غربیلک فرمانهای امروزه بیامو (BMW) به دلیل ضخامت زیادشان، زودتر از حد معمول کیفیت خود را از دست میدهند. در دست گرفتن فرمان مدرن بیامو گاهی اوقات میتواند شبیه درگیر شدن با مار پیتون باشد. حتی برخی از عاشقان بیامو، فرمان اصلی خودرویشان را با یک فرمان باریکتر جایگزین میکنند. هرچه فرمان ضخیمتر باشد، احساس کمتری از تایرهای جلو و آسفالت به شما منتقل میشود. و چرخاندن چرخها سختتر میشود. اما فرمانهای بیامو همیشه به این اندازه ضخیم نبودند. بنابراین سؤال این است که بهترین طراحی فرمان BMW کدام است؟
من شخصاً به فرمان E28 BMW M5 علاقه دارم البته درواقع هرگز با E28 M5 رانندگی نکردهام، اما مدتی را در یکی از آنها که در حالت پارک بود سپری کردم. فرمان آن درست در دست احساس میشود و دارای قطر بزرگی است، همانطور که بسیاری از فرمانهای بیامو در زمان خود این گونه بودند، اما لبه آن به اندازهای نازک است که گرفتن آن بسیار آسان است و با آن احساس راحتی میکنید. سه دکمه بوق قدیمی روی فرمان است که ظاهری کلاسیک و جذاب به فرمان بخشیده و حتی با نبود کیسه هوا (Airbag) همچنان عالی به نظر میرسد. اما تنها نقطه ضعف آن موقعیت قرارگیری آن است که شبیه به موقعیت قرارگیری فرمان اتوبوس میماند!
فرمان عالی دیگر فرمانی است که در E46 BMW M3 CSL طراحی شده است. لبهٔ دور فرمان در این ماشین کمی ضخیمتر است، ولی مثل فرمانهای جدید نیستند. فرمان M3 CSL ظاهر بسیار خوبی که دارد و در چرم آلکانتارا با دوخت خاصی قرار داده شده و قطر مناسبی نیز دارد.
با این حال، فرمانی که من بهعنوان بهترین فرمان بیامو انتخاب میکنم، فرمانی است که در BMW 3.0 CSL مربوط به اواخر دهه ۷۰ میلادی بود. فرمان بدون کیسه هوا، پرههای فلزی و کاملاً همشکل با CSL اصلی که در زمان خودش بسیار زیبا بود و هنوز هم هست. همه چیز آن باعث میشود که بخواهم داخل ماشین بپرم و با آن رانندگی کنم. دور لبه آن کمی کلفت است. سوراخهای پرههای فلزی، نشان میدهند که این یک بیامو اسپرت و وحشی است. طراحی ساده و سه پره آن به من نشان میدهد که این خودرویی است که ظاهری بههمریخته و شلوغ ندارد. من حتی گاهی ترغیب میشوم که فرمان ۳.۰ CSL را با فرمان بیامو E90 خود عوض کنم و بیخیال ایربگ شوم!
به نظر شما بهترین فرمان بیامو کدام است؟
R@min
۱ مهر ۱۴۰۱در هر نسل فرمون ضخیم تر و سنگین تر شد یه جورایی اصالت و حس متفاوت فرمون های بی ام و فدای راحتی و ثبات و صد البته پیروی از ترندهای صنعت شد.
در کل بنظرم فرمون های آئودی و مرسدس طراحی و ارگونومی بهتری دارن.
Royal Driver UK 70
۱ مهر ۱۴۰۱دقیقا. مثلا فرمونای مکلارن خیلی خوبن، باریکو تو دسته حس رانندگی رو به ادم میده.
Mad.z.Max
۱ مهر ۱۴۰۱عجب فرمونی، همین فرمون جلو بریم.
دست تو دست هم..
سید علیرضا
۱ مهر ۱۴۰۱طراحی داخلی بی ام و همیشه قدیمی، تکراری و خسته کننده بوده
حالا سری هفت جدید کمی بهتر شده
Royal Driver UK 70
۱ مهر ۱۴۰۱برعکس طراحی های داخلی قدیمیه بی ام و و نوع سیستم تهویه و نمایشگر کوچولو بیرون زده پرطرفدار تر و دوست داشتنی تر بوده. الان چرت شده.
Royal Driver UK 70
۱ مهر ۱۴۰۱بی ام و از نظرم یکی از تنها برنداست (نه فقط و فقط بیمر) که علاقه خاصی به ساخت فرمونای بزرگ ، سفت و گوشتی داره.
۹۱۱
۱ مهر ۱۴۰۱بله بی ام و خیلی دوست داره فرمون هاش رو قطور و سنگین درست کنه
MC20
۱ مهر ۱۴۰۱همون فرمون کیت M که در X5 هست … زیبا و اسپرت و پویا … از هرجهت بهش نگاه کنی خیلی خوبه … اصلا قدیمی نمی شه … فقط اگه یه دی کات هم میشد دیگه بی نقص می شد …
GMA
۱ مهر ۱۴۰۱بنظرم زیباترین فرمان BMW،فرمان Z8 بوده،بسیار ظریف و شکیل
Pedram7
۱ مهر ۱۴۰۱فرمون m5 جدید
علی جردن
۲ مهر ۱۴۰۱دنیا درگیر طراحی های زیبا حتی روی فرمان هستن ما هنوز گیربکس اتوماتیک تو تولیداتمون نداریم و یه فرمان رو چند خودرو نصب می کنیم مثل فرمان پژو ۲۰۷ دقیقا فرمان راناپلاس
Shayan
۲ مهر ۱۴۰۱آخر خلاقیتشونه!