در اواسط دههٔ ۹۰، بامو کانسپتی محرمانه بنام ZBF 7 Series تولید کرد که پیشنمایش سدان فوق لوکسی بالاتر از سری ۷ بود اما هیچگاه تولید نشد.
بامو پیش از آنکه در سال ۱۹۹۸ رولزرویس را بخرد، برنامههایی برای ساخت خودروی فوق لوکسی بالاتر از سری ۷ داشت. بدین منظور کانسپتی بنام ZBF 7 Series ساخته شد که نام آن مخفف Zukünftige BMW Familie به معنای خانوادهٔ آیندهٔ بامو بود. نکتهٔ مهم اینکه کانسپت موردبحث نه عنوان پیشنمایش مستقیم سری ۷ نسل E65 بلکه با هدف پیشبینی مسیر طراحی آینده برای کل سبد محصولات بامو ساخته شد.
این کانسپت توسط «جوجی ناگاشیما» طراحی شده بود و جذابترین ویژگی آن بدون شک جلوپنجرهٔ کلیوی شکل بسیار بزرگ است که به سمت پایین کشیده شده و ما را به یاد مدلهای امروزی مثل سری ۴ یا iX میاندازد. البته اینکه آیا بامو واقعاً چنین جلوپنجرهای را ۲۵ سال قبل پیشبینی کرده بود یا نه مشخص نیست اما کانسپت ZBF نشان میدهد رویههای طراحی امروزی آنقدرها هم که به نظر میرسد جدید نیستند. درهرحال، جلوپنجرهٔ ناگاشیما سادهتر است و در مقایسه با سری ۴ امروزی بسیار بهتر با دماغهٔ خودرو ادغام شده است.
یکی دیگر از ویژگیهای منحصربهفرد طراحی کانسپت ZBF، چراغهای جلوی آن است که طرح چهار چراغ گرد نمادین بامو را به شیوهای جدید و متفاوت به نمایش گذاشته بود. این ویژگی در کنار جلوپنجرهٔ بزرگ، ارتفاع بلند دماغه و نوارهای کرومی روی سپر، نمای کاملاً متمایزی به ZBF بخشیده بود که یادآور رولزرویس است پیش از آنکه توسط بامو خریداری شود. این کانسپت همچنین اندازهٔ بزرگتری نسبت به سری ۷ نسل E38 داشت اما طول کاپوت آن کم بود تا فضای سرنشینان بیشتر شود.
با نگاه به قسمت جانبی ZBF 7 Series میتوان دستگیرهای در مخفی و دوربین بجای آینههای جانبی را دید یعنی ویژگیهای آیرودینامیکی که حدود دو دهه بعد در خودروهای تولیدی دیدیم. این کانسپت بدنهٔ سادهای دارد و تمام پانلهای بدنهٔ آن از فلز در ایتالیا با تکنیکهای قدیمی اتاقسازی با دست ساخته شدند. خط پنجره کاملاً مشابه سری ۷ نسل E65 است که در سال ۲۰۰۱ معرفی شد و زیر گلگیرهای برجسته هم رینگهای بزرگی دیده میشود. به گفتهٔ ناگاشیما، بزرگترین رینگهای موجود در آن زمان ۱۹ اینچی بودند و به همین دلیل طراحان مجبور شدند رینگهای اختصاصی دستسازی را برای این کانسپت سفارش دهند.
طراحی داخلی ZBF 7 Series هم با فاصله گرفتن از سنتهای بامو، سبک کاملاً جدید و آیندهنگرانهای را به نمایش گذاشته بود. نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی هرچند طبق استانداردهای امروزی کوچک به نظر میرسد اما آیندهای که در آن نمایشگرها به صفحه آمپر متصل میشوند را پیشبینی کرده بود. یکی دیگر از ویژگیهای طراحی این کانسپت که امروز به یک رویهٔ طراحی تبدیل شده، دریچههای تهویهٔ سراسری روی داشبورد است. همهٔ دکمهها هم روی داشبورد، غربیلک فرمان یا کنسول مرکزی تعبیه شدهاند و فضایی خالی را روی پانل میانی داشبورد برای تعبیهٔ چند کشو فراهم کردهاند.
مثل همهٔ لیموزینها، در کانسپت ZBF به سرنشینان عقب هم توجه ویژهای شده و برای آنها لپتاپهایی روی پشت صندلیهای جلو، یک میز بازشو و دکمههایی روی کنسول میانی در نظر گرفته شده بود. همهٔ این ویژگیها نشان میدهد که ZBF نه بهعنوان جانشینی برای سری ۷ نسل E38 بلکه بهعنوان پیشنمایش سری ۹ طراحی شده بود. این طراحی ابتدا در قالب یک نمونهٔ غیرکاربردی ساخته شد اما جاهطلبیهای پروژه همچنان ادامه داشت و در سال ۱۹۹۶ نمونهٔ دوم در قالب یک پروتوتایپ قابل رانندگی با پیشرانهٔ V12 زیر کاپوت ساخته شد.
به گفتهٔ ناگاشیما، این پروتوتایپ در دههٔ ۹۰ مورد استقبال اعضای هیئتمدیره قرار گرفت و در بامو همه آن را دوست داشتند. این پروتوتایپ آنقدر نظر رئیس وقت بخش تحقیق و توسعهٔ بامو را جلب کرد که خودرو را برای رفتن به بازی گلف با خود برد. هرچند کانسپت ZBF 7 Series به منبع الهام در استودیوی طراحی بامو تبدیل شد و بسیاری از عناصر طراحی آن به مدلهای تولیدی بعدی راه پیدا کردند اما مشخص نیست که چرا خود این پروتوتایپ تولید نشد و پس از پایان توسعهٔ آن چه اتفاقی افتاد. شاید چون بامو به دنبال خرید رولزرویس بوده، از تولید یک سدان فوق لوکس با برند خودش صرفنظر کرده است.
مجتبی .
۲۰ بهمن ۱۴۰۲درزمان خودش فوق العاده بوده وعلاوه بر لوکس بودن کاملا مدرن وجلوتر اززمان خودشه.
NAVID۰۰۹۸
۲۰ بهمن ۱۴۰۲درسته که کانسپت حقی هست اما مطمئناً اگر میومد یه شکست سنگین به سبب گرونی پروژه روی دستان bmw میگذاشت ، چرا ؟!
چون دههی ۹۰ ، جدالی بین لکسوس با بنز شکل گرفته بود که حاصل پروژههاشون در آن دهه دیگه بعدها تکرار نشد و هر کدام بالای یک میلیارد دلار خرج توسعه لاکچریهاشونکرده بودند و بخصوص بنز که قیدِ پول رو زد تا فقط ثابت کنه پدر خودروسازی کیه و اتاق معروف به تانک همه روشوکه کرد !!!
هنوز که هنوزِ LS و S دهه ۹۰ خواهان داره و قیمتهاشون هرسال به سبب متقاضی داره بالاتر هم میره بخصوص در خاورمیانه و آمریکا !!!
JoJo
۲۰ بهمن ۱۴۰۲خب مشخص شد جلو پنجره جدید بی ام و از کجا اومده
از نظر من جلو پنجره نسل های قبل شکیل تر بودند.
یک نکته ی جالب دیگر اینکه بی ام و از جلو پنجره های بزرگ در مدل های 1940 هم استفاده می کرده.
من با مشاهده جلو پنجره بزرگ در مدل های جدید تعجب نمی کنم .
John Marston
۲۰ بهمن ۱۴۰۲دقیقا منم تا یدم گفت خب پس زبان طراحی جدید اونقدرام جدید نیس
MOHAMMAD
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳جلو پنجره بی ام و های سری ۳-۴ اتاق جی بر این اساس نبوده
چون اولین بی ام و های تاریخ، جلو پنجره کلیوی داشت
۲۰ بهمن ۱۴۰۲جدی این مطالبو از کجا میاری چجوری میارین اصلا تو عمرم اینو ندیده بودم آنقدر ماشین باحالیه حتی اونموقع داشبوردش مثل سری ۵ دو سه نسل قبل بود https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/02/BMW-ZBF-7-Series-2.jpg
عجب چیزی بود لامصب فقط سانروف نداشت حیف😐
چرا عقب ماشین عکسش ندادید؟
محمدهادی
۲۰ بهمن ۱۴۰۲خب ماشین مفهومی بوده
تولیدی که نبوده همه امکاناتش تکمیل باشه
این در حد یک طرح بوده
۲۱ بهمن ۱۴۰۲ولی واقعا چیز جالبی بود
Siyavash
۲۰ بهمن ۱۴۰۲❤️🔥❤️🔥❤️🔥❤️🔥
𝐀𝐥𝐢
۲۰ بهمن ۱۴۰۲مقاله واقعا خوبی بود من تا همین لحظه نمی دونستم سری ۹ وجود داره
۲۱ بهمن ۱۴۰۲منم
Piero Ferrari
۲۰ بهمن ۱۴۰۲مدرن تو اون زمان
علی جردن
۲۰ بهمن ۱۴۰۲۳۵ سال پیش دستگیره درب های مخفی شونده
۳۵ سال پیش جلو پنجره غول آسا
۳۵ سال پیش نمایشگرهای متصل به صفحه آمپر کیلومتر سنج
۳۵ سال پیش دریچههای کولر سراسری روی داشبورد
همه ی این ها تو باواریا پیش بینی و ساخته شده بود
فرق کشور اروپایی با آسیایی ایناس که اوناس …
مجتبی .
۲۰ بهمن ۱۴۰۲و۳۵ سال پیش دوربین بجای آینه بغل و…
علی جردن
۲۰ بهمن ۱۴۰۲نه باریکلاااا نه باریکلا
BMW
۲۰ بهمن ۱۴۰۲وقتی بیشتر از علمت بدونی لعنتی باحاله🥲😁👍👍
بهزاد
۲۰ بهمن ۱۴۰۲قیافش یه جوریه انگاری دلش از یکی پره…
EODE
۲۰ بهمن ۱۴۰۲این که اگه تولید میشد تو بازار چه سرنوشتی پیدا میکرد رو نمیدونم ولی قطعا یکی از جذاب ترین کانسپت هایی بود که دیدم .
رامتین
۲۰ بهمن ۱۴۰۲بنظرم باید سری 9 را دوباره احیا کنه.
M power
۲۱ بهمن ۱۴۰۲جاش خالیه
علی
۲۱ بهمن ۱۴۰۲عالی لوکس بینظیر و پیشرفته
ماکان
۲۱ بهمن ۱۴۰۲سلام من یکی از افرادی هستم که دوست داشتند مدل سری ۹ از بی ام و هم تولید انبوه بشه .
همایون
۲۱ بهمن ۱۴۰۲اگه سری نه امروزه تو سبد محصولات بیمر تولید میشد حتما بنز هم مجبور میشد به جای میباخهایی که بر اساس سری اس هستن خودروهای اختصاصی برای برند میباخ توسعه بده مثل کاری که قبلا با میباخ ۶۳ و ۵۷ انجام شد که البته تنها دلیل شکست میباخ هم رولزرویس بود با اینکه میباخ لوکستر و مدرنتر از رولرزویس فانتوم بود ولی پرستیژ برند رولزرویس باعث میشد خریداران سنتی و وفادار خودش رو حفظ کنه هر کس هم که پول و سرمایه ای بهم میزد برای نشون دادن ثروتش خرید رولزرویس و استخدام راننده رو در دستور کار قرار میداد
ولی وجدانن هنوزهم که با نگاه به کابین عقب میباخ ۶۳ و صندلیهاش آدم به وجد میاد چیدمانی که اونروزها اختصاصی بود ولی الان مشابه اونو رو پشت لندکروز و ونهای لوکس هم میبینیم که همشون از میباخ الگو گرفتن