بی ام و

سیستم xDrive بی ام و؛ طرز کار، مقایسه با رقبا و هر آنچه باید دانست

اگر به نام برخی محصولات بی ام و دقت کنید، عبارت xDrive را مشاهده خواهید کرد اما آیا با سیستم موردبحث آشنا هستید؟ در این مقاله می‌خواهیم شما را با سیستم xDrive این برند آلمانی آشنا کنیم.
سیستم xDrive بی ام و

xDrive در واقع سیستم چهار چرخ محرک بی ام و است که باعث بهبود کشش و پایداری خودرو در شرایط مختلف رانندگی می‌شود. این سیستم سال ۲۰۰۳ و روی خودروهایی همچون X3 E83 و X5 E53 فیس لیفت معرفی شد هرچند در طول این سال‌ها به‌روزرسانی‌های زیادی روی آن صورت گرفت تا سیستم‌های چهار چرخ محرک را با تکنولوژی‌هایی همچون دیفرانسیل با کنترل الکترونیکی تا تنظیم گشتاور دینامیک وارد سطح جدیدی کند. xDrive که حاصل تکامل طراحی دیفرانسیل عقب کلاسیک است کاملاً ارتقا یافته و کاراتر و سبک‌تر از سیستم‌های چهار چرخ محرک رقبایی همچون مرسدس بنز و آئودی به نظر می‌رسد.

برخلاف سیستم‌های چهار چرخ محرک سنتی، xDrive بی ام و بی‌وقفه شرایط رانندگی را بررسی می‌کند تا راننده بتواند با اعتمادبه‌نفس زیاد از مسیرهای یخی و برفی، بیراهه‌های سبک و یا خیابان‌های خیس عبور کند. این سیستم که در طیف وسیعی از محصولات بی ام و، از سری ۵ سدان گرفته تا X5 شاسی‌بلند ارائه می‌شود، سواری لذت بخشی را در هر سطحی فراهم کرده و درعین‌حال ایمنی سرنشینان را بهبود می‌بخشد؛ اما چه چیزی باعث تمایز xDrive بی ام و بین سیستم‌های مشابه رقبا شده و طرز کار آن چگونه است؟

طرز کار سیستم xDrive بی ام و

تکنولوژی xDrive یک سیستم چهار چرخ محرک فول تایم است که برای پاسخ به تغییر شرایط جاده و تنظیم دینامیک خود طراحی شده و خروجی آن انعطاف بیشتر در امر رانندگی است. سیستم موردبحث از کنترل پایداری الکترونیکی تشکیل می‌شود که دارای سنسورهایی برای بررسی سرعت چرخ‌ها، زاویه فرمان، نیروی ترمز و ورودی گاز است. بخش دیگر xDrive از پایداری دینامیک تشکیل شده که از سنسورهای خاص برای تشخیص مسیر خیس و لغزنده و همچنین از دست رفتن چسبندگی استفاده می‌کند. سیستم چهار چرخ محرک موردبحث تمامی داده‌های را جمع‌آوری می‌کند تا توزیع گشتاور بین اکسل جلو و عقب تنظیم شود. معمولاً میزان توزیع گشتاور با نسبت ۴۰ به ۶۰ انجام می‌شود تا هندلینگ مشهور محصولات بی ام و حفظ گردد اما زمانی که xDrive کاهش و یا از دست رفتن کشش را تشخیص دهد، امکان انتقال ۱۰۰ درصد قدرت پیشرانه به یک اکسل وجود دارد تا راننده حداکثر کنترل را روی خودرو داشته باشد.

جدای از توزیع گشتاور، عنصر کلیدی xDrive بی ام و کلاچ چند صفحه‌ای با کنترل الکترونیکی است که بین گیربکس و شفت قرار گرفته و انتقال گشتاور را مدیریت می‌کند. برخلاف سیستم چهار رخ محرک سنتی و یا سیستم دو دیفرانسیل مکانیکی، سیستم بی ام و روی دیفرانسیل مرکزی تکیه ندارد بلکه از کنترل پایداری دینامیک DSC برای توزیع دینامیک گشتاور استفاده می‌کند. به محض تشخیص کم فرمانی یا بیش فرمانی، این سیستم با DSC برای پایداری خودرو همکاری خواهد کرد. این کار با اعمال میزان گشتاور یا نیروی ترمز مناسب برای هر چرخ صورت خواهد گرفت. برای مثال اگر خودرو بیش فرمانی داشته باشد قدرت بیشتری به چرخ‌های جلو فرستاده خواهد شد.

مقایسه xDrive با رقبا

سیستم موردبحث به عنوان یکی از منحصربه‌فردترین سیستم‌های چهار چرخ محرک بازار شناخته می‌شود و دلیل اصلی آن را می‌توان استفاده از کنترل پایداری دینامیک، کنترل کشش و توزیع گشتاور هوشمند دانست. ترکیب این سیستم‌ها باعث تمایز xDrive از رقبایی همچون کواترو آئودی می‌شود. دیگر بخش جالب xDrive را می‌توان پرفورمنس مبتنی بر داده دانست یعنی جایی که از داده‌های به دست آمده از نیروی ترمز و پدال گاز برای کمک به واکنش مناسب خودرو به شرایط جاده استفاده می‌شود. سیستم کواترو آئودی با پیشرانه‌های نصب شده در حالت طولی و دیفرانسیل‌های مرکزی تورسن همکاری می‌کند، طرحی که در نقطه مقابل مجموعه کلاچ xDrive بی ام و قرار دارد. درحالی‌که هر دو سیستم عمده گشتاور را در حالت عادی به اکسل عقب ارسال می‌کنند اما کواترو سنگین‌تر است و این امر روی پرفورمنس تأثیر می‌گذارد.

همچنین کواترو آئودی برخلاف xDrive بی ام و جاگذاری دشوارتری دارد زیرا به‌صورت طولی نصب می‌شود. به همین دلیل وزن دماغه خودروهای آئودی بالاست هرچند یکی از ویژگی‌هایی که باعث تمایز کواترو شده سادگی مکانیکی آن است. بد نیست به سیستم 4Matic مرسدس بنز نیز اشاره کنیم که بیشتر روی راحتی و توازن سواری تمرکز دارد.

خودروهای مجهز به xDrive بی ام و

همان‌طور که گفته شد این سیستم روی محصولات گوناگونی سوار می‌شود. در سبد محصولات سدان و کوپه، محصولاتی همچون سری ۳، ۴، ۵ و سری ۷ به xDrive مجهز هستند. این سیستم همچنین روی خودروهای اسپرت تر M از جمله M340i xDrive و M550i xDrive ارائه شده است؛ اما کراس اورها و شاسی‌بلندهای بی ام و، از X1 پایه گرفته تا X7 پرچم‌دار نیز دارای این سیستم کارا هستند.

توزیع گشتاور بی‌وقفه xDrive باعث بهبود پایداری خودرو در شرایط آفرود همچون حرکت روی شن و ماسه، مسیرهای گلی و یا عبور از سرازیری‌های تند می‌شود. در چنین شرایطی کلاچ چند صفحه‌ای کارایی خود را نشان خواهد داد. اگر حین پایین آمدن از یک شیب چرخ‌های عقب چسبندگی را از دست دهند، xDrive قدرت را به چرخ‌های جلو خواهد فرستاد. در جدیدترین به‌روزرسانی این سیستم، رانندگان می‌توانند با چندین راحت انتخابی، عملکرد xDrive را کنترل کنند. این حالت‌ها باعث تنظیم هندلینگ و توزیع گشتاور خودرو بر اساس شرایط گوناگون جاده می‌شوند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. datsun

    ۲۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (3953 ديدگاه)

    چیزی که میتسوبیشی ۳۵ سال پیش استفاده میکرد

    موافقم 22
    مخالفم 11
    1. Nismo

      ۲۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (1666 ديدگاه)

      و سوبارو

      موافقم 8
      مخالفم 5
    2. Nismo

      ۲۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (1666 ديدگاه)

      نظر من رو بخوای Attesa نیسان هم یکی از بهترین سیستم AWD دنیاست

  2. مازیار

    ۲۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1097 ديدگاه)

    مقاله ای راجع به X DRIVE
    جالبه هیچ اشاره‌ای نشد که این کارآمدترین انتقال قدرت دنیا در زمان مالکیت لندروور و توسط مهندسان این برند برای بی‌ام‌و ساخته شده!

    موافقم 17
    مخالفم 8
    1. سهیل

      ۲۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (197 ديدگاه)

      جالبه بدونی مالکیت برند به معنای مالکیت تکنولوژی هم هست. فراموش نکن مک لارن هم با موتور بی ام و و تکنولوژی تونل باد بی ام و ساخته شد.

      موافقم 9
      مخالفم 6
      1. مازیار

        ۲۸ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (1097 ديدگاه)

        درسته اما ارتباط خاصی به اونچه گفتم نداره

        و جدا از اون، منظورم اینه که در مقاله معرفی جا داره به منشا‌‌ء پیدایش هم اشاره‌ای بشه

        موافقم 6
        مخالفم 1
    2. يوسف

      ۲۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (1075 ديدگاه)

      دقیقا از محصولات لندرور کپی شده اما تا قبل از terrin response لندرور.
      من تجربه رانندگی باهاش رو دارم. این سیستم در حالت جاده و لغزندگی و پیچ ها فوق‌العاده هست اما استفاده اون در حالت آفرود خصوصا شن و برف کار هرکسی نیست و احتیاج به تجربه داره…… و راننده مدام باید با کم و زیاد کردن گاز
      و ترمز هم زمان بتونه گشتاور رو انتقال بده….
      درخشش این سیستم در آفرود سنگلاخی خودشو نشون مده….. چون در حالت لنگی چرخ های روی هوا رو با abs قفل میکنه و گشتاور رو به چرخ روی زمین می فرسته…..
      به شخصه تست کردم که سه چرخ ماشین رو با جک روی هوا فرستادم و تنها با یک چرخ روی زمین ماشین حرکت کرد.
      اما هیچ چیز در آفرود سیستم terrin response
      لندرور نمیشه…… واقعا چشم گیر و کاربردی هست.

      موافقم 8
      مخالفم 2
      1. مازیار

        ۲۸ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (1097 ديدگاه)

        خوب فن آخر رو واسه خودش نگه داشته دیگه

    3. Cert

      ۲۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (193 ديدگاه)

      به خوبی Quattro آئودی نیست

      موافقم 4
      مخالفم 7
  3. سهیل

    ۲۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (197 ديدگاه)

    ایا میشه با سیستم ای-اکتیو بنز مقایسش کرد یا ایکس درایو کاملتره؟

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. Iman 007

      ۲۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (35 ديدگاه)

      رقیبش ای اکتیو نیست ای اکتیو برای تعلیق بادی هست چهارچرخ محرک بنز فورماتیک هست که به نظر من xدرایو بیشتر برای هندلینگ خوبه و فرماتیک برای افرود این چیزا

  4. R@min

    ۲۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (2127 ديدگاه)

    در مجموع بهترین سیستم چهارچرخ در محصولات جاده ای هست البته که هیچ جدید و متمایزی نداره اما از کواترو و 4matic بخصوص در پرفورمنس بهتره که نقطه برتری استفاده از سیستم کنترل گشتاور هوشمنده که دائما قدرت بین دیفرانسیل ها تغییر میده از 60/40 حالت عادی تا 100/0 !

    سیستم xdrive از زمان معرفی یکی از نقاط قوت اصلی بیمر بوده و هست.

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. Taha Ayoobi

      ۲۸ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (5050 ديدگاه)

      مگه کواترو انتقال قدرتش بهتر نیست؟

      موافقم 1
      مخالفم 1
  5. حسین دهمرد

    ۲۸ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (2708 ديدگاه)

    راجب آئودی نوشته سادگی مکانیکی این دقیقا همون چیزیه که تو ایران بهش نیاز داریم.

    موافقم 4
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا