأسیس کنن یا بخرن
همایون
۴ فروردین ۱۴۰۳واسه یه مدل مفهومی طراحیش خوبه قشنگه
۶ فروردین ۱۴۰۳مثل خوکه
M power
۱۰ فروردین ۱۴۰۳عالی شده بینظیره
BMW
۱۱ فروردین ۱۴۰۳خدا به بقیه طراحی هاش بخیر کنه 🥲😁