خودروسازان گاهی محصولات غیرمعمولی را تولید میکنند که واقعاً هیچکسی آنها را درخواست نکرده است. بامو سری ۵ گرن توریزمو یکی از این خودروها است. خودرویی که در تلاش برای ارائهٔ یک سری ۵ کاربردیتر تولید شد؛ اما مگر سری ۵ استیشن همین کار را انجام نمیداد؟ بااینحال هنوز هم بامو عرضهٔ چنین محصول عجیبی را مناسب میداند و قصد دارد در آینده جایگزین سری ۵ گرن توریزمو را معرفی کند. پروتوتایپهای این خودرو در مراحل پایانی آزمایشها قرار دارند اما تغییر مهمی که در ارتباط با این محصول بامو روی داده این است که جایگزین سری ۵ گرن توریزمو به سری ۶ انتقال یافته و با نام سری ۶ گرن توریزمو عرضه خواهد شد. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به ویژگیهای این فرزند عجیب بامو.
طراحی بهتر
طراحی کلی این خودرو بسیار بهتر از سری ۵ گرن توریزمو شده تعادل بهتری خواهد داشت. سری ۶ گرن توریزمو در طراحی قسمت جلویی خود بهشدت ویژگیهای نسل جدید سری ۵ را قرض خواهد گرفت درحالیکه در بخش جانبی هم خم معروف هافمیستر بامو کمرنگتر شده است. طراحی قسمت عقبی سری ۶ گرن توریزمو نیز معمولی خواهد بود که البته در این بخش شاهد وجود یک اسپویلر فعال و فرمی هاچبک مانند خواهیم بود.
زیر پوست
سری ۶ گرن توریزمو بر روی پلتفرم جدید بامو بنام CLAR مشترک با نسل جدید سری ۵ ساخته خواهد شد. این بدان معنا است که این خودرو از کاهش وزن قابلتوجهی بهرهمند خواهد شد که موجب بهرهوری و مصرف سوخت کمتر و همینطور افزایش عملکرد و هندلینگ آن میگردد. هرچند اطلاعات چندانی از کابین گرن توریزمو جدید نداریم اما انتظار نمیرود که تفاوت زیادی با سری ۵ داشته باشد. البته نکتهٔ اصلی که در اینجا متفاوت خواهد بود این است که ارتفاع صندلیهای گرن توریزمو بیشتر بوده و به خاطر افزایش ابعاد خودرو، فضای کابین آن نیز قابلمقایسه با سری ۷ خواهد بود که شاید حتی بیشتر از آنهم باشد.
قوای محرکه
انواع موتورهای نسل جدید سری ۵ برای سری ۶ گرن توریزمو هم ارائه خواهد شد و این یعنی برای این خودرو طیف وسیعی از پیشرانههای چهار سیلندر و شش سیلندر خطی در انواع بنزینی و دیزل قابل انتخاب خواهد بود. همچنین خودرو در حالت استاندارد بهصورت دیفرانسیل عقب ارائه خواهد شد اما سیستم چهارچرخ محرک XDrive نیز بهصورت سفارشی در بسیاری از تیپها در دسترس خواهد بود. اقتصادیترین مدل سری ۶ گرن توریزمو احتمالاً یک نسخهٔ پلاگینهیبریدی چهار سیلندر مشابه 530e iPerformance خواهد بود که ۲۵۲ اسب بخار قدرت دارد. همچنین امکان ارائهٔ یک نسخهٔ عملکرد بالا از این خودرو مشابه M550i جدید نیز وجود دارد. مدلی که هماکنون در سدان سری ۵ دارای ۴۶۲ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور است که از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک و سامانهٔ XDrive به هر چهارچرخ انتقال پیدا میکند.
رقبا
قطعاً در کلاس سری ۶ گرن توریزمو هیچ نمایندهای از مرسدس بنز و آئودی وجود نداشته و کل بازار در اختیار بامو است؛ بنابراین شاید به همین دلیل است که این شرکت باواریایی قصد دارد تولید گرن توریزمو را همچنان ادامه داده و نسل دوم آنرا عرضه کند. بااینحال آئودی A7 در برخی موارد به گرن توریزمو شباهت دارد (مانند فرم هاچبک باز شدن درِ صندوق) اما انتظار میرود که بامو کاربردیتر و جادارتر باشد. در سوی دیگر ممکن است برخی بجای سری ۶ گرن توریزمو، کراس استیشنهای آئودی A6، ولوو XC70 و مرسدس بنز E کلاس آلترین را خریداری کنند. انتظار میرود اولین نمایش رسمی بامو سری ۶ گرن توریزمو در اوایل ماه مارس سال آینده صورت گرفته و فروش آن نیز تا پیش از سال ۲۰۱۸ آغاز گردد.
Iman mclaren p1
۸ دی ۱۳۹۵من سری ۶ گرن کوپه رو بیشتر از این میپسندم
علي
۸ دی ۱۳۹۵من این خودرو را از نزدیک دیدم و تست کردم(البته منظورم سری ۵) . از ویژگیهای این خودرو نسبت به سدان آن عبارتند از : ۱-صندوق عقب فوق العاده کاربردی و جادار ۲- زیر نسبتا بلند تر نسبت به سدانها ۳- جادار بودن. به نظر من برای استفاده روزانه و خارج از شهر بهتره از سری گرند توریزمو استفاده کنیم چون بقیه مدلها با ارتفاع کمی که دارن به درد جاده های ایران و تهران نمیخوره
و در کل من به شخصه نمره خیلی خوبی بهش میدم و تبریک میگم بابت اضافه شدن این اتاق با ویژگیهای خاصش به لیست سگمنتها.
با تچکر
madjid
۸ دی ۱۳۹۵واقعا بی نظیره
اما من آئودی A7 رو ترجیح میدم.
نه به خاطر اینکه A7 بهتره ، بلکه فقط به خاطر دل خودم. 😊