صعود به ردههای بالاتر همیشه با موفقیت همراه نیست. شاید جوایز بهتر باشند اما رقابت نیز سختتر خواهد بود. همین مسئله دربارهی فولکسواگن تیگوان صدق میکند. زمانی این خودرو در برابر نیسان قشقایی و کیا اسپورتیج قد علم میکرد اما هماکنون تیگوان باید با رقبای سرسختی که از قضا برندی ممتاز نیز دارند سرشاخ شود.
نیرومندترین رقیب تیگوان اهل باواریا است و بامو X1 نام دارد.X1 به خاطر سواری خوب و کابین شیک یکی از دوست داشتنیترین شاسی بلندهای کوچک است. شما میتوانید انتخابهای متعددی را با بهای حولوحوش ۳۵ هزار پوند داشته باشید اما اگر میتوانید بدون سیستم چهارچرخ محرک و گیربکس اتوماتیک سر کنید میتوانید یک پیشرانهی دیزلی و تجهیزات زیادی را با قیمت حدود ۲۶ هزار پوند در اختیار بگیرید.
هر سه شاسیبلند این مقایسه گیربکس ۶ سرعته دستی و پیشرانههای دیزلی با قدرت ۱۴۸ اسبی دارند بنابراین جای تعجبی نیست که در برخی جنبهها با یکدیگر مشابه باشند. وقتی پای خود را روی پدال گاز میفشارید X1 سریعترین عضو گروه است و دور پیشرانه به سرعت بالا میرود. مزدا CX-5 نیز کندترین است اما تفاوتها کوچک هستند.
درحالیکه X1 و CX-5 در دندههای سبکتر میتوانند خوب دور بگیرند، پیشرانهی تیگوان کمی کشمکش دارد. این یک مسئلهی حاد نیست اما نیاز دارید تا برای شتاب گیری بهتر از دندهمعکوس استفاده کنید.
تفاوتهای بزرگتری در طرز عملکرد این سه خودرو وجود دارد. X1 فاصلهی کمتری از زمین دارد و هنگامی که به پیچ میرسید این مسئله آشکار میشود. چسبندگی زیادی وجود داشته و البته کمی تکان بدنه نیز به چشم میخورد. فرمان بامو همچنین تیز و دقیق است.CX-5 و تیگوان همانند اکثر شاسی بلندهای مرسوم پیچها را پشت سر میگذارند و در آنها تکانهای بدنهی قابلتوجهی دیده میشود. فرمان تیگوان بسیار بهتر از مزدا است و در هنگام چرخاندن فرمان عملکرد قابل پیشبینی تری دارد و در سرعتهای پایین نیز سبکتر احساس میشود.
در راههای ناهموار تیگوان بهطور جزئی از دو رقیب دیگر جلو افتاده و دلپذیرترین سواری را دارد و به نرمی دستاندازها را رد میکند. در X1 شما بیشتر از وجود دستاندازها آگاه میشوید اگرچه که در چالههای بزرگ خونسردی و کنترل خود را از دست نمیدهد. قطعاً مزدا در سالیان اخیر سواری CX-5 را ارتقا داده اما ناآرامترین سواری در بین این سه خودرو را مزدا نشان میدهد.
صدای جاده بزرگترین مشکل X1 است. این صدا در تمامی سرعتها به گوش میرسد. همین صدا در تیگوان به ندرت شنیده میشود اما صدای باد در ستونها و آینههای جانبی به گوش میرسد مخصوصاً اگر سرعت خودرو زیاد باشد.CX-5 نیز از صدای باد و جاده رنج میبرد و پر سر و صداترین پیشرانه را دارد اگرچه که تیگوان نیز در هنگام شتاب گیری سنگین کمی ناهنجاری نشان میدهد.
کلاچ سنگین و تعویض دندههای X1 در ترافیک فشرده میتواند عذابآور باشد اما در هنگام حرکت نرم هستند. تعویض دندهها در مزدا زحمت کمتری دارد و البته گیربکس تعویضهای دقیقی دارد. تیگوان نیز ترکیبی از تعویضهای نرم و کلاچ بالانس شدهی راضیکننده است.
موقعیت رانندگی هر سه خودرو خوب است. هرچند این موقعیت در X1 به گونهای است که اگر از شاسیبلند پیاده شوید و سوار این خودرو شوید آن را جذاب نخواهید یافت. اگرچه که صندلیهای بامو در ناحیهی شانهها حمایتکنندهتر از دو رقیب دیگر است اما تنهایی خودرویی بوده که فاقد بخش تنظیمکنندهی ناحیهی کمر است.
هر سه خودرو طراحی داشبورد ساده و دکمههای واضح و کاربردی هستند. هرچند هر چیزی را که در مزدا لمس بکنید به نظر کمی سطح پایین هستند. سطح اصلی داشبورد نرم است با در جاهای دیگر پلاستیکهای سخت زیادی به چشم میخورند. تیگوان و X1 حس باکلاس تری دارند و از این نظر بامو کیفیت بالاتری را به خاطر استفاده از مواد گرانتر ارائه میدهد.
با در نظر گرفتن اینکه مزدا از نظر اندازه بزرگتر از دو رقیب دیگر است انتظار دارید که در بحث کاربردی بودن نیز دست برتر را داشته باشد اما از نظر فضای سر در پایینترین رتبه قرار میگیرد. سانروف استاندارد مزدا یکی از اصلیترین دلایل این کمبود فضاست.
دو رقیب آلمانی صندلیهای عقبی کشویی دارند و فضای سر و پای مشابهی را ارائه میکنند. هرچند بامو به دلیل صندلیهای نسبتاً نازک خود امکان دسترسی به سه صندلی پشتی را مهیا نموده است.
از نظر فضای صندوق بار باید گفت که مزدا بزرگترین دهانهی صندوق را دارد و وسایل بیشتری را در خود جای میدهد اگرچه که فضای صندوق تیگوان نیز خیلی کوچک نیست. صندوق بامو کوچک است اما فضای ذخیرهای زیر کف قابل استفادهای دارد که به لطف عدم وجود لاستیک زاپاس حاصل شده است.
در بحث قیمت CX-5 کمترین بها را دارد اما در هنگام فروش نیز کمترین قیمت را خواهد داشت درحالیکه تیگوان در دراز مدت بهای خود را بهتر حفظ میکند. X1 نیز هزینههای مالیاتی و سرویس کمی دارد اما بیمهی آن گرانتر است.
از نظر مصرف سوخت ما نتوانستیم تیگوان را تست کنیم اما با تکیه بر ارقام رسمی میتوان گفت که این خودرو از دو رقیب دیگر تشنهتر است.X1 و CX-5 در تستهای واقعی ما در هر صد کیلومتر ۶ لیتر سوخت مصرف کردند.
هر سه خودرو دارای سیستم تهویه مطبوع، چراغها و برفپاککنهای اتوماتیک، حسگرهای پارک عقب و سیستم ناوبری ماهوارهای هستند اما مزدا نسبت به دو رقیب دیگر دارای صندلیهای چرمی گرم شونده و سانروف الکتریکی است. تنها بامو هزینهی اضافی برای کروز کنترل، حسگرهای پارک جلو و ترمز اضطراری خودکار میخواهد از این طرف نیز تنها خودرو با درب پشتی برقی است.
فولکسواگن دلایل خیلی متقاعدکنندهای را برای انتخاب تیگوان قدیم به خریداران ارائه نمیداد. این مدل کاملاً جدید میتواند در نمایشگاهها خوش بدرخشد. فولکس به وضوح روی نواحیای که برای خریداران در این کلاس مهم است تمرکز کرده که از آن جمله میتوان به فضا، کاربردی بودن و ایمنی عالی اشاره کرد، البته در این میان فولکس کیفیت کابین و راحتی را فراموش نکرده است. به زبان ساده، تیگوان را میتوان به همه توصیه نمود فقط قیمت بالا و مصرف سوخت و آلایندگی بیشتر آن باعث میشود تا این خودرو در مرتبهای پایینتر باشد.
بامو X1 تاج پادشاهی خود را در این کلاس قیمتی از دست میدهد. اما هنوز هم هندلینگی مثالزدنی داشته و کیفیت بالای کابین و سیستم اطلاعات سرگرمی بسیار خوب آن میتواند لذت زیادی را ایجاد کند. این خودرو ارزش خوبی دارد اما باید چند آپشن را به آن اضافه کنید که کروز کنترل و ترمز اضطراری خودکار از آن جملهاند.
مزدا CX-5 در رتبهی آخر قرار میگیرد. اگر بخواهید خودرویی را بهصورت اعتباری بخرید مزیت ارزانتر بودن مزدا نسبت به دو رقیب دیگر کمرنگ میشود هرچند این خودرو تجهیزات بیشتری نسبت به رقبای آلمانی خود دارد. کابین مزدا کیفیت پایینتری نسبت به رقبا دارد و سواری آن نیز در مرتبهی پایینتری قرار میگیرد.
- رتبهی اول: فولکسواگن تیگوان ۰ TDI 150 SE Nav
نقاط قوت: کابین جادار، صندلیهای عقب خوب، صندوق بزرگ، تجهیزات استاندارد زیاد
نقاط ضعف: قیمت بالا، پیشرانهی خشن، آلایندگی زیاد
- رتبهی دوم: بامو X1 sDrive 18d SE
نقاط قوت: هندلینگ چابک، کابین با کیفیت، سیستم اطلاعات سرگرمی عالی
نقاط ضعف: صدای جاده، کم بودن برخی تجهیزات
- رتبهی سوم: مزدا CX-5 2 150 SE-L Lux Nav
نقاط قوت: اقساط ماهانهی ارزان، پیشرانهی قوی
نقاط ضعف: کابین متوسط، سواری ناراحت، تعویضهای دنده
بامو X1 sDrive 18d SE | مزدا CX-5 2.2 150 SE-L Lux Nav | فولکسواگن تیگوان ۲.۰ TDI 150 SE Nav | |
پیشرانه | ۲ لیتری دیزل | ۲.۲ لیتری دیزل | ۲ لیتری دیزل |
قیمت (پوند) | ۲۶۱۰۳ | ۲۴۷۳۷ | ۲۶۲۹۴ |
قدرت (اسب بخار) | ۱۴۸ | ۱۴۸ | ۱۴۸ |
گشتاور (نیوتون متر) | ۳۲۹ | ۳۸۰ | ۳۴۰ |
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۹.۴ | ۹.۸ | ۱۰ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۲۰۴ | ۲۰۳ | ۲۰۴ |
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) | ۶ (واقعی) | ۶ (واقعی) | ۴.۸ (ادعایی) |
منبع: whatcar
Parvaz
۴ آذر ۱۳۹۵X1 از جلو چهره ی عبوس دوس داشتنی داره، تیگوان هم طراحیش خوبه
امپراتور لامبورگینی
۴ آذر ۱۳۹۵.
واقعا طراحی هر 3 ماشین فصل جدیدی در تاریخ طراحی این 3 شرکت رقم زده.
زیباترین ماشین این مقایسه به نظر من مزداست.
البته BMW و VW هم بی نقصن. این دو تا 99 هستن و مزدا 100 .
_______________________________________________________________
خدا خیر نده این autoexpress بی انصاف و پول پرست را …💲💲💲💲💲💰💰💰💰💰💷💷💷💷
چند وقت پیش مقایسه ای بین رنو کجار و تیگوان و نیسان قشقتیی پدال گذاشت.
اونجا با بی انصافی تیگوان رو سوم معرفی کرد …
قشقایی و کجار که جفتشون یک ماشین هستن اول و دوم شدن و این واقعا خنده دار بود.
حالم ازین کاراش به هم میخوره😷😷😷😷😷😷🔫🔫🔫🔫🔫🔫🔫
حالا میبینیم در رقابتی که یکی از بهترین SUV سازان تاریخ خودروسازی جهان یعنی MAZDA حضور داره تیگوان اول میشه.
.
من خودم به یک رویه ای در خوندن مقالات مقایسه ای خودروها رسیدم.
اول میرم نگاه کنم ببینم مقاله مال کدوم سایته.
اگر مال اتواکسپرس بود فقط جزئیات فنی رو میخونم و برای نتیجه گیری های اتواکسپرس ، تره هم خرد نمیکنم !!!
نویدی
۴ آذر ۱۳۹۵جااان؟؟؟!!نتیجه چی شد؟!!!!تیگوان با آلایندگی و مصرف و قیمت بالاتر و شتاب کندتر و طراحی بیرونی و داخلی ضعیف تر اول شد؟!!!!خیلی سعی کرده از bmw ایراد بگیره.
یهو همون اول میگفت:من تیگوان را دوست دارم.
.
.
.
۱.x1
2.مزدا
۳.تیگوان
Bavaria
۴ آذر ۱۳۹۵منم همینطور
علي
۴ آذر ۱۳۹۵نکته جالب در مورد ۳ خودرو اینه که اگه دقت کنید و نقاط ضعفشونو بخونید احساس میکنید با ی مشت ماشین آشغال و خیلی معمولی طرف هستین . آدمو از خریدشون منصرف میکنه .?
با تچکر
X5
۴ آذر ۱۳۹۵الان عالی شده بدون اینکه گوشیو کج کنیم جدول کامل دیده میشه فقط یه خواهش دارم که کاشیایه خبرها هنوزم نیاز به بزرگ شدن داره تا تیترا کامل دیده بشه
shahin
۴ آذر ۱۳۹۵چه مقایسه داغونی بود این.من انتخابم اینه
۱-باواریا
۲-مزدا
۳.فولکس واگن
MPH
۴ آذر ۱۳۹۵قبل از اینکه صفحه باز شه به خودم گفتم انتخابم فولکسه.و خوبه که فولکس بهتر از رقباش ظاهر شده
بنزما
۴ آذر ۱۳۹۵واسم جالب بود کیفیت داخل فولوکس از مزدا بیشتر بود حالاایکس 1 کیفیتش از دوتا اینا بالاتر بود که طبیعی چون لوکس سازه
ولی خدایی حیف تیگوان ایران نیست از اون حیف تر تورگ
ولی خدایی مزدا ماشیناش خیلی خوشگل شدن
و جا داره یه درود بفرستم به مزدا 3 که بهترین سواری داره تو رنجش ارا میده درست مقابل کرولا
که به تنها چیزی که توش فکر نشده لذت رانندگی
ولی خدایی کاربردیه
فرشاد سجادیان
۵ آذر ۱۳۹۵انصافا هیچکدومشون دلبری نمیکنن. X1 رو از نزدیک که میبینین، دقیقا مثل یه هاچبکه که خودشو باد کرده! به شخصه GLC رو ترجیح میدم، درسته قیمتش بالاتره اما نه اینا رقیبش میشن نه مدلهای بالاتر مثل X3 آنچنان قدرت عرض اندام دارن. اگرم قرار باشه صرفا با اینا رقابت کنم (!) GLA با سلیقه من بیشتر جوره، لااقل طراحی (به خصوص کابین) و کیفیت ساختش یک یا چند پله بالاتره.
فرامرز
۵ آذر ۱۳۹۵همسایه من یه ایکس ۱ داره و خیلی هم ماشینش از نزدیک شیک هست و ظاهرش از همین GLA خیلی بهتره. تو خیلی از مقایسه ها هم برتر شناخته شده. انصافاْ تیگوان نه طراحی جالبی داره نه لذت رانندگی. برتری خاصی هم نسبت به دو تای دیگه نداره. کسی بخواد تیگوان رو انتخاب کنه بهتره بره سئات آتکا بخره که همه چیزش با تیگوان یکی هست و طراحی و قیمت بهتری هم داره!!!
Sardar
۵ آذر ۱۳۹۵بنظر من مزدا اوله. قیمت کمتر استهلاک کمتر و توانایی آفرود بسیار بهتر از x1 و تیگوان . همچنین آپشن بیشتر از هر دو.
چند نکته منفی هم داره که با توجه به قیمت و مزایاش میشه ازش رد شد.
نظر من
۱-مزدا
۲-بی ام دبلیو
۳- فولکس واگن
رامکال
۵ آذر ۱۳۹۵دلیلت جالب نیست چون که تیگوان نرمی بیشتری نسبت به سی ایکس ارائه میده و سر صدای کمتری نسبت بهش دارد در حالی که ژاپنی ها در این زمینه خدای ادعان .
احمد باقری
۷ آذر ۱۳۹۵مزدا.