بی ام و

نسل بعدی بی ام و M3 پیشرانه شش سیلندر هیبرید خواهد داشت

پیشرانهٔ نسل بعدی M3 از نوع هیبریدی خفیف ۴۸ ولت خواهد بود و ب‌ام‌و در این خودرو از سیستم پلاگین‌هیبریدی سنگین مشابه M5 استفاده نخواهد کرد.

چندی پیش، رئیس بخش M ب‌ام‌و اعلام کرد که نسل بعدی M3 در کنار نسخهٔ تمام الکتریکی، همچنان نسخهٔ بنزینی هم خواهد داشت و پیشرانهٔ شش سیلندر خطی را حفظ خواهد کرد. حال رئیس توسعهٔ ب‌ام‌و M «دیرک هاکر» گفته است که پیشرانهٔ نسل بعدی M3 هیبریدی خواهد شد. البته برخلاف M5 جدید، ب‌ام‌و در این خودرو سراغ سیستم پلاگین‌هیبریدی سنگین نخواهد رفت بلکه از یک سیستم هیبریدی خفیف ۴۸ ولتی استفاده خواهد کرد.

این در حالی است که اصلی‌ترین رقیب M3 یعنی مرسدس C63 AMG از قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی با پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو استفاده می‌کند. این قوای محرکه هرچند قدرت چشمگیر ۶۸۰ اسب بخاری تولید می‌کند ولی وزن C63 را بسیار سنگین کرده و به ۲۰۹۰ کیلوگرم رسانده است درحالی‌که M3 کنونی در نسخهٔ کامپتیشن چهارچرخ محرک ۱۷۸۰ کیلوگرم وزن دارد. همین مشکل اضافه‌وزن در نسل جدید M5 هم دیده می‌شود ولی در عوض این سدان باواریایی می‌تواند تا ۶۷ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی طی کند درحالی‌که این رقم برای C63 تنها ۱۳ کیلومتر است.

به گفتهٔ هاکر، اگر خودرو از مزیت‌های سیستم پلاگین‌هیبریدی بهره‌مند نشود، اضافه کردن وزن این نوع قوای محرکه هیچ سودی نخواهد داشت. اصلی‌ترین مزیت قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی، برد تمام الکتریکی قابل‌استفاده است که تخفیف‌های مالیاتی قابل‌توجهی را در بسیاری از کشورهای اروپایی به همراه خواهد داشت اما ازآنجایی‌که نسل بعدی M3 در نسخهٔ الکتریکی هم ساخته خواهد شد، می‌توان نسخهٔ بنزینی آن را سبک‌تر و خالص‌تر نگه داشت. هردو نسخهٔ این ماشین روی پلت‌فرم نئو کلاس ساخته خواهند شد که سال آینده با شاسی‌بلند iX3 معرفی خواهد شد و سپس در نسل جدید سری ۳ مورداستفاده قرار خواهد گرفت که قرار است در سال ۲۰۲۶ معرفی شود. M3 جدید هم ابتدا در نسخهٔ الکتریکی در سال ۲۰۲۷ معرفی خواهد شد و پس‌ازآن نسخهٔ بنزینی به بازار خواهد آمد.

افزودن سیستم هیبریدی خفیف به پیشرانهٔ M3، بدون آنکه وزن زیادی اضافه کند، آلایندگی را اندکی کاهش می‌دهد. این سیستم همچنین با نیروی اضافی اندکی که تولید می‌کند، می‌تواند تأخیر توربو را هم کمرنگ کند. در حال حاضر، مدل M340i از این سیستم بهره می‌برد و به یک موتور الکتریکی کوچک با ۱۱ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور در گیربکس مجهز است. هاکر در مورد قدرت M3 بنزینی جدید حرفی نزده است ولی انتظار می‌رود این سدان اسپرت بیش از ۶۰۰ اسب بخار قدرت داشته باشد. در M3 کامپتیشن کنونی، پس از فیس‌لیفت اخیر، قدرت به ۵۳۰ اسب بخار افزایش پیدا کرده است درحالی‌که M3 CS قدرت ۵۵۰ اسب بخاری دارد.

بااین‌حال، M3 بنزینی آینده هرچقدر هم که قدرت داشته باشد، هنوز هم بسیار کمتر از همتای الکتریکی خود خواهد بود زیرا ب‌ام‌و هم‌اکنون در حال آزمایش یک قوای محرکهٔ الکتریکی چهار موتوره در i4 است که بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت دارد. هرچند ب‌ام‌و نام iM3 را به ثبت تجاری رسانده است ولی به گفتهٔ مدیرعامل شرکت، نسخهٔ الکتریکی M3 نامی یکسان با همتای بنزینی خواهد داشت. این شرکت باواریایی روی موفقیت M3 برقی کاملاً حساب کرده است زیرا در حال حاضر، پرفروش‌ترین خودرو بخش M ب‌ام‌و مدل i4 M50 است و این شرکت پیش‌بینی کرده است که تا پایان دههٔ جاری، ۸۰ درصد از کل فروش M به مدل‌های برقی اختصاص پیدا کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. amirkhanzadeh

    ۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (902 ديدگاه)

    بنظرم پیش بینیشون درست هست چرا که
    مردم از مهندسی فنی و سرعت و شتاب خودرو های bmw خوششون میاد
    و فروش الان bmw که امسال جز شرکت های پرفروش در سطح جهانی هست اینو ثابت کرده

    موافقم 17
    مخالفم 2
  2. SMS

    ۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (519 ديدگاه)

    هرچی میخوام به این طراحی ..مال توجهی نکنم نمی شه
    تهش هم مثل M5 می شه سنگین‌تر و کند تر
    نمی دونم چرا باید ماشینی به این زیبایی رو اینجورش کنن

    موافقم 8
    مخالفم 6
  3. ALI.A.NLANSR

    ۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (106 ديدگاه)

    امید وارم خریت های بی ام و تموم بشه
    و تمام بنزینی بده نه اینکه رکورد دار سنگین ترین سدان سال بشه
    دلم برای بی ام و ۲۰۱۰ خیلی تنگ شده….🥀

    موافقم 5
    مخالفم 2
  4. 🥇M🏆Bavaria///👑

    ۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (599 ديدگاه)

    خدا رو شکر. فکر نکنم گندی رو که رو M5 با اون اضافه وزن وحشتناک زد رو اینم بزنه!
    ولی قطعا نسل بعدی M3 یه معجزه مهندسی خواهد بود، این و چون کاملا مطمئنم واسه همین مکتوب نوشتم…
    کاملا مهندسی کتاب سدان های پرفورمنس اندازه متوسط رو از نو می‌سازه.

    موافقم 1
    مخالفم 4
  5. Galant.VR4(JDM)

    ۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1028 ديدگاه)

    اومدم کامنت بزارم نوشته
    دیدگاهتان را خیلی سریع مینویسید کمی‌آرامتر!!!😐🙃
    اگه دوست دارین کامنت نزارم بگین حرفی نیست

    موافقم 3
    مخالفم 1
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۳ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (2793 ديدگاه)

      یعنی شما دو تاکامنت پشت سرهم فرستادین مثل ربات‌های تبلیغاتی

      موافقم 3
      مخالفم 2
  6. Arshia m3csl

    ۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1155 ديدگاه)

    اگه چراغ نئوکلاس گرد بود و جلوپنجرش کوچیک چقدر خوشگل میشد کاش چراغ جلو نئوکلاس گرد بشه و جلوپنجرش کوچیک و سقف مکعبی داشته باشه تا طراحی های قدیمی بی ام و تکرار بشه

    موافقم 1
    مخالفم 2
    1. آدولف هیتلر

      ۳ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (17 ديدگاه)

      حقیقتا خیر

  7. سهیل

    ۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (109 ديدگاه)

    تا نسلهای قبل جلوپنجره رو عمودی بزرگ میکرد. دید دیگه جا نمیده افقی داره بزرگ میکنه. این تموم شد کلا جلوپنجره رو برمیداره

  8. علی جردن

    ۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2111 ديدگاه)

    بی ام و و پورشه جز معدود خودروسازانی هستند که از نسل اول تا جدیدترین نسلشون اگه لوگوشون کنده شه بازن قابل تشخیصه که این یک بی ام‌و یا پورشه است حتی مرسدس بنز این اصالت طراحیو در طراحیاش نداره

    موافقم 7
    مخالفم 6
    1. سهیل

      ۳ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (109 ديدگاه)

      Accept

  9. hosen

    ۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (473 ديدگاه)

    همینکه پیشرانه 6 سیلندر رو نگه داشته باید سپاسگذار بود از بی ام و
    هرچند که طراحی محصولات جدیدش رو به هیچ عنوان نمیپسندم.

    موافقم 2
    مخالفم 1
  10. جرمی کلارکسون

    ۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (860 ديدگاه)

    طراحیش برقیه

  11. اکسل

    ۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (118 ديدگاه)

    میگم بیایید کلا ماشین طراحی نکنید
    این چیه اخه 😐🚶

  12. کاوه

    ۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (101 ديدگاه)

    یعنی جدی جدی قراره زبان طراحی بی ام و های جدید مثل همینی باشه که توی همین پست هست(نئو کلاس)؟؟؟؟؟؟!!!!!وجدنا این چیه اخه؟طراحیش فاجعه به تمام معناست.میترسم به جایی برسیم که بگیم کاش بی ام و برگرده به زبان طراحی افتضاح الانش که برای یه کوپه کوچیک ۱۲ متر جلو پنجره میذاره!!!!میترسم با نسل جدیدش کاری کنه که بگیم صد رحمت به طراحی نسل قبل اش!!!!وجدنا اگه قرار باشه طراحیش این باشه صد هیچ از طراحی ماشینهای اشغال چینی هم عقب تره

  13. همایون

    ۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (750 ديدگاه)

    چرا فکر میکنه یه ماشین بالای هزار اسب میتونه پرفروش باشه اینکه یه ماشین برقی قدرت بالای ۵۰۰ اسب داشته باشه میشه قیمتشو معقول نگه داشت ولی یه ماشین هزار اسبی میره بالای صدهزارتا و نمیتونه پرفروشترین خودروی برقی بشه

  14. ali_x76

    ۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (386 ديدگاه)

    سیستم هیبرید خوب میشه همونی که توی ۹۱۱ هست.
    موتور استارت ۴۸ ولتی به علاوه موتور ۴۸ ولتی روی شفت توربو با یه باطری کوچیک ۱-۲ کیلووات ساعتی.
    نتیجه: مصرف و الایندگی کمتر
    حفظ حس خالص رانندگی
    حذف لگ توربو
    نرم‌تر کردن تعویض دنده
    حرکت در ترافیک با سرعت زیر ۱۰ کیلومتر در ساعت بدون نیاز به موتور بنزینی و …

  15. JaMsHiD_R1988

    ۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2617 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/10/BMW-M3-1-1.jpg
    این ماشین نیازی به تنفس هوای تازه برای راندمان بهتر نداره که هیچ جلو پنجره ای براش در نظر نگرفتن؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا