بی ام وتجربه و آزمایش

پشت فرمان نسل جدید بی ام و X2، ظاهر اسپرت، رانندگی بی‌هیجان

ب‌ام‌و X2 M35i جدید قطعاً خودروی سریعی است اما قیمت گرانی دارد و هیجان و درگیری رانندگی چندانی را ارائه نمی‌کند.

ب‌ام‌و اولین بار X2 را در سال ۲۰۱۷ به‌عنوان یک خودروی نیمه هاچ‌بک نیمه کراس‌اوور به بازار فرستاد اما هرگز نتوانست به موفقیت برسد. به همین دلیل، این برند باواریایی در نسل دوم X2 ایدهٔ کاملاً متفاوتی را امتحان می‌کند و این ماشین را به یک شاسی‌بلند کوپهٔ کوچک تبدیل کرده است. این حرکتی منطقی از سوی شرکتی است که قبلاً مدل‌های X6 و X4 را به‌عنوان نسخه‌های کوپهٔ X5 و X3 معرفی کرد. در دنیای اعداد ب‌ام‌و، عدد زوج به معنای سقف شیب‌دار و قربانی کردن کارایی خودروها است.

نسل دوم X2 اما همچنان به زیرساخت نسل قبلی وفادار مانده و از همان پلت‌فرم UKL2 استفاده می‌کند که با X1 و مینی کانتریمن مشترک است؛ بنابراین، کراس‌اوور کوپهٔ جدید ب‌ام‌و همچنان در حالت استاندارد به‌صورت دیفرانسیل جلو ارائه می‌شود اما در نسخه‌های بالاتر امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک xDrive هم وجود دارد. بااین‌حال، روی این پلت‌فرم بدنه‌ای قرار گرفته که با آن سقف شیب‌دار، به‌وضوح از X4 و X6 تقلید کرده است؛ بنابراین، X2 را باید رقیبی برای آئودی Q3 اسپرت‌بک و کوپرا فورمنتور بدانیم. با افزایش ۲۲ میلی‌متری فاصلهٔ محوری و ۱۹۴ میلی‌متری طول، این ماشین قطعاً نسبت به نسل قبلی بزرگ‌تر به نظر می‌رسد.

نسل جدید X2 فقط با دو پیشرانهٔ بنزینی به بازار عرضه می‌شود اما برای اولین بار نسخهٔ الکتریکی هم به خانوادهٔ آن اضافه شده است. نسخهٔ پایه که sDrive20i نام دارد، از یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری سه سیلندر توربو با ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند و به گفتهٔ ب‌ام‌و ظرف ۸.۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد. قیمت این نسخه در تیپ M Sport از ۴۳ هزار دلار آغاز می‌شود. نسخهٔ بنزینی دوم اما با نام M35i xDrive به یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر مجهز است که ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این مدل ظرف ۵.۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و قیمت پایه‌ای بیش از ۵۰ هزار دلار دارد.

نمونهٔ مورد آزمایش ما از همین نسخهٔ M35i است که با کمک‌فنرهای تطبیقی و ۱۵ میلی‌متر ارتفاع کمتر از زمین، تنظیم شاسی اختصاصی دارد. بااین‌حال، این تغییرات برای ارائهٔ تجربهٔ رانندگی واقعاً جذاب کافی نیستند. یکی از چیزهایی که در این موضوع نقش دارد پیشرانه است که عملکرد هیجان‌انگیزی ندارد. علاوه بر این، گیربکس دوکلاچه هم به‌اندازهٔ نمونهٔ هشت سرعتهٔ اتوماتیک سنتی که در خودروهای M قوی‌تر می‌بینیم عملکرد نرمی ندارد.

اما چیزی که بیشترین لطمه را به رانندگی X2 میزند رفتار جاده‌ای است زیرا این ماشین در جاده‌های پرپیچ‌وخم خیلی تمایلی به تغییر جهت ندارد و به خواسته‌های راننده با کم‌فرمانی پاسخ می‌دهد. سواری نیز هرچند در اکثر مواقع کاملاً نرم و راحت است اما هنگام مواجهه با دست‌اندازهای بزرگ‌تر تکان‌های اساسی را به دنبال خواهد داشت. X2 اما هنگام پیمایش‌های طولانی بزرگراهی بهترین عملکرد را دارد یعنی جایی که بدنه به خاطر درخواست برای تغییر جهت برآشفته نمی‌شود و پیشرانه آن‌قدر ساکت است که صرفاً آوای تایرهای ۲۰ اینچی به گوش می‌رسد.

در داخل خودرو با وجود قیمت ۵۰ هزار دلاری گلایهٔ چندانی در مورد متریال نداریم زیرا تریم‌های فلزی، دوخت‌های دوتایی، آلکانترا و پلاستیک‌های نرم ترکیب دلپذیری را ایجاد کرده‌اند هرچند که غربیلک فرمان M بسیار قطور است و انگشتان انسان به‌خوبی دور آن قرار نمی‌گیرد. صندلی‌های عقب آن‌قدر که انتظار می‌رود تنگ نیستند اما با اینکه سرنشینان عقب به لطف افزایش فاصلهٔ محوری حالا از فضای پای بیشتری بهره‌مند هستند اما به خاطر سقف کوپه فضای سر را از دست داده‌اند. به همین دلیل، صندلی‌های عقب فقط برای افرادی با قد حداکثر ۱۸۰ سانتی‌متر مناسب خواهد بود.

ظرفیت صندوق بار X2 در نسل دوم با ۹۰ لیتر افزایش به ۵۶۰ لیتر رسیده است که با خواباندن صندلی‌های عقب این رقم به ۱۴۷۰ لیتر می‌رسد. نسخهٔ M35i همچنین به‌صورت استاندارد از در صندوق برقی هم بهره می‌برد. سیستم اطلاعاتی-سرگرمی این نسخه با X2 پایه مشترک است اما این مشکلی نخواهد بود زیرا در اینجا شاهد آخرین نرم‌افزار OS9 ب‌ام‌و هستیم که از طریق صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی و یک نمایشگر مرکزی ۱۰.۷ اینچی ارائه می‌شود. البته این سیستم بی‌نقص نیست و به‌عنوان‌مثال، بجای اینکه کنترل‌های پرکاربرد مثل بخاری و سیستم تهویه به‌صورت ثابت در پایین نمایشگر تعبیه شده باشند، به چند جابجایی بین منوها نیاز دارند اما به‌طورکلی، این هنوز هم یکی از بهترین سیستم‌های اطلاعاتی-سرگرمی بازار محسوب می‌شود.

جمع‌بندی

ب‌ام‌و X2 M35i قطعاً خودروی سریعی است اما به دلیل بدنهٔ بلندتر، درگیری و لذت رانندگی چندانی را ارائه نمی‌کند؛ بنابراین، اگر انتظار دارید این ب‌ام‌و جایگزین شیک و بلندقامت برای یک هاچ‌بک اسپرت باشد ناامید خواهید شد. به‌طورکلی، توصیهٔ خرید این خودرو دشوار خواهد بود خصوصاً با قیمت ۵۰ هزار دلار ولی بااین‌حال این شاسی‌بلند کوپهٔ سریع با ترکیبی از ظاهر جذاب، تجهیزات استاندارد سخاوتمندانه و فضای صندوق بزرگ، هنوز هم می‌تواند نظر برخی خریداران را به خود جلب کند.

مشخصات فنی

BMW X2 M35i xDrive

پیشرانه ۲.۰ لیتری I4 توربو
قدرت ۳۰۰ اسب بخار
گشتاور ۴۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۵.۴ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۷.۹ لیتر ترکیبی
طول ۴,۵۵۴ میلی‌متر
عرض ۱,۸۴۵ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۵۹۰ میلی‌متر
قیمت ۵۲,۳۹۵ دلار
امتیاز ۳.۰ از ۵.۰

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۷ رای
منبع
AutoExpress

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. ارسلان

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (260 ديدگاه)

    هوندا و تویوتا و در کل ژاپن این آشغال های برقی و از زمین هنوز نیومده محو میکنند !! خدا خیرشون بده….دعاگوشون هستیم!

    موافقم 21
    مخالفم 3
    1. مازیار

      ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (3301 ديدگاه)

      اگه با دعا امری محقق می‌شد که …

      موافقم 5
      مخالفم 12
      1. ارسلان

        ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (260 ديدگاه)

        سه سال پیش وقتی ارز دیجیتال خریدم ، وضعیت خوبی نبود ، یکی از دوستان گفت: بالاخره تو کوچه ما هم عروسی میشه… نگران نباش!! الان عروسیه…
        آزادی نزدیکه ، بالاخره هرکس تاریخ مصرفی داره…در خاورمیانه تاریخ مصرفها زیاد نیست!

        موافقم 10
        مخالفم 8
        1. مازیار

          ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (3301 ديدگاه)

          خاور میانه با همین حرفها به این روز افتاده

          موافقم 13
          مخالفم 2
    2. net

      ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (3475 ديدگاه)

      اولین بار بی ام و در سال ۲۰۰۸ کراس اور کوپه زشت x6 رو تولید و مد کرد و دسته بندی جدیدی در بین ماشین ها اختراع کرد به نام کراس اور کوپه . کراس اور های کوپه در قسمت سقف شیشه عقب که سقف ماشین کوتاه میشه و رو به پایین شیب داره و سقف مسطح نیست خیلی بد هست

      موافقم 3
      مخالفم 17
      1. جرمی کلارکسون

        ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (1037 ديدگاه)

        دیقن X6 برای ایرانیا چون BMW هست خوششون میاد وگرنه خیلی چرته سری ایکس فقط X7

        موافقم 2
        مخالفم 3
    3. پیام

      ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (2161 ديدگاه)

      طراحی چند سال پیشش رو بدون تغییر بیرون میدادن خیلی بهتر بود!

      موافقم 11
      مخالفم 5
  2. ARIAN

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (346 ديدگاه)

    از بس فیس زشت و حال بهم زن xm خوب بود دارن بقیه رو هم همون شکلی میکنن 🤮

    موافقم 13
    مخالفم 5
  3. kawaki

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (94 ديدگاه)

    ظاهری هم جالب‌ نیستش

    موافقم 15
    مخالفم 4
  4. AMANTE

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1907 ديدگاه)

    50 هزار پوند یعنی 60 هزار دلار آمریکا اگه اشتباه نکنم و این قیمتی که وارد محدوده X3 M40i میشه که موتور قوی تر و بهتری داره و طراحی جذاب تر و کارایی بیشتری داره‌.

    موافقم 10
    مخالفم 1
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (2961 ديدگاه)

      در بریتانیا برای خودروهای وارداتی مالیات و عوارض هست
      نویسنده محترم متاسفانه این مورد توضیح ندادند
      برای بازار جهانی، آستانه قیمت بی ام و X2 تقریبا ۴۳ هزار دلار و X3 هم ۴۸ هزار دلار هست

      موافقم 11
      مخالفم 1
  5. پیام رحمانی

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (286 ديدگاه)

    خیلی زشته

    موافقم 12
    مخالفم 4
  6. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1600 ديدگاه)

    ظاهرش دیگه زیادی چینی شده روزمو خراب کرد

    موافقم 14
    مخالفم 5
  7. JaMsHiD

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2992 ديدگاه)

    بی ام و؟
    مرسی تاتا موتورز طراحی قشنگ تری داره .
    سری هفت … بی ام و I vision bee … سری پنج
    همش نابود شد همش …
    با چراغ مسخره توی سپر و طراحی شوفاژ مانند گند زد به همه چی
    سری پنج یعنی M5 cs … سری هفت یعنی M760LI
    نه این نسل جدیداش که از بس زشتن نمیشه نگاشون کرد

    موافقم 9
    مخالفم 7
  8. Siyavash

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (895 ديدگاه)

    آخ که اگه نسخه m این مدل x2 بیاد عجب فلفل تند و تیزی میشه تویه کلاس خودش….💯💯💯

    موافقم 4
    مخالفم 5
  9. Dariush saadat

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (177 ديدگاه)

    این ماشینه که قطعا نباید تولید میشد یه فاجعست
    واقعا زشته
    کلا معتقدم بی ام دبلیو تو بحث طراحی زیاد مایع نمیزاره و اصطلاحا خسیسه میاد تمام توان و میزاره تو بحث فنی و با هزینه نکردن تو قسمت طراحی مخصوصا طراحی تکراری کابین که تو تمام مدلها یکیه اینطوری از لحاظ مالی صرفه جویی میکنه
    شما طراحی قسمت دسته دنده و دکمه های اطرافش و نگاه کنین چند ساله به یه شکل تو تمام مدلها استفاده کرده الآنم که همه مانیتور استفاده میکنن اومده به طراحی که از قبل خیلی ها انجام دادن و داره استفاده می‌کنه و همینطور جاهای دیگه کابین

    موافقم 6
    مخالفم 2
  10. علی جردن

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2102 ديدگاه)

    شتابش باعث آبرو ریزیه حداقل زیر ۴.۹ ثانیه بود

  11. Taha Ayoobi

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (4698 ديدگاه)

    قبلا هم گفته بودم از بی ام و بدم میاد کلا
    ولی به خاطر اینکه طراحی هاش داره به فنا میره ناراحتم
    به حر حال شاید من بدم بیاد از بی ام و ولی خب یه خودرو ساز بزرگیه که خیلی طرفدار هم داره
    این ماشین واقعا طراحی داغونی داره
    خداکنه طراحی های بی ام و درست بشه

    موافقم 3
    مخالفم 6
  12. M power

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (421 ديدگاه)

    هرکی دوس نداره بده من والا طرف یجور صحبت میکنه اینگار صبح ب صبح با روزلرویس میره بیرون
    همین کارا رو کردید الان باید پراید و پژو سوار شیم دیگه

    موافقم 8
    مخالفم 2
    1. Taha Ayoobi

      ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (4698 ديدگاه)

      کسی نمیگه اگه بدن به من نمیخوامش
      هرکی تحلیل خودشو میگه

      موافقم 2
      مخالفم 1
  13. گات

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (311 ديدگاه)

    طراحی پیکان می ارزه به این دوزاری

    موافقم 2
    مخالفم 1
  14. مهدی

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1748 ديدگاه)

    فونیکس fx رو بهش ترجیح میدم 😶

    موافقم 4
    مخالفم 5
    1. Taha Ayoobi

      ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (4698 ديدگاه)

      از لحاظ طراحی فقط و گرنه فونیکس اگزوز اینم نمیتونه بخوره

      1. مهدی

        ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (1748 ديدگاه)

        حالا قبول داری فونیکس طراحی بهتری داره یا نه ؟ 😅

        موافقم 1
        مخالفم 1
  15. mehran

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (86 ديدگاه)

    چین به کجا رسیده که بیمر از های فای زد یا ایکس اسکی رفته ،باورم نمیشه🧐

  16. محمد

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (106 ديدگاه)

    والا بخدا اون لوگو و جلو پنجره کلیوی شکل (البته ن که اون جلو پنجره واقعا شبیه جلو پنجره افسانه ای قدیمی بی ام و باشه ها) رو از ماشین کم کنی میشه عین عین عین محصول های چانگان و چری و لیفان!!!!!!چیکار داره می‌کنه بی ام و؟؟؟اینا چیه طراحی میکنه؟والا بخدا حتی اگه عمدا هم هدف اشون نابود کردن میراث طراحی های بی‌نظیر قبل اشون هم باشه بازم نمیشه اینهمه فاجعه طراحی کرد.ذره به ذره طراحیش واقعا خود فاجعه است.ماشین های قدیمی بی ام و رو ادم سیر نمیشه از نگاه کردنش اما ماشین های جدیدش هیچ فرقی از لحاظ ظاهری با خودرو سازی چین نداره

  17. جرمی کلارکسون

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1037 ديدگاه)

    من که کلا از ایکس 1 تا ایکس 6 بی ام و رو نمی پسندم این یکی هم قیمتش مسخرس رنگشم رنگ شرکه

    موافقم 1
    مخالفم 2
  18. Saji

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (102 ديدگاه)

    نگاه ملتو تورو خدا ماشینی ک تو جهانم هنوز تعداد زیادی ازش نیست و تو ایران کلا وجود نداره و یک بررسی ازش تو مجازی خوندن همه جوری نظر میدن انگار طراحش بود یا حدقل ۲ سال روندنش/:/:

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. مهدی

      ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1748 ديدگاه)

      طرف خودرو طراحی و بعد تولید می‌کنه که مردم نظر بدن! میخوای نظر هم ندیم ؟! اگر اینو ایران خودرو طراحی کرده بود میگفتم یه قدم رو به جلو هست

  19. پویا

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (14 ديدگاه)

    چرا هر چی جلوتر میره بدتر میشه طراحی:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا