بیامو در طول تاریخ خود چهار پیشرانه ۱۲ سیلندر با کدهای M70، M73، N73 و N74 را تولید کرده است و میخواهیم در ادامه ویژگیهای خاص نیروگاه آهنین N74 را بررسی کنیم. به نظر شما چه چیزی باعث شد N74 در یادها باقی بماند؟
پیشرانه N74 اولین پیشرانه ۱۲ سیلندر توربوی تولیدی مونیخ بود و علاوه بر آن در کل محصولات رولزرویس نیز بکار رفت. در سال قبل N74 بهصورت رسمی از محصولات بیامو حذف شد و آخرین مدلی که به نیروگاه ۱۲ سیلندر مجهز بود بیامو M760i فاینال V12 ادیشن ۲۰۲۲ نام داشت.
قدرت: پیشرانه ۱۲ سیلندر N74 میتواند تا ۶۰۲ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتون متر گشتاور تولید کند. به این ترتیب N74 یکی از قویترین پیشرانههای تاریخ بیامو به شمار میرود.
تکنولوژی: این پیشرانه به تکنولوژیهای پیشرفتهای همچون تزریق مستقیم سوخت، زمانبندی متغیر سوپاپها و توربو مجهز بوده و به همین خاطر پرفورمنس و راندمان بالایی دارد.
نرمی: پیکربندی ۱۲ سیلندر خورجینی N74 باعث شد پیشرانهای فوقالعاده نرم تولید شود و از نظر لرزش یا صدای تولیدی جزو بهترینها باشد. همین امر باعث میشود پیشرانه موردبحث تجربه سواری بسیار لوکس و آرامی را ارائه نماید. به همین خاطر است که چنین نیروگاهی در محصولات رولزرویس بکار رفته است.
وزن کم: علیرغم ابعاد و قدرت قابلتوجه، پیشرانه موردبحث بهطور سورپرایز کنندهای سبکوزن است که دلیل آن ساختار آلومینیومیاش خواهد بود. همین موضوع به بهبود هندلینگ و پرفورمنس کلی خودروهای مجهز به پیشرانه N74 کمک میکند.
وضعیت انحصاری: پیشرانه N74 بسیار کمیاب بوده و فقط در برخی محصولات تولید محدود همچون بیامو 760Li و رولزرویس گوست بکار رفته است. همین موضوع باعث شده خودروهای مجهز به نیروگاه یاد شده در کلکسیونها حضور یابند. شایان ذکر است اولین بار با استفاده از پیشرانه N74 بود که بیامو گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک را نیز بکار برد.
نسخههای گوناگون: بیامو چهار نسخه گوناگون از پیشرانه ۱۲ سیلندر N74 با کدهای N74B60، N74B66، N74B66TU و نهایتاً N74B68 را تولید کره است که این آخری دارای بیشترین حجم یعنی ۶.۷۵ لیتر بوده و در خودروهای فانتوم، کالینان و گوست بکار رفته است. قدرت این نسخه به ۵۶۳ اسب بخار و گشتاور آن به ۸۲۰ نیوتون متر میرسد. البته پیشرانه N74B66TU با حجم ۶.۶ لیتر و قدرت ۶۰۲ اسب بخار در دسترس بود و میتوانست خودرو را به حداکثر سرعت ۳۰۶ کیلومتر در ساعت برساند.
نسخه N74B60 در خودروهای بیامو 760i/760Li نسل F01/F02/F03 و از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵ بکار رفت. نسخه N74B66 در خودروهای متنوعتر رولزرویس نصب شد که شامل رولزرویس گوست ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، رولزرویس گوست V سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰، ایدون گرین پانتن کوپه (یک کوپه لوکس بریتانیایی با ظاهر رترو)، رولزرویس ریث ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۲ و رولزرویس دون ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ است. وجود دو حرف پایانی TU در نسخه N74B66TU به معنی ارتقای فنی است. پیشرانه یاد شده از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲ و در خودروی بیامو M760Li xDrive نسل G12 بکار رفته است. پیشرانه N74B68 نیز در حال حاضر روی خودروهای رولزرویس فانتوم ۲۰۱۷ به بعد، کالینان ۲۰۱۸ به بعد و گوست ۲۰۲۱ به بعد دیده میشود.
چرا بیامو پیشرانه ۱۲ سیلندر خود را حذف کرد؟ از آنجایی که پیشرانههای ۸ سیلندر کنونی همان پرفورمنس نیروگاههای ۱۲ سیلندر را ارائه میکنند بنابراین توجیه حضور نمونههای حجیم در خطوط تولید سخت است. معرفی مدلهای ۸ سیلندر پلاگین هیبریدی جدید باعث شدهاند حفظ پیشرانه ۱۲ سیلندر بیامو تقریباً غیرممکن باشد. همچنین تقاضای محدود برای بیامو M760Li نیز نقش مهمی در تصمیم ژرمنها داشته است. اگرچه این قلب تپنده پرفورمنس احساسبرانگیزی داشت اما باید بازنشسته میشد. افرادی که به دنبال نمونههای دستدوم خودروهایی همچون M760i یا M760Li باشند خواهند توانست آنها را با قیمت معقولی در بازار پیدا کنند.
R/T
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲واقعا حیف شد
R/T
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/05/2020-BMW-M760Li-Aventurine-Red-3-1.jpg
به به
عجب ابهتی
محمد
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲این کدوم ادیشنه
عجیب با ابهته و جذاب
محمدهادی
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲آخرین فیس لیفت کلاس هفت نسل قبلیه دیگه
نسخه ال آی ۷۶۰ پهن پیکرش
ولی عجیبه، من هنوزم سری ۷ جدید رو با ابهت تر و گیرا تر میبینم تو همه سری هفتا
❤BMW❤
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲آدم چطور میتونه اینو دوست نداشته باشه ؟
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/05/2020-BMW-M760Li-Aventurine-Red-15.jpg
Python
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲در صورتی که پولش رو نداشته باشه.
دیمن
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲12 سیلندر با توربو 600 اسب بخار؟ دیمن حالا میفهمن تو چه شاهکاری هستی
Mr Tiger
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲واقعا که نادانی بچه جان… فقط یاد گرفتی دوژ دوژ کنی… این موتور ۱۲ سیلندر بیمر یکی از بهترین موتورهای تاریخ اتومبیل هاست… این یه موتور پرفورمنس نیست یه موتور کامله… با ۶ لیتر حجم بدون توربو ۶۰۰ اسب قدرت داره… همین دوج موتور تنفس طبیعی ۶.۲ لیترش فقط ۴۰۰ اسب قدرت داره😂😂😂😂😂😂😂… در ضمن اون ماشین دیمن هم یه تبلیغات بود وگرنه هیچی بارش نیست… باید سوختش ال باشه لاستیکش ول پیستش مل تماشاگرش خل… تو آمریکا فقط فورد موتورای خوبی داره
مجتبی .
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲این همون موتوره که روش سکه تیغه ای میذارن واستارت میزنن ونمیوفته. وکابین ماشینش ساکت ترینه.
شهاب
۲۹ دی ۱۴۰۲با سلام لطفا در صورت امکان موتورهای n73,n74,p70 و s85 را از لحاظ قدرت و گشتاور تولیدی و استهلاک و سهولت تعمیر مقایسه بفرمایید و نحوه تهیه و قیمت تقریبی شون رو بفرمایید. بی صبرانه منتظرم. ممنون