اگر به نام برخی محصولات بی ام و دقت کنید، عبارت xDrive را مشاهده خواهید کرد اما آیا با سیستم موردبحث آشنا هستید؟ در این مقاله میخواهیم شما را با سیستم xDrive این برند آلمانی آشنا کنیم.
xDrive در واقع سیستم چهار چرخ محرک بی ام و است که باعث بهبود کشش و پایداری خودرو در شرایط مختلف رانندگی میشود. این سیستم سال ۲۰۰۳ و روی خودروهایی همچون X3 E83 و X5 E53 فیس لیفت معرفی شد هرچند در طول این سالها بهروزرسانیهای زیادی روی آن صورت گرفت تا سیستمهای چهار چرخ محرک را با تکنولوژیهایی همچون دیفرانسیل با کنترل الکترونیکی تا تنظیم گشتاور دینامیک وارد سطح جدیدی کند. xDrive که حاصل تکامل طراحی دیفرانسیل عقب کلاسیک است کاملاً ارتقا یافته و کاراتر و سبکتر از سیستمهای چهار چرخ محرک رقبایی همچون مرسدس بنز و آئودی به نظر میرسد.
برخلاف سیستمهای چهار چرخ محرک سنتی، xDrive بی ام و بیوقفه شرایط رانندگی را بررسی میکند تا راننده بتواند با اعتمادبهنفس زیاد از مسیرهای یخی و برفی، بیراهههای سبک و یا خیابانهای خیس عبور کند. این سیستم که در طیف وسیعی از محصولات بی ام و، از سری ۵ سدان گرفته تا X5 شاسیبلند ارائه میشود، سواری لذت بخشی را در هر سطحی فراهم کرده و درعینحال ایمنی سرنشینان را بهبود میبخشد؛ اما چه چیزی باعث تمایز xDrive بی ام و بین سیستمهای مشابه رقبا شده و طرز کار آن چگونه است؟
طرز کار سیستم xDrive بی ام و
تکنولوژی xDrive یک سیستم چهار چرخ محرک فول تایم است که برای پاسخ به تغییر شرایط جاده و تنظیم دینامیک خود طراحی شده و خروجی آن انعطاف بیشتر در امر رانندگی است. سیستم موردبحث از کنترل پایداری الکترونیکی تشکیل میشود که دارای سنسورهایی برای بررسی سرعت چرخها، زاویه فرمان، نیروی ترمز و ورودی گاز است. بخش دیگر xDrive از پایداری دینامیک تشکیل شده که از سنسورهای خاص برای تشخیص مسیر خیس و لغزنده و همچنین از دست رفتن چسبندگی استفاده میکند. سیستم چهار چرخ محرک موردبحث تمامی دادههای را جمعآوری میکند تا توزیع گشتاور بین اکسل جلو و عقب تنظیم شود. معمولاً میزان توزیع گشتاور با نسبت ۴۰ به ۶۰ انجام میشود تا هندلینگ مشهور محصولات بی ام و حفظ گردد اما زمانی که xDrive کاهش و یا از دست رفتن کشش را تشخیص دهد، امکان انتقال ۱۰۰ درصد قدرت پیشرانه به یک اکسل وجود دارد تا راننده حداکثر کنترل را روی خودرو داشته باشد.
جدای از توزیع گشتاور، عنصر کلیدی xDrive بی ام و کلاچ چند صفحهای با کنترل الکترونیکی است که بین گیربکس و شفت قرار گرفته و انتقال گشتاور را مدیریت میکند. برخلاف سیستم چهار رخ محرک سنتی و یا سیستم دو دیفرانسیل مکانیکی، سیستم بی ام و روی دیفرانسیل مرکزی تکیه ندارد بلکه از کنترل پایداری دینامیک DSC برای توزیع دینامیک گشتاور استفاده میکند. به محض تشخیص کم فرمانی یا بیش فرمانی، این سیستم با DSC برای پایداری خودرو همکاری خواهد کرد. این کار با اعمال میزان گشتاور یا نیروی ترمز مناسب برای هر چرخ صورت خواهد گرفت. برای مثال اگر خودرو بیش فرمانی داشته باشد قدرت بیشتری به چرخهای جلو فرستاده خواهد شد.
مقایسه xDrive با رقبا
سیستم موردبحث به عنوان یکی از منحصربهفردترین سیستمهای چهار چرخ محرک بازار شناخته میشود و دلیل اصلی آن را میتوان استفاده از کنترل پایداری دینامیک، کنترل کشش و توزیع گشتاور هوشمند دانست. ترکیب این سیستمها باعث تمایز xDrive از رقبایی همچون کواترو آئودی میشود. دیگر بخش جالب xDrive را میتوان پرفورمنس مبتنی بر داده دانست یعنی جایی که از دادههای به دست آمده از نیروی ترمز و پدال گاز برای کمک به واکنش مناسب خودرو به شرایط جاده استفاده میشود. سیستم کواترو آئودی با پیشرانههای نصب شده در حالت طولی و دیفرانسیلهای مرکزی تورسن همکاری میکند، طرحی که در نقطه مقابل مجموعه کلاچ xDrive بی ام و قرار دارد. درحالیکه هر دو سیستم عمده گشتاور را در حالت عادی به اکسل عقب ارسال میکنند اما کواترو سنگینتر است و این امر روی پرفورمنس تأثیر میگذارد.
همچنین کواترو آئودی برخلاف xDrive بی ام و جاگذاری دشوارتری دارد زیرا بهصورت طولی نصب میشود. به همین دلیل وزن دماغه خودروهای آئودی بالاست هرچند یکی از ویژگیهایی که باعث تمایز کواترو شده سادگی مکانیکی آن است. بد نیست به سیستم 4Matic مرسدس بنز نیز اشاره کنیم که بیشتر روی راحتی و توازن سواری تمرکز دارد.
خودروهای مجهز به xDrive بی ام و
همانطور که گفته شد این سیستم روی محصولات گوناگونی سوار میشود. در سبد محصولات سدان و کوپه، محصولاتی همچون سری ۳، ۴، ۵ و سری ۷ به xDrive مجهز هستند. این سیستم همچنین روی خودروهای اسپرت تر M از جمله M340i xDrive و M550i xDrive ارائه شده است؛ اما کراس اورها و شاسیبلندهای بی ام و، از X1 پایه گرفته تا X7 پرچمدار نیز دارای این سیستم کارا هستند.
توزیع گشتاور بیوقفه xDrive باعث بهبود پایداری خودرو در شرایط آفرود همچون حرکت روی شن و ماسه، مسیرهای گلی و یا عبور از سرازیریهای تند میشود. در چنین شرایطی کلاچ چند صفحهای کارایی خود را نشان خواهد داد. اگر حین پایین آمدن از یک شیب چرخهای عقب چسبندگی را از دست دهند، xDrive قدرت را به چرخهای جلو خواهد فرستاد. در جدیدترین بهروزرسانی این سیستم، رانندگان میتوانند با چندین راحت انتخابی، عملکرد xDrive را کنترل کنند. این حالتها باعث تنظیم هندلینگ و توزیع گشتاور خودرو بر اساس شرایط گوناگون جاده میشوند.
datsun
۲۸ دی ۱۴۰۳چیزی که میتسوبیشی ۳۵ سال پیش استفاده میکرد
Nismo
۲۸ دی ۱۴۰۳و سوبارو
Nismo
۲۸ دی ۱۴۰۳نظر من رو بخوای Attesa نیسان هم یکی از بهترین سیستم AWD دنیاست
مازیار
۲۸ دی ۱۴۰۳مقاله ای راجع به X DRIVE
جالبه هیچ اشارهای نشد که این کارآمدترین انتقال قدرت دنیا در زمان مالکیت لندروور و توسط مهندسان این برند برای بیامو ساخته شده!
سهیل
۲۸ دی ۱۴۰۳جالبه بدونی مالکیت برند به معنای مالکیت تکنولوژی هم هست. فراموش نکن مک لارن هم با موتور بی ام و و تکنولوژی تونل باد بی ام و ساخته شد.
مازیار
۲۸ دی ۱۴۰۳درسته اما ارتباط خاصی به اونچه گفتم نداره
و جدا از اون، منظورم اینه که در مقاله معرفی جا داره به منشاء پیدایش هم اشارهای بشه
يوسف
۲۸ دی ۱۴۰۳دقیقا از محصولات لندرور کپی شده اما تا قبل از terrin response لندرور.
من تجربه رانندگی باهاش رو دارم. این سیستم در حالت جاده و لغزندگی و پیچ ها فوقالعاده هست اما استفاده اون در حالت آفرود خصوصا شن و برف کار هرکسی نیست و احتیاج به تجربه داره…… و راننده مدام باید با کم و زیاد کردن گاز
و ترمز هم زمان بتونه گشتاور رو انتقال بده….
درخشش این سیستم در آفرود سنگلاخی خودشو نشون مده….. چون در حالت لنگی چرخ های روی هوا رو با abs قفل میکنه و گشتاور رو به چرخ روی زمین می فرسته…..
به شخصه تست کردم که سه چرخ ماشین رو با جک روی هوا فرستادم و تنها با یک چرخ روی زمین ماشین حرکت کرد.
اما هیچ چیز در آفرود سیستم terrin response
لندرور نمیشه…… واقعا چشم گیر و کاربردی هست.
مازیار
۲۸ دی ۱۴۰۳خوب فن آخر رو واسه خودش نگه داشته دیگه
Cert
۲۸ دی ۱۴۰۳به خوبی Quattro آئودی نیست
سهیل
۲۸ دی ۱۴۰۳ایا میشه با سیستم ای-اکتیو بنز مقایسش کرد یا ایکس درایو کاملتره؟
Iman 007
۲۸ دی ۱۴۰۳رقیبش ای اکتیو نیست ای اکتیو برای تعلیق بادی هست چهارچرخ محرک بنز فورماتیک هست که به نظر من xدرایو بیشتر برای هندلینگ خوبه و فرماتیک برای افرود این چیزا
R@min
۲۸ دی ۱۴۰۳در مجموع بهترین سیستم چهارچرخ در محصولات جاده ای هست البته که هیچ جدید و متمایزی نداره اما از کواترو و 4matic بخصوص در پرفورمنس بهتره که نقطه برتری استفاده از سیستم کنترل گشتاور هوشمنده که دائما قدرت بین دیفرانسیل ها تغییر میده از 60/40 حالت عادی تا 100/0 !
سیستم xdrive از زمان معرفی یکی از نقاط قوت اصلی بیمر بوده و هست.
Taha Ayoobi
۲۸ دی ۱۴۰۳مگه کواترو انتقال قدرتش بهتر نیست؟
حسین دهمرد
۲۸ دی ۱۴۰۳راجب آئودی نوشته سادگی مکانیکی این دقیقا همون چیزیه که تو ایران بهش نیاز داریم.