در این مطلب بررسی خواهیم کرد که چرا لامبورگینی اوروس با وجود قیمت بهمراتب گرانتر، فروش بسیار بیشتری نسبت به بامو XM دارد.
بازار شاسیبلندها یکی از داغترین سگمنتهای خودروی امروز است و به همین دلیل، حتی سازندگان سوپراسپرت و خودروهای فوق لوکس مثل لامبورگینی، بنتلی و رولزرویس هم به این بخش وارد شدهاند. بااینحال، بامو با اینکه بیش از دو دهه در ساخت شاسیبلندها سابقه دارد، با جدیدترین محصول خود در این بخش یعنی XM شکست سختی را متحمل شده است. در سال جاری، کمتر از ۱,۴۰۰ دستگاه از این خودرو فروخته شده درحالیکه در همین مدت، لامبورگینی اوروس بیش از ۵,۵۰۰ دستگاه فروخته است. با توجه به اینکه اوروس بسیار گرانتر از XM است، در ادامه قصد داریم دلیل این موضوع را بررسی کنیم.
لامبورگینی اوروس
با توجه به محبوبیت بالای شاسیبلندها در بازارهای سراسر جهان، لامبورگینی تصمیم گرفت با اوروس به این بخش وارد شود و همان جادوی سوپراسپرتهای خود را در قالب خودرویی بلندقامت ارائه کند. اوروس که بهعنوان اولین سوپرشاسیبلند جهان به بازار آمد، برخلاف سوپرکارهای لامبورگینی، به یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو مجهز بود که از گروه فولکسواگن گرفته شده و ۶۵۰ اسب بخار قدرت داشت. بعداً لامبورگینی نسخههای جدید این خودرو را با نامهای پرفورمانته و S با ۶۶۶ اسب بخار قدرت به بازار فرستاد و امروز هم اوروس SE پلاگینهیبریدی با ۸۰۰ اسب بخار قدرت جایگزین آنها شده است. قیمت این نسخه از ۲۵۸ هزار دلار آغاز میشود. اوروس از سیستم تعلیق بادی پیشرفتهای بهره میبرد و مثل اکثر شاسیبلندها، به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است. این ماشین همچنین از ظاهر معمول یک لامبورگینی برخوردار است و با خطوط تیز و تهاجمی، خود را از رقبایی مثل آستونمارتین DBX با ظاهر نرم و محافظهکارانه متمایز میکند. یکی از بهترین ویژگیهای اوروس اما قابلیت استفادهٔ روزمرهٔ آن است. این ماشین هرچند هنوز هم یک لامبورگینی وحشی است ولی به لطف سیستم تعلیق پیشرفته و حالتهای رانندگی، میتواند شخصیت کاملاً متفاوت و راحتی از خود نشان دهد.
بامو XM
هرچند بامو با مدلهایی مثل X6 M در بخش شاسیبلندهای لوکس پرفورمنس حضور داشت ولی میخواست محصولی متمایز از رقبای خود در این بخش مثل مرسدس GLE63 و آئودی RS Q8 را عرضه کند تا به سطح بالاتری از این بازار وارد شود و سهمی از آن را تصاحب کند. بدین منظور، باواریاییها بخش M خود را موظف کردند تا یک شاسیبلند پرچمدار را از ابتدا توسعه دهند. بدین ترتیب، XM به دومین خودرو پس از M1 دهه ۷۰ تبدیل شد که توسط بخش M توسعه پیدا کرد. XM با جلوپنجرهٔ کلیوی شکل بزرگ که در باموهای جدید مرسوم است همراه با بدنهای که سعی دارد سقف کوپه مانند را با ظاهر یک شاسیبلند معمولی ترکیب کند، وارد میدان شد. XM از لحاظ قدرت کاملاً توان رقابت با اوروس را دارد. این ماشین که با قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی متشکل از یک پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 و یک موتور الکتریکی تولید میشود، در نسخهٔ پایه ۶۵۳ اسب بخار و در نسخهٔ پرچمدار لیبل رد ۷۴۸ اسب بخار قدرت دارد. بااینحال، متأسفانه XM نزدیک به ۳۰۰ کیلوگرم از اوروس سنگینتر است که تأثیر منفی بزرگی روی هندلینگ و همینطور شتاب دارد. به همین دلیل، درحالیکه اوروس هیبریدی ظرف تنها ۳.۴ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد، XM لیبل رد برای انجام این کار به ۳.۸ ثانیه زمان نیاز دارد.
قیمت
XM از رقیب ایتالیایی خود بسیار ارزانتر است. قیمت پایهٔ این شاسیبلند آلمانی از ۱۶۰ هزار دلار آغاز میشود درحالیکه این رقم برای اوروس حدود ۲۴۰ هزار دلار است. همچنین حتی XM لیبل رد هم با قیمت ۱۸۶ هزار دلار، هنوز به میزان قابلتوجهی از اوروس ارزانتر است. بااینوجود، اوروس فروش بهمراتب بیشتری دارد زیرا در این بخش از بازار، اعتبار و میراث یک برند بسیار اهمیت دارد. لامبورگینی برندی بشدت معتبر و هیجانانگیز است و بامو بهعنوان برندی ارزانتر و در دسترستر، توان رقابت با آن را ندارد. اوروس همچنین از لحاظ طراحی هم بسیار متمایز است و به نظر میرسد از ابتدا بهعنوان یک شاسیبلند پرفورمنس طراحی شده است درحالیکه از سوی دیگر، به نظر میرسد بامو یکی از شاسیبلندهای پایین ردهٔ خود را به چرخهای بزرگتر و قطعات بدنهٔ تهاجمیتر مجهز کرده است. به همین دلیل، در دنیای شاسیبلندها، اوروس شبیه یک سوپراسپرت به نظر میرسد درحالیکه XM شبیه یک شاسیبلند معمولی است.
فقدان تعلیق بادی، لطمهای بزرگ به XM
هرچند XM از لحاظ قدرت در برابر اوروس چیزی کم ندارد ولی شاسیبلند لامبورگینی به تعلیق بادی مجهز است که میتوان با هر شرایطی سازگار شود درحالیکه بامو در XM از تعلیق معمولی با فنرهای فولادی استفاده کرده است. با توجه به اینکه XM یک شاسیبلند پرچمدار و گرانقیمت است، این کاستی مهم قابلچشمپوشی نخواهد بود؛ بنابراین، وقتی تعلیق بادی اوروس در کنار طراحی جذابتر، برند معتبرتر، وزن سبکتر و شتاب سریعتر قرار گیرد، تعجبی نخواهد داشت که شاسیبلند سنت آگاتا با وجود قیمت گرانتر، سه برابر بیشتر از پرچمدار باواریا فروخته باشد.
مقایسهٔ مشخصات فنی
لامبورگینی اوروس SE | بامو XM لیبل رد | |
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو هیبریدی | ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو هیبریدی |
قدرت | ۸۰۰ اسب بخار | ۷۴۸ اسب بخار |
گشتاور | ۹۵۰ نیوتن متر | ۱۰۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
شتاب صفرتاصد | ۳.۴ ثانیه | ۳.۸ ثانیه |
وزن | ۲۵۰۵ کیلوگرم | ۲۷۹۵ کیلوگرم |
قیمت | ۲۶۲,۶۳۱ دلار | ۱۸۶,۱۷۵ دلار |
علی جردن
۲۷ مهر ۱۴۰۳فقط پورسانگوئه
عشق است موتور ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی فراری
لامبورگینی ۸ سیلندر توربوشارژر بی هویته
net
۲۷ مهر ۱۴۰۳عقب این مدل دسته ماشینها که سقفش کوتاه میشه بد هست. اولین بار بی ام و در سال ۲۰۰۶ با تولید x6 این مدل دسته بندی زشت رو اختراع کرد
SMS
۲۷ مهر ۱۴۰۳خوب معلومه که وقتی اسم برند تمام اسپرت باشه و ماشین هم زیبا , بیشتر فروش می ره
R
۲۷ مهر ۱۴۰۳فراری اف ۸۰ توربوشارژ چطور؟
JDM سابق
۲۷ مهر ۱۴۰۳یعنی الان SF90, 488 , f8 و… چون هشت توربو شارژن بی هویت ان؟
Kiarash
۲۷ مهر ۱۴۰۳بی ام و xm من از طراحیش بدم نمیاد ولی طراحی داخلیش خیلی بهتر از بیرونیش هست
mmd@
۲۷ مهر ۱۴۰۳اوف فقط لامبو ❤️❤️❤️🔥❤️🔥❤️🔥🏆🏆🎖️🎖️😈😈☠️☠️☠️🥇🥇🥇🇫🇷🇫🇷🇫🇷🇫🇷
amirkhanzadeh
۲۷ مهر ۱۴۰۳دلیل اصلی فروش بد xm بخاطر طراحی جلو خودرو
هر چقدر فکر می کنم متوجه نمی شم چرا از سال 2018 به بعد طراحای bmw ک…. شدن
Rman
۱ آبان ۱۴۰۳یکی از دلیل های کم فروش شدن،تغییر قیافه
بی ام و هستش،البته به نظر من طراحی های جدید که بعید میدونم واقعا طرفداران و عاشقان بی ام و و حتی بنز باهاش حال کنن،داره بیشتر به سلیقه بازار چین و مشتری های چینی تغییر میکنه،یکی از دلیل های اصلی علاقه به بی ام و فرم جلوی ماشین و چراغ و جلو پنجره خیلی خاص اش بوده،ولی الان چراغ ۲تکه و جلو پنجره الکی بزرگ و عقب این مدل که اصلا شبیه bmw نیست،بنز هم همین راه داره میره با شدت کمتر،حتی آئودی هم چراغهای جلوش داره این شکلی میکنه
Ali
۲۷ مهر ۱۴۰۳شاید بنظر این دو خودرو باهم رقیب باشن ولی در حقیقت این نیست نکته ی مهم رتبه بندیه برندهاست و اینجاست که بی ام و باید بیشتر با همتا های بنز و آئودی رقابت کنه این کارش مثل این میمونه که یک سوپر اسپرت بزنه واسه رقابت با فراری اس اف ۹۰ یا رئولتو .
شاید عجیب باشه ولی بنتلی بنتایگا و رولزرویس کولینان شاید توی دسته بندیه جدایی از اوروس باشن ولی میشه گفت تا حدی اونا رقبای اوروس بحساب میان تا این بی ام و
Mosafer
۲۷ مهر ۱۴۰۳طراحی اوروس هم چیز خاص و هیجان انگیز ی نیست.البته نظر بنده اینه.
B
۲۷ مهر ۱۴۰۳بنام خدا شاسی و موتور آئودی
طراحی خوب برخلاف رقیب
JaMsHiD_R1988
۲۷ مهر ۱۴۰۳به نام خدا پلتفرم فولکس واگن توارگ😂
Siyavash
۲۷ مهر ۱۴۰۳بی شک تویه این مقایسه لامبو بهتر هست…
Kiarash
۲۷ مهر ۱۴۰۳فقط تیگو ۸ پرو مکس با ۸ گیگابایت رم ۲۰۲۵ 😂
Kamran Aghaei
۲۷ مهر ۱۴۰۳کی گفته برند لامبورگینی از بیام و معتبر تره!
بیامو فقط و فقط با فروش ۲ مدل سری ۳ و
سری ۵ و سود حاصل از فروشاش کل سهام
لامورگینی رو بخره از لحاظ نو اوری و قابلیت
اطمینان هم لامبورگینی ۱۰۰۰۰۰ سال به بیامو
نمیرسه
Taha Ayoobi
۲۷ مهر ۱۴۰۳یه نوآوری از بی ام و بگو ببینیم.
JaMsHiD_R1988
۲۷ مهر ۱۴۰۳با عرض پوزش بی ام و در حد و اندازه هیچ کدوم از دیگر برند های آلمانی نیست
هیچکدومشون
آریا
۲۷ مهر ۱۴۰۳اگه به فروش باشه که تویوتا باید از همه بهتر باشه
الان سری 3 درحد چه لامبورگینی هست؟
بعدش این ضعف xm رو نشون میده که با قیمت پایینتر و دسترسی بیشتر فروش کمتر داره
Ali
۲۷ مهر ۱۴۰۳بحث نه اعتباره نه ارزش بازار کامران جان.
بحث درمورد مراتب خودروسازهاست
تویوتا با بزرگترین ارزش بازار پایین ردست چون همه نوع خودرو رو برای همه تولید میکنه و البته که معتبره.
بی ام و خودروهایی واسه گروه متوسط به بالای جامعه داره و میان رده بحساب میاد و باز هم معتبره.
و لامبورگینی یک سبد محصولی کوچیک با مدل های خاص واسه بخش خاص جامعه داره و بالارده و همچنان معتبر بحساب میاد.
Kiarash
۲۷ مهر ۱۴۰۳وقتی مشخصات فنی رو نگاه میکنه آدم واقعا با خودش میگه اصن برقی چیه لذت دنیا رو ببر در لحظه زندگی با این ماشین
فقط آلمانی 😎🇩🇪💪
به طرفداران لامبورگینی بر نخوره لامبورگینی هم برای خودش اسطوره بوده و هست
Kiarash
۲۷ مهر ۱۴۰۳ولی با کمک آئودی
Amir
۲۹ مهر ۱۴۰۳در واقع لامبورگینی به آئودی کمک کرد
r8 با تکنولوژی لامبورگینی ساخته شده😂
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۹ مهر ۱۴۰۳مهمترین مشکل لامبورگینی در اون زمان، ساخت پیشرانه و گیربکس بود که مهندسان آئودی و فولکسواگن انجام دادند
علی منصوری
۲۷ مهر ۱۴۰۳چیزی نزدیک ب ۹۰ هزار. دلار اختلاف قیمت…. داداش عقل سلیم میگه اگه بتونی با این اختلاف ی لامبورگینی بخری، خب چرا که نه، هم زیباتره هم سوار برندب میشی ک خریدشم برای خیلیا اونطرف رویایی و این فرصت بهت داده شده از لامبو لذت ببری، خب البته این استدلال منه و بهیچ عنوان ممکنه منطقی نباشه
342
۲۷ مهر ۱۴۰۳طراحی
الف.ی
۲۷ مهر ۱۴۰۳ببخشید اینجا که نوشته:
«بااینوجود، اوروس فروش بهمراتب بیشتری دارد زیرا در این بخش از بازار، اعتبار و میراث یک برند بسیار اهمیت دارد. لامبورگینی برندی بشدت معتبر و هیجانانگیز است و بامو بهعنوان برندی ارزانتر و در دسترستر، توان رقابت با آن را ندارد.»
اصلا قبول ندارم
اتفاقا اعتبار بی ام و در ساخت شاسی بلند بسیار بیشتر از لامبورگینیه
لامبورگینی به عنوان یک سوپراسپرت ساز خبره به قلمرو خودرو های شهری روزمره وارد شده بود
همین موضوع میتونست پاشنه آشیل اوروس بشه و مانع فروش
ولی خب نشد و اوروس فروش بسیار موفقی رو تجربه کرد
فاکتور های دیگری به جز این جمله در متن قطعا دخیل بوده
hosen
۲۷ مهر ۱۴۰۳تنها suv که حریف اوروس هست کاین توربو عه!
سوشیانت
۲۷ مهر ۱۴۰۳جفتشون کراس اوور هستن
آریا
۲۷ مهر ۱۴۰۳کم ندیدم که ترک هاوک یه اوروس رو بزنه درسته آمریکایی قدرت بالا هرز زیاد داره ولی ترک هاوک به راحتی زیر 3.4 صفر تا صد میزنه
MOPAR
۲۷ مهر ۱۴۰۳بنظرم کسی که نزدیک 200 تا میده برای ماشین یه 40 تا دیگه هم میذاره روش میده اوروس، هر چی باشه لامبورگینیه اسمش واسه کلاس گذاشتن کافیه😂
ظاهری هم که واقعا اوروس بهتره، البته فنی فکر کنم لامبو تو طولانی مدت یکم ضعیفه چون یادمه تو همین پدال یه مقاله بود در مورد سفر طولانی با اوروس که تو 60 هزار کیلومتر واشر سر سیلندر سوزونده بود
سهیل گل آزاد
۲۷ مهر ۱۴۰۳XM به شدت هم تو بازار جهانی افت قیمت داره طوری که در سایت های آمریکایی خرید و فروش خودرو مدل ۲۰۲۴ در حد دو سه هزار مایل کارکردش بالای ۳۰ هزار دلار ریزش داشته در کل این محصول ب ام و تبدیل به یه پروژه شکست خورده شده اوروس از همون سال ۲۰۱۸ که معرفی شد به خاطر برندینگ پر آوازه ای که داشت و تازه هم اون برند وارد عرصه اس یو وی ها شده بود تونست به فروش خیلی خوبی دست پیدا کنه طوری که تا اواسط سال ۲۰۲۰ اوروس به فروش ۱۰۰۰۰ دستگاه رسید این قضیه واسه اس یو وی فراری پوروسنگوئه هم صدق میکنه البته سیاست فراری در این باره متفاوت تر از لامبورگینی بود اینکه یه اس یو وی یونیک تری نسبت به لامبورگینی معرفی کرد با قیمت خیلی بالاتر و هم مجهز کردن اون به یه موتور v12 تنفس طبیعی و هم محدود کردن سقف تولید پوروسنگوئه با این وجود اون هم تونست در این مدت زمان دو سال از گذشت معرفیش به فروش خیلی خوبی دست پیدا کنه
Reza-a
۲۷ مهر ۱۴۰۳بی ام و برندی نیست که حساب نشده یه محصول جدید رو طراحی و عرضه کنه و XM هم محصول بدی نیست اما به نظرم مشکل فروش کمش به این دلیله که بی ام و برای XM که اسم جدیدی بین محصولاتش هست به اندازه کافی شخصیت سازی نکرده.
حسن
۲۸ مهر ۱۴۰۳بزرگوار لامبو یه شاسی داره با قیمت صفر در برابر دیگر محصولاتش
ب ام و سبد محصولات شاسی بلندش دیگه لبریزه بشماری خسته میشی یکیش هم نفروخته
به نظر من همپوشانی و داشتن خودروی مشابه باعث نفروختنش شد
همایون
۲۸ مهر ۱۴۰۳لیبل رد حریف لامبو حساب میشه ولی بازم گرونترین بیامو در مقابل ارزانترین لامبو قرار میگیره شما با سری یک هم صاحب برند بیامو بشی پس لامبو محصول گرون رو راحتتر میفروشه این دلیلی بود که باعث شد پروژه میباخ ۵۷و۶۲ در مقابل رولزرویس فانتوم شکست بخوره در حالی که همه جوره ازش سرتر بود فقط تنها چیزی که کم داشت برند بود، برندی که ثروتمندان باهاش فخرفروشی کنن بیشتر از نیمی از آدمایی که در طول روز باهاشون برخورد داری کاری ندارند مدل ماشینت چیه فقط میدونن تو یه لامبو داری پس پولداری یا مثلا تو یه هیوندای داری پس اوضاع مالیت متوسطه
M power
۲ آبان ۱۴۰۳جالبه لامبو جزو ۲۰ شرکت برتر دنیا هم نیست ولی بیمر جزو ۱۰ تای اوله بعد میگن بیمر برند نداره یا ضعیفه
عارف رضائیان
۲۵ آبان ۱۴۰۳در دنیای خودرو بالاترین کلاس خودرویی سوپر اسپورتها هستند برا همین فراری ولامبورگینی بالاتر از بنز وبیمر قرار میگیرند از لحاظ ارزش برندینگ و تکنولوژی