بامو X2 M35i جدید قطعاً خودروی سریعی است اما قیمت گرانی دارد و هیجان و درگیری رانندگی چندانی را ارائه نمیکند.
بامو اولین بار X2 را در سال ۲۰۱۷ بهعنوان یک خودروی نیمه هاچبک نیمه کراساوور به بازار فرستاد اما هرگز نتوانست به موفقیت برسد. به همین دلیل، این برند باواریایی در نسل دوم X2 ایدهٔ کاملاً متفاوتی را امتحان میکند و این ماشین را به یک شاسیبلند کوپهٔ کوچک تبدیل کرده است. این حرکتی منطقی از سوی شرکتی است که قبلاً مدلهای X6 و X4 را بهعنوان نسخههای کوپهٔ X5 و X3 معرفی کرد. در دنیای اعداد بامو، عدد زوج به معنای سقف شیبدار و قربانی کردن کارایی خودروها است.
نسل دوم X2 اما همچنان به زیرساخت نسل قبلی وفادار مانده و از همان پلتفرم UKL2 استفاده میکند که با X1 و مینی کانتریمن مشترک است؛ بنابراین، کراساوور کوپهٔ جدید بامو همچنان در حالت استاندارد بهصورت دیفرانسیل جلو ارائه میشود اما در نسخههای بالاتر امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک xDrive هم وجود دارد. بااینحال، روی این پلتفرم بدنهای قرار گرفته که با آن سقف شیبدار، بهوضوح از X4 و X6 تقلید کرده است؛ بنابراین، X2 را باید رقیبی برای آئودی Q3 اسپرتبک و کوپرا فورمنتور بدانیم. با افزایش ۲۲ میلیمتری فاصلهٔ محوری و ۱۹۴ میلیمتری طول، این ماشین قطعاً نسبت به نسل قبلی بزرگتر به نظر میرسد.
نسل جدید X2 فقط با دو پیشرانهٔ بنزینی به بازار عرضه میشود اما برای اولین بار نسخهٔ الکتریکی هم به خانوادهٔ آن اضافه شده است. نسخهٔ پایه که sDrive20i نام دارد، از یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری سه سیلندر توربو با ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور استفاده میکند و به گفتهٔ بامو ظرف ۸.۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد. قیمت این نسخه در تیپ M Sport از ۴۳ هزار دلار آغاز میشود. نسخهٔ بنزینی دوم اما با نام M35i xDrive به یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر مجهز است که ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این مدل ظرف ۵.۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و قیمت پایهای بیش از ۵۰ هزار دلار دارد.
نمونهٔ مورد آزمایش ما از همین نسخهٔ M35i است که با کمکفنرهای تطبیقی و ۱۵ میلیمتر ارتفاع کمتر از زمین، تنظیم شاسی اختصاصی دارد. بااینحال، این تغییرات برای ارائهٔ تجربهٔ رانندگی واقعاً جذاب کافی نیستند. یکی از چیزهایی که در این موضوع نقش دارد پیشرانه است که عملکرد هیجانانگیزی ندارد. علاوه بر این، گیربکس دوکلاچه هم بهاندازهٔ نمونهٔ هشت سرعتهٔ اتوماتیک سنتی که در خودروهای M قویتر میبینیم عملکرد نرمی ندارد.
اما چیزی که بیشترین لطمه را به رانندگی X2 میزند رفتار جادهای است زیرا این ماشین در جادههای پرپیچوخم خیلی تمایلی به تغییر جهت ندارد و به خواستههای راننده با کمفرمانی پاسخ میدهد. سواری نیز هرچند در اکثر مواقع کاملاً نرم و راحت است اما هنگام مواجهه با دستاندازهای بزرگتر تکانهای اساسی را به دنبال خواهد داشت. X2 اما هنگام پیمایشهای طولانی بزرگراهی بهترین عملکرد را دارد یعنی جایی که بدنه به خاطر درخواست برای تغییر جهت برآشفته نمیشود و پیشرانه آنقدر ساکت است که صرفاً آوای تایرهای ۲۰ اینچی به گوش میرسد.
در داخل خودرو با وجود قیمت ۵۰ هزار دلاری گلایهٔ چندانی در مورد متریال نداریم زیرا تریمهای فلزی، دوختهای دوتایی، آلکانترا و پلاستیکهای نرم ترکیب دلپذیری را ایجاد کردهاند هرچند که غربیلک فرمان M بسیار قطور است و انگشتان انسان بهخوبی دور آن قرار نمیگیرد. صندلیهای عقب آنقدر که انتظار میرود تنگ نیستند اما با اینکه سرنشینان عقب به لطف افزایش فاصلهٔ محوری حالا از فضای پای بیشتری بهرهمند هستند اما به خاطر سقف کوپه فضای سر را از دست دادهاند. به همین دلیل، صندلیهای عقب فقط برای افرادی با قد حداکثر ۱۸۰ سانتیمتر مناسب خواهد بود.
ظرفیت صندوق بار X2 در نسل دوم با ۹۰ لیتر افزایش به ۵۶۰ لیتر رسیده است که با خواباندن صندلیهای عقب این رقم به ۱۴۷۰ لیتر میرسد. نسخهٔ M35i همچنین بهصورت استاندارد از در صندوق برقی هم بهره میبرد. سیستم اطلاعاتی-سرگرمی این نسخه با X2 پایه مشترک است اما این مشکلی نخواهد بود زیرا در اینجا شاهد آخرین نرمافزار OS9 بامو هستیم که از طریق صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی و یک نمایشگر مرکزی ۱۰.۷ اینچی ارائه میشود. البته این سیستم بینقص نیست و بهعنوانمثال، بجای اینکه کنترلهای پرکاربرد مثل بخاری و سیستم تهویه بهصورت ثابت در پایین نمایشگر تعبیه شده باشند، به چند جابجایی بین منوها نیاز دارند اما بهطورکلی، این هنوز هم یکی از بهترین سیستمهای اطلاعاتی-سرگرمی بازار محسوب میشود.
جمعبندی
بامو X2 M35i قطعاً خودروی سریعی است اما به دلیل بدنهٔ بلندتر، درگیری و لذت رانندگی چندانی را ارائه نمیکند؛ بنابراین، اگر انتظار دارید این بامو جایگزین شیک و بلندقامت برای یک هاچبک اسپرت باشد ناامید خواهید شد. بهطورکلی، توصیهٔ خرید این خودرو دشوار خواهد بود خصوصاً با قیمت ۵۰ هزار دلار ولی بااینحال این شاسیبلند کوپهٔ سریع با ترکیبی از ظاهر جذاب، تجهیزات استاندارد سخاوتمندانه و فضای صندوق بزرگ، هنوز هم میتواند نظر برخی خریداران را به خود جلب کند.
مشخصات فنی
BMW X2 M35i xDrive | |
پیشرانه | ۲.۰ لیتری I4 توربو |
قدرت | ۳۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۵.۴ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۵۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۷.۹ لیتر ترکیبی |
طول | ۴,۵۵۴ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۴۵ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۵۹۰ میلیمتر |
قیمت | ۵۲,۳۹۵ دلار |
امتیاز | ۳.۰ از ۵.۰ |
ارسلان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲هوندا و تویوتا و در کل ژاپن این آشغال های برقی و از زمین هنوز نیومده محو میکنند !! خدا خیرشون بده….دعاگوشون هستیم!
مازیار
۱۴ اسفند ۱۴۰۲اگه با دعا امری محقق میشد که …
ارسلان
۱۴ اسفند ۱۴۰۲سه سال پیش وقتی ارز دیجیتال خریدم ، وضعیت خوبی نبود ، یکی از دوستان گفت: بالاخره تو کوچه ما هم عروسی میشه… نگران نباش!! الان عروسیه…
آزادی نزدیکه ، بالاخره هرکس تاریخ مصرفی داره…در خاورمیانه تاریخ مصرفها زیاد نیست!
مازیار
۱۴ اسفند ۱۴۰۲خاور میانه با همین حرفها به این روز افتاده
net
۱۴ اسفند ۱۴۰۲اولین بار بی ام و در سال ۲۰۰۸ کراس اور کوپه زشت x6 رو تولید و مد کرد و دسته بندی جدیدی در بین ماشین ها اختراع کرد به نام کراس اور کوپه . کراس اور های کوپه در قسمت سقف شیشه عقب که سقف ماشین کوتاه میشه و رو به پایین شیب داره و سقف مسطح نیست خیلی بد هست
جرمی کلارکسون
۱۶ اسفند ۱۴۰۲دیقن X6 برای ایرانیا چون BMW هست خوششون میاد وگرنه خیلی چرته سری ایکس فقط X7
پیام
۱۴ اسفند ۱۴۰۲طراحی چند سال پیشش رو بدون تغییر بیرون میدادن خیلی بهتر بود!
ARIAN
۱۴ اسفند ۱۴۰۲از بس فیس زشت و حال بهم زن xm خوب بود دارن بقیه رو هم همون شکلی میکنن 🤮
kawaki
۱۴ اسفند ۱۴۰۲ظاهری هم جالب نیستش
AMANTE
۱۴ اسفند ۱۴۰۲50 هزار پوند یعنی 60 هزار دلار آمریکا اگه اشتباه نکنم و این قیمتی که وارد محدوده X3 M40i میشه که موتور قوی تر و بهتری داره و طراحی جذاب تر و کارایی بیشتری داره.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۴ اسفند ۱۴۰۲در بریتانیا برای خودروهای وارداتی مالیات و عوارض هست
نویسنده محترم متاسفانه این مورد توضیح ندادند
برای بازار جهانی، آستانه قیمت بی ام و X2 تقریبا ۴۳ هزار دلار و X3 هم ۴۸ هزار دلار هست
پیام رحمانی
۱۴ اسفند ۱۴۰۲خیلی زشته
𝐀𝐥𝐢
۱۴ اسفند ۱۴۰۲ظاهرش دیگه زیادی چینی شده روزمو خراب کرد
JaMsHiD
۱۴ اسفند ۱۴۰۲بی ام و؟
مرسی تاتا موتورز طراحی قشنگ تری داره .
سری هفت … بی ام و I vision bee … سری پنج
همش نابود شد همش …
با چراغ مسخره توی سپر و طراحی شوفاژ مانند گند زد به همه چی
سری پنج یعنی M5 cs … سری هفت یعنی M760LI
نه این نسل جدیداش که از بس زشتن نمیشه نگاشون کرد
Siyavash
۱۴ اسفند ۱۴۰۲آخ که اگه نسخه m این مدل x2 بیاد عجب فلفل تند و تیزی میشه تویه کلاس خودش….💯💯💯
Dariush saadat
۱۴ اسفند ۱۴۰۲این ماشینه که قطعا نباید تولید میشد یه فاجعست
واقعا زشته
کلا معتقدم بی ام دبلیو تو بحث طراحی زیاد مایع نمیزاره و اصطلاحا خسیسه میاد تمام توان و میزاره تو بحث فنی و با هزینه نکردن تو قسمت طراحی مخصوصا طراحی تکراری کابین که تو تمام مدلها یکیه اینطوری از لحاظ مالی صرفه جویی میکنه
شما طراحی قسمت دسته دنده و دکمه های اطرافش و نگاه کنین چند ساله به یه شکل تو تمام مدلها استفاده کرده الآنم که همه مانیتور استفاده میکنن اومده به طراحی که از قبل خیلی ها انجام دادن و داره استفاده میکنه و همینطور جاهای دیگه کابین
علی جردن
۱۵ اسفند ۱۴۰۲شتابش باعث آبرو ریزیه حداقل زیر ۴.۹ ثانیه بود
Taha Ayoobi
۱۵ اسفند ۱۴۰۲قبلا هم گفته بودم از بی ام و بدم میاد کلا
ولی به خاطر اینکه طراحی هاش داره به فنا میره ناراحتم
به حر حال شاید من بدم بیاد از بی ام و ولی خب یه خودرو ساز بزرگیه که خیلی طرفدار هم داره
این ماشین واقعا طراحی داغونی داره
خداکنه طراحی های بی ام و درست بشه
M power
۱۵ اسفند ۱۴۰۲هرکی دوس نداره بده من والا طرف یجور صحبت میکنه اینگار صبح ب صبح با روزلرویس میره بیرون
همین کارا رو کردید الان باید پراید و پژو سوار شیم دیگه
Taha Ayoobi
۱۵ اسفند ۱۴۰۲کسی نمیگه اگه بدن به من نمیخوامش
هرکی تحلیل خودشو میگه
گات
۱۵ اسفند ۱۴۰۲طراحی پیکان می ارزه به این دوزاری
مهدی
۱۵ اسفند ۱۴۰۲فونیکس fx رو بهش ترجیح میدم 😶
Taha Ayoobi
۱۵ اسفند ۱۴۰۲از لحاظ طراحی فقط و گرنه فونیکس اگزوز اینم نمیتونه بخوره
مهدی
۱۵ اسفند ۱۴۰۲حالا قبول داری فونیکس طراحی بهتری داره یا نه ؟ 😅
mehran
۱۵ اسفند ۱۴۰۲چین به کجا رسیده که بیمر از های فای زد یا ایکس اسکی رفته ،باورم نمیشه🧐
محمد
۱۵ اسفند ۱۴۰۲والا بخدا اون لوگو و جلو پنجره کلیوی شکل (البته ن که اون جلو پنجره واقعا شبیه جلو پنجره افسانه ای قدیمی بی ام و باشه ها) رو از ماشین کم کنی میشه عین عین عین محصول های چانگان و چری و لیفان!!!!!!چیکار داره میکنه بی ام و؟؟؟اینا چیه طراحی میکنه؟والا بخدا حتی اگه عمدا هم هدف اشون نابود کردن میراث طراحی های بینظیر قبل اشون هم باشه بازم نمیشه اینهمه فاجعه طراحی کرد.ذره به ذره طراحیش واقعا خود فاجعه است.ماشین های قدیمی بی ام و رو ادم سیر نمیشه از نگاه کردنش اما ماشین های جدیدش هیچ فرقی از لحاظ ظاهری با خودرو سازی چین نداره
جرمی کلارکسون
۱۵ اسفند ۱۴۰۲من که کلا از ایکس 1 تا ایکس 6 بی ام و رو نمی پسندم این یکی هم قیمتش مسخرس رنگشم رنگ شرکه
Saji
۱۵ اسفند ۱۴۰۲نگاه ملتو تورو خدا ماشینی ک تو جهانم هنوز تعداد زیادی ازش نیست و تو ایران کلا وجود نداره و یک بررسی ازش تو مجازی خوندن همه جوری نظر میدن انگار طراحش بود یا حدقل ۲ سال روندنش/:/:
مهدی
۱۶ اسفند ۱۴۰۲طرف خودرو طراحی و بعد تولید میکنه که مردم نظر بدن! میخوای نظر هم ندیم ؟! اگر اینو ایران خودرو طراحی کرده بود میگفتم یه قدم رو به جلو هست
پویا
۱۵ اسفند ۱۴۰۲چرا هر چی جلوتر میره بدتر میشه طراحی:)