بی ام و

بی‌ام‌و XM؛ کم‌فروش‌ترین مدل در بازار جهانی

بی‌ام‌و XM، گران‌ترین و بحث‌برانگیزترین شاسی‌بلند سری M، با وجود افزایش فروش در سال ۲۰۲۴، همچنان کم‌فروش‌ترین مدل این برند باقی ماند. درحالی‌که اکثر مدل‌های بی‌ام‌و با کاهش تقاضا روبه‌رو بودند، XM توانست رشد کند، اما حتی از رودستر Z4 نیز کمتر فروش داشت. آیا قیمت بالا و طراحی خاص، دلیل استقبال کم از این مدل بوده‌اند؟ یا شاید بی‌ام‌و با کنار گذاشتن پروژه‌ی جانشین M1 برای توسعه‌ی XM، اشتباهی استراتژیک مرتکب شده است؟

بی‌ام‌و با وجود کاهش ۲.۳ درصدی در فروش جهانی، توانست تاج لوکس‌ترین برند پرفروش جهان را در سال ۲۰۲۴ حفظ کند. این خودروساز آلمانی در مجموع ۲,۲۰۰,۲۱۷ دستگاه خودرو فروخت، درحالی‌که مرسدس با افت ۳ درصدی به ۱,۹۸۳,۴۰۳ دستگاه و آئودی با کاهش شدید ۱۱.۸ درصدی به ۱,۶۷۱,۲۱۸ دستگاه رسیدند. با این حال، تقریباً تمامی مدل‌های بی‌ام‌و نسبت به سال ۲۰۲۳ کاهش فروش داشتند، به‌جز دو مدل، که یکی از آن‌ها XM بود.

همچنین بخوانید:

عملکرد ضعیف XM در بازار جهانی

طبق گزارش سالانه‌ی ۲۰۲۴ بی‌ام‌و، مدل XM با رشد ۱۵.۸ درصدی نسبت به سال قبل، به فروش ۷,۸۱۳ دستگاه رسید. اما با وجود این افزایش، همچنان در انتهای جدول فروش قرار دارد. حتی مدل اسپرت Z4 با فروش ۱۰,۴۸۲ دستگاه عملکرد بهتری از XM داشت، آن هم در شرایطی که بازار خودروهای روباز معمولاً محدودتر از شاسی‌بلندهاست.

جدول فروش مدل‌های مختلف بی‌ام‌و در سال ۲۰۲۴

مدل تعداد فروش (۲۰۲۴) تغییر نسبت به ۲۰۲۳
سری ۱ و ۲ ۱۹۸,۲۲۶ دستگاه 🔻 ۱۲.۲٪
سری ۳ و ۴ ۵۱۹,۲۲۸ دستگاه 🔻 ۷٪
سری ۵ و ۶ ۲۵۰,۶۷۴ دستگاه 🔻 ۸.۵٪
سری ۷ و ۸ ۵۶,۵۴۲ دستگاه 🔻 ۵.۴٪
Z4 ۱۰,۴۸۲ دستگاه 🔻 ۴.۳٪
X1 و X2 ۴۱۳,۳۸۶ دستگاه 🔺 ۳۰٪
X3 و X4 ۳۷۰,۱۹۸ دستگاه 🔻 ۸.۷٪
X5 و X6 ۲۷۵,۳۱۸ دستگاه 🔻 ۱.۹٪
X7 ۵۹,۹۴۹ دستگاه 🔻 ۱.۹٪
iX (برقی) ۳۸,۳۶۵ دستگاه 🔻 ۲۴.۸٪
XM ۷,۸۱۳ دستگاه 🔺 ۱۵.۸٪

این آمار نشان می‌دهد که حتی رشد XM نیز نتوانسته آن را از جایگاه آخر خارج کند. درحالی‌که معمولاً شاسی‌بلندها از فروش بالایی برخوردارند، XM حتی از یک رودستر مثل Z4 هم کمتر فروخته است.

آیا قیمت بالا عامل فروش پایین XM است؟

XM خودرویی گران‌قیمت است. نسخه‌ی پایه‌ی آن در ایالات متحده ۱۶۱,۴۲۵ دلار قیمت دارد، درحالی‌که اروپایی‌ها می‌توانند نسخه‌ی ارزان‌تر XM 50e را با قیمت ۱۳۲,۴۰۰ یورو (حدود ۱۴۴,۳۰۰ دلار) خریداری کنند. حتی با وجود نسخه‌ی ارزان‌تر، بسیاری از خریداران ترجیح می‌دهند به جای XM، مدل X5 M Competition را انتخاب کنند که هم ارزان‌تر است و هم طراحی متعارف‌تری دارد.

در ایالات متحده، بی‌ام‌و نسخه‌ی ارزان‌تر XM را عرضه نمی‌کند، اما همچنان ۱,۹۷۴ دستگاه از این مدل در آمریکا فروخته شده که معادل ۲۵.۲۷ درصد از فروش جهانی این خودرو است. این عدد تقریباً با پیش‌بینی بی‌ام‌و از سهم بازار آمریکا (۲۶٪) مطابقت دارد.

آیا XM یک اشتباه استراتژیک بود؟

بی‌ام‌و تصور می‌کرد که تولید یک شاسی‌بلند دیگر انتخابی مطمئن است. اما به نظر می‌رسد که XM به اندازه‌ی سایر مدل‌های این برند موفق نبوده است. نکته‌ی جالب اینجاست که بی‌ام‌و قبل از XM، در حال توسعه‌ی یک خودروی اسپرت موتور وسط به عنوان جانشین M1 بود. این خودرو که به نام Vision M Next شناخته می‌شد، ۹۵٪ آماده‌ی تولید بود، اما در نهایت پروژه لغو شد و منابع مالی آن به توسعه‌ی XM اختصاص یافت.

توسعه‌ی Vision M Next به‌عنوان یک محصول کاملاً جدید هزینه‌بر بود، اما می‌توانست به‌عنوان جانشین معنوی M1 افسانه‌ای وارد بازار شود. در عوض، بی‌ام‌و تصمیم گرفت XM را بر اساس یک پلتفرم موجود و با پیشرانه‌ی مشترک با نسل جدید M5 توسعه دهد. این تصمیم در راستای کاهش هزینه‌های توسعه و افزایش سودآوری اتخاذ شد.

XM به همان دلیلی وجود دارد که مدل‌های ۳.۰ CSL و Skytop تولید شدند؛ هر سه مدل، نسخه‌های محدود و گران‌قیمتی از خودروهای موجود هستند که هزینه‌ی تحقیق و توسعه‌ی کمتری دارند.

آینده‌ی XM و سیاست بی‌ام‌و

با وجود آمار ضعیف فروش XM، بی‌ام‌و احتمالاً همچنان به توسعه‌ی نسخه‌های خاص و لوکس بر اساس مدل‌های فعلی خود ادامه خواهد داد. اما شکست نسبی XM نشان می‌دهد که حتی در دنیای SUVها، طراحی و قیمت‌گذاری اهمیت بالایی دارند. در نهایت، شاید بی‌ام‌و با تولید جانشین واقعی M1، می‌توانست جایگاه بهتری در بین عاشقان خودروهای اسپرت داشته باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. هراکلیوس

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (339 ديدگاه)

    امار فروش یه نسل قبلتر از این نسل مقایسه کنن می فهمن که با مشکل طراحی فروش شون داره کمتر میشه جای بنکل ونادر توتیم شون خالی

    موافقم 4
    مخالفم 1
  2. Armanbimmer

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (27 ديدگاه)

    به نظرم از هردو نظر بی ام و زیاده روی کرده
    هم طراحی هم قیمت نقش پر رنگی داشتن
    از نظر من که خودم بیمر فن هستم باید اعتراف کنم طراحی های اخیر بی ام و بیشتر داره نسل های قبلی رو تحقیر میکنه و فقط خروجی بالاتری نسبت به نسل های گذشته داشتن
    مثلا Neue klasse به نظرم بیشتر ارزش یه خودرو کانسپت یا تولید محدود داره یا نهایتا بتونه ادامه نسل ماشین های برقی باشه، نه اینکه بشه ادامه نسل m3 و فیس لیفت m5.
    اگر طراحی های قدیم بی ام و رو نگاه کنین متوجه میشید من چی میگم. اتاق e92,f06,f10 و g11 (اتاق های یاد شده نظر شخصی هست) که اینا خیلی هم سال های دوری نیستن.

    موافقم 4
    مخالفم 1
  3. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1715 ديدگاه)

    شاید با این وضع بی ام وه سر عقل بیاد مثل آدم طراحی کنه

    موافقم 1
    مخالفم 1
  4. (Ali(chevynova

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (7567 ديدگاه)

    بعله دیگه

    موافقم 1
    مخالفم 6
  5. رامتین

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (3304 ديدگاه)

    حالا متوجه میشند مدیران بی ام و که چقدر طراحی در فروش مهمه. شما هر چقدر فنی را ارتقا بدی اما روی ظلهر کار نکنی نتیجه نمیگیری!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا