بی ام و

بی ام و هم فرمان یوغ و عجیب تسلا را دوست دارد!

تسلا علیرغم برخی ایده‌های ناخوشایندی که دارد احتمالاً تأثیرگذارترین برند الکتریکی بازار است. مدیریت باتری، کارایی قوای محرکه و شبکه شارژ تسلا هنوز هم جزو بهترین‌های صنعت خودرو است و قطعاً برندهای دیگر نیز از خلاقیت‌های این خودروساز الگو می‌گیرند. البته به نظر می‌رسد بی‌ام‌و به طراحی عجیب فرمان محصولات تسلا نگاه کرده و راه‌حل خودش را برای این نوع طراحی معرفی کرده است.

در برخی پتنت‌های ثبت شده توسط این خودروساز آلمانی ایده باواریایی ها از فرمان یوغ را می‌بینیم؛ اما مزیت استفاده از این نوع فرمان در خودرو چیست و چرا بی‌ام‌و حتی به فکر استفاده از آن افتاده است؟ در توضیح این اسناد ثبت شده آمده که فرمان یوغ بی‌ام‌و از عناصر دستگیره زاویه‌دار برای دسته‌فرمان (حتی به آن غربیلک فرمان هم نمی‌گویند) است و به نظر می‌رسد ویژگی دستگیره‌های زاویه‌دار دارای دو نقطه محوری است که به آن‌ها اجازه می‌دهد به عنوان چرخش دسته‌فرمان حرکت کنند. همچنین به نظر می‌رسد دلیل اصلی استفاده از چنین طراحی پیچیده‌ای ایجاد فضای بیشتر برای سرنشینان است.

گفته شده با استفاده از دستگیره فرمان می‌توان فضای بیشتری را در کابین ایجاد کرد؛ بنابراین با استفاده از یوغ شما می‌توانید فضای زانوی بیشتری را در خلال رانندگی خودکار داشته باشید؛ اما فرمان یوغ همیشه یک راه‌حل پیچیده خواهد بود. قطعاً استفاده از چنین طراحی‌ای در هواپیما مشکلی ندارد زیرا نیازی به چرخش ۱۸۰ تا ۳۶۰ درجه در آن نیست؛ اما راننده در خودرو باید فرمان را بیش از ۱۸۰ درجه بچرخاند و به همین خاطر است که نام غربیلک فرمان را روی آن گذاشته‌اند. فرمان باید بچرخد اما یوغ نه! استفاده از یوغ مشابه هواپیما در خودرو شبیه تلاش برای استفاده از چکش و میخ برای نوشتن روی کاغذ خواهد بود! یعنی ابزاری اشتباه برای انجام کار…

همچنین با حذف فرمان سنتی چقدر به فضای زانوی راننده اضافه می‌شود؟ آیا این چند سانتی‌متر اضافه ارزش استفاده از طراحی پیچیده و غیرعادی در خودرو را دارد؟ چرا باید راننده را مجبور به استفاده از ویژگی جدید و ناخوشایندی کرد؟ آیا واقعاً اضافه کردن چند سانتی‌متر فضا به کابین ارزش این کار را دارد؟ موضوع عجیب اینکه خودروسازان قبلاً پاسخ خود به ایجاد فضای بیشتر در کابین خودروهای خودران را داده‌اند و آن‌هم استفاده از غربیلک فرمان متحرک و جمع شدنی است. تاکنون خودروهای مفهومی زیادی با این نوع فرمان‌ها که در داشبورد جمع می‌شوند معرفی ‌شده‌اند. این کار به ویژه با استفاده از تکنولوژی فرمان پذیری توسط کابل میسر شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. A ... She just reminds Me of love ... A

    ۲۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (276 ديدگاه)

    عجیب!
    مسخره!
    غیر عقلی!
    چرت و پرت!
    فقط برای جذب مشتری!
    فقط برای پیروی از مدت روز!
    بدون هیچ دلیل عقلی و منطقی!
    اصلا هم نیازی به وجودش احساس نمیشه!

    موافقم 59
    مخالفم 18
    1. MƛӇƳƛƦ (Ninja سابق)

      ۲۲ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (1162 ديدگاه)

      تو کیستی
      محمد رستمی خودمون (اسمت یادم نمیاد شاید اشتباه بگم)

      موافقم 11
      مخالفم 1
      1. Philipp

        ۲۳ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (1110 ديدگاه)

        همونه

  2. مردیم از خوشی

    ۲۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1448 ديدگاه)

    متن :
    تسلا علیرغم برخی ایده‌های ناخوشایندی که دارد احتمالاً تأثیرگذارترین برند الکتریکی بازار است ،مدیریت باتری، کارایی قوای محرکه و شبکه شارژ تسلا هنوز هم جزو بهترین‌های صنعت خودرو است و قطعاً برندهای دیگر نیز از خلاقیت‌های این خودروساز الگو می‌گیرند.

    آه چرا آخه پس متخصصان پ.دا.ل که نظرشان چیز دیگه ای هست

    موافقم 16
    مخالفم 35
    1. مازیار

      ۲۲ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (3300 ديدگاه)

      متخصصان پدال نظرشون چیز دیگه ای نیست دوست من، همه میدونیم که تسلا به اندازه کافی نوآوری داشته اما
      بس که بعضی طرفداران در بعضی موارد زیاده روی و قیاس های دور از ذهن انجام میدن بعضی کاربران رو مجبور به گارد گرفتن و کشیدن طناب بسوی مخالف میکنن
      این یک امر دوسویه هست

      موافقم 39
      مخالفم 7
      1. Hamid

        ۲۲ دی ۱۴۰۰
        سوابق: (2464 ديدگاه)

        دقیقا مازیار جان!!!
        حرفت کاملا درسته …
        والا من نه بابام تسلا داشته نه اصلا تسلا از نزدیک دیدم نه اصلا سوارش شدم …
        چرا باید باهاش مشکل داشته باشم؟!
        این طرفدار های رو مخش واقعا یه سری جاها یه حرف هایی میزنن که قشنگ باعث میشه یکی مث من گارد بگیره …
        کسی منکر پیشرفت های تسلا نیست …
        اما مثلا طرف میگه پورشه نمیتونه با بزرگانی مثل تسلا و لوسید رقابت کنه!!!
        خب شما باشی چی میگی!
        میگی چشم عالیجناب هر چی شما بگی؟!
        آخه همون پورشه 917 قدیمی تموم تسلا ها رو چه در پیست چه در درگ پودر میکنه!!! کجای کاری جون دل!
        پورشه 917 ماشینی هست که نمیشه عاشقش نبود …

        موافقم 24
        مخالفم 6
        1. Philipp

          ۲۲ دی ۱۴۰۰
          سوابق: (1110 ديدگاه)

          بابا چرا دست به دامان اسطوره لمانز میشی

          از پس آلفا جولیا بر نیمدن🤣

          موافقم 12
          مخالفم 4
    2. A ... She just reminds Me of love ... A

      ۲۲ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (276 ديدگاه)

      فشاری نشو دوستِ عزیزِ سهامدارِ تسلا

      موافقم 17
      مخالفم 18
  3. مسعود

    ۲۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (512 ديدگاه)

    من که موقع رانندگی طولانی دستم خسته میشه دوست دارم تنوع ایجاد کنم موقع دست گرفتن فرمون
    مثلا یه لحظه شاید پایینشو بگیرم یه لحظه بالاشو یه لحظه گوششو…
    ولی این مدل فقط یجاشو میشه گرفت
    حالا ما جهنم این مدل فرمون تا ۱۰۰ سال دیگم بدست ما نمیرسه ولی اخه مگه اونام خسته نمیشن؟
    حالا یکی ریپلای میزنه اونا خودرانن و فلان…
    اقا تو شهر با ترافیک سنگین یا تو دشت و صحرا و فلان که نمیشه به سیستم خودران اعتماد کرد

    موافقم 24
    مخالفم 2
  4. Yasin

    ۲۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (257 ديدگاه)

    این چه طراحی سمّیه ناموسا 😐😐

    موافقم 18
    مخالفم 2
    1. حسین

      ۲۳ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (1011 ديدگاه)

      طراحیش که خوبه

      موافقم 1
      مخالفم 1
  5. M.Kkarimi

    ۲۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (862 ديدگاه)

    خدایا بسههههه دیگهههه!!!! یکی نیست باواریایی ها رو از برق بکشه ؟!؟! هنوز جای زخم طراحی ها و مدلا و طرح و ایده های عجیب غریب قبلش خوب نشده !!

    موافقم 19
    مخالفم 2
  6. viper

    ۲۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1144 ديدگاه)

    به نظر من همیشه چیز هایی که بر اثر گذر زمان موفق بودن خیلی بهتر از چیز های جدیدی هستن که با همون کاربرد هستن ولی جنبه فانتزی دارن
    اقا فرمون ماشین فرمونه میخوایم باهاش برونیم همیشه هم دایره ای موفق بوده حالا دقیقا این چه کاربرد دیگه ای داره که بیایم اینجوری طراحی کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟
    بعدشم اقا اصلا هم فضا اضافه نمیشه دلیل هم دارم

    شما توی خودرو های خارجی که میشینید (ایرانی ها هم جدیدا نمیدونم این اپشن رو سوار کردن یا نه ) کنار فرمون درست زیر دسته برف پاکن و چراغ و اینا یه دکمه مربعی شکل داره که میتونید ارتفاع فرمون رو تنظیم کنید با این وجود همیشه چه شما بالا نگهش دارید چه پایین همیشه پاتون باز هست میدونید چرا ؟؟؟ چون که اتومات هستن و توی اتومات ها یه پا بیشتر نیاز نیست و پای چپ اون کنار برای خودش در استراحته ینی در هر صورت شما پاتون رو باز میکنید و رسما حتی اگه تاثیر هم داشته باشه بیشتر از ۶ ۷ سانت نیست

    یه دلیل دیگه هم برای اینکه این فرمون ها خوب نیستن البته این دلیل شخصیه
    خودم به شخصه هر وقت توی کوچه ها و اینا رانندگی میکنم (توی شهر رو تست نکردم چون گواهینامه ندارم) اصلا نمیتونم با دو دست فرمون رو بگیرم همیشه یه دست بالای فرمونه و خیلی ها هم همینجورین یا حالا دسته وله برای خودش یا محکم رو فرمونه ولی اگه فرمون بخواد این شکلی باشه که دیگه هیچی ما هم نمیتونیم ژست بگیریم 😂😂😂

    موافقم 6
    مخالفم 4
  7. سرزمین آفتاب

    ۲۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (21 ديدگاه)

    این یه بیماریه

    موافقم 4
    مخالفم 1
  8. کافر مقدس

    ۲۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    کامنتهای پدال هر روز مهد کودک تر از دیروز

    به نظرم قرار بذارید تو خیابون همدیگه رو کتک بزنید. به سهامداران مقیم ایران تسلا بگو زنگ آخر بیان جلو در

    نهایت باید میرفتی در اپلیکشین شاد . اشتباهیی اومده اینجا

    موافقم 17
    مخالفم 2
    1. مردیم از خوشی

      ۲۲ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (1448 ديدگاه)

      جالبه اگه یکی از تسلا طرفداری کنه میشه بچه !

      موافقم 6
      مخالفم 16
  9. مهردادکمال

    ۲۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1981 ديدگاه)

    من یکی که فرمانهای بنز 230قدیمی یا شورلت بلر کهنسال رو به این ها ترجیح میدم اخه این فرمانهای ناقص چی ان؟؟؟

    موافقم 6
    مخالفم 1
  10. 1123

    ۲۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (527 ديدگاه)

    بنظر من که ایده خیلی خوبیه
    نمیدونم چرا دوستان خیلی دوستش ندارن

    موافقم 3
    مخالفم 8
  11. Hamid

    ۲۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (2464 ديدگاه)

    راستش …
    این سری فرمون ها توی پیست مسابقه واقعا خوبه …
    اما وقتی یه ماشین سدان عادی میخری چرا باید همچین فرمونی باشه روش؟!
    این نوع فرمون ها پیچیدن رو توی سرعت های پایین مشکل میکنن …
    دلیل این حرکت رو نمیدونم!
    فقط توی چشم بودن و عجیب بودن و خاص بودن پشتش پنهان شده…
    وگرنه هیچ چیزی نمیتونه توجیهش کنه …
    بی ام و شورش رو در آورده حقیقتا … اون فرمون تسلا زیباتر از فرمون بی ام و توی عکس هست!!!!!!!

    این مدل فرمون ها رو توی کانسپت های نسبتا قدیمی شرکت ها دیدیم و اصلا کاربردی برای استفاده روزانه ندارند …
    این نوع فرمون ها توی چرخش ناگهانی اونم به مقدار زیاد ممکنه از دست طرف در بره + خسته کننده هستن …
    راننده های مسابقات مجبورن تو کل مسیر دستشون رو روی فرمون بزارن … اما یه راننده عادی چی؟!
    که اکثرا با یک دست رانندگی میکنن … بعضا که همون دست رو هم میزارن رو پاشون و پایین فرمون رو میگیرن و سوسکی!!! رانندگی میکنن …
    این کار ها با این فرمون فکر نمیکنم امکان پذیر باشه …

    موافقم 9
    مخالفم 1
    1. علیسان

      ۲۲ دی ۱۴۰۰
      سوابق: (4 ديدگاه)

      مخصوصا دور دو فرمون سخترین کار ممکن میشه🤐

  12. محمد امین

    ۲۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (2187 ديدگاه)

    درسته حمید جون
    کلا این مدل فرمون ها سالیان زیادی هست که توی خودرو های مسابقه‌ ای رایج هست
    ولی واقعا به نظرم کاربرد خاصی برای ماشین های جاده ای نداره….
    ماشین مسابقه ای معمولأ نهایتا ۹۰ درجه فرمان رو میچرخونن و در اکثر پیست ها بازه ی چرخش فرمان کمتر از ۶۰ درجه هست و لی توی خودرو های جاده ای کلا قضیه متفاوته

    موافقم 11
    مخالفم 2
  13. Philipp

    ۲۲ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1110 ديدگاه)

    هر کی بتونه با این فرمون پارک کنه خیلی خفنه

    این ب ام و هم تا روزی یه خراب کاری نکنه روزش شب نمیشه

    موافقم 3
    مخالفم 1
  14. بهنام

    ۲۳ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (904 ديدگاه)

    ب ام و همچنان روی اعصاب هواداران رژه میرود .

  15. Kf

    ۲۳ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (524 ديدگاه)

    از کانسپت vision Next 100 مشخص بود این مدلو دوسس داره
    مشتری هم ک اصن مهم نی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا