بی ام ودوجفورد

درگ جالب بی ام و X6 با فورد اکسپلورر ST و دوج دورانگو SRT

در این رقابت، ب‌ام‌و X6 با پیشرانهٔ شش سیلندر و ۳۳۵ اسب بخار قدرت، به مصاف دو شاسی‌بلند آمریکایی رفته که قوی‌تر و البته بزرگ‌تر هستند.

از لحاظ فنی، این خودروها هر سه شاسی‌بلندهای میان سایز محسوب می‌شوند اما دو خودروی آمریکایی بزرگ‌تر بوده و به سه ردیف صندلی مجهز هستند درحالی‌که X6 یک شاسی‌بلند کوپه محسوب می‌شود. البته این خودرو اساساً همان X5 با سقف شیب‌دار است و بنابراین تقابل آن با اکسپلورر و دورانگو چندان هم بی‌راه نخواهد بود. علاوه بر این، X6 هرچند اصالت آلمانی دارد اما درواقع ساخت آمریکا است زیرا در کنار X5 در کارخانهٔ ب‌ام‌و در کارولینای جنوبی تولید می‌شود. این رقابت در هوای بارانی و آسفالت خیس برگزار شده که شرایط را برای خودروها سخت‌تر می‌کند.

ب‌ام‌و حاضر در این رقابت که از نوع X6 xDrive40i است، ضعیف‌ترین عضو جمع به‌حساب می‌آید. این کراس‌اوور کوپه به یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربو مجهز است که ۳۳۵ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. البته همه می‌دانیم که قدرت اعلامی خودروهای ب‌ام‌و معمولاً کمتر از واقعیت است. زیر کاپوت اکسپلورر ST هم یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر قرار گرفته است اما این موتور از نوع V شکل توئین توربو است و ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۶۲ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. پیشرانهٔ ۶.۴ لیتری V8 همی تنفس طبیعی دورانگو SRT اما نه‌تنها کاملاً با دو رقیب خود متفاوت است بلکه با ۴۷۵ اسب بخار قدرت و ۶۳۷ نیوتن متر گشتاور، بیشترین خروجی را دارد.

هر سه خودرو به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند و برخلاف فورد که گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک دارد، دورانگو و X6 از گیربکس‌های هشت سرعته استفاده می‌کنند. بااین‌حال، دوج به میزان قابل‌توجهی سنگین‌تر از دو شاسی‌بلند دیگر است. ابتدا فورد و ب‌ام‌و به مصاف هم می‌روند. در مسابقات رولینگ، اکسپلورر ST با اختلاف زیادی پیروز می‌شود اما در درگ از حالت سکون شرایط متفاوت شده و حالا دو خودرو بسیار نزدیک به هم عمل می‌کنند. نهایتاً در درگ پایانی این X6 است که با اختلاف ۰.۳ ثانیه رقیب آمریکایی را مغلوب می‌کند.

در مسابقهٔ رولینگ بین دورانگو و اکسپلورر بازهم شاهد رقابت بسیار نزدیکی هستیم اما در رولینگ دوم که از سرعت بالاتر آغاز می‌شود، فورد برتری پیشرانهٔ V6 توئین توربوی خود را به رقیب نشان می‌دهد. بااین‌حال، در درگ از حالت سکون دوباره ورق برمی‌گردد و اکسپلورر به‌راحتی مغلوب می‌شود. در آخر هم شاهد یک مسابقهٔ درگ بین دورانگو و X6 هستیم که با پیروزی دوج و ثبت زمان ۱۲.۹ ثانیه به پایان می‌رسد درحالی‌که X6 پس از ۱۳.۷ ثانیه به خط پایان می‌رسد.

مقایسه مشخصات فنی

دوج دورانگو SRT ب‌ام‌و X6 xDrive40i فورد اکسپلورر ST
پیشرانه ۶.۴ لیتری V8 ۳.۰ لیتری I6 توربو ۳.۰ لیتری V6 توئین توربو
قدرت ۴۷۵ اسب بخار ۳۳۵ اسب بخار ۴۰۰ اسب بخار
گشتاور ۶۳۷ نیوتن متر ۴۵۰ نیوتن متر ۵۶۲ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک ۱۰ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ چهارچرخ
وزن ۲۴۷۵ کیلوگرم ۲۱۳۷ کیلوگرم ۲۲۰۱ کیلوگرم
قیمت ۷۶,۵۹۰ دلار ۷۵,۶۷۵ دلار ۵۷,۱۰۰ دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۷ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. AMIN (M.A.S)

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (849 ديدگاه)

    به به لانچ دورانگو رو ببینید چیکار میکنه
    لانچ کنترل این ماشین تورک رزرو واقعا عملکردش خوبه
    اما کلا دورانگو ها توی رول ماشینای خوبی نیستن فک کنم به سیستم چهارچرخ متحرک برگرده که یا تو دور هدررفت زیاد داره یا زیادی قدرتو به چرخای جلو میده باعث میشه عقب بمونه ماشین

    برتری دیگه دورانگو توی این مقایسه اینه که میتونه تا حدود ۳۹۰۰ کیلو هم یدک کشی کنه اون دوتای ظرفیت یدک کشی پایین تری دارن درضمن موتور V8 392 احتمالا تو زمینه دوام و خرجا هم از بقیه بهتر عمل کنه
    اما ضعف دورانگو به نظرم صندلیاشه که این نسخه (SRT 392) تا جایی که میدونم ردیف دومش فقط مدل کاپیتانی فروخته میشه و سفارشیم نمیشه صندلی سه تایی ردیف دوم سفارش داد براش یعنی ماشین ۷ نفره نیست و ۶ نفرس
    جالبه که واسه هلکت که قویتره میشه ۷ نفره باشه ولی واسه این نمیشه

    موافقم 8
    مخالفم 2
  2. Taha Ayoobi

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (4379 ديدگاه)

    جالب بود، لذت بردم.

    مگه دورانگو اس آر تی 700 اسب نبود؟

    موافقم 2
    مخالفم 3
    1. Amirshayan

      ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (120 ديدگاه)

      اون هلکت بود

    2. سوشیانت

      ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (3526 ديدگاه)

      طاها جان اون اس آر تی هلکت هست که ۷۱۰ اسب قدرتشه این اس آر تی معمولی هست برای همین قدرتش کمتره

      1. Taha Ayoobi

        ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (4379 ديدگاه)

        آها هلکت 700 اسبه.
        ممنون نمیدونستم.

        1. سوشیانت

          ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (3526 ديدگاه)

          خواهش میکنم موفق باشید🙏

        2. Taha Ayoobi

          ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (4379 ديدگاه)

          🪻🌹🌷

    3. froG-driVer

      ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (1013 ديدگاه)

      دورانگوووووو🤩🤩🤩حتی مدل های قدیمی دورانگو که خیلی معمولی و لو آپشنن تو مناطق آزاد همه رو بدون مساوی قیمه قیمه میکنن.

      موافقم 10
      مخالفم 1
    4. فندق

      ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (722 ديدگاه)

      نه اون نسخه گربه جهنم بود
      این هاپو بهشته

    5. فندق

      ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (722 ديدگاه)

      نه اون نسخه سمند رهگشای تاکسیرانی (اس ار تی ) گربه جهنم بود
      این یکی سمند رهگشای تاکسیرانی عموم هست

    6. محمدامین

      ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (18 ديدگاه)

      من انتظار داشتم با یه اختلاف 75 اسبی اوضاع دورانگو بهتر باشه ولی فاصلشون از هم زیاد نبود احتمالا راننده درست نبود مگرنه ۷۵ اسب خودش یه پرایده

  3. پیام

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2138 ديدگاه)

    این لینک معادل دو واحد درسی هست

    https://www.instagram.com/reel/C52PUb6rjnU/?igsh=MTQ1OXdjb2F6Mjd3Nw==

    😂😂😂😂
    این آقا ازونایی هست که میگه ای فرزندان به راه راست هدایت شوید و به آمریکا ایمان بیاورید.

    موافقم 3
    مخالفم 7
    1. دانیال_Surrey،England

      ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (2855 ديدگاه)

      این چه چیز چرتیه گذاشتی.
      مثلا که چی قطعات از سازنده های مختلف؟
      برای gm نیست؟
      برای فورد نیست؟
      همون موتورشم کلی قطعه داره که هر قطعش ممکنه ساخت یک کشور باشه.
      برای همینه تو تمام عمرم بیشتر از 10 دقیقه تو اینستا گرام نبودم.

      موافقم 8
      مخالفم 4
      1. حمیدرضا

        ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (295 ديدگاه)

        این اقای توی ویدیو خبر نداره که موتور ls جنرال موتورز که سنگشو به سینه میزنه خودش ترکیبی پررو از کمپانی های مختلفه 😁 انژکتورهای بوش المان، کویل های دنسو ژاپن،استارت و دینام میتسوبیشی ژاپن، کمپرسور کولر ساندن ژاپن، گیربکس ترمک، و….

        موافقم 6
        مخالفم 10
        1. پیام

          ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (2138 ديدگاه)

          این لینک هم برای تو حمیدرضا. البته سطحش خیلی بالا هستا!

          https://www.instagram.com/reel/C5WZ-r6Py_Z/?igsh=ZGZlb3BqcGVoY2h4

          موافقم 6
          مخالفم 4
      2. پیام

        ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (2138 ديدگاه)

        بنده خدا تو حتی اون روغن ریزی که ازش حرف زده ندیدی! طرف تو آمریکا اندازه موهای سرت قطعه آئودی، بنز و فورد و … پایین آورده بعد توئه پراید سوار نیکی اینستاگرام…!!! پیج این آقا برای امثال تو مثل یه دانشگاه هست! تو نماد یه انسان سنتی هستی که درکی نسبت به فضای مجازی نداری!!!! انگار استاد دانشگاه Yale هستی و تمام منابعت رو از goggle scholar میگیری!!! تو کی هستی!

        موافقم 5
        مخالفم 7
        1. دانیال_Surrey،England

          ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (2855 ديدگاه)

          فکر کنم از اونایی هستی که جز اقلیت الجی *تی هستن و تو دانشگاه های آمریکا و اروپا شعار ف ل س طین رایگان میدن!

          موافقم 8
          مخالفم 4
        2. amir

          ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (3601 ديدگاه)

          هرکی هست و از هر آب انباریم که اطلاعات میگیره مثل شما ۲۴ ساعت اراجیف نمیبافه که همه حرفاش غلط در بیاد

          موافقم 4
          مخالفم 2
      3. amir

        ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (3601 ديدگاه)

        کسی که منبع اطلاعاتش دری وری هاییه که هرکی واسه ویو و آمار میزاره منبعشم آب انبار محلشونه دیگه معلومه وضعیتش چیه

        موافقم 6
        مخالفم 3
    2. پیام۲

      ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (278 ديدگاه)

      از کره که بهتره
      با usb می‌دزدنش

      موافقم 6
      مخالفم 2
  4. BMW

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1498 ديدگاه)

    نبرد سه قول بیابونی

    1. froG-driVer

      ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (1013 ديدگاه)

      قول؟

  5. سوشیانت

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (3526 ديدگاه)

    بی ام و قدرتش بیشتر از عدد اعلامی نیست شرایط آب و هوایی روی قدرت شتاب و سرعت تاثیر میذاره و میتونه باعث افزایش یا کاهش این ها بشه و برای همه ماشین ها اینطوریه

    موافقم 5
    مخالفم 4
    1. amir

      ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      همون طور که شرایط لازم برای شتاب زیر دو دیمن از احضار ابلیسم دشوارتره
      سوخت مخصوص تایر مخصوص راننده فرمول یک سطح دریا جاده پرشده با چسب فشار هوا صفر

      موافقم 7
      مخالفم 5
      1. سوشیانت

        ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (3526 ديدگاه)

        دوج دیمون ۱۷۰ دیگه تایر مخصوص نمیخواد مثل دیمون ۲۰۱۸ تایر هایی به صورت فابریک روش هست که مخصوص درگه و علاوه بر اون میتونه تو شهر هم تردد کنه و خب قطعا ماشینی که همچین تایری داره نیازمند پیست درگه و در ضمن من صحبتم راجب شرایط آب و هوایی بود همین دوج هم مثل همه ماشین های دیگه تو شرایط آب و هوایی خاص میتونه بهتر از عدد کمپانی ثبت کنه

        موافقم 5
        مخالفم 5
  6. Gdm

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (113 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/05/240515-006.jpg
    X6 چه طراحی بی نقص و هماهنگی داره

    موافقم 7
    مخالفم 5
  7. ابوالفضل

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (317 ديدگاه)

    انتخابم دورانگو
    ولی تو رولینگ هیچکدوم حریف فورد نشدن

    موافقم 5
    مخالفم 1
  8. M power

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (365 ديدگاه)

    جونم بیمر چیکار میکنه

    موافقم 1
    مخالفم 1
  9. علی

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (799 ديدگاه)

    بی ام و. با اینکه ۳۰ درصد قدرت کمتری داره. بازم شتاب بهتری داره قیافه جذابی داره برند بهتری هم هست گیربکس محشری داره مهندسی بالاتری داره

  10. Ali

    ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (158 ديدگاه)

    حس میکنم چیزی که تو رول ریس فاصله ی قدرت فورد با دوج رو پر میکرد گیربکسه فورد بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا