در سالهای اخیر خودروهای الکتریکی از سوی مطبوعات، گروههای حامی محیطزیست و کسانی که به گشتاور بالا علاقه دارند کاملاً موردتوجه قرار گرفتهاند. هرچند ممکن است تسلا در ابتدا موجب فراگیر شدن خودروهای تمام الکتریکی شده باشد اما بسیاری از خودروسازان سنتی در توسعهٔ این ماشینها سریعتر عمل کردهاند. یکی از این شرکتها بامو است که در حال حاضر با هاچبک کوچک i3 و اسپرت هیبریدی i8 در این بخش حضور دارد؛ اما اگر این شرکت آلمانی بخواهد خلأ میان این دو خودرو را با یک سدان عملکردی لوکس الکتریکی پُر کند چه خواهد شد؟ در ادامه نگاهی خواهیم داشت به آنچه که ممکن است در این مورد روی دهد.
طراحی با الهام از کانسپت i Vision Dynamics
کانسپت i Vision Dynamics جدیدترین ساختهٔ بامو است که پیشنمایشی از خودروی الکتریکی آیندهٔ این شرکت را ارائه میکند. در طراحی ظاهری این کانسپت، جلوپنجرهٔ کلیوی شکل سنتی بامو با ابعادی بزرگتر و بهصورت متصلبههم کار شده است. خط شانهٔ خودرو نیز از روی گلگیر جلو شروع شده و بهصورت آبشاری به سمت پایین حرکت میکند؛ اما این کانسپت در نمای جانبی فاقد DNA سنتی یک بامو است زیرا هرچند در اینجا تیغهٔ روی گلگیر جلو همچنان دیده میشود اما خم معروف هافمیستر در ستون C وجود ندارد و نمای کلی خودرو بسیار آیندهنگرانه به نظر میرسد. برای ایجاد یک نمای احتمالی کلی از سدان الکتریکی تولیدی بامو، با توجه به کانسپتi Vision یک رندر طراحی شده است. در این رندر، طراحی بیرونی اتاق و حجمپردازیهای جانبی خودرو بسیار سنتیتر است اما بااینحال همچنان خط کمر منحصربهفرد در قسمت ستون B حفظ شده است. همچنین برخلاف کانسپت مذکور، در این رندر گلگیرها اغراقآمیزتر هستند.
عملکرد الکتریکی احتمالی
برخلاف مدل کوچک i3، خودروی الکتریکی آیندهٔ بامو که احتمالاً i5 یا i6 نام خواهد داشت، دارای بُرد خوب به همراه عملکردی مناسب خواهد بود. انتظار میرود این خودرو همانند کانسپت I Vision بُردی برابر با ۶۰۰ کیلومتر با یکبار شارژ داشته باشد، در کمتر از ۴ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر برسد و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر را داشته باشد. مورد نامعلوم در این رابطه، اندازهٔ باطریهای i5 است. بااینحال گمان میرود که این سدان الکتریکی با سه اندازهٔ مختلف باطری با سطوح مختلف عملکرد و بُرد ارائه گردد. همچنین شریک فنی و استراتژیک بامو یعنی تویوتا نیز در حال توسعهٔ باطریهای پیشرفتهٔ جدیدی با هدف افزایش دو برابری بُرد خودروهای الکتریکی فعلی و کاهش زمان شارژ تا تنها چند دقیقه است؛ بنابراین ممکن است این شراکت فنی منجر به استفاده از باطریهای جدید تویوتا در بامو i5 شود.
رقابت مستقیم با تسلا
امروزه بزرگترین موانع خرید خودروهای الکتریکی نگرانیها در مورد میزان بُرد و زمان شارژ آنها است؛ اما شاید بزرگترین چالش بامو در این زمینه، پورشه و سدان الکتریکی جدیدش یعنی Mission E باشد. این خودرو استایلی شبیه به پانامرا داشته و از دو موتور الکتریکی، شتاب سریع و هندلینگ عالی برخوردار است؛ بنابراین انتظار میرود بامو در زمینههایی چون اتاق لوکس، تکنولوژی رانندگی خودکار، میزان بُرد و قیمت به رقابت با پورشه بپردازد. این در حالی است که سلطان باواریا، تسلا را هم بهعنوان رقیبی سرسخت و قدرتمند در پیش روی خود دارد. بااینحال هنوز خیلی زود است که بخواهیم به خاطر این رقابت هیجانزده شویم چراکه انتظار میرود سدان الکتریکی آیندهٔ بامو در حدود سال ۲۰۲۱ به بازار آید.
منبع: CarScoops
فقط انگلستان
۲۴ مهر ۱۳۹۶بی ام و اولین خودرو الکتریکی خودش رو در سال ۱۹۷۲ ساخت که اسمش ۱۶۰۲e بود و از ۱۲ باتری ۱۲ ولتی استفاده می کرد و می توانست ۶۰ کیلومتر رو طی بکنه.
الهی
۲۴ مهر ۱۳۹۶متحول شده و خوشگل ….
پیام اکرمی پور
۲۵ مهر ۱۳۹۶جلوپنجرش با چراغاش هماهنگی نداره
m4
۲۵ مهر ۱۳۹۶کمپانی که توی دل جوونا رفته باشه همیشه بهترین خواهد بود !!!
و بی ام و این حسن بزرگ یدک میکشه :)
محمد
۲۵ مهر ۱۳۹۶اگه بیاد احتمال داره مثل m5 چابک باشه
رندرش که خوشگله.