بی ام ولامبورگینی

لامبورگینی چطور توانست شاسی‌بلند اسپرت موفق‌تری نسبت به بی ام و بسازد؟

در این مطلب بررسی خواهیم کرد که چرا لامبورگینی اوروس با وجود قیمت به‌مراتب گران‌تر، فروش بسیار بیشتری نسبت به ب‌ام‌و XM دارد.

بازار شاسی‌بلندها یکی از داغ‌ترین سگمنت‌های خودروی امروز است و به همین دلیل، حتی سازندگان سوپراسپرت و خودروهای فوق لوکس مثل لامبورگینی، بنتلی و رولزرویس هم به این بخش وارد شده‌اند. بااین‌حال، ب‌ام‌و با اینکه بیش از دو دهه در ساخت شاسی‌بلندها سابقه دارد، با جدیدترین محصول خود در این بخش یعنی XM شکست سختی را متحمل شده است. در سال جاری، کمتر از ۱,۴۰۰ دستگاه از این خودرو فروخته شده درحالی‌که در همین مدت، لامبورگینی اوروس بیش از ۵,۵۰۰ دستگاه فروخته است. با توجه به اینکه اوروس بسیار گران‌تر از XM است، در ادامه قصد داریم دلیل این موضوع را بررسی کنیم.

لامبورگینی اوروس

با توجه به محبوبیت بالای شاسی‌بلندها در بازارهای سراسر جهان، لامبورگینی تصمیم گرفت با اوروس به این بخش وارد شود و همان جادوی سوپراسپرت‌های خود را در قالب خودرویی بلندقامت ارائه کند. اوروس که به‌عنوان اولین سوپرشاسی‌بلند جهان به بازار آمد، برخلاف سوپرکارهای لامبورگینی، به یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو مجهز بود که از گروه فولکس‌واگن گرفته شده و ۶۵۰ اسب بخار قدرت داشت. بعداً لامبورگینی نسخه‌های جدید این خودرو را با نام‌های پرفورمانته و S با ۶۶۶ اسب بخار قدرت به بازار فرستاد و امروز هم اوروس SE پلاگین‌هیبریدی با ۸۰۰ اسب بخار قدرت جایگزین آن‌ها شده است. قیمت این نسخه از ۲۵۸ هزار دلار آغاز می‌شود. اوروس از سیستم تعلیق بادی پیشرفته‌ای بهره می‌برد و مثل اکثر شاسی‌بلندها، به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است. این ماشین همچنین از ظاهر معمول یک لامبورگینی برخوردار است و با خطوط تیز و تهاجمی، خود را از رقبایی مثل آستون‌مارتین DBX با ظاهر نرم و محافظه‌کارانه متمایز می‌کند. یکی از بهترین ویژگی‌های اوروس اما قابلیت استفادهٔ روزمرهٔ آن است. این ماشین هرچند هنوز هم یک لامبورگینی وحشی است ولی به لطف سیستم تعلیق پیشرفته و حالت‌های رانندگی، می‌تواند شخصیت کاملاً متفاوت و راحتی از خود نشان دهد.

ب‌ام‌و XM

هرچند ب‌ام‌و با مدل‌هایی مثل X6 M در بخش شاسی‌بلندهای لوکس پرفورمنس حضور داشت ولی می‌خواست محصولی متمایز از رقبای خود در این بخش مثل مرسدس GLE63 و آئودی RS Q8 را عرضه کند تا به سطح بالاتری از این بازار وارد شود و سهمی از آن را تصاحب کند. بدین منظور، باواریایی‌ها بخش M خود را موظف کردند تا یک شاسی‌بلند پرچم‌دار را از ابتدا توسعه دهند. بدین ترتیب، XM به دومین خودرو پس از M1 دهه ۷۰ تبدیل شد که توسط بخش M توسعه پیدا کرد. XM با جلوپنجرهٔ کلیوی شکل بزرگ که در ب‌ام‌وهای جدید مرسوم است همراه با بدنه‌ای که سعی دارد سقف کوپه مانند را با ظاهر یک شاسی‌بلند معمولی ترکیب کند، وارد میدان شد. XM از لحاظ قدرت کاملاً توان رقابت با اوروس را دارد. این ماشین که با قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی متشکل از یک پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 و یک موتور الکتریکی تولید می‌شود، در نسخهٔ پایه ۶۵۳ اسب بخار و در نسخهٔ پرچم‌دار لیبل رد ۷۴۸ اسب بخار قدرت دارد. بااین‌حال، متأسفانه XM نزدیک به ۳۰۰ کیلوگرم از اوروس سنگین‌تر است که تأثیر منفی بزرگی روی هندلینگ و همین‌طور شتاب دارد. به همین دلیل، درحالی‌که اوروس هیبریدی ظرف تنها ۳.۴ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد، XM لیبل رد برای انجام این کار به ۳.۸ ثانیه زمان نیاز دارد.

قیمت

XM از رقیب ایتالیایی خود بسیار ارزان‌تر است. قیمت پایهٔ این شاسی‌بلند آلمانی از ۱۶۰ هزار دلار آغاز می‌شود درحالی‌که این رقم برای اوروس حدود ۲۴۰ هزار دلار است. همچنین حتی XM لیبل رد هم با قیمت ۱۸۶ هزار دلار، هنوز به میزان قابل‌توجهی از اوروس ارزان‌تر است. بااین‌وجود، اوروس فروش به‌مراتب بیشتری دارد زیرا در این بخش از بازار، اعتبار و میراث یک برند بسیار اهمیت دارد. لامبورگینی برندی بشدت معتبر و هیجان‌انگیز است و ب‌ام‌و به‌عنوان برندی ارزان‌تر و در دسترس‌تر، توان رقابت با آن را ندارد. اوروس همچنین از لحاظ طراحی هم بسیار متمایز است و به نظر می‌رسد از ابتدا به‌عنوان یک شاسی‌بلند پرفورمنس طراحی شده است درحالی‌که از سوی دیگر، به نظر می‌رسد ب‌ام‌و یکی از شاسی‌بلندهای پایین ردهٔ خود را به چرخ‌های بزرگ‌تر و قطعات بدنهٔ تهاجمی‌تر مجهز کرده است. به همین دلیل، در دنیای شاسی‌بلندها، اوروس شبیه یک سوپراسپرت به نظر می‌رسد درحالی‌که XM شبیه یک شاسی‌بلند معمولی است.

فقدان تعلیق بادی، لطمه‌ای بزرگ به XM

هرچند XM از لحاظ قدرت در برابر اوروس چیزی کم ندارد ولی شاسی‌بلند لامبورگینی به تعلیق بادی مجهز است که می‌توان با هر شرایطی سازگار شود درحالی‌که ب‌ام‌و در XM از تعلیق معمولی با فنرهای فولادی استفاده کرده است. با توجه به اینکه XM یک شاسی‌بلند پرچم‌دار و گران‌قیمت است، این کاستی مهم قابل‌چشم‌پوشی نخواهد بود؛ بنابراین، وقتی تعلیق بادی اوروس در کنار طراحی جذاب‌تر، برند معتبرتر، وزن سبک‌تر و شتاب سریع‌تر قرار گیرد، تعجبی نخواهد داشت که شاسی‌بلند سنت آگاتا با وجود قیمت گران‌تر، سه برابر بیشتر از پرچم‌دار باواریا فروخته باشد.

مقایسهٔ مشخصات فنی

لامبورگینی اوروس SE ب‌ام‌و XM لیبل رد
پیشرانه ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو هیبریدی ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو هیبریدی
قدرت ۸۰۰ اسب بخار ۷۴۸ اسب بخار
گشتاور ۹۵۰ نیوتن متر ۱۰۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
شتاب صفرتاصد ۳.۴ ثانیه ۳.۸ ثانیه
وزن ۲۵۰۵ کیلوگرم ۲۷۹۵ کیلوگرم
قیمت ۲۶۲,۶۳۱ دلار ۱۸۶,۱۷۵ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای
منبع
CarBuzz

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. علی جردن

    ۲۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2043 ديدگاه)

    فقط پورسانگوئه
    عشق است موتور ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی فراری
    لامبورگینی ۸ سیلندر توربوشارژر بی هویته

    موافقم 12
    مخالفم 40
    1. net

      ۲۷ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (3341 ديدگاه)

      عقب این مدل دسته ماشینها که سقفش کوتاه میشه بد هست. اولین بار بی ام و در سال ۲۰۰۶ با تولید x6 این مدل دسته بندی زشت رو اختراع کرد

      موافقم 4
      مخالفم 12
    2. R

      ۲۷ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1134 ديدگاه)

      فراری اف ۸۰ توربوشارژ چطور؟

      موافقم 6
      مخالفم 2
    3. JDM سابق

      ۲۷ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (659 ديدگاه)

      یعنی الان SF90, 488 , f8 و… چون هشت توربو شارژن بی هویت ان؟

      موافقم 7
      مخالفم 1
    4. Kiarash

      ۲۷ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (334 ديدگاه)

      بی ام و xm من از طراحیش بدم نمیاد ولی طراحی داخلیش خیلی بهتر از بیرونیش هست

      موافقم 6
      مخالفم 2
    5. amirkhanzadeh

      ۲۷ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (826 ديدگاه)

      دلیل اصلی فروش بد xm بخاطر طراحی جلو خودرو
      هر چقدر فکر می کنم متوجه نمی شم چرا از سال 2018 به بعد طراحای bmw ک…. شدن

      موافقم 13
      مخالفم 3
  2. Ali

    ۲۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (122 ديدگاه)

    شاید بنظر این دو خودرو باهم رقیب باشن ولی در حقیقت این نیست نکته ی مهم رتبه بندیه برندهاست و اینجاست که بی ام و باید بیشتر با همتا های بنز و آئودی رقابت کنه این کارش مثل این میمونه که یک سوپر اسپرت بزنه واسه رقابت با فراری اس اف ۹۰ یا رئولتو .
    شاید عجیب باشه ولی بنتلی بنتایگا و رولزرویس کولینان شاید توی دسته بندیه جدایی از اوروس باشن ولی میشه گفت تا حدی اونا رقبای اوروس بحساب میان تا این بی ام و

    موافقم 5
    مخالفم 1
  3. Mosafer

    ۲۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (183 ديدگاه)

    طراحی اوروس هم چیز خاص و هیجان انگیز ی نیست.البته نظر بنده اینه.

    موافقم 1
    مخالفم 15
  4. B

    ۲۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (831 ديدگاه)

    بنام خدا شاسی و موتور آئودی
    طراحی خوب برخلاف رقیب

    موافقم 8
    مخالفم 3
  5. Siyavash

    ۲۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (745 ديدگاه)

    بی شک تویه این مقایسه لامبو بهتر هست…

    موافقم 7
    مخالفم 1
  6. Kiarash

    ۲۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (334 ديدگاه)

    فقط تیگو ۸ پرو مکس با ۸ گیگابایت رم ۲۰۲۵ 😂

    موافقم 11
    مخالفم 2
  7. Kamran Aghaei

    ۲۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (18 ديدگاه)

    کی گفته برند لامبورگینی از بی‌ام‌ و معتبر تره!
    بی‌ام‌و فقط و فقط با فروش ۲ مدل سری ۳ و
    سری ۵ و سود حاصل از فروش‌اش کل سهام
    لامورگینی رو بخره از لحاظ نو اوری و قابلیت
    اطمینان هم لامبورگینی ۱۰۰۰۰۰ سال به بی‌ام‌و
    نمیرسه

    موافقم 3
    مخالفم 16
    1. Taha Ayoobi

      ۲۷ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (3969 ديدگاه)

      یه نوآوری از بی ام و بگو ببینیم.

      موافقم 1
      مخالفم 1
    2. آریا

      ۲۷ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (177 ديدگاه)

      اگه به فروش باشه که تویوتا باید از همه بهتر باشه
      الان سری 3 درحد چه لامبورگینی هست؟
      بعدش این ضعف xm رو نشون میده که با قیمت پایین‌تر و دسترسی بیشتر فروش کمتر داره

      موافقم 3
      مخالفم 1
  8. Kiarash

    ۲۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (334 ديدگاه)

    وقتی مشخصات فنی رو نگاه میکنه آدم واقعا با خودش میگه اصن برقی چیه لذت دنیا رو ببر در لحظه زندگی با این ماشین
    فقط آلمانی 😎🇩🇪💪
    به طرفداران لامبورگینی بر نخوره لامبورگینی هم برای خودش اسطوره بوده و هست

    موافقم 3
    مخالفم 8
    1. Kiarash

      ۲۷ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (334 ديدگاه)

      ولی با کمک آئودی

      موافقم 2
      مخالفم 9
  9. علی منصوری

    ۲۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (204 ديدگاه)

    چیزی نزدیک ب ۹۰ هزار. دلار اختلاف قیمت…. داداش عقل سلیم میگه اگه بتونی با این اختلاف ی لامبورگینی بخری، خب چرا که نه، هم زیباتره هم سوار برندب میشی ک خریدشم برای خیلیا اونطرف رویایی و این فرصت بهت داده شده از لامبو لذت ببری، خب البته این استدلال منه و بهیچ عنوان ممکنه منطقی نباشه

    موافقم 7
    مخالفم 1
  10. 342

    ۲۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (214 ديدگاه)

    طراحی

    موافقم 1
    مخالفم 2
  11. الف.ی

    ۲۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1753 ديدگاه)

    ببخشید اینجا که نوشته:
    «بااین‌وجود، اوروس فروش به‌مراتب بیشتری دارد زیرا در این بخش از بازار، اعتبار و میراث یک برند بسیار اهمیت دارد. لامبورگینی برندی بشدت معتبر و هیجان‌انگیز است و ب‌ام‌و به‌عنوان برندی ارزان‌تر و در دسترس‌تر، توان رقابت با آن را ندارد.»
    اصلا قبول ندارم
    اتفاقا اعتبار بی ام و در ساخت شاسی بلند بسیار بیشتر از لامبورگینیه
    لامبورگینی به عنوان یک سوپراسپرت ساز خبره به قلمرو خودرو های شهری روزمره وارد شده بود
    همین موضوع میتونست پاشنه آشیل اوروس بشه و مانع فروش
    ولی خب نشد و اوروس فروش بسیار موفقی رو تجربه کرد
    فاکتور های دیگری به جز این جمله در متن قطعا دخیل بوده

    موافقم 6
    مخالفم 6
  12. hosen

    ۲۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (441 ديدگاه)

    تنها suv که حریف اوروس هست کاین توربو عه!

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. سوشیانت

      ۲۷ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (3404 ديدگاه)

      جفتشون کراس اوور هستن

    2. آریا

      ۲۷ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (177 ديدگاه)

      کم ندیدم که ترک هاوک یه اوروس رو بزنه درسته آمریکایی قدرت بالا هرز زیاد داره ولی ترک هاوک به راحتی زیر 3.4 صفر تا صد میزنه

      موافقم 2
      مخالفم 0
  13. MOPAR

    ۲۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (95 ديدگاه)

    بنظرم کسی که نزدیک 200 تا میده برای ماشین یه 40 تا دیگه هم میذاره روش میده اوروس، هر چی باشه لامبورگینیه اسمش واسه کلاس گذاشتن کافیه😂
    ظاهری هم که واقعا اوروس بهتره، البته فنی فکر کنم لامبو تو طولانی مدت یکم ضعیفه چون یادمه تو همین پدال یه مقاله بود در مورد سفر طولانی با اوروس که تو 60 هزار کیلومتر واشر سر سیلندر سوزونده بود

  14. سهیل گل آزاد

    ۲۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (36 ديدگاه)

    XM به شدت هم تو بازار جهانی افت قیمت داره طوری که در سایت های آمریکایی خرید و فروش خودرو مدل ۲۰۲۴ در حد دو سه هزار مایل کارکردش بالای ۳۰ هزار دلار ریزش داشته در کل این محصول ب ام و تبدیل به یه پروژه شکست خورده شده اوروس از همون سال ۲۰۱۸ که معرفی شد به خاطر برندینگ پر آوازه ای که داشت و تازه هم اون برند وارد عرصه اس یو وی ها شده بود تونست به فروش خیلی خوبی دست پیدا کنه طوری که تا اواسط سال ۲۰۲۰ اوروس به فروش ۱۰۰۰۰ دستگاه رسید این قضیه واسه اس یو وی فراری پوروسنگوئه هم صدق میکنه البته سیاست فراری در این باره متفاوت تر از لامبورگینی بود اینکه یه اس یو وی یونیک تری نسبت به لامبورگینی معرفی کرد با قیمت خیلی بالاتر و هم مجهز کردن اون به یه موتور v12 تنفس طبیعی و هم محدود کردن سقف تولید پوروسنگوئه با این وجود اون هم تونست در این مدت زمان دو سال از گذشت معرفیش به فروش خیلی خوبی دست پیدا کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا