DSC سامانهی انحصاری کنترل پایداری ب ام و است. این سیستم با کمک سه سامانهی دیگر یعنی ABS*و ASC+T*و CBC* به کنترل سیستم فنربندی میپردازد. DSC نخستین بار در سال ۱۹۹۷ و بر روی مدل های ۷۴۰ و ۷۵۰ به صورت سفارشی عرضه شد. امروزه همهی مدلهای ب ام و با نسل سوم DSC که شامل DTC* نیز هست عرضه میشوند. DTC به چرخها اجازهی کمی هرزگردی بیشتر نسبت به دیگر سیستمهای کنترل کشش دیگر میدهد که این امر سبب دستیابی به استایل رانندگی پویاتری (داینامیک) میشود, البته به پشتوانهی DSC چرخها از کشش و چسبندگی بهتری نیز برخوردار هستند. به زبان دیگر DTC به شما اجازه میدهد رانندگی اسپرت و تهاجمی را در کنار ضریب امنیت بالایی تجربه کنید.
سیستم DSC بسیار پیچیده و جذاب است. این سیستم به طور مداوم فاکتورهای زیر را چک میکند:
- سرعت خودرو
- زاویهی فرمان
- چرخش چرخها
- شتاب جانبی و طولی وارد بر خودرو
- فشار ترمز
- تخمین احتمال بروز بی ثباتی و انحراف از مسیر در هنگام پیچیدن بخصوص در شرایط جوی نامساعد
اگر هرگونه بی ثباتی در حرکت خودرو احساس شود DSC فوراً مداخله کرده و از طریق سیستم کنترل پیشرانه نسبت به کاهش گشتاور اقدام کرده و سپس با فعال کردن ترمز هر چرخ به طور جداگانه ثبات و پایداری را به خودرو باز میگرداند. همهی این اتفاقات در چند هزارم ثانیه رخ میدهد که این قضیه نیاز به این سیستم را توجیه میکند.
DSC از ASC+T برای کاستن از گشتاور موتور استفاده میکند که اگر این اقدام کافی نباشد در مرحلهی دوم با درگیر کردن ABS در زمان مناسب خودرو را کنترل میکند.
سنسورهای بسیاری برای کارکرد هرچه بهتر DSC وجود دارند که نخستین آنها سنسور زاویهی فرمان است, این حسگر میتواند مسیر حرکت مورد نظر راننده را تشخیص دهد سپس حسگر دیگری شتاب جانبی (عرضی) و مقدار نیروی انتقالی از تایر به سطح جاده را اندازه گیری میکند. سنسور چرخش نیز نیروهای پیچشی را که به بدنه وارد میشود را اندازه گیری میکند. و سنسور فشار ترمز هم نیروهای طولی را که در هنگام ترمزگیری بین تایر و جاده نقش دارند را اندازه گیری میکند.
اگر حالت بیش فرمانی و یا کم فرمانی رخ دهد DSC میتواند با فعال نمودن ترمزها شرایط را تحت کنترل در آورد. تمامی این سیستمهای الکترونیکی و هیدرولیکی بسیار سریع عمل میکنند بهطوری که راننده به سختی میتواند دخالت آنها را احساس کند.
در حالی که ASC+T نیروهای طولی وارده را آنالیز میکند DSC نیز وارد عمل شده و به آنالیز کردن نیروهای جانبی وارده بر خودرو میپردازد. با این اوصاف DSC در هنگام دور زدن در سرعتهای بالا از بروز کم فرمانی و بیش فرمانی جلوگیری میکند و بالاترین حد پایداری را ارائه کند و به طور عمدهای خطر لغزش و سرخوردن سر پیچها را کاهش دهد.
DTC به عنوان زیرمجموعهای از DSC عمل میکند که در کنار عرضهی یک استایل رانندگی اسپرت اجازهی هرزگردی محدودی را نیز به چرخها میدهد که این هرز گردی محدود در شرایط جوی نامناسب مانند برف و یا گل و لای میتواند در دستیابی به چسبندگی کافی تأثیر مثبت داشته باشد. DTC حتی میتواند در هنگام دریفت با ارائه ی تسلط کافی راننده روی شرایط به انجام یک دریفت مطمئن و پایدار کمک کند.
در حالت پیش فرض DSC همواره فعال است. فشار لحظهای روی کلید DSC سبب غیر فعال شدن DTC شده و عملکرد DSC را نیز محدود میکند. فشردن طولانی مدت کلید DSC هردو سامانهی DSC و DTC را از مدار خارج میکند که این مورد اصلاً پیشنهاد نمیشود!
واژه نامه:
- DSC مخفف Dynamic Stability Control به معنای کنترل پایداری دینامیک (پویا)
- DTC مخفف Dynamic Traction Control کنترل کشش دینامیک
- ASC+T مخفف Automatic Stability Control+Tractin کنترل کشش و پایداری اتوماتیک
- CBC مخفف Cornering brake Control کنترل ترمز هنگام پیچیدن
- ABS مخفف Anti-lock brake System سیستم ضد بلوکه ترمز
ترجمه و برگردان: حسین ریاحی
xsajad
۲۱ بهمن ۱۳۹۲این سیستم عالی هست این ها تازه قدیمی هستند فکر کنید در ازمایشگاه چه فناوری هایی تست میشن تا به مرحله تولید برسند مرسی پدال مقاله خوبی بود
محمدجواد
۲۱ بهمن ۱۳۹۲عالیه و جالب
محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
۲۱ بهمن ۱۳۹۲اینجور جاهاست که فرق آلمانی ها با بقیه مشخص میشه!
و بضیا ممکنه بگن چرا آلمانی ها دوبرابر بقیه قیمت دارن! پول اسم و رسمشون نیست، پول این چیزاست!
نيما
۱۲ مهر ۱۳۹۵مزدا هم از همین تکنولوژی استفاده میکنه
امین
۲۱ بهمن ۱۳۹۲از بهترین خودروسازهای جهان بودن کار آسونی نیست
بدست آوردن این همه شهرت کار آسونی نیست
این همه دیوونه داشتن کار آسونی نیست
در تصدیق صحبت محسن جان میگم …. یعنی وقتی چنین ماشینی رو بخری مطمئنی که پولتو حروم نکردی و به ازای قرون به قرونش بهت امکانات میدن
“BMW FOREVER”
محمد
۲۱ بهمن ۱۳۹۲واقعا که مطالب جالب و خوبی بود امید وارم تو آینده هم از این مطالب تو سایت بذارید…..
رضا
۲۱ بهمن ۱۳۹۲ولی فناوری بومی خودآتش سوزی رو ندارن که
احمدرضا بی ام و
۲۱ بهمن ۱۳۹۲راستی بگید که پر طرفدار ترین ماشین دنیا در نظر سنجی جهانی m4 شد بگید
pouya
۲۱ بهمن ۱۳۹۲ای بدم میاد از کسای که میگن بنز ، ب ام و ، پورشه ، لامبورگینی، فراری پول مارکشونو میگیرن
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۳ بهمن ۱۳۹۲درود .
پویا جان حرص نخور . ما اینجا نباید ، برای همه توضیح بدیم . بذار ما
متعصب بمونیم . !!!!!!
Ehsan
۲۳ بهمن ۱۳۹۲کسی هم نیست بگه این اعتبار بی خود بدست نیومده کلی تکنولوژی جدید این آلمانی ها تولید کردن ، فقط کافیه لیست اولین ها رو یه نگاه بندازید
m.a7200
۲۱ بهمن ۱۳۹۲یعنی از abs پراید بهتره؟ امکان نداره
mohammad
۲۲ بهمن ۱۳۹۲جالب اینجاست که ام جی 6 همه اینهارو داره
mory
۲۲ بهمن ۱۳۹۲میگم آلمانیا تو کتشون نمیره که از سیستم های کمپانی های دیگه استفاده کنن
حتما باید یه تغییری توش بدن و به قولی اوپتیمایزش کنن.
mohammad
۲۲ بهمن ۱۳۹۲ما ایرانیها جرا همیشه از روی تعصب کاری انجام میدیم جرا هیج وقت منطق رو در نظر نمیگیریم ام جی 6 همه این امکانات داره حال اونا که منفی دادن بگن جرا منفی دادن متشکرم
محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
۲۲ بهمن ۱۳۹۲شباهتهای پراید و پورشه!
هر دو شاسی دارند!
هر دو چهار عدد لاستیک دارند!
هردو ترمز دارند! تازه هردو هم ABS !!!
هر دو گیربکس دارند!
هر دو پیستون، میل لنگ، میل بادامک،سوپاپ، انژکتور و رادیاتور و… دارند!
هردو سیستم تعلیق دارند!
.
.
ببین وقتی پراید و پورشه اینهمه نقاط مشترک دارند! پس چیز عجیبی نیست که ماشینهای کره ای و… شباهتهای خیلی بیشتری با آلمانی ها داشته باشند! حتی درمورد آپشن ها شون! جواب همه این حرفها فقط این جمله ست:
” این کجا و آن کجا ”
پشت هر سیستمی که الان تو ماشینهای آلمانی به کار میره چیزی حدود یک فرن تجربه خوابیده! اون هم نه یک قرن ما ! یک قرنی که هر روزش نوآوری و تست و تجربه بوده! پس این نیست که یه شرکت بگه مثلا بنز ایربگ برای زانو گذاشته؟ خب ماهم میذاریم! BMW سیستم DSC گذاشته؟ خب ماهم میذاریم! آئودی شاسیR8 رو از آلومینیوم ساخته؟ خب ما هم آلومینیومی میذاریم!
مشکلاتی که امروز بعضی خودروسازهای تازه به دوران رسیده باهاش مواجه میشن،مشکلاتی هستند که مثلا شرکت بنز شاید 40-30 سال پیش باهاش مواجه شده!
نتیجه ش میشه اینکه مثلا کسی که جنسیس کوپه(نسل اول) داشت میگفت EBD ش خوب عمل نمیکنه،اذیت میکنه! خب چطورشد؟ بنز و BMW هم که EBD داشتند!!!
البته کسی منکر پیشرفت خیلی خوب بقیه نمیشه و همینطور قیمت خیلی مناسبشون. اما بهرحال هیچی مثل تجربه نیست! و آلمانیها هم نایستادند و پیشرفت بقیه رو تماشا کنن!!!
حمید
۲۳ بهمن ۱۳۹۲درود بر تو محسن ، با چشمای خودم دیدم توی ادامه همت به سمت کرج کل کل جنسیس کوپه قدیم و 320i قدیم . جنسیس فقط صدا میداد ، رسیدن به آخرش که تموم میشه دور میزنه میری تو اتوبان ، ب ام و پیچید جنسیس رفت تو گارد ریل!!! به خدا کسی باور نمیکنه ولی واقعیه یه ماشین با اون تعلیق سفت که ترک های کف آسفالتو مستقیم میده تو ستون فقراتت سنگ ریزه از زیرش در میره دندونات میخوره به هم حریف سری 3 سدان چهارسیلندر نشد رفت تو باقالیا!!!
iman
۴ اسفند ۱۳۹۳زیاد روی کره ای ها نمیشه حساب کرد
مهرداد دریفت
۲۲ بهمن ۱۳۹۲داداش . شما به من بگو فرق جنس خوب با جنس بد توی چیه؟؟ شما یه گوشی میخری 2 ملیون کپیش رو چین زده 300 تومن . همون شکل همون اندازه همون سیستم عامل ایا مثله گوشی دوملیونی یه عمر واست کار میکنه؟؟؟ حرف ما تعصبی نیست حرف شما سطحی و بی منطقه برادر
حمید
۲۳ بهمن ۱۳۹۲اولا در عمل امکان نداره به کاملی و با کیفیتی ب ام و باشه ، ثانیا دلیلش اینه که سالها mg تحت مالکیت ب ام و بوده و هنوز هم توی خیلی زمینه ها از ب ام و کمک میگیره مثل سیستم تعلیق و …
iman
۴ اسفند ۱۳۹۳ام جی اولین خودروی اسپرت خودش رو تو سال 1920 و بی ام و در سال 1928 ساخت، اینگه bmw پیشرفت داره یه چیزیه اینکه MG هم پیشرفت داره یه چیز دیکه ای مسلما خودرو های اروپایی خصوصا آلمان، امیرکا انگلیس و بعدش ژاپن رو نمیشه با کره ای چینی مقایسه کرد مساله دیگه ای هست
مثلا سال 2014ام جی 6 جی تی برنده بهترین هندلینگ شد با وجود رقبایی مثل پورشه و بنز و بی ام و
یا مثلا ام جی 5 ضریب آیرودنیامک بهتری داره نسبت به پورشه، ارزش این کارها رو نمیشه زیر سوال برد در هیج خودروسازی
سیستم تعلیقش کار گروههای BMW MG Rover هست که کنسرسیوم هست و شبیه اون رو روی BMW Z4 نیز می بینیم
iman
۴ اسفند ۱۳۹۳شرکت ام جی با ب ام و MG&BMW چند سال باهم شریک بودن و محصولات مشترک زیاد دارن این نوع کنترل پایداری که با TC همراه شده و نیز شیب جاده …. همه در MG وسریهای BMW موحود هستند و حاصل تلاش هرو شرکت قدیمی انگلیسی و آلمانی بودن
نيما
۱۲ مهر ۱۳۹۵دوست عزیز در جواب شما باید بگم ممکنه از همین تکنولوژی استفاده بشه ولی این مثال ساده رو در نظر بگیر یه لامپ روشنایی ساده ۱۰۰ وات تولید کشور المان و یه لامپ ۱۰۰ وات تولید کشور چین یا کره یا حتی انگلستان بهتون بدن و بگن یکی رو انتخاب کن صرفا بخاطر اینکه همشون یه توان مصرفی دارن شما کدوم رو امتحان میکنی ؟ حالا در نظر بگیر تو انتخاب خودرو امکان ازمون خطا وجود نداره با اشتباه میلونها تومن ممکنه متضرر بشی عقل میگه به شرکتی که پیشینه داره و ازمون خودشو پس داده اعتماد کن ولو با هزینه بیشتر
عرفان
۲۲ بهمن ۱۳۹۲erfan-s
این سیستم تو x6 به صورت پیشرفته تر قرار داده شده(یعنی به بروز تر شده و مهندسان بی ام و دوباره بررسیش کردن)واسه همینه که هر کسی با x6 رانندگی کرده میگه هندلینگش فوق العادس یعنی انگار خودش رانندگی میکنی/این است تکنولوژی آلمان و بی ام و////
مسعود
۲۲ بهمن ۱۳۹۲اکثر اتومبیلهای با نصف یا حتی یک سوم قیمت مدلهای مشابه ب ام و (یا بقول بعضیها بی ام دابلیو) این امکان را دارند.
پژو rcz
۲۳ بهمن ۱۳۹۲واقعا مقاله عالی و پر محتوایی بود این ثابت میکنه ما از علم خودروسازی در ایران محروم هستیم
مرسی پدال
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۳ بهمن ۱۳۹۲درود .
این سیستم خیلی عالی بود .
درود بر المان و ماشیناش .
عادل
۲۴ بهمن ۱۳۹۲دمشون گرم فیلم هارو که میبینی ، لذت می بری از این همه امکانات جذاب… واقعا مهندسی آلمانی شاهکاره…
احمدرضا بی ام و
۲۴ بهمن ۱۳۹۲عالی و جالب و کامل
Ferya
۲۴ بهمن ۱۳۹۲تو بازی BMW M3 کاملا عملکرد این سیستم رو احساس میکنید
حتما امتحان کنین
احمدرضا بی ام و
۲۴ بهمن ۱۳۹۲اون سیستمه که پات رو زیر اگزوز میگیری در صندوق باز میشه خیییلی باحاله
pouya
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳کیا اپتیما سردکن صندلی داره.پورشه پانامرا هم سردکن صندلی داره.
ولی وقتی امتحانش میکنید میبینید سرد کن پورشه دنیای دیگه ای داره
خیلی سریع تر سرد میشه سرماش خیلی بیشتره و سطح خیلییییییی بیشتر از صندلی رو سرد میکنه.
مال اپتیما آشغاله اسمش سرد کنه.تا امتحان نکنید متوجه نمیشید
علی
۱۲ تیر ۱۳۹۳از مقاله جالبتون ممنون.
شما گفتین DSC مال BMW فقط اما ام جی 6 ادعا داره DSC داره!! میشه بگید ام جی 6 چجور DSC یی داره؟ و آیا امکان از مدار خارج کردنشو داره یا نه؟ یعنی شاسی برای خروج این سامانه رو گذاشتن روش؟
درضمن فرق DSC و ESP چیه؟ اینجور که من خوندم دو تاشون خیلی شبیه هم عمل می کنن.
سورج
۲۸ تیر ۱۳۹۳بله دکمه خاموش کردن روی ام جی هستش
فوق العاده دقیق کار میکنه
iman
۴ اسفند ۱۳۹۳هم کنترل Traction control و هم Stabilty control به صورت حداکانه هست و هردو با کمک سیستم 9 در 1 ام جی که جز پیشرفته ترین سیستمهای امنیتی خودرو هست به علاوه نیروی کشش و قدرت چرخها به همراه تکنولوژی فوق العاده شاسی دینامیک که در اختیار جند کمپانی هست موفق به اخذ بهترین هندلینگ در سال 2014 با وحود رقبای بنز و پورشه و… شد
ممنون
آرمین
۲ مهر ۱۳۹۴در نهایت نفهمیدم وقتی دکمه DTC تو بی ام دبلیو رو میزنی و چراغ زردش پشت کیلومترشمار روشن میشه غیرفعالش کردیم یا فعال! چون فرمودید دیفالتش فعاله. تو X3 منظورمه. ممنون پاسخ بدید
کامران
۲۶ دی ۱۳۹۴بر اساس تجربه من با 320 E90 وقتی ماشینو روشن میکنی پیش فرض روی DSC هست و DTC خاموش هستش
وقتی تو برف یا جایی گیر میکنی یا جاده بسیار لغزنده هست باید DTC هم فعال بشه.
اگه 3 ثانیه دکمه DTC رو نگه داری کلیه سیستم های هوشمند و کنترل پایداری به غیر از ABS و EBD غیر فعال میشه و راه برای دریفت و درگ باز میشه.
کامران
۲۶ دی ۱۳۹۴مزیت DSC و DTC نسبت به ESP نرمال که استاندارد مرسدس هست:
پایداری خیلی بالاتر در رانندگی اسپورت و جا نماندن عقب ماشین از جلوی ماشین (مثل اینکه یکی هیمشه با لگد میزنه عقب ماشینو صاف میکنه )،
مشکل اساسی این سیستم هم بنظر من 3 مورده
1 مخارج نگهداری بسیار بالا بدلیل وجود انواع اقسام سنسور ها و روشن شدن چراغ چک معروف بی ام و که با دیدنش دل آدم هزار راه میره.
2 بی پروا کردن و جسور کردن راننده که باعث آسیب به خودور مخصوصآ جلوبندی میشه شما داعمآ دوست داری تو پیچ ها گاز و فرمون بدید.
3 بر خلاف تصور داخل برف و دریفت کردن های شدید جواب نمیده و گیج میزنه و باید حتما خاموش بشه
کل داستان اینه که DSC هدیه بی ام و به کسایی هست که راننده حرفه ای نیستن ولی میخوان از رانندگی لذت ببرن و به غیر از امینت ماشین چاشنی هیجان هم داره.یه جور دریفت نرم افزاری برای تمام راننده ها بی ام و و کسایی که آشنایی به دریفتینگ ندران فراهم میکنه چیزی که حتی تو پورش و مرسدس هم ندیدم. کل روح بی ام و بنظر من تو DTCوDSC ,و XDRIVE دمیده شده.
GOD BLESS AMERICA
۱۷ آبان ۱۳۹۵مطمئنا در زمان ارائه خودروهای کاملا خودران این تجارب شدیدا ارزشمند و کارا خواهد بود.
وحيد
۸ آذر ۱۳۹۵سلام به دوستان.من اسفند ۹۴ یه بی أم و مدل ۵۲۵ آی ساخت سال ۲۰۰۵ و ترخیص ۲۰۰۸ خریدم.ماشین خیلی تمیزه ،۸۷۰۰۰ کیلومتر رَاه رفته بود و بدون رنگ.همین برف هفته گذشته تهران من با سرخوردن بیش از حد معمول این ماشین مشکل پیدا کردم،این طبیعیه؟من یه ۲۰۶ تیپ ۶ هم دارم اون کمتر سر میخورد
میلاد
۲۹ اسفند ۱۳۹۶سلام به همگی.اینجا بحث ب ام و و جنسیس کوپه شد.من تا 3 ماه پیش جنسیس کوپه 2013 نیو داشتم و الان ب ام و 328 مدل 2014 گرفتم.درستهوجنسیس خیلی خشک هستش ولی خدایی یه ماشین باز میفهمه من چی میگم.جنسیس کوپه با توجه به قیمتش یه چیز دیگس.یه موضوع خیلی ساده که سیستم صوتی هیوندا واقعا خیلی سر تر هستش.داشبورد خیلی جذابتر و مهمتر از همه پشت فرمونش خیلی با حالتره و تو سرعت بالای 100 تا جنسیس واقعا خداست.ب ام و به دلیل حجم پایین موتورش تو سرعت بالای 100 تا واقعا ضعیفه
مهران
۴ فروردین ۱۳۹۹ضمن تشکر از مهندس ریاحی در ترجمه cbc کلمه brake ( ترمز ) صحیحه که break تایپ شده همچنین در abs باز هم بجای brake کلمه break بمعنی شکستن تایپ شده .
سردبیر
۴ فروردین ۱۳۹۹درود. ممنون از دقت نظر شما. اصلاح شد