زمانی که بامو M235i گرن کوپه برای اولین بار به بازار آمد، طرفداران انتظارات زیادی از آن داشتند. این خودرو بهاندازهٔ کافی سریع بود، کابین زیبایی داشت و ارزانترین محصول M پرفورمنس بهحساب میآمد اما هرگز در هیچ قسمتی عالی نبود. در این کلاس همچنین خودروهای بهتری مثل مرسدس A35 AMG و فولکسواگن گلف R هم وجود داشتند ولی حالا خودروی جدیدی به این بخش از بازار وارد شده که میتواند هیچ دلیلی برای خرید M235i باقی نگذارد. این ماشین نسل جدید هوندا سیویک تایپ R است.
البته طرفداران دوآتشهٔ باواریایی ممکن است ایدهٔ خرید یک هوندا بجای بامو را مسخره کنند ولی تایپ R جدید با کسی شوخی ندارد. پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ این هاچبک داغ ژاپنی ۳۱۵ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند درحالیکه پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بامو ۳۰۲ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور را در اختیار راننده قرار میدهد. البته درحالیکه هوندا محرک جلو است، بامو نیروی خود را به هر چهارچرخ تحویل میدهد اما تایپ R یک مزیت بزرگ نسبت به رقیب باواریایی دارد که آن برخورداری از گیربکس دستی است.
M235i صرفاً با یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک آیسین ارائه میشود که با تعویض دندههای سریع، نرم و بهموقع، گیربکس بسیار خوبی است اما لذت و درگیری رانندهٔ آن با گیربکس دستی هوندا قابلمقایسه نخواهد بود. این شرکت ژاپنی دههها است که بهترین گیربکسهای دستی دنیا را تولید میکند و تایپ R جدید هم یکی از بهترینهای آنها را دارد. در بخش هندلینگ هم بررسیهایی که از سیویک منتشر شده خبرهای خوبی داشتهاند. گفته میشود فرمان خودرو عالی است، سواری نسبت به نسل قبلی نرمتر شده، تعادل و هندلینگ فوقالعاده است و پیشرانه صدایی عالی دارد.
این در حالی است که M235i گرن کوپه هیچکدام از این موارد را ندارد. این خودروی بیحس و بیروح است و مصنوعیترین صدای پیشرانه و اگزوز را در بین همهٔ خودروهای بازار دارد. در این بامو همهچیز برای چرت زدن راننده پشت فرمان فراهم خواهد بود. علاوه بر این، سیویک تایپ R ظاهر زیباتری هم دارد. البته کل خانوادهٔ سیویک زیبا هستند اما تیپ R فوقالعاده جذاب بوده و مثل یک خودروی اسپرت جدی به نظر میرسد. کابین سیویک هم با داشبورد افقی، آمپرهای جالب و یکی از بهترین دستهدندههای دنیا، بسیار عالی است. هوندا همچنین همیشه صندلیهای بسیار خوبی میسازد. البته کابین M235i هم زیبا و بسیار خوشساخت است و اگر بامو فقط در یک قسمت نسبت به رقیب ژاپنی برتری قاطعی داشت باشد، کیفیت ساخت داخل است.
حال به بحث قیمت میرسیم. قیمت M235i گرن کوپه از ۴۶,۴۰۰ دلار آغاز میشود درحالیکه این رقم برای سیویک ۴۲,۸۹۵ دلار است. این قیمت ممکن است برای یک هوندای کامپکت گران به نظر برسد اما وقتی به قدرت و پرفورمنسی در سطح بامو (و همینطور مرسدس و آئودی) توجه کنیم که در کنار ظاهر بهتر، تکنولوژیهای موتوراسپرت در شاسی و تعلیق و گیربکس دستی با ۳,۵۰۰ دلار قیمت کمتر ارائه میشود، دلیلی برای انتخاب بامو باقی نخواهد ماند.
مشخصات فنی
هوندا سیویک تایپ R | بامو M235i گرن کوپه | |
پیشرانه | ۲ لیتری I4 توربو | ۲ لیتری I4 توربو |
قدرت | ۳۱۵ اسب بخار | ۳۰۲ اسب بخار |
گشتاور | ۴۲۰ نیوتن متر | ۴۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو | چهارچرخ |
طول | ۴,۵۹۵ میلیمتر | ۴,۵۲۶ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۹۰ میلیمتر | ۱,۸۰۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۴۰۷ میلیمتر | ۱,۴۲۰ میلیمتر |
فاصلۀ محوری | ۲,۷۳۶ میلیمتر | ۲,۶۷۰ میلیمتر |
قیمت | ۴۲,۸۹۵ دلار | ۴۶,۴۰۰ دلار |
MILADZM
۲۲ آبان ۱۴۰۱خودم با این پول میرم سمت دوج چلنجر با پکیج واید بادی
انجین 392 کیوبیک اینچ همی ( آپاچی )
گیربکس هم که دستی باشه دیگه تمام .
علی
۲۲ آبان ۱۴۰۱چون هزینه نگهداری و تعمیراتش کمتره . چون استهلاکش کمتره ، البته اگر پولدار باشم بی ام و را برمیدارم ولی در حالت نرمال ، بله هوندا انتخابم
کرگدن باواریا
۲۲ آبان ۱۴۰۱این مقاله خودش سمّ بود ، با کامنتت یکدست شد
MILADZM
۲۲ آبان ۱۴۰۱دوست عزیز اینکه نظرم رو میگم سمه ؟
خب اصلا فلسفه ساخت چلنجر با این دو تا از آسمون تا زمین فرقشونه و رقیب همدیگه نیستن .
اما من سبک ماسل و ظاهر عضلانی چلنجر رو میپسندم .
Kato
۲۲ آبان ۱۴۰۱چرا نداره…پدال جان
چون ژاپنی از آلمانی یه سر و کردن بالاتره
سپهر
۲۳ آبان ۱۴۰۱ژاپنی بی لول فقط باید با کره ای مقایسه،تازه کره ای ها از ۲۰۱۸ به بعد از همه نظر از ژاپنی بهتر شدن
Audi
۲۹ آذر ۱۴۰۱برو انیمه ببین بابا
پیام
۲۲ آبان ۱۴۰۱آخه هوندا ماشینیه که کنار بی ام و بیاد؟!!!
hamidreza
۲۲ آبان ۱۴۰۱ببین دوست عزیز شاید کمپانی هاشون در کل تفاوت زیادی داشته باشن ولی در بعضی کلاس ها میشه مقایسه تنگاتنگی کرد…
بهنام
۲۲ آبان ۱۴۰۱موافقم .
ehsan.fa
۲۲ آبان ۱۴۰۱برای راننده های ماقبل حرفه ای عددهای به این نزدیکی هیچ معنی نداره تقریبا ، پس گیربکس دستی و مارک هوندا باعث میشه اصلا از ذهنم هم نگذره که بخوام بی ام و رو بهش ترجیح بدم از نظر مارک و برند حتی آئودی هم پایینتر از بی ام و هست،رقیب بنز و بی ام و امثال کادیلاک و لکسوس هست نه هوندا.موافق چی چی هستی دقیقا
D:
۲۲ آبان ۱۴۰۱ژاپنی ها باید با آلمانی ها و آمریکایی ها مقایسه بشن مثل الان نه مثل مجله های دکه های آمریکا با کره ای
محمدرضا
۲۲ آبان ۱۴۰۱ناراحت نباش هالا مجلات آمریکایی روز ها خودرو را بررسی میکنند بعد میگن کره ای بهتر از ژاپنیه.
بعد شما که تا هالا ژاپنیه ۲۰۱۸ به بالا سوار نشدی یا شاید اصلا سوار نشدی میای به این مجله ها که معتبر ترین مجلات جان هستن میگی دکه ای🤣
خداییش بهترین ژاپنی که داشتی یا حد اقل یک هفته تست کردی چی بوده🤣
مهردادکمال
۲۲ آبان ۱۴۰۱موافق نیستم. بی ام و هم زیباتره هم اینکه نسبت به نسخه های M ارزونتر هست و بی ام و برند معتبرتریه و به شدت از هوندا در ظاهر گرونتر به نظر میاد و اختلاف قیمت اندک این دو تا رو کاملا توجیه میکنه من باشم بی ام و رو انتخاب میکنم
حسین
۲۲ آبان ۱۴۰۱ببخشید چطوری بی ام و برند معتبر تریه؟ سوابق و رزومه موتور اسپرت هوندا چیز دیگه میگه. و همینطور خیلی موارد دیگه
هیچکس
۲۲ آبان ۱۴۰۱با اینکه خودمم عشق هوندا هستم
ولی بی ام و بسیار اقتخار داره در زمینه انجین
جوایز برترین انجین که از کل ژاپنی ها بیشتره فکر می کتم
ساخت قوی ترین انجین فرمول یک
ساخت مکلارن اف وان افسانه ای
و…..
آرمین
۲۲ آبان ۱۴۰۱موتور ارتش آلمان نازی در جنگ جهانی دوم BMW بود این سابقه نیست! اگرچه هوندا هم خودروهای مطمئنی می سازد و در جهان همراه با تویوتا و مزدا جز کم عیب ترین هاست.
حسین
۲۳ آبان ۱۴۰۱همین؟ هوندا هم خودروهای مطمئنی میسازد؟ هوندا هم جزو پر افتخارهای فرمول یک، موتو جی پی، بزرگترین سازنده انجین های درون سوز جهان، سازنده جت اسکی، بهترین هواپیماهای شخصی جهان، بهترین ربات های جهان. بعد شما تقلیل میدی به سازنده خودروهای مطمئن؟
حسین
۲۳ آبان ۱۴۰۱بخدا نیاز نیست واسه بالا کشیدن بی ام و، هوندا رو بکشید پایین
phonix
۲۳ آبان ۱۴۰۱اصلا چه ربطی به انجین داره
مگه هرکی ماشینش قوی تر باشه الزاما برنده میشه مگه قرار همه جایزه ببرن ؟
چ یدارید میگید ؟
ضمن اینکه اقای ارمین میتسوبیشی موتور و ناو و… ارتش امپراطوری ژاپن رو میساخت الان بیاریمش اینجا همرو میزنه؟
تویوتا موتور زیردریایی و ناو جنگی میسازه الان از اون تکنولوژی در ساخت ماشین مسابقه استفاده میشه ؟
انقدر مقایسه الکی نکنید
ضمنا اصلا تاریخ ارتباطی نداره زمانی که مثلا شرکت بویینگ روی کار بود و صنعت هوانوردی رو یه تنه پیش میبرد ایرباس کجا بود؟ ولی میبینید که الان نصف فروش هواپیما های دنیا ماله ایرباسه و تکنولوژی هوش مصنوعی قوی تری نسبت به بویینگ داره
phonix
۲۳ آبان ۱۴۰۱اقا حسین کی گفته هوندا بهترین هواپیماهای شخصی دنیا رو میسازه ؟
تا جایی که ما میدونیم فرانسوی ها و امریکایی ها خیلی از بقیه جلو ترن در این زمینه
نه بیا برای بالا بردن هوندا یهو بگو بهترین ماشین چمنزن دنیا رو هم هموندا میسازه ( چون وافعا یکی از زمینه های فعالیتش ساخت این مدل ادوات هست )
بخش هوایی هوندا خیلی قدمتانچنان نداره و خیلی هم دنبالش نیستن
datsun
۲۲ آبان ۱۴۰۱یه لحظه منبع خبری رو دیدم تعجب کردم bmw blog ،
سیویک تایپ آر پرفورمنس خیلی خوبی داره و تو پیست سریع ترین دیفرانسیل جلو تولیدی و به تازگی تو نوربرگ دیده شده ظاهرا برای ثبت رکورد جدید رفته.
قاطر فروش
۲۲ آبان ۱۴۰۱لعنت ب اون شرکتی ک نذاشت هوندا بیاد ایران
علی
۱۷ آذر ۱۴۰۱خود دولت ایران نذاشت بیاد در سال ۲۰۱۶ قانون گذاشتن که خودرو های مونتاژ امریکا وارداتش به ایران ممنوع شد و هوندا و تویوتا کمری دیگه نیومد . تازه داشت هوندا با مدل اکورد در ایران بازار پیدا میکرد .
GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی
۲۲ آبان ۱۴۰۱من باز بی ام دبلیو رو ترجیح میدم
ممد ژانگولر
۲۲ آبان ۱۴۰۱فعلا بخاطر مسائل سیاسی آلمان شد اخ
دوروز دیگه تحریما اگر برداشته بشه آلمان ماشیناش سلطانه و خبر درمانی و جبران شروع میشه 😉
فعلا نون تو جبهه شرقه
بهزاد
۲۲ آبان ۱۴۰۱فراوان خنده مان گرفت از این تیتر…هوندا به جای بیمر …استغفرالا..😒😒😒
NAVID۰۰۹۸
۲۲ آبان ۱۴۰۱از سقف برو بالا !!!
کرگدن باواریا
۲۲ آبان ۱۴۰۱دوتا چیز رو چشم بسته میدونم هوندا نداره ، ۱_ پرفورمنس بالا و هندنیلینگ ۲_کیفیت ساخت و مهندسی بینظیر آلمانی
ولی هوندا سیویک R تایپ یه نیمچه سدان اسپورت بی نقصه تو رده قیمتی خودش هست
phonix
۲۲ آبان ۱۴۰۱دوست عزیز هر دو موردی که فرمودید در تایپ ار به فور یافت می شود
اصلا علت اصلی وجود تایپ ار هندلینگ هست
لصفا دیگه چشم بسته نظر ندید
تنها ماشینی که یارای مقابله با هوندا سیویک رو داره گلف هست نه بی ام وه
hamidreza
۲۲ آبان ۱۴۰۱c45s رو جا گذاشتی… آیرودینامیک فوق العاده و قویترین انجین چهار سیلندر تولیدی جهان و پرفورمنس و ظاهر…
همینطور بخوام بگم باید یه کتاب براش بنویسم😂
MASOUD 0099
۲۲ آبان ۱۴۰۱چون مریضیم
نویدی
۲۲ آبان ۱۴۰۱این که قیمتشون نزدیک به همه،از مزایای bmw محسوب میشه که با پرفورمنس و تجهیزات بیشتر و بروزتر بازم قیمتش رقابتیه.
قطعا انتخاب من bmw ست.
Royal Driver UK 70
۲۲ آبان ۱۴۰۱سیویک قیمت کمتر، کیفیت عالی, پرفورمنس خوب و از همه مهمتر گیربکس دستی!
R@min
۲۲ آبان ۱۴۰۱وضعیت کامنت ها خیلی تاسف باره واقعا. هیچ جای دنیا کسی هوندا رو زیر سوال نمی بره اونم بخاطر پرفورمنس و تکنولوژی ساخت !!! این چند نفر عزیزی که فکر می کنن چون یه محصولی آلمانی هست حتما بهتره توجه کنن هوندا یکی از پیشروترین برندها حتی بالاتر از تویوتا و نیسان و همین بی ام و مورد علاقه دوستان در بحث ساخت موتور و گیربکس هست و سطح فنیش هم در فرمول یک گویای همه چیز هست، حالا عقبه تاریخیش و ابداعات و نوآوری ها به کنار.
سیویک سنگ محک کلاسش هست و هر نسل این موضوع رو ثابت می کنه.
کرگدن باواریا
۲۲ آبان ۱۴۰۱خوب پیش میرفتین ، تا این که فرمودین معیار برتر بودن هوندا ، فروش بالاشه..
هوندا یک برند درجه یک تو سگمنت خودروساز های اقتصادی هست ؛ bmw لوکس ساز و اسپرت ، طبیعی عه فروش کمتری رو تجربه کنه نسبت به هوندا تویوتا vw !
R@min
۲۲ آبان ۱۴۰۱رفیق من کجای کامنت به فروش اشاره کردم ؟؟؟ شاید تو گوشی من اون تیکه حذف شده.
در ضمن هوندا خیلی خیلی خیلی بزرگتر از یه برند صرفا اقتصادی هست و این صنعت خیلی بهش مدیونه.
هیچکس
۲۲ آبان ۱۴۰۱هوندا برند خیلی خوبیه منم دوسش دارم
کاری هم به نظرات خنده دار بعضی از دوستان ندارم
ولی جوایز بی ام و در ساخت انجین یک چیز دیگه می گه
بی ام و قوی ترین انجین تاریخ فرمول یک رو ساخته
R@min
۲۲ آبان ۱۴۰۱بی ام و هم بی نظیره اما نوآوری ها و ابداعات هوندا در موتورهای احتراقی، هیبریدی و الکتریکی خیلی مهم تر از جوایز سالانه موتوری هست که هر سال یه موتور تکراری رو صرفا ارتقا بدی که البته اصلا کار بدی نیست و بین همه برندا معموله.
فقط کافیه یه دونه از نوآوری ها مثله تکنولوژی V-TEC که این صنعت رو مثله زلزله 10 ریشتر جابجا کرد مطالعه کنین و اگر می دونین که اصلا بحثی وجود نداره.
سام
۲۶ آبان ۱۴۰۱نوآوری v_etcخوندم جایی نوشته بود باید ده دقیقه به موتور فشار بیاری که داغ کنه بعد اون سیستم فعال بشه اینجا خوب فهمیدم چرا به صنعت آلمان میگن صنعت بدون نقص
انقد هم اختراع مهمی نیست
خیلی شرکت های خودرو سازی آلمان نوآوری های زیادی داشتن
سام
۲۳ آبان ۱۴۰۱این مدل هوندا جز بهترین های این شرکت هست وقتی با بی ام و سری ام قیاس بشه حرفی واسه گفتن نداره
آلمانی ها مخترع موتور موشک موتور بنزینی موتور دیزلی موتور جت اولین ماشین برقی زیر دریایی و ناو هستند مقایسه با آلمانی هاکار درستی نیست
آلمان تو ماشین سنگین هم حرف اول میزنه درحالیکه ژاپن تو این قسمت ضعیف هست
ماکان
۲۲ آبان ۱۴۰۱سلام . من انتخابم بین این دوتا خود همان بی ام و هستش .
❤BMW❤
۲۲ آبان ۱۴۰۱من که عاشق بیامو ام ، باید بگن این مدلی که زده ، باید قدرت بیشتر و ظاهر بهتری میداشت تا بتونه بازار رو قبضه کنه
انتخابم هیچکدوم
هر دوشون رو به ی اندازه دوس دارم
پدرام
۲۲ آبان ۱۴۰۱داشبورد سیویک r دیگه زیادی بی روح و ساده است کاملا یک تیکه و یک دست که متاسفانه آکورد جدید هم همینطور شده
بیلمیش
۲۲ آبان ۱۴۰۱واسه تو چشم بودن بی ام و بهتره،ولی کسی که بخواد از رانندگی لذت ببره سیویک بهتره حتی از نسل قبلی تایپr کلی تعریف و تمجید شد و حسابی ترکوند.درضمن خیلی ها که میگن مهندسی آلمانی مهندسی آلمانی بدونن تو آمریکا نهایت تلاششون رو میکنن که قبل این که ماشین آلمانی مایلینگش به 50 هزار مایل برسه بفروشنش،یه نگاه بندازید به سایت های فروش خودرو های دست دوم متوجه میشید.چون با این که کلی تکنولوژی دست و پا میکنن برای ماشین ولی استهلاک به شدت بالایی داره در حالی که خودرو های ژاپنی رو به راحتی تا 100 هزارتا میرونن و با این مایلینگش هم خریدار داره،در کل آلمانی واسه پولداراس و به نظر من ماشین باید ساده و بی آلایش باشه و مهم تر این که تو چشم هم نباشه.
هوندا این ویژگی هارو داره
علی
۱۷ آذر ۱۴۰۱مایلینگش !!!!!!😐😐😐 این کلمه توی انگلیسی بی معناس
بهنام
۲۲ آبان ۱۴۰۱اونجا که گفتم موافقم یعنی با مقاله موافقم که هوندا اینجا خیلی بهتر از این مدل ب ام و هست . اصلأ این ب ام و یه جوریه انگار ب ام و نیست.
کامران
۲۲ آبان ۱۴۰۱متاسفانه ما دیدگاه عمدتا سنتی راجع به خیلی چیزا داریم مثلاً چون این برند آلمانی هست بی برو برگرد عالی هست .واقعیت اینه که خیلیها دارن خودشون رو میرسونم وتفاوتها داره کم میشه.مثلا این سالها هوندا خودش رو بسیار آماده کرده مثالش هم شرکت چند دورهای در مسابقات آف یک هستش.
Amin.aj
۲۲ آبان ۱۴۰۱خدایش من یکی از جفتشم خوشم میاد
علی جردن
۲۳ آبان ۱۴۰۱درهای بدون فریم BMW می ارزه به کل هوندا سویک😏
سپهر
۲۳ آبان ۱۴۰۱صد در صد ب ام و رو انتخاب میکنم
وی
۱ آذر ۱۴۰۱بی ام و هم ماشینای اسپرت خیلی خفنی ساخته مثل ای 46 و ای 92 یا حتی ام 2 جدید که با قیمت خودش یکی از بهترین ماشینای پرفورمنس محوره
اما برای ساخت این ماشین گویا سیاست های سنتی بی ام و در دستور کار نبوده و یه ماشین معمولی ساختن برای افراد عادی ولی سیویک ار یه ماشین تمام اسپرت برای ماشین باز هاست و باعث میشه با معیارهای اسپرت بودن راحت این بی ام و رو بزنه
ضمنا هرکس میگه هوندا برند کلاس پایینیه و اینها یعنی همیشه با ماشین بازی واقعی و دنیای jdm بیگانه بوده