بی ام و

هیولاهای مونیخی: M3 Competition Package در برابر M3 معمولی

درحالی‌که ب‌ام‌و M3 قطعاً از نظر قدرت پیشرانه کمبودی ندارد اما پکیج مسابقه‌ای با اضافه کردن اسب بخارهای اضافی حداکثر سرعت این خودرو را به ۲۶۵ کیلومتر در ساعت می‌رساند. اما شما کی می‌توانید با چنین سرعتی در آمریکای شمالی رانندگی کنید؟

BMW-M3-M3-Competition-Package-36
پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۳ لیتری توئین توربوی M3 فعلی همانند نسخه‌ی ۸ سیلندر نسل قبلی E90 عمل نمی‌کند و گشتاور و شتاب گیری مخصوص خود را دارد. وقتی M3 2015 را با M3 2016 پکیج مسابقه مقایسه می‌کنیم واضح است که فرایند شتاب گیری بسیار شبیه بوده اما رسیدن به حداکثر سرعت قطعاً با نرمی، هیجان و سرعت بیشتری صورت می‌پذیرد.

با تنظیم دوباره‌ی سیستم تعلیق عقب، دیفرانسیل و نرم‌افزار کنترل پایداری، راننده‌ی M3 2015 به آسانی می‌تواند با پکیج مسابقه‌ای ارتباط برقرار کند. پکیج مسابقه‌ای مزیت‌های حاصل از سال‌ها تجربه درباره‌ی توازن و آسایش ب‌ام‌و را در اختیار راننده قرار می‌دهد. پنجمین نسل M3 درست به اندازه‌ی مدل‌های اصیل E30 یا E36 دیوانه کننده و هیجان‌انگیز است. بهترین بهبود M3 با پکیج مسابقه‌ای نرمی‌ای است که گشتاور خودرو به شتاب گیری ب‌ام‌و می‌بخشد. با حداکثر گشتاوری که بین دورهای ۱۸۵۰ تا ۵۵۰۰ حاصل می‌شود، شاهد محدوده‌ی وسیعی از گشتاور در دسترس هستیم. اما با بهبود تنظیمات نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و پیشرانه، همگی با یک نظم و هارمونی جالبی کار می‌کنند که این موارد به‌طور کامل در M3 معمولی درک نشده‌اند.

BMW-M3-M3-Competition-Package-52
نه تنها پیشرانه وزن کمتری را روی چرخ‌های جلو تحمیل کرده بلکه گشتاور چرخشی اینرسی را نیز کاهش داده است. وزن خیلی زیاد در بخش عقبی نیز باعث کندتر شدن حرکات خودرو می‌شود. پس گزینه‌ی بهتر تمرکز وزن در میانه‌ی خودرو و از همه بهتر کاهش وزن کلی آن است که به‌این‌ترتیب خودرو گشتاور چرخشی اینرسی کمتری خواهد داشت. از پشت فرمان این مسئله هیجان بیشتری را در راه‌های عادی و پرپیچ‌وخم برای راننده به ارمغان می‌آورد.

BMW-M3-M3-Competition-Package-2
این اصلاحات و بهبودها باعث شده‌اند تا شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت خودرو به زیر ۴ ثانیه برسد و این قدرت عظیم از طریق گیربکس ۷ سرعته ی دوکلاچه به چرخ‌ها منتقل می‌شود. با فشار دادن پدال گاز بدون استثنا در صندلی‌هایی فرو می‌روید که راحت‌تر از M3 معمولی هستند. این یک به‌روزرسانی خیلی خوب بوده و ما پس از ۳ هزار کیلومتر رانندگی با M3 2015 به‌طور واضح دیدیم که این یک تکامل در جهت صحیح بوده است.

BMW-M3-M3-Competition-Package-3
جایی که این هیولای مونیخی واقعاً می‌درخشد در پیست است. این هیولای قرمز در نوردشلایف که جهنم سبز نیز خوانده می‌شود احساس راحتی دارد. با فشردن دکمه‌ی M،F80 به هیولای کاملاً متفاوتی بدل می‌شود به این صورت که سیستم تعلیق سفت‌تر شده، فرمان تیزتر می‌شود و پدال گاز نیز حساس‌تر شده و به کوچک‌ترین حرکتی عکس‌العمل نشان می‌دهد. همه‌ی این موارد نشان می‌دهند که F80 Competition Package برای یک‌چیز طراحی شده و آن زندگی در نوربرگ رینگ است.

حرکت در پیست نوردشلایف تکنیکی‌تر از پیست گرندی پری فرمول ۱ است و دقت و فضای بیشتری را می‌طلبد. تفاوت‌های بین M3 معمولی و M3 با پکیج معمولی در حرکت این دو خودرو در پیست نوردشلایف نمایان‌تر است. پیست فرمول ۱ نسبتاً مسطح و عریض بوده و فضای خالی زیادی وجود دارد و تغییرات کمی داشته و می‌توان با سرعت زیاد در مسیرهای مستقیم آن حرکت نمود. تفاوت‌های این دو در پیست بسیار تکنیکی و دارای پیچ‌های تند نوردشلایف نمایان‌تر است و پکیج مسابقه‌ای اینجا مزیت‌های خود را نشان می‌دهد. برای کسانی که اولین بار می‌خواهند در این پیست رانندگی کنند توصیه می‌شود چندین دور را به‌صورت تمرینی با شبیه‌ساز رانندگی کرده و یا چندین ساعت را به بازی کردن فورزا موتوراسپورت و گرن توریسمو بپردازند.

BMW-M3-M3-Competition-Package-9
صفحه‌نمایش خودرو همه‌ی آیتم‌های حیاتی مانند فشار لاستیک‌ها، دما و حتی گشتاور و قدرت خودرو را نشان می‌دهد. اگر احساس می‌کنید آدم خوش‌شانسی هستید، پس کنترل پایداری را خاموش کنید و ببینید که دنیای دیگری پیش رویتان قرار می‌گیرد.

BMW-M3-M3-Competition-Package-34
لاستیک‌های میشلین با پهنای ۲۸۵ میلی‌متر در عقب پس از طی ۲۰ دور کامل پیست ۱۳ کیلومتری نوردشلایف خوب دوام آوردند. خودرو در برابر هرگونه تکان ناگهانی که می‌تواند توازن خودرو را به هم بزند مقاومت می‌کند و این کار با بهره‌گیری از فاصله‌ی بین محورهای عریض‌تر، سیستم تعلیق ارتقا یافته و کنترل پایداری اصلاح‌شده صورت می‌پذیرد.

BMW-M3-M3-Competition-Package-20
دیسک‌های ترمز سوراخ‌دار M3 نیز نیروی کافی برای متوقف کردن این هیولا را در اختیار راننده می‌گذارند و ما در مدتی که در پیست خودرو را تحت فشار قرار داده بودیم خللی در عملکرد آن‌ها ندیدیم. ترمزهای کربن سرامیک ۸ هزار دلار قیمت دارند و خرید آن شاید گزینه‌ی مناسبی نباشد مگر اینکه در منطقه‌ای گرم زندگی کنید و خودرو را اکثراً به پیست ببرید.

گاهی اوقات وضع هوای آلمان قابل پیش‌بینی نیست اما خوشبختانه در مدتی که در پیست به رانندگی مشغول بودیم اثری از بارش باران نبود. حتی با روشن بودن سیستم کنترل پایداری، این خودروی دیفرانسیل عقب در پیچ‌های تند در معرض اسپین زدن بود.

2016-BMW-M3-Sedan-Sakhir-Orange-Competition-Package-15
اگرچه که Competition Package برای این پیست طراحی شده اما واضح است که خودرو در مسیرهای باز نیز می‌درخشد. رانندگی با حداکثر سرعت احساس متفاوتی با سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ندارد. سیستم تعلیق در حالت اسپورت احساس راحتی همانند شناور بودن روی آب را دارد اما رانندگی در خیابان‌های دارای دست‌انداز ناراحت کننده خواهد بود. صدای کابین بسیار کم است البته سیستم صوتی هارمن کاردون با ۱۶ بلندگو به حد کافی فوق العاده است.

2016 BMW M3 Competition Package
در پایان باید گفت که بی هیچ سؤالی Competition Package M3 2016 تکامل بسیار کاملی از نسخه‌ی معمولی محسوب می‌شود. اگر اوقات خود را به همان اندازه که در خیابان‌های معمولی می‌گذرانید در پیست نیز صرف می‌کنید پس به دست آوردن لذت رانندگی خالص با پرداخت پول اضافی ارزشمند است. این همان چیزی است که هیولای مونیخ را به خودرویی با نهایت لذت رانندگی بدل کرده است.

منبع: bmwblog

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. masoud v12

    ۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (144 ديدگاه)

    استایل اسپورت و دینامیک رانندگیش خیلی خیلی جوان پسند هستش.

    1. ارش

      ۹ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (2095 ديدگاه)

      M2 وM3واقعا عالیه هستن.عاشقشم??

    2. uss zumwalt DDG-1000

      ۱۰ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      بی نظیر

  2. Mohammadreza4060

    ۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (870 ديدگاه)

    ایکاش تفاوت قیمتش هم با m3 معمولی میگفت

  3. مجید

    ۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (681 ديدگاه)

    خوبی که بهتر شد!!!!!با خوندن این متن این به ذهنم میرسه ولی حیف که این اتاق مثل مدل افسانه ای E36 مدل کوپه نداره!!!!!!من خودم عاشق سری 4 هستم و کلا هر چیزی با ارم BMW ولی زمان میبره تا آدم به این تغیرات عادت کنه!!!!!!!!

  4. امیر

    ۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (392 ديدگاه)

    بعضیا میگن بی ام دبلیو توایران نخرین خرجش خیلی بالاست داستان چیه چرا

    1. سامان اذری

      ۹ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (3216 ديدگاه)

      یکی از دوستام تو کار خریدو فروش ماشینهای رده بالا هست ازش همین سوالو پرسیدم
      گفت اکثر بی ام و سوار ها مخصوصا X3 از پر خرج بودن ماشینشون اذیت میکشند علتش هم بنزین بی کیفیت ایرانه چون موتور بی ام و خیلی پیچیده هست و همیشه اسب بخار بیشتری نسبت به هم حجم های خودشون بیرون میکشند واسه همین بنزین با اکتان پایین خیلی به موتور صدمه میزنه

      1. Elemento

        ۹ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (11565 ديدگاه)

        درسته.
        واقعا حیف که نمیشه از این ماشین ها لذت برد در ایران.
        کلا بنز برای ایران خیلی بهتره البته اگه ماشین آلمانی بخوای. ولی خوب قیمتش هم بیشتره.

        ولی اگه میخوای در هیچ شرایطی هیچ جا نمونی و با اعتماد به نفس بزنی به دل کوه و بیابون و جاده فقط یک ماشین خیالتو راحت میکنه.
        اون toyota ست.

    2. mohsen

      ۱۴ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (1063 ديدگاه)

      موتور های پایه ی بی ام وه با توربو شارژ الان تو مدل های چند سال اخیرش داریم میبینیم و شرایط نگهداریشو رعایت نمیکنن مثلا تو زمستون بعد استارت شتاب انچنانی میگیره خوب توریو به فشار میفته در ضمن سرویس های اینجا روغن اینا سخته یافتن خوباش و هزینه ی زیادی داره و تکنولوژی این موتور ها بالاست چون با موتور 2 لیتری هر چی کره ای و ژاپنی بازاره حالشو میگیره و مصرفشم کمه پس این وسط یه مهندسی هایی شده و نگدارشو سخت میکنه

  5. Mercede.Kaviani

    ۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (551 ديدگاه)

    با سلام به دوستان
    یک شاهکار دیگر از کمپانی بی ام و راستی چه مدل های بی ام و ومرسدس اجازه ورود دارند سری 7 وکلاس اس هایبرید اجازه ورود دارند
    با تشکر از راهنمای شما
    دوستدار شما مرسده کاویانی

    1. كاپيتاليسم

      ۱۰ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (194 ديدگاه)

      http://sabtaresh.tpo.ir/sys/rpts00ListMachinesImport.asp
      لیست خودروهای مجاز برای واردات هست

  6. بهنام

    ۹ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (994 ديدگاه)

    واقعا عالیه مخصوصا این رنگش و رینگ های جدیدشم که خیلی تو چشمه !
    سری سه یعنی هندلینگ ، باید تو لغت نامه اینو اظافه کنن

  7. uss zumwalt DDG-1000

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    حداکثر سرعت در ازاد راه ایالات متحده 113 کیلومتر درساعت

    1. علی"m.f"

      ۱۰ شهریور ۱۳۹۵
      سوابق: (204 ديدگاه)

      بهنام 499000 یورو چقد میشه؟

      1. uss zumwalt DDG-1000

        ۱۰ شهریور ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        1896200000 تومن

        1. علی"m.f"

          ۱۰ شهریور ۱۳۹۵
          سوابق: (204 ديدگاه)

          فدات

  8. حامد

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (188 ديدگاه)

    تکامل! شتاب زیر 4 ثانیه برای یه سدان 6 سیلندر و گشتاوری که از 1850 دور در اختیار شماس ، اونم با یه انجین توربو شارژ

  9. Mercede.Kaviani

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (551 ديدگاه)

    با سلام به دوست بسیار عزیز کاپیتالیسم
    بسیار متشکر وممنون از راهنمای و کمک شما به من
    بهترین ها را برای شما دوست عزیز خواستارام
    با تشکر مجدد
    دوستدار شما مرسده کاویانی

  10. پوریا

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (14 ديدگاه)

    با سلام
    تا اونجایی که ما میدونیم هندلینگ یعنی m3 .m3یعنی هندلینگ

  11. ALIREZA034

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (75 ديدگاه)

    همون m3 هم رویایی بود دیگه با این پکیج فوق العادس.آخه کیفیت و متریال چقد باید بالا باشه که در هر سرعت احساس کنید فقط 100 تا میرید.چسبدگیش عالیه از تصویر هم میشه چسبدگیش رو فهمید آدم کیف میکنه.فکر کنم حالا حالاها در این کلاس برندها دیگه قدرت رقابت جدی با بی ام و رو نخواهند داشت.سری 3 به نظرم محبوبیت خاصی داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا