مرسدس بنز و بامو دههها است که رقابت سنگینی باهم داشتهاند و در اینجا تمام جنبههای این رقابت دیرینه و تاریخی را بررسی خواهیم کرد.
مرسدس بنز و بامو مشهورترین خودروسازان آلمانی در جهان هستند. رقابت این دو شرکت افسانهای است. از نبرد مداوم در آمار فروش تا رقابت برای نوآوری و توسعهٔ تکنولوژی؛ بنابراین، به یک سؤال قدیمی میرسیم، بنز بهتر است یا بامو؟ بیایید به تاریخچهٔ این دو برند، فلسفهٔ هرکدام و چیزی که امروز تولید میکنند بپردازیم تا بتوانیم به این سؤال پاسخ دهیم.
تاریخچهٔ مختصر مرسدس بنز
در اواخر قرن نوزدهم، گوتلیب دایملر و ویلهلم میباخ شرکتی بنام DMG (مخفف دایملر موتورِن گسلشافت) را راهاندازی کردند و تقریباً در همان زمان، کارل بنز اولین خودروی درونسوز جهان را با نام موتورواگن ساخت. در سال ۱۹۲۴، شرکتهای DMG و Benz & Cie باهم ادغام شدند و شرکت دایملر-بنز شکل گرفت. خودروهای این شرکت با نام مرسدس بنز عرضه میشدند. این نام دختر امیل یلینک بود که سالها قبل قراردادی برای تولید خودرو با DMG منعقد کرده بود. وی اولین بار در سال ۱۹۰۱ از نام مرسدس برای خودروهای ساخت دایملر استفاده کرد. پس از جنگ جهانی دوم، مرسدس در دهههای ۵۰ و ۶۰ دوران رشد و رونق را تجربه کرد. در دههٔ ۶۰ همچنین دو اتفاق مهم برای این برند رخ داد که خرید برند فوق لوکس میباخ و شکلگیری AMG بود. در اواخر دههٔ ۹۰، دایملر با کرایسلر ادغام شد و پس از تجربهای ناموفق، دو شرکت در سال ۲۰۰۷ از هم جدا شدند.
تاریخچهٔ مختصر بامو
بامو در سال ۱۹۱۶ با نام شرکت ساخت هواپیمای باواریا (Bayerische Flugzeugwerke) برای ساخت پیشرانهٔ هواپیما شروع به کار کرد و کمی بعد پیشرانههای موتورسیکلت، لوازمخانگی و تجهیزات کشاورزی را هم به تولیدات خود افزود. در سال ۱۹۲۲، این شرکت نام فعلی خود یعنی موتورسازی باواریا یا بهطور مخفف بامو را گرفت و یک سال بعد موتورسیکلت R32 را به بازار فرستاد. بامو در سال ۱۹۲۸ با خرید کارخانهای که آستین ۷ را تولید میکرد، ساخت خودرو را آغاز کرد. بامو با ایجاد تغییراتی در این خودرو، آن را با نام دیکسی و برند خودش به بازار عرضه کرد. پس از جنگ، بامو اولین خودروی جدید خود را با نام ۵۰۱ در سال ۱۹۵۱ به بازار فرستاد و در دههٔ ۷۰ بخش افسانهای بامو M را ایجاد کرد. در سال ۱۹۹۴ بامو گروه روور را خرید و از بین برندهای آن فقط مینی را حفظ کرد. یک سال بعد هم رولزرویس به تملک این شرکت درآمد.
رقابت بنز و بامو، فلسفههای مختلف
بامو و مرسدس هنوز هم پس از حدود یک قرن، رقابت شدیدی باهم دارند که شامل جنبههای مختلفی از طراحی و تولید گرفته و تا نوآوری و آمار فروش میشود. در ادامه برخی از تفاوتها بین این دو برند که نیروی محرکهٔ رقابت تاریخی آنها بوده است را بررسی خواهیم کرد.
فلسفهٔ طراحی
مرسدس و بامو فلسفههای طراحی متفاوتی دارند. تمرکز اصلی فلسفهٔ طراحی مرسدس روی تجمل و راحتی است که این را در ظاهر خودروهایش با خطوط نرم و منحنی میتوان دید. بامو اما همیشه روی پرفورمنس تمرکز داشته است و درنتیجه در طراحی محصولات آن میتوان خطوط تیزتر و تهاجمیتر را دید که با تجربهٔ رانندگی خودرو هماهنگ است. در مدلهای M نیز عناصر طراحی تهاجمیتری مثل جلوپنجرهٔ متفاوت و سپرهای اسپرتتر را میبینیم. از سوی دیگر، مدلهای AMG مرسدس قبلاً خیلی از نسخههای معمولی متمایز به نظر نمیرسیدند اما طی سالهای بعد، AMG هم رویکردی تهاجمی را در پیش گرفت.
سبک رانندگی
این دو برند تجربهٔ رانندگی متفاوتی را هم ارائه میکنند که یکی روی پرفورمنس و دیگری روی راحتی و تجمل تأکید دارد. بامو در طول تاریخ خود همیشه روی ارائهٔ پرفورمنسی استثنایی تمرکز داشته و شعار «خودروی نهایی رانندگی» را سرلوحهٔ کار خود قرار داده است. این شرکت تا همین چند سال پیش فقط خودروهای دیفرانسیل عقب تولید میکرد و حضور در مسابقات به تثبیت وجههٔ آن کمک کرد. بامو همچنین به پیشرانههای شش سیلندر خطی شهرت یافته است. رویکرد مرسدس اما تمرکز کمی متفاوتی دارد. هرچند مرسدس و بامو هردو خودروهای لوکس تولید میکنند اما مرسدس بیشتر روی ارائهٔ سواری مجلل تأکید دارد. در مدلهای AMG هم مرسدس برای دو دهه از یک فرمول غیرقابل تغییر پیروی میکرد که انحراف و سرخوردن آسان عقب خودروهای اسپرت بود. به همین دلیل، خودروهای بامو لپ تایمهای سریعتری را در پیستها ثبت میکردند درحالیکه مدلهای AMG لذت رانندگی بیشتری داشتند. مرسدس AMG همچنین برای سالها با پیشرانههای V8 شناخته میشد خواه تنفس طبیعی و خواهش سوپرشارژ یا توربوشارژ.
تکنولوژی و ایمنی
مرسدس و بامو طی سالها تکنولوژیهای پیشرفتهٔ فراوانی را ارائه کردهاند. سیستم اطلاعاتی-سرگرمی بامو که iDrive نام دارد، از زمان معرفی در سری ۷ سال ۲۰۰۱ در اکثر محصولات این شرکت بهصورت استاندارد ارائه شده است. از سوی دیگر، مرسدس سیستم اطلاعاتی-سرگرمی MBUX را ارائه میکند که در سال ۲۰۱۸ در نسل چهارم A کلاس معرفی شد و از هوش مصنوعی برای دریافتن ترجیحات شخصی راننده استفاده میکند. در بخش ایمنی هم هردو شرکت طیف گستردهای از سیستمهای کمکراننده را ارائه میکنند.
خودروهای کنونی
هردو برند هماکنون طیف گستردهای از مدلهای مختلف از خودروهای جمعوجور و اسپرت گرفته تا لوکس و پرچمدار را ارائه میکنند. لیست خودروهای مرسدس از A کلاس آغاز شده و به سدان پرچمدار S کلاس ختم میشود. از سوی دیگر، لیست محصولات بامو از سری ۱ آغاز شده و به سری ۷ ختم میشود. این شرکت هنوز رودستر اسپرت Z4 را هم تولید میکند درحالیکه مرسدس در سبد محصولات خود مدل نمادین SL را دارد. بسیاری از محصولات بامو و مرسدس در نسخههای M و AMG هم تولید میشوند که قدرت و پرفورمنس بالایی را ارائه میکنند.
شاسیبلندهای کنونی
خانوادهٔ شاسیبلندهای مرسدس از کراساوورهای کامپکت GLA و GLB شروع شده و به مدل فول سایز سه ردیفهٔ GLS ختم میشود. علاوه بر این، در این خانواده یک شاسیبلند نمادین بنام G کلاس هم وجود دارد که لوکسترین شاسیبلند مرسدس محسوب میشود و دههها است که با حفظ ظاهر جعبهای شکل نمادین خود، بهترین آفرودر لوکس جهان بوده است. بامو هم طیف گستردهای از شاسیبلندها را از X1 تا X7 تولید میکند. معادل بامو برای G کلاس هم مدل جدید XM است که هرچند تواناییهای آفرود قابلتوجهی ندارد اما از لحاظ جلبتوجه و تجمل با G63 قابل قیاس خواهد بود.
آینده و الکتریکیسازی
مثل اکثر خودروسازان بزرگ جهان، مرسدس و بامو هم در حال حرکت به سمت الکتریکیسازی هستند و هردو هماکنون چندین خودروی الکتریکی در سبد محصولات خود دارند. i7 لوکسترین خودروی الکتریکی بامو است و مرسدس هم سدان EQS را ارائه میکند. این شرکتها همچنین برای آینده هم برنامهای زیادی دارند. مرسدس قصد دارد تا پایان دههٔ جاری تمام سبد محصولات خود را الکتریکی کند درحالیکه بامو میخواهد تا سال ۲۰۳۰ نیمی از کل تولیداتش الکتریکی باشد. این شرکت همچنین به خودروهای هیدروژنی هم توجه دارد و تمام تخممرغهای خود را در سبد الکتریکی قرار نمیدهد.
آمار فروش
از زمانی که بامو بهطور جدی وارد حوزهٔ خودروسازی شد، این دو شرکت در آمار فروش باهم رقابت داشتهاند. در سه سال قبل از پاندمی کرونا، مرسدس در آمار فروش سراسر جهان پیشتاز بود اما پس از شیوع این بیماری، کفهٔ ترازو به سمت بامو سنگینی کرده است.
سال | فروش جهانی بامو | فروش جهانی مرسدس |
۲۰۱۸ | ۲,۱۱۷,۸۵۴ | ۲,۳۸۲,۷۹۱ |
۲۰۱۹ | ۲,۱۸۴,۹۳۹ | ۲,۳۸۵,۴۰۰ |
۲۰۲۰ | ۲,۰۲۸,۸۴۱ | ۲,۰۸۷,۲۰۰ |
۲۰۲۱ | ۲,۲۱۳,۷۹۰ | ۱,۹۴۳,۹۰۰ |
۲۰۲۲ | ۲,۱۰۰,۶۸۹ | ۲,۰۴۰,۷۰۰ |
۲۰۲۳ | ۲,۲۵۳,۸۳۵ | ۲,۰۴۳,۸۰۰ |
Amirmohammad
۳۰ بهمن ۱۴۰۲بنز 👏🏻
NAVID۰۰۹۸
۳۰ بهمن ۱۴۰۲برخلاف اکثر نظرات ، من اصلاً این دو برند رو با هم رقیب نمیبینم !
این نظر شخصی من هست که خودروسازی آلمانی به ترتیب :
۱- پورشه
۲- بنز
۳-آئودی
۴- bmw
5- فولکس و حومه
BMW بینظیره و شکی درش نیست اما هیچگاه بنز نمیشه و البته که هیچ بنزی هم S نمیشه!!!
حتماً متوجه شدید که چند روز پیش آلمان جای ژاپن رو گرفت و شد سومین اقتصاد برتر دنیا ، چزا ؟
یکی از دلایلش همین شرکتهای خودروسازی ، قطعهسازی و هولدینگهای مربوط به بخش برق و الکتریک هستش که در دنیا نظیر ندارند!
خدایا یه بنز S به من بدهکاری ، گفتم که بدونی ❤😐.
Kktoos
۳۰ بهمن ۱۴۰۲بنز sکلاس مخصوصاs63کلا یه دنیای دیگس با هیچ خودریی نمیشه مقایسش کرد
ali
۱ اسفند ۱۴۰۲رولزرویس:
جدی میفرمایید؟؟؟
در ضمن پیشرانه ختی ۱۲ سیلندر رولزرویس رو بی ام و میسازه
Taha Ayoobi
۳۰ بهمن ۱۴۰۲آئودی بالاتر از بقیه و پایین تر از پورشه اس
Arshia m3csl
۳۰ بهمن ۱۴۰۲ائودی مثل بنز و بی ام و عامه پسند نیست واقعا خاص تره
Bmw
۳۰ بهمن ۱۴۰۲میگی پورشه چون ژاپنی بازی و استهلاک واست مهمه وگرنه بنز الان ماشین های اسپرت برتری تولید می کنه نمونش amg بلک سریز
Amg one و حضورش تو فرمول یک
مازیار
۳۰ بهمن ۱۴۰۲محمد بیخیالش شو
این قضیه حتما منحصر به فضای مجازی و یه سایت خودرویی نیست
صد در صد تو همه جوانب زندگیش هست
بگذر ازش چون فایده ای نداره
محمد
۳۰ بهمن ۱۴۰۲کاربر ارسلان ، شما خودت جزو بیسواد ترین ها و پر افاده ترین کاربران سایتی و تو هرچیزی هم نظر داری ، یه بار تو ماجرای هواپیمای روسی و فرار ویکتور بلنکو اومدی سواد منو زیر سوال ببری ( البته که ادعایی ندارم پیش استادید فن) جوری تو برجکت خورد و حرفی برای گفتن نداشتی که چندماه تو سایت پیدات نشد حالا کینه شتری گرفتی برای هیت کردن من پشت ترول ترین کاربر سایت قایم میشی؟ دوما ما تعصبی نه رو کره داریم نه ژاپن شما چند اکانت ( شایدم یک نفر با چند اکانت ) تو هر پست فکرتون درگیر این دوتا کشوره ، واقعا برای سایت متاسفم که هم نظرات رو سلیقه ای منتشر و پاک میکنه نه اکانت های ترول رو بن میکنه
پیام
۳۰ بهمن ۱۴۰۲قطعا بنز
جومونگ
۳۰ بهمن ۱۴۰۲حتی رو بنز هم که دست گذاشتی فروشش از ۲۰۱۸ اومده پایین . چقد نحسی تو آخه
ممد ژانگولر
۳۰ بهمن ۱۴۰۲خداییش باز مرسدس بنز عطر و ادکلنشو پیدا میکنی بخری ولی بی ام و چی؟ هیچی نهایتش ی خودکار که تهش سولاخه با آرم bmw
داود
۳۰ بهمن ۱۴۰۲کسانی که میگن بنز توجهشون را به لینک زیر جلب میکنم قطعا BMW بهتره.https://www.pedal.ir/vision/consumer-reports-auto-brand-ranking-2023/
۳۰ بهمن ۱۴۰۲منم توجه شما رو به این لینک جلب میکنم
https://www.pedal.ir/vision/most-valuable-automotive-brand-2023/#:~:text=%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%B4%D9%85%D9%86%D8%AF%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86%20%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C%20%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%20%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%20%D8%AF%D8%B1,%D9%85%D8%B1%D8%B3%D8%AF%D8%B3%20%D8%AF%D8%B1%20%D8%B5%D8%AF%D8%B1%20%7C%20%D9%85%D8%AC%D9%84%D9%87%20%D9%BE%D8%AF%D8%A7%D9%84
محمدهادی
۳۰ بهمن ۱۴۰۲رفرنس هر جفت تون عااالی بود
دِ بخاطر همین دو تا مطلبه که یک قرن هست جنگه سر این دوتام دیگه
دمتون گرم😄😄👑👑👏👏🔥🔥
A.H MOTORS
۳۰ بهمن ۱۴۰۲60 % بی ام و
40 % بنز
واقعا نمیشه قطعی گفت!
RAM1500TRX
۱ اسفند ۱۴۰۲بنز فقط G63
بی ام و فقط M5
Ali
۳۰ بهمن ۱۴۰۲هیچکدام فقط کادیلاک
ARMAN سابق
۳۰ بهمن ۱۴۰۲آمریکایی فنم ولی موافق نیستم
هر چیزی جای خودش
پیام۲
۳۰ بهمن ۱۴۰۲کادیلاک بعد دهه هشتاد دیگه کادیلاک نبود
Taha Ayoobi
۳۰ بهمن ۱۴۰۲علی منم آمریکایی فنم ولی اینجا جاش نیست واقعا
m8
۳۰ بهمن ۱۴۰۲هر دو عالی و گل سرسبد خودروهای جهان هستند ولی انتخابم BMW
Kktoos
۳۰ بهمن ۱۴۰۲بنز با اصالت ترو بهتره هر دو خوبن اما بنز یه چیز دیگس
siawasharya
۳۰ بهمن ۱۴۰۲مرسدس عالیه ولی بازار هدف بی ام و جوونا هستن البته تو کشور ما شرایط برعکسه بیچاره جوونا با رویای بی ام و بنز میخوابن و صبح برای خریدن یه پراید ساده در تلاشن،خلاصه رشد جمعیت و پیشی گرفتن نسل جدید و حرکت به سوی مدرنیزه شدن تو بی ام و بیشتر حس میشه تا مرسدس هرچند من خودم خواهان مرسدس هستم ولی نسل ما اکثرا دنبال فیس اسپرت تر هستن تا آپشن،دیگه کسی کت و شلوار نمیپوشه
۳۰ بهمن ۱۴۰۲منو میگه
amir-mr
۳۰ بهمن ۱۴۰۲هر دو فوقالعاده هستن
انتخاب من BMW
دلیلش هم M power هست بنظرم M power همیشه از AMG جذاب تر بوده
کلا BMW پرفورمنس جذاب تری ارائه میده
مازیار
۳۰ بهمن ۱۴۰۲بنز تجمل و راحتی
بی ام و پرفورمنس
درسته تصور قدیمی و عمومی هم همینه
اما جالب اینکه تو بحث پرفورمنس هم بنز تو بالاترین حد موتوراسپرت جولان میده و به جز اون به لحاظ گستردگی فعالیت نه تنها بی ام و بلکه هیچ برندی در حدش نیست
ارش
۳۰ بهمن ۱۴۰۲کلا بنز و پورشه و فراری تو یه سطح دیگه هستن هرچند خودم با بی ام و بیشتر حال میکنم
Taha Ayoobi
۳۰ بهمن ۱۴۰۲بنز و پورشه و فراری؟
چرا همه چی رو قاطی کردی
AMANTE
۳۰ بهمن ۱۴۰۲من هر دو شرکت رو دوست دارم و براساس نیاز و موقعیت یکی رو انتخاب میکنم. ( البته اگه پول اش رو داشتم )
مثلا دعوت شدم به پارتی شبانه اون زمان با یک BMW میرم.
ولی اگه دعوت بشم به مهمونی توی کشتی با Mercedes Benz میرم.
NAVID۰۰۹۸
۳۰ بهمن ۱۴۰۲وااا
چه چیزا
همون پارتی شبانه را با یه بنز AMG برو !
مهمونی پا کِشتی هم با بنز استاندارد برو !
BMW بری ، وسط راه یا نشتروغن پیدا میکنه کار به جاهای باریک میکشه یا هرزگردی عقبش زیاد میشه میره تو باقالیها و اصلاً به قرار نمیرسی!!!
البته آئودی هم همون کار بنز رو انجام میده با مبلغی ارزانتر !!!
BMW هم فقط M5 و ختم جلسه!!!
نویدی
۳۰ بهمن ۱۴۰۲👑BMW👑
M5 واسه رقابت با کل خودروسازی بنز کافیه.
Taha Ayoobi
۳۰ بهمن ۱۴۰۲واکنش کادیلاک CT5-V بلک وینگ:🗿
Grant
۳۰ بهمن ۱۴۰۲ولی بازم m5 بهتره
فقط هند
۱ اسفند ۱۴۰۲و منی ک هند فنم و تاتا دوست ولی میگم
بیامو 👍
JaMsHiD
۳۰ بهمن ۱۴۰۲یه CLK GT-R معذرت
JDM سابق
۳۰ بهمن ۱۴۰۲بنز ولی درحال حاضر نه بنز و نه بی ام و تو اوجشون نیستن
BMW
۳۰ بهمن ۱۴۰۲ربطی به فن بودنم نداره ولی m4 2016 BMW برام یه چیز دیگه است و اصلا با دنیا عوضش نمی کنم🥰🥲😊
AMIN JAFARI
۳۰ بهمن ۱۴۰۲BMW
𝐀𝐥𝐢
۳۰ بهمن ۱۴۰۲هردو تا رو خیلی دوست دارم اما بنز رو یکم بیشتر
امیر
۳۰ بهمن ۱۴۰۲فقط BMW اونم M8
R@min
۳۰ بهمن ۱۴۰۲هر دو جذابیت خاص خودشونو دارن و بشخصه هندلینگ و استایل بیمر برام جذاب تر بوده ولی خب توان مهندسی و تکنولوژی مرسدس چند ده سطح بالاتره هر چند تو این چند سال اخیر مرسدس دچار خود درگیری عجیبی شده و افت کرده بر عکس بیمر بسیار با ثبات شده.
Kktoos
۳۰ بهمن ۱۴۰۲Mercedes Benz 🔥🔥🔥♥️♥️♥️
پیام۲
۳۰ بهمن ۱۴۰۲Daimler?
ماکان
۳۰ بهمن ۱۴۰۲سلام . من بین این دو برند و حتی کل برندهای دنیا اول از همه محصولات بی ام و را دوست دارم و در رده دوم هم بنز را .
Taha Ayoobi
۳۰ بهمن ۱۴۰۲من یه مشکلی دارم، هنوز هم نتونستم دلیلش رو پیدا کنم
از بی ام و بدم میاد. نمیدونم چرا.
به تعصب هم ربطی نداره
با اینکه بی ام و از نظرم ماشین هایی خوبی میسازه واقعا
ولی نمیتونم اوکی شم
نمیدونم چرا
sina
۳۰ بهمن ۱۴۰۲الان آئودی از هر دو بهتره
و بی ام و از بنز بهتر.
بنز بد تباه شده خدایی
Taha Ayoobi
۳۰ بهمن ۱۴۰۲پورشه دو سه لول از بنز و بی ام و، و آئودی یکی دو لول از بنز و بی ام و بالاتره
JaMsHiD
۳۰ بهمن ۱۴۰۲تنها مشکل مرسدس : اینکه سوارش بشی از راحتی بیش از حد نمیتونی پیاده شی
تنها مشکل ب ام و : اینکه سوارش بشی و تا یه دور نوربرگ رینگ رو نزنی ول کن نیستی
۳۰ بهمن ۱۴۰۲سخت ترین انتخاب دنیا از لحاظ آینده بنز ولی از لحاظ کنونی جفتشون😍
Genius
۳۰ بهمن ۱۴۰۲بعنوان یک مهندس بذار مطلب رو ساده کنم؛ اونی که معماری خونده لوکسه کوله خوش مشربه ولی بیشتر از اینکه مهندس باشه در اصل “هنرمنده” اون بچههایی که سازه و زلزله خوندن دائم خاک و خلی ان خشنن اکثرا ابدیات کارگاهی دارن ولی “مهندس واقعی” هستند.تموم شد و رفت ب ام و اون معماره است مرسدس بنز اون مهندس سیبیل بناگوش دررفته خشن ولی جذاب
Taha Ayoobi
۱ اسفند ۱۴۰۲مطلب سخت تر شد
13
۳۰ بهمن ۱۴۰۲فقط و تنها فقط ضرب المثل خود آلمانی ها جواب این سوال تاریخی رو به بهترین شکل میده:
اگر میخواهید مهندسی آلمان رو ببینید بنز را انتخاب کنید
اگر میخواهید هنر آلمان را ببینید ب ام و را
انتخاب کنید
علی یوسفی
۳۰ بهمن ۱۴۰۲بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت یه چند تا نکتست که این مقایسه رو باطل میکنه اولا قدمت و تاریخچه دو شرکت متفاوته دوم اینکه سطح و جایگاه و دامنه فعالیت مرسدس بنز بسیار وسیعتر از ب ام و هست و سوم اینکه هر دو اگرچه اصیل ولی اصالت و اعتبار مرسدس بالاتره بعبارتی مرسدس فقط نماد آلمان نیست بلکه نماد خودروسازیه بشخصه هر دو برند رو دوست دارم ولی مرسدس خودروسازیه که همه خودروسازان جهان میخوان باهاش رقابت کنن و بنظرم حتی شکست خوردن از مرسدس هم برای شرکتها اعتبار به همراه داره.
همایون
۳۰ بهمن ۱۴۰۲و منی که از قدیم چون از پدرم شنیدم بنز بهترین ماشین دنیاست طرفدارش شدم و هیچوقتم مهرش از دلم بیرون نرفت حتی وقتهایی که در مقایسه با رقیب تو الکتریکی سازی و… عقبه اما باز دوسش دارم
يوسف
۳۰ بهمن ۱۴۰۲کسی که به این سوال پاسخ بده….. معلومه که از ماشین چیزی سرش نمی شه….
این سوال هیچ جوابی نداره…..
فقط سکوت….
ایرانی اصیل
۳۰ بهمن ۱۴۰۲درود به همه هموطنای بامرام و با معرفت هر دو شون عالی هستن مگه میشه کشوری مثل آلمان با این صنعت ناب و طراز اوّلش که اصلاً اوّلین بار ماشین رو اختراع کرده و ساخته چیز بد بسازه ولی به نظر BENZ یه سرو گردن از BMW بهتر و ظاهر هم که تا حدّی سلیقه ایه من شخصا بنز رو می پسندم که به همراه VOLVO ، کادیلاک و…… بهترین خودروسازهای دنیا هستن تاجایی که بدترین و قدیمیترین تولیداتشون از بهترین تولیدات چینیهای وحشی ، دزد و آشغال ساز بهتره.
ایرانی
۳۰ بهمن ۱۴۰۲(ویرایش کردم) درود بر همه هموطن های با مرام و با معرفت هر دو شون عالی هستن مگه میشه کشوری مثل آلمان با این صنعت ناب و طراز اوّلش که اصلاً اوّلین بار ماشین رو اینا اختراع کرده و ساختن چیز بد بسازه ولی به نظر بنز یه سرو گردن از بی ام دبلیو بهتره و ظاهر هم که تا حدّی سلیقه ایه من شخصاً بنز رو میپسندم که به همراه ولوو ، کادیلاک و….. بهترین خودروسازهای دنیا هستن تاجایی که بدترین و قدیمی ترین تولیداتشون از بهترین تولیدات بی کیفیت چینی ها بهتره.(امیدوارم این نوشته حذف نشه!)
Saman
۳۰ بهمن ۱۴۰۲بین بنز و bmw قطعا بنز با اختلاف برتره ولی لکسس بدون شک از هردو بهتر و با کلاستر هستش.
Taha Ayoobi
۱ اسفند ۱۴۰۲لکسوس اگه ازشون بهتر نباشه پایین تر نیست