بامو M در طول دههها خودروهای اسپرت زیادی تولید کرده است اما تعداد کمی از آنها واقعاً برجسته هستند. در ادامه با این ماشینها آشنا خواهیم شد.
بخش M بامو داغترین و پیشرفتهترین خودروهای پرفورمنس بازار را تولید میکند. این مهارت اما یک شبه به دست نیامده و M پاور طی دههها با تجربهای که بهسختی کسب کرده توانسته به چنین جایگاهی برسد. در ادامه قصد داریم با ۱۰ نمونه از بهترین خودروهای تاریخ بامو M آشنا شویم.
بامو M3 نسل E46 سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶
M3 نسل E46 با اختلاف موفقترین خودروی M از لحاظ فروش است. فهمیدن دلیل این موضوع ساده است. M3 یک کوپهٔ شیک با قدرت کافی (۳۴۰ اسب بخار از یک پیشرانهٔ ۳.۲ لیتری شش سیلندر خطی) بود آنقدری که روی چابکی منحصربهفرد شاسی آن تأثیر منفی نگذارد. همچنین درحالیکه رقبا از AMG و آئودی با گیربکس اتوماتیک یا سامانهٔ چهارچرخ محرک همهچیز را پیچیده میکردند، بامو با گیربکس شش سرعتهٔ دستی و دیفرانسیل عقب، لذت خالص رانندگی را ارائه میکرد هرچند که گیربکس اتوماتیک SMG هم قابل سفارش بود.
بامو M5 نسل E34 سالهای ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۵
M5 نسل E34 پایانی بر خودروهای M دستساز بامو بود زیرا این آخرین مدل M بود که خارج از خط تولید استاندارد تولید میشد. علاوه بر این، E36 نشانگر خداحافظی با طراحیهای جعبهای شکل و چراغهای جلوی گرد بامو هم محسوب میشد. این M5 که در نسخههای سدان و اتوماتیک تولید میشد، با پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری و بعداً ۳.۸ لیتری ارائه شد که به ترتیب ۳۱۵ و ۳۴۰ اسب بخار قدرت داشتند.
بامو Z8 سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶
هرچند نشان M را روی بدنهٔ رودستر Z8 نمیبینیم ولی زیر کاپوت داستان دیگری جریان دارد. اینجا یک پیشرانهٔ ۴.۹ لیتری V8 پنهان شده که ساخت M بود و ۴۰۰ اسب بخار قدرت داشت. انتقال نیروی این موتور هم صرفاً توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی صورت میگرفت. Z8 که برای ادای احترام به رودستر ۵۰۷ دههٔ ۶۰ ساخته شد، میتوانست به حداکثر سرعت ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. بامو در این خودرو پلتفرم مونوکوک آلومینیومی را معرفی کرد که بسیار متعادل بود. از Z8 در طول عمر کوتاهش ۵,۷۰۰ دستگاه تولید شد.
بامو M3 نسل E30 سالهای ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۱
اولین نسل M3 صرفاً به خاطر برآورده کردن الزامات مسابقات اتومبیلرانی ساخته شد و به همین دلیل وزن سبکی داشت و از یک پیشرانهٔ ۲.۳ لیتری چهار سیلندر با ۲۰۰ اسب بخار قدرت استفاده میکرد. از این ماشین بعداً نسخههای قویتر و جذابتر اوولوشن هم ساخته شد که تا ۲۳۵ اسب بخار قدرت داشتند. این M3 با ارائهٔ پرفورمنس خالص و گلگیرهای جعبهای برجسته، نظر علاقهمندان خودروهای اسپرت را به بامو جلب کرد. E30 نوعی از تجربهٔ ناب رانندگی را ارائه میکرد که بخش M از آن زمان تاکنون در مدلهای پایهٔ خود به دنبال آن بوده است.
بامو M5 نسل E39 سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳
M5 نسل E39 در آغاز قرن بیست و یکم، درک عمومی از آنچه یک سدان اسپرت میتواند ارائه کند را تغییر داد. این ماشین به همان پیشرانهٔ هشت سیلندری مجهز بود که زیر کاپوت Z8 هم قرار داشت. این M5 با ۴۰۰ اسب بخار قدرت و شاسی فوقالعادهای که بهخوبی وزن سنگین خود را پنهان میکرد، چند سال نوری از رقبای اروپایی خود جلوتر بود. E39 همچنین الگویی را برای ساخت سدانهای اسپرت در دهههای بعدی ایجاد کرد.
بامو 1M نسل E87 سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲
چه کسی میتوانست پیشبینی کند خودرویی که با استفاده از سطل قطعات بامو ساخته شده به یک کلاسیک مدرن تبدیل شود؟ البته شاید برخی 1M را یک M واقعی ندانند زیرا پیشرانهٔ آن هرچند تقویتشده بود اما طراحی بخش M نبود. بااینحال، ایراد گرفتن از این کوپهٔ جمعوجور دشوار است. این داغترین نسخهٔ نسل اول سری ۱ با پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر توربوشارژ ۳۴۰ اسب بخاری بود. وزن پایین و هندلینگ جذاب 1M باعث شد با نسلهای قبلی خودروهای پایهٔ M مقایسه شود. هرچند این مدل با تعداد ساخت ۶,۷۰۰ دستگاه خودروی کمیابی محسوب میشود اما این تعداد دو برابر چیزی است که بامو ابتدا قصد ساخت آن را داشت که این موضوع محبوبیت 1M را در زمان عرضه نشان میدهد.
بامو M5 نسل E60 سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰
هرچند طراحی بیرونی E60 که در دوران بنگل صورت گرفت یک دوقطبی ایجاد کرد اما گذشته از این موضوع، زیر کاپوت این M5 نیروگاه فوقالعادهای آرمیده بود. این یک موتور V10 با دانش مهندسی بامو در فرمول یک بود که ۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد، عددی که برای آن زمان بسیار زیاد بود. به همین دلیل، M5 E60 با وجود اندازهٔ بزرگ، بسیار سریع بود.
بامو Z3 M کوپه سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۲
زمانی که M کوپه اولین بار در سال ۱۹۹۸ معرفی شد، مردم بیشتر از آنکه به پرفورمنس آن توجه کنند، روی تناسبات غیرعادی آن تمرکز داشتند که به خاطر قرار دادن سقف روی Z3 رودستر ایجاد شده بود. دلیل این موضوع، پیشرانهٔ S52 این ماشین بود که هرچند خوب به نظر میرسید اما آنقدری که از یک خودروی M انتظار میرفت وحشی نبود. در سال ۲۰۰۱ اما همهچیز تغییر کرد زیرا بامو حالا نسخهٔ ۳۲۵ اسب بخاری از پیشرانهٔ شش سیلندر خطی M3 نسل E46 را جایگزین موتور قبلی Z3 M کرد. بدین ترتیب، ناگهان M کوپه از یک ماشین آرام به خشن تبدیل شد که با دود کردن لاستیکها، هیجان را به خریداران هدیه میکرد.
بامو M2 کامپتیشن سالهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱
ازآنجاییکه خودروهای جدید M به افزایش وزن و اندازه ادامه میدهند، M2 کامپتیشن بعنوان آخرین یادگار از زمانی که ساختههای M کوچک و سبک بودند در تاریخ برجسته خواهد بود. در نسخهٔ کامپتیشن با جایگزینی پیشرانهٔ شش سیلندر خطی توربوشارژ N55 با S55 متعلق به M4، این کوپهٔ کوچک که بهخودیخود قدرتمند بود، وحشیتر شد. M2 حالا ۴۱۰ اسب بخار قدرت داشت و میتوانست تا ۸ هزار rpm دور بگیرد. کسانی که علاقهای به گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه نداشتند هم میتوانستند نمونهٔ شش سرعتهٔ دستی را انتخاب کنند.
بامو M5 نسل E28 سالهای ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۸
اولین M5 در نسل E28 بر اساس مدل موفق M535i قبلی با نصب پیشرانهٔ شش سیلندر خطی M88 سوپرکار M1 بین گلگیرهای جلوی سری ۵ ساخته شد. این موتور در بازار اروپا ۲۸۶ اسب بخار قدرت داشت اما در آمریکا به دلیل تجهیز به مبدل کاتالیزوری، قدرت آن به ۲۵۵ اسب بخار محدود شده بود. بااینحال، M5 E28 حتی در نسخهٔ ضعیفتر هنوز هم بسیار جذاب و هیجانانگیز بود و به یکی از اولین سدانهای اسپرت در جنگ چهاردرهای اروپایی تبدیل شد.
sinasvj
۲۳ دی ۱۴۰۲E46 توی ماستوانتد و E39 توی هات پورسویت عجب هیولاهایی بودن, من به این دوتا میگم گرگ در لباس میش
Mercedes-Benz
۲۴ دی ۱۴۰۲اوه اوه عجب اسطوره هایی بی نظیرن 🤩🤩🤩
Mercedes-Benz
۲۴ دی ۱۴۰۲درسته بی ام و محصولات جدیدش طراحیشون به خوبی قبلیا نیست ولی m5وm3 جدیدم واقعا عالین
sinasvj
۲۴ دی ۱۴۰۲ام سه هنوز قابل قبوله ولی از ام پنج جدید که قراره بیاد قطع امید کردم
مازیار
۲۳ دی ۱۴۰۲اولی و آخری بهتر از همه
Amin
۲۳ دی ۱۴۰۲بین تمام این ماشین ها که هرکدومشون چاشنی و هیجان مخصوص خودشون رو دارن ، من m5 e60 رو یه لول بالاتر میدونم ، درسته طراحی و هماهنگی m3 e36 و e46 رو نداره …. اما موتور به تنهایی این انتخاب رو تضمین میکنه
فراموش نکنید که زمان معرفی این ماشین ، سریع ترین سوپر کار های جاده ای فراری که f430 بود ، فقط ۴۹۰ اسب قدرت داشت و فراری انزو که هایپر کار محسوب میشد ، ۶۶۰ اسب بخار بود ….حتی بعدش مرسدس sl65bs که ۶۷۰ اسب قدرت داشت ، به اندازه e60 سریع نبود
E60 میتونست حدود ۵۳۰ اسب رو حداکثر ارائه بده و به تاپ اسپید حدود ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت برسه ، یعنی عملا یه سوپر کار توی قالب یه سدان اسپرت
ویژگی های بدش که وزن زیاد ، عملکرد نسبتا ضعیف سیستم تعلیق توی کنترل بادی رول ماشین و پیچیدگی های فنی همرا با استهلاک زیاد موتور v10
نسخه های استوک این ماشین توی وضعیت های نسبتا خوب با قیمت حدود ۵۰ هزار دلار پیدا میشن …..
Saeed
۲۳ دی ۱۴۰۲هر کدومشون تو دوران خودشون عالی بودن
Reza Waffen SS
۲۳ دی ۱۴۰۲M5 E93 مال من 💖
Zahid AMG. 2005
۲۳ دی ۱۴۰۲همشون عالی هستن. ولی بی امو M3 نسل E46 بامو M3 نسل E30. بامو M5 نسل E60 و بامو M2 کامپتیشن یه چیز دیگه هستن 🥹🥹🥹
R@min
۲۳ دی ۱۴۰۲بدون شک E92 M3 GTS بهترین بیمر تمام تاریخه.
مجتبی .
۲۳ دی ۱۴۰۲m2کامپتیشن هم مال من.
وی
۲۳ دی ۱۴۰۲M6 e24
amir-mr
۲۳ دی ۱۴۰۲انتخابم m3 e46💯
m5 e39🔥
m2💫
بعد گذشت سال ها هنوز m3 e46 و m5 e39 جذابن💯
18:45
۲۳ دی ۱۴۰۲اووووووووووووووه!!!
ممنون از آقای دهقان گل
حال ما ب ام و دوستان و خوب خوب کردی 🙏🙏😉👑
NAVID@@98
۲۳ دی ۱۴۰۲من BMW M3 E30 رو دوست دارم هنوزم که هنوزه برای مسابقات دریفت و نمایشی قهرمان میشه تجربه ناب رانندگی و پرفورمنس خالصش یه چیز دیگست
جرمی کلارکسون
۲۳ دی ۱۴۰۲ام ۵ نسل E28 و ام ۱ انتخابم 💪💯❤️🫶
پیرمرد قدیمی
۲۳ دی ۱۴۰۲همیشه دوست داشتم یه E28 M5 نارنجی تو گاراژ خونه زیر چادر فابریک نگهش دارم و انتقال بدم به نسل بعدیم.
Saeed
۲۳ دی ۱۴۰۲انتخاب سخته بین اینا
parhamiof
۲۳ دی ۱۴۰۲M3 e46 بنظرم بهترین ماشین حتی بی ام و بود
اوج طراحی
اوج پرفورمنس
و…
.Amir.
۲۳ دی ۱۴۰۲E46 برا منه کسی دست نزنه
𝐀𝐥𝐢
۲۳ دی ۱۴۰۲همشون فوق العادن
Dark Knight
۲۳ دی ۱۴۰۲M5cs پس کو !! واقعا نامردیه سریع ترین و قوی ترین ب ام و استاندارد تاریخ تو این لیست نباشه
رامتین
۲۳ دی ۱۴۰۲به به
LAMBORGHINI
۲۳ دی ۱۴۰۲همهی نسلاش خفنن
JaMsHiD
۲۳ دی ۱۴۰۲ب ام و اون زمانا یه چیز دیگه بود
الان چیه …
BMW
۲۳ دی ۱۴۰۲فقط رخ و ابهت M3 نسل 30 لعنتی فقط دل میبره🥲❤️🔥👍
M power
۲۴ دی ۱۴۰۲سرم گیج رفت از اینهمه ابهت و زیبایی
18:45
۲۴ دی ۱۴۰۲یه انتقاد شدید ولی میشه به این موتور ترند داشت! جایی که اصلا نباید Z8 و تو این لیست قرار میدادن دادن، ولی از M5 نسل فعلی خبری نیست!! درسته که موتور Z8 تیون شده m Power بود، ولی کل خودرو که ساخت mpowerنبود! درصورتی که همه ما میدونیم نسل آخر M5 یه شگفتی تمام عیاره که یه تنه از عهده همه رقبا بر اومد بخصوص تو مدل CS که اوج یه ب ام و واقعی بود و مهم تر از همه اینکه M5 فعلی، اولین M5 بود که دودیفرانسیل هم شده بود و حتی مانع این نشده بود که نسبت به نسل قبل دیفرانسیل عقب خودش اضافه وزن پیدا کنه!
e60-best
۲۴ دی ۱۴۰۲ولی e60 m5 یه چیز دیگست اصن بعد از گذشت ۱۹ سال هنوزم زیباست چقدر قدیما طراحی بی ام و خوب بود حیف
محمدمهدی
۲۴ دی ۱۴۰۲من خودم به شخصه واقعا عاشق طراحی بی ام و M5 e39 مدل ۲۰۰۳ هستم واقعا باشکوهه
مرتضی
۲۴ دی ۱۴۰۲همیشه تو پدال فقط خوندم ولی وقتی صحبت ام فایو میشه نمیتونم چیزی نگم😄😄
با اختلاف M5 V10تویین توربو چیزیه که همیشه میخامششش با عنوان سریعترین سدان لوکس خانوادگی جهان😎
ماشینای خاص زیادن ولی بی ام دبلیو اونم ام فایو تویین وی ده نهایتا اونیه که انتخابمه❤️