بامو نزدیک به دو دهه در فرمول ۱ حضور داشته است. کار این برند باواریایی در فرمول ۱ به عنوان تامین کنندهی پیشرانه برای تیم برابم در سال ۱۹۸۲ آغاز شد اما در سال ۲۰۰۶ بود که این شرکت با خرید تیم سائوبر یک شرکت کننده رسمی فرمول ۱ شد. هرچند، در ادامهی بحران اقتصادی جهانی، بامو مجبور شد در سال ۲۰۰۹ از مسابقات خارج شود؛ بنابراین بدون هیچ شکی میتوان گفت بهترین دوران باواریایی ها در فرمول ۱ در دههی ۸۰ میلادی بوده است.
در سال ۱۹۸۲ برنی اکلستون تیم برابم را خرید و با امضای توافقنامهای در سال ۱۹۸۰ استفاده از پیشرانههای بامو را آغاز کرد. توسعهی پیشرانه زمانبر بود اما بامو با کسب اولین قهرمانی در گرندپری کانادای سال ۱۹۸۲ استارتی دلچسب در فرمول ۱ زد.
فصل بعد، برابم BT52 که از پیشرانهی بامو سود میبرد به قهرمانی نلسون پیکه کمک کرد.
پیشرانهی تأمین شده توسط بامو نسخهی ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو با کد M12/13 بود. این پیشرانه بر پایهی بلوک پیشرانهی M10 که در ابتدا تنها ۸۰ اسب بخار تولید میکرد ساخته شد. پیشرانهی M10 برای اولین بار در سال ۱۹۶۱ معرفی شده بود.
در همان زمان پیشرانههای توربو محدودیت ۱.۵ لیتری در فرمول ۱ داشتند بنابراین نسخهی M10 ساختاری مناسب برای شروع کار بود.
پیشرانهی M12/13 در ابتدا توسط بامو در فرمول ۲ استفاده شد اما باواریایی ها شاهد موفقیت رنو با اولین پیشرانهی توربو در فرمول ۱ بودند و بدین ترتیب تصمیم گرفتند تا وارد میدان شوند.
تا سال ۱۹۸۵ این پیشرانه بیش از ۱۳۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد که حتی با در نظر گرفتن استانداردهای بامو نیز خروجی دیوانهواری محسوب میشود. در حقیقت، Paul Rosche که توسط بامو به عنوان پدر پیشرانهی قهرمان معرفی شده اذعان داشته که بامو حتی نمیدانسته این پیشرانه توانایی تولید چه مقدار قدرت را دارد. او گفته بود:
این پیشرانه باید قدرت ۱۴۰۰ اسبی میداشت اما ما خروجی دقیق را نمیدانستیم زیرا دینامومتر قدرت بیشتر از ۱۲۸۰ اسب بخار را نشان نمیداد.
به منظور به دست آوردن چنین قدرتی بامو مجور بود تا فشار را به ۸۰ PSI برساند. این میزان فشار توسط توربوی تنهایی تهیه میشد که اندازهای تقریباً برابر با خود پیشرانه داشت.
M12/13 به عقیدهی بسیاری قدرتمندترین پیشرانهی فرمول ۱ بوده که تاکنون ساخته شده است.
بنتون از خودروهایی با پیشرانههای ساخت بامو در اولین فصل حضور خود در فرمول ۱ (سال ۱۹۸۶) استفاده کرد و در همان سال قهرمان گرندپری مکزیک شد؛ اگرچه که بنتون در سال ۱۹۸۷ از پیشرانههای فورد استفاده کرد.
به خاطر ماهیت تأخیری پیشرانهی توربو، راندن چنین خودرویی و به دست آوردن زمانی مناسب در پیست واقعاً سخت بود. در سال ۱۹۸۶ و در گرندپری ایتالیا، خودروی B186 بنتون با رسیدن به سرعت ۳۵۱.۲۲ کیلومتر در ساعت توانست سریعترین سرعت خط مستقیم خودرویی توربو را به دست آورد.
[دانلود ویدئو]
Daniel
۲۹ فروردین ۱۳۹۶مطلب بسیار مفید و جذابی بود.
تشکر از نویسنده محترم… .
Ferrari zonda TDF
۲۹ فروردین ۱۳۹۶تاخیر توربو باعث میشد که خیلی خوب عمل نکنه.
توی دهه هشتاد یه قهرمانی فصل آورد این پیشرانه و مکلارن پشت سرهم سه تا آورد(دوره لاودا پراست) بعد بنتون با پیشرانه فورد قهرمان شد(نلسون پیکه)و بعدش دوران سنا پراست شروع شد.
این پیشرانه از 80تا 86 که هفت فصل هست(یه حساب سر انگشتی بکن) فقط یه قهرمانی آورد که اصلا شاخ نیست و در همین دوران پیشرانه فورد سه بار و مکلارن_تگ_پورشه هم سه بار قهرمان شد.
عملکرد پیشرانه مهمه.نه قدرتش رو کاغذ،با این قدرت باید همه رو چپه میکرد!!!
Daniel
۳۰ فروردین ۱۳۹۶حتما تو میدونی عملکرد موتورش خوب نبوده؟؟؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!
بخوای یا نخوای BMW از سلاطین انجین سازیه.
این پست داشت درباره بهترین موتور تاریخ فرمول 1 توضیح میداد.
“M12/13 به عقیدهی بسیاری قدرتمندترین پیشرانهی فرمول 1 بوده که تاکنون ساخته شده است”.
دوباره کپی میکنم این جمله رو برات تا با دقت بخونی مستر
“M12/13 به عقیدهی بسیاری قدرتمندترین پیشرانهی فرمول 1 بوده که تاکنون ساخته شده است”.
یعنی آدم دمپایی تو سرش بخوره و بمیره ولی شرکتش پایین دست سرجو مارکیونه نباشه تازه اونم چی؟؟؟!!!
طرفدارای اون شرکته که زیر دست سرجیو مارکیونه هست بیان اینجا درباره BMW و قلمرو BMWدر صنعت خودرو سازی اظهار نظر کنن.
…
Ferrari zonda TDF
۳۰ فروردین ۱۳۹۶آره من میدونم عملکرد موتورش خوب نبوده.
چون آمار اینو نشون میده.
پیشرانه ای که قدرتش دوبرابر پیشرانه های رقیبش بود توی دوره 7ساله که استفاده میشد فقط یه قهرمانی توی فصل آورد.
وقتی قدرت انقدر زیاده پس حتما باید بقیه رو چپه کنی!!
که اینکار رو اصلا نتونس انجام بده و توی همون دوره بدجور شکست خورد از فورد و مکلارن_تگ_پورشه.
میتونید برید و سرچ کنید.
حالا میخواد روی کاغذ قدرتش جای 1400، 1400000 باشه!
Ferrari zonda TDF
۳۰ فروردین ۱۳۹۶ماریکونه درسته پرستیژ برون مجموعه ای خیلی خوبی نداره ولی درون مجموعه خیلی قدرتمند کار میکنه.
درسته که تعدادی از عشقی ترین ماشینا (داج وایپر و…) رو از رده خارج کرد،ولی درعوض شرکت هاشون رو از ضرر دهی به سود دهی رسوند.
درسته که به لامبورگینی تیکه سنگینی پروند “صف انتظارطولانی موتور وسط های ما باعث میشود تعدادی از خریداران به سمت لامبورگینی بروند”
ولی این شخصیت فرراری هست،فرراری رو یا باید عاشقش باشی،یا ازش متنفر باشی.
خود انزو فرراری تیم های فرمولا کوچک بریتانیایی فرمول رو ریشخند میکرد…
به نظرم حس تنفر بقیه نسبت به فرراری کم شده،من این حرکت ماریکونه رو بشدت میپسندم.
و در آخر
https://fa.m.wikipedia.org/wiki/فهرست_قهرمانان_فرمول_یک_جهان
Daniel
۳۰ فروردین ۱۳۹۶به دوست عزیزم Ferrari zonda TDF
جوک قشنگی تعریف کردی برامون استاد همه چی دون.
پرستیژ مارکیونه یعنی از پهنا تو حلق VW که پیشنهادشو قبول نکرد.
نکنه VW به نابودی بره بخاطر اینکه پیشنهاد سرجیو رو قبول نکرده؟؟؟
وای خدا یعنی چه بلایی سر VW خواهد میاد؟؟؟!؟!؟!؟!؟!؟
اینم بدون برای قهرمانی فقط انجین ملاک نیست. درسته که BMW فقط یکبار قهرمانی اورده. ولی دلیل بر بد بودن انجینش هاش نیست. خیلی پارامترهای دیگه لازمه. BMW وقتشو صرف فرمول 1 نکرده حالا به دلایل موجه ای که خودش داشته و داره که ما بی خبریم.
از BMW هرچی بدی میخوای بگو ولی از انجین هاش بد نگو چون واقعا توی این زمینه ی سروری میکنه. BMW از پر افتخار ترین شرکت های انجین سازیه.
xan
۳۰ فروردین ۱۳۹۶فقط تعصب ، به چه چیزایی تعصب دارین شما !
پیشرانه تاخییر داشته و تمام و تو دورانی که ازش استفاده میشده یه قهرامانی داشته ، موتورهای مشابه تو همون زمان قهرمانی بیشتر و عملکرد بهتری هم داشتن. اون از زمان خودش و در مقایسه با الان که هیچی اصولا کار بسیار غلطیه چه برسیم به اینکه بگیم بهترین تاریخ!
قضیه خیلی ساده اس و نیاز به حلاجی نداره.
كوروش
۲۹ فروردین ۱۳۹۶یکی از هزاران شاهکار های بی بدیل این سازنده پرافتخار هستش
جالبه توان تولیدی اش بیشتر از دستگاه سنجش ان زمان بوده البته این رو دقت کنید که یک شبه این نشدند بیمر امروز محصول تلاش و سالها تحقیق و توسعه هستش یک مستند جالب اتفاقی دیده بودم درباره بی ام و بعد از جنگ جهانی چطور خودرو هاش رو ساخت تا در قسمت فنی و کیفیت و فشار کاری بالا دوام بیاورند
Ace
۲۹ فروردین ۱۳۹۶.
خیلی جالب بود.
Daniel
۲۹ فروردین ۱۳۹۶مجیدجان ی سوال فنی برادر
میگم این ماشینای ایرانی چون هیچی ندارن( منظورم سیستم تنفس خودروه) تنفس طبیعی محسوب میشن آیا یا اینکه تنفس طبیعی چیز دیگه ایه؟؟
شاهین
۲۹ فروردین ۱۳۹۶به علت تکنولوژی بالاتر، دیگه تنفس نمی کنن بلکه فتوسنتز رو تو دستور کار خودشون قرار دادن! :)))))
Daniel
۲۹ فروردین ۱۳۹۶:) :) :) فوتوسنتز…
خیلی خوب بود.
مهدی
۲۹ فروردین ۱۳۹۶آره داداش ماشین های ایرانی تنفس طبیعی حساب میشن چون اصولا به موتورهایی تنفس طبیعی میگن که عاری از هرگونه قطعه کمک کننده جریان هوا(مثل سوپرشارژر یا توربو) یا کمک کننده های دیگه(مثل موتورهای هیبریدی) باشن
Daniel
۲۹ فروردین ۱۳۹۶تشکر
Ace
۳۰ فروردین ۱۳۹۶شرمنده دانیال
درگیر بودم.
وقت نشد بیام پدال
.ِ
دوستان جوابت رو به بهترین وجه دادن.
.
مخصوصا شاهین عزیز با خوشمزگی های همیشگیش…
رامکال
۲۹ فروردین ۱۳۹۶دست آوردی بزرگ و انکار ناشدنی برای ب ام و.
واقعا ساختن چنین محصولی در اون زمان باعث ایجاد غرور در زمان حال میشود.
silver
۲۹ فروردین ۱۳۹۶مرسی BMW!!!!!!!آخه چطوری؟!!
از ۱.۵ لیتر چنین توان عظیمی گرفتن کار هرکسی نیست انصافا
سینا
۲۹ فروردین ۱۳۹۶80psi فشار توربو هم کم نیستا
Ahmad
۲۹ فروردین ۱۳۹۶خب حالا که بحران تموم شده پس چرا نمیاد فرمول 1
سینا
۲۹ فروردین ۱۳۹۶کسی اون موتور فرمول 1 یا لمانز رو یادشه که به خاطر نقص توربو ، یه دفعه ای قدرتش زیاد شد ؟