با وجود حرکت جدی بسیاری از خودروسازان به سمت الکتریکیسازی، پیشرانههای V8 هنوز زنده هستند و همچنان میتوان آنها را در نسخههای مختلف تنفس طبیعی، توربوشارژ و سوپرشارژ زیر کاپوت بسیاری از خودروهای جدید دید. حال که صحبت از انواع مختلف موتورهای V8 شد چه راهی بهتر از برگزاری یک مسابقهٔ درگ برای مقایسهٔ تواناییهای آنها؟ سم کارلیجن در ویدئوی جدید خود سه نمونه از سریعترین و زیباترین گرند توررهای بازار را در برابر هم قرار داده است.
شرکتکنندگان این درگ بامو M850i، لکسس LC500 و دوج چلنجر هلکت هستند. سه خودروی شگفتانگیز با سه فلسفهٔ کاملاً متفاوت. M850i که از آلمان میآید، یک M تمامعیار نیست اما پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 توئین توربوی آشنا را زیر کاپوت دارد. این موتور در اینجا ۵۳۰ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و آن را از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک و سیستم xDrive به هر چهارچرخ تحویل میدهد.
لکسس LC500 از ژاپن پای به این رقابت گذاشته است. این ماشین از یک پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 تنفس طبیعی استفاده میکند که با ۴۷۱ اسب بخار قدرت و ۵۴۰ نیوتن متر گشتاور ضعیفترین عضو این جمع محسوب میشود. این موتور به یک گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک متصل شده و نیرو را به چرخهای عقب میفرستد. درنهایت هم به عضو آمریکایی این گروه یعنی چلنجر هلکت میرسیم که به پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ مجهز است. این موتور ۷۱۷ اسب بخار قدرت را از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای عقب تحویل میدهد. هرچند قدرت این خودروها باهم متفاوت است اما وزن هر سه تقریباً یکسان و حدود ۲ تن است.
با توجه به این اعداد فکر میکنید کدام خودرو در مسابقهٔ درگ از حالت سکون و رولینگ پیروز خواهد شد؟ البته پاسخ دادن به این سؤال فقط از روی اعداد دشوار است و به همین دلیل توصیه میکنیم ویدئوی زیر را تماشا کنید. قول میدهیم از صرف ۷ دقیقه برای این کار پشیمان نخواهید شد.
مشخصات فنی
چلنجر هلکت | بامو M850i | لکسس LC500 | |
پیشرانه | ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ | ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو | ۵.۰ لیتری V8 |
قدرت | ۷۱۷ اسب بخار | ۵۳۰ اسب بخار | ۴۷۱ اسب بخار |
گشتاور | ۸۹۰ نیوتن متر | ۷۵۰ نیوتن متر | ۵۴۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک | ۱۰ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | چهارچرخ | عقب |
وزن | ۲۰۱۲ کیلوگرم | ۲۰۳۱ کیلوگرم | ۱۹۸۲ کیلوگرم |
قیمت | ۶۸,۱۲۵ دلار | ۱۰۳,۴۹۵ دلار | ۹۴,۳۰۰ دلار |
Reza Waffen SS
۱۴ دی ۱۴۰۱بیامو M850i : لایک
چلنجر هلکت : دیسلایک
OM.01
۱۴ دی ۱۴۰۱Reza warfen ss عزیز.
این ماشینا هیچ شباهتی به هم ندارن کلاساشون باهم فرق داره و خریدارای کاملا متفاوتی دارن. یکی ماسل کار یکی گرندتور. نطرسنجیت باید بین LC500 و M850i باشه چون هم کلاس هستن.
Reza Waffen SS
۱۴ دی ۱۴۰۱کلاس مهم نبود میخواستم ببینم دوستان بین این دوراهی سخت چه انتخابی رو انجام میدن
R@min
۱۴ دی ۱۴۰۱درسته از لحاظ تکنولوژی چلنجر بسیار عقب تره ولی در کلاس گرندتورر هم قرار می گیره و از طرفی بی ام و سری 4 و 8 هم استایلی کاملا آمریکایی دارن و خیلی جاها اینارو ماسل کار خطاب می کنن، اشتباه هم نیست از لحاظ ابعاد هم در کنار ماستنگ و چلنجر قرار می گیرن و بدنه عضلانیشون هم با نگاه به نسل 6 ماستنگ طراحی شده. میشه گفت شلبی GT500، هلکت، سری 8 و همین لکسوس در یه لیگ قرار دارن اما با سبک های مختلف. بازار هدف هم کاملا درسته طیف های متفاوت رو در بر می گیرن.
راجب بحث دیشب هم تفاوت موتورهای مازراتی، میل لنگ متقاطع هست و فراری میل لنگ تخت که این خودش تفاوت های زیادی رو در همه ابعاد به وجود میاره که خودش یه مقاله می طلبه.
OM.01
۱۴ دی ۱۴۰۱در خصوص اینکه گفتید M8 هم برخی میگن ماسل کار هست و چلنجر هم میتونه گرند تور قرار بگیره چندتا مشکل وجود داره!
گرند تور خودرویی 2در کوپه موتور جلو دیفرانسیل عقب یا تمام چرخ متحرک هست که 2+2 هست و میتونه با خودروهای اسپرت برابری کنه ولی هندلینگش در حد اونا نیست اما کاربرد روزانه بیشتری داره بسیار امکانات های بیشتری داره و لوکس تره و تعلیق نرم تری داره
با این تعریف چلنجر هیچجوره GT حساب نمیشه اللخصوص در بحث سواری خوب و امکانات.
ماسل کار هم به طور سنتی یعنی ماشین کوپه 2 در دیفرانسیل عقب فول سایز با قیمت ارزان با حجم موتور بالا و قابلیت شتابگیری سریع و زدن تایم های سریع در درگ.
M8 با این تفاسیر ماسل کار نیست
چون ارزان نیست موتور حجیم قابل تقویت برای درگ هم نداره
البته ما پونی کار هم داریم که کوچک تر ارزانتر کم مصرف تر و کمی ضعیف تر از ماسل کار هست که خیلی ها میگن همون ماسل کار(پونی کار یعنی موستانگ کامارو و ماسل کار یعنی فورد گرند تورینو و شورلت شول)
OM.01
۱۴ دی ۱۴۰۱(راجب بحث دیشب هم تفاوت موتورهای مازراتی، میل لنگ متقاطع هست و فراری میل لنگ تخت که این خودش تفاوت های زیادی رو در همه ابعاد به وجود میاره که خودش یه مقاله می طلبه)
دیشب همون پست برنده و بازنده سال 2022جوابتون رو دادم و به تفاوت میلنگ و تفاوت حجم موتورهای F136 و F154 در مدل های مازراتی و فراری اشاره کردم که فکر کنم ندیدید.
R@min
۱۴ دی ۱۴۰۱درسته تعریف کتابی همینه اما در دوره ای زندگی می کنیم که کلاس های خودرویی ترکیب شده هستن و دیگه نمیشه یه محصول رو صرفا در یک کلاس خلاصه کرد اگر بخوایم طبق تعریفش در نظر بگیریم فقط بنتلی کانتیننتال هست که شبیه ترین نمونه به تعریفه.
چلنجر هم همینه اسما یه ماسل هست اما طبق کلاس بندی اصولی یه پونی هست. خب با مدرن شدن صنعت دیگه یه کوپه دراز و موتور حجیم جایگاهی حتی در همون آمریکا هم نداره و همه برندا یه کلاس پایین تر اومدن ولی چون رگه هایی از اجدادشون مثل استایل عضلانی یا موتورهای پرقدرت دارن دیگه به همون ماسل جا افتادن. واژه سنتی ماسل کار هم به طور کامل مرده و موتورهای بی ام و هم حتی قدرت تیون بالایی دارن، البته این موردم واقعا مهم نیست چون با پیشرفت بخش تیونینگ میشه رو یه مزدا میاتا هم موتور LS یا کایوت گذاشت تو پیست درگ جولون داد.
حالا چرا سری 4 و مخصوصا 8 ماسل کار هم به حساب میان ؟ جواب خیلی سادس، این دو ماشین تمام ویژگی های یه ماسل یا پونی رو دارن، موتور قوی، شتاب سریع، فرم عضلانی که تو هیچ ماشین اروپایی دیگه پیدا نمیشه، تاپ اسپید بالا، کوپه و از طرفی هم لوکسن هم در پیست عملکرد قابل توجهی دارن و با حفظ سمت شامل ویژگی های گرند تورر هم میشن، به عبارتی ترکیبی از همه اینها هستن. این جواب راجب هلکت و شلبی هم صادقه چون اینها هم تقریبا تمام ویژگی های یه گرند تورر رو دارن اما با نگاهی متفاوت.
اون دورانی که همه چیز طبق قاعده و اصول بود و مرزبندی ها رعایت می شد تو همون دهه 70 خاک شد. برندها برای کسب فروش بالاتر محصولات مالتی کلاس تولید می کنن. کراس کوپه، کراس پرفورمنس، سوپرپیکاپ و …. همگی ماحصل این تفکر هستن.
اون کامنت دیشبتونم دیر دیدم اومدم اینجا ادیت کنم تایمش تموم شد ولی خب تفاوت خیلی بیشتر از دو سه خط کامنته ولی خب همیشه از بحث با دوستان مطلع لذت می برم.
Reza Waffen SS
۱۴ دی ۱۴۰۱ماشاالله بی ام و با قدرت کمتر و وزن بیشتر ترکوند🥇💪
Royal Driver
۱۴ دی ۱۴۰۱عاشق این بی ام و ام۸ هستم، مهندسی ناب و خالص آلمانی. هیولاست هیولا!
❤BMW❤
۱۴ دی ۱۴۰۱به خاطر سیستم دو کلاچه و لانچ های بینظیرش
واقعا عشقه
mani
۱۵ دی ۱۴۰۱دوست عزیز اتفاقا این قدرت کمتر تو استارت کمک بی ام و کرد چون اصطحکاک کمتری ایجاد می شود به همین علت هلکت عقب می ماند در استارت ولی در شروع حرکت بهتر می شد و در سرعت بالا تر هلکت برنده شد
علی
۱۴ دی ۱۴۰۱عقلم میگه دوچ چلنجر ، قلبم میگه لکسس !!!
احمدرضا
۱۴ دی ۱۴۰۱هنوز ویدئو رو ندیدم
چلنجر بدین من برم
سیاوش
۱۴ دی ۱۴۰۱بی ام و اوله دوج دوم سوم هم لکسوس فقط یه نگاه به اسب بخار و گشتاور بندازین لکسوس خیلی ضعیفه
وی
۱۴ دی ۱۴۰۱اتفاقا این یه مایه تحسینه برا لکسوس که 471 اب داشت و در درگ سکون هلکت 717 اسبی رو زد اختلاف وزن هم اونقدر ها نبود
MASOUD 0099
۱۴ دی ۱۴۰۱فقط هلکت 🔥🔥🔥🔥🔥🤟🤟🤟🤟
peyman-jdm
۱۴ دی ۱۴۰۱راننده چلنجر بنظرم خیلی نوب بود…
لکسوس هم بین اینا تنفس طبیعی هست اما اون دوتا پرخوران هستن و اصلا عادلانه نیس
سوشیانت
۱۴ دی ۱۴۰۱دقیقا بعد یه عده فکر میکنن مهندسی آلمانی فضاییه درگ باید تو پیست درگ انجام بشه و راننده هم باید مهارت خوبی داشته باشه
javad
۳۰ بهمن ۱۴۰۱تست اینارو بعد از کارکرد ۵۰۰ تا کار بندازید ببینید لکسوس چجوری جرشون میده چون کیفیت رو نگهمیداذه و موتورش هم تنفس طبیعی هست
blackwing
۱۴ دی ۱۴۰۱هلکت ( مدل معمولی نه ردآی ) توی رولینگ پا به پای لامبورگینی اونتادور راه میره ، این بیامو که چیزی نیست
هیچکس
۱۴ دی ۱۴۰۱اگه چیزی نیست چطور هم تو درگ ها هم تو یکی از رولینگ ها باخت هلکت معمولی
blackwing
۱۴ دی ۱۴۰۱توی یوتیوب سرچ کن فیلمهاش هست ، چلنجر هلکت کَل خیلی از ماشینا رو خوابونده ، نیسان GTR ، لامبوهای مختلف ، فراری ، کوروت کامارو شلبی…
لانچ کردن ماشین ۲ تنی دف عقب با ۸۸۰ نیوتون متر گشتاور حتی توی سرعت ۵۰ کیلومتر هم کار سختیه و خیلی احتمال داره که اسپین بشه یا حتی منحرف بشه ، توی رولینگ اول چلنجر اسپین کرد واسه همین نتونست خوب راه بیوفته
❤BMW❤
۱۴ دی ۱۴۰۱خب جیگر ، این مدل هلکت هست (نه رد آی) و نتونست کاری کنه در برابر بیامو
مشکلت کجاست؟
هیچکس
۱۴ دی ۱۴۰۱داداشم اونا حتما مدل هایه پایه بودن
کلا لامبورگینی ها گیربکس زیاد جالبی ندارن و باعث افت عملکردشون می شه
مدل ها بالا چطور با 770 اسب به 717 اسب می بازن
تازه چلنجر هم سنگین تر هست از لامبو
blackwing
۱۴ دی ۱۴۰۱در ضمن تمامی امریکاییا توی پیست درگ پرفورمنس اصلی خودشون رو ارائه میدن و اعداد ارقامی که اونجا ثبت میشه زمین تا آسمون با اعداد روی آسفالت معمولی فرق دارن.
همین هلکت معمولی ۴۰۰ متر رو ۱۰.۵ ثانیه میزنه ، یعنی با M5 CS برابره
❤BMW❤
۱۴ دی ۱۴۰۱باشه
آفرین به هلکت معمولی که ۴۰۰ متر ور توی ۱۰.۵ میبینه، یعنی با M5 CS برابره
هیچکس
۱۴ دی ۱۴۰۱تو آسفالت ملاکه
نه تو پیست درگ با هزار جور آت و آشغال مثل قیر و چسب
corvette
۱۴ دی ۱۴۰۱بی ام و رو انتخاب میکنم .
چون هم میتونه کمی اسپرت باشه
هم خودرو جی تی خوبی باشه
و از نظر هندلینگ و تکنولوژی و پکیجی که ارائه میده
بهتر از اون ۲ خودرو هستش
با احترام به داج و لکسوس
مهران
۱۴ دی ۱۴۰۱BMW رسما کتلتشون کرد🥲👌
نتیجه ی مهندسی دقیق برای تک تک قطعات حتی پیچ و مهره ها
صدای چلنجر هم عالی بود😍
علی
۱۴ دی ۱۴۰۱لکسس تنفس طبیعیه وعمر مفیدش هم دوبرابر بی ام و هست . مگه فقط ماشینو بخواهی برا درگ و پز دادن
❤BMW❤
۱۴ دی ۱۴۰۱اگه دوس نداری ، برو با لکسوس با سرعت یک سانتی متر در سال برو تا یه بیامو از کنارت رد بشه و فشاری بشی :))
بهنام
۱۴ دی ۱۴۰۱اگه چراغ چک روشن نشه !
Payfast
۱۴ دی ۱۴۰۱و اگه چرخ در نره، (مجبور بودم)
حامد
۱۴ دی ۱۴۰۱وزن هاشون تقریبا مشابه همه و چیزی که برنده رو مشخص میکنه بجز توان و گشتاور موتور سیستم چهارچرخ متحرکه که باعث میشه بی ام و انقد خوب باشه تو شروع حرکت
مهران
۱۴ دی ۱۴۰۱قطعا چهار چرخ برای شروع خیییلی مهمه.اما تو این درگ بی ام و همه جوره سر بود واقعا👌
سوشیانت
۱۴ دی ۱۴۰۱اگه مدل جیل بریک بیاد با اون قدرت و تاپ اسپید بی ام و رو له میکنه اون وقت معنی مهندسی آمریکایی رو میبینیم
هیچکس
۱۴ دی ۱۴۰۱اون موقع هم سی اس میومد ببینم چلنجر می تونست ببره
سوشیانت
۱۴ دی ۱۴۰۱اول برو کلاس بندی های ماشین رو یاد بگیر بعد کامنت بده یه سدان رو با یه کوپه دو در مقایسه نمیکنن در ضمن ام فایو سی اس لحاظ قدرت و تاپ اسپید نه به چارجر جیل بریک میرسه نه به چلنجر جیل بریک
blackwing
۱۴ دی ۱۴۰۱هیچکس
اگه CS هم بیاد توی رولینگ به هیچ وجه منالوجوه نمیتونه با هلکت رقابت کنه چون سیستم جفت دف بهش این اجازه رو نمیده و البته قدرتش تقریباً ۳۰٪ کمتر از هلکته
هیچکس
۱۴ دی ۱۴۰۱داش هی ام5 کامپیتیشن با قدرت کمتر نسبت به سی اس پا به پایه ی دیمون اومده تو رولینگ
بعدش همین سی اس چارجر هلکت 797 اسبی سدان رو تو رولینگ پودر کرده
مهران
۱۴ دی ۱۴۰۱این چه منطقیه!!!!اینطور میشه یه درگ دیگه.اونجا هم میشه یه بی ام و دیگه آورد اونو له کنه…
اینکه بگیم اگه فلان مدل بود هیچی رو عوض نمیکنه.
سوشیانت
۱۴ دی ۱۴۰۱بی ام و فقط تو شتاب بهتره اونم بخاطر چهار چرخ محرک ولی تو تاپ اسپید و قدرت حریف چارجر نمیشه و له میشه اگه یکم منطقی و بدون تعصب فکر کنی میبینی هیچکدوم از مدل های بی ام و پرفورمنس دوج رو ندارن
مهران
۱۴ دی ۱۴۰۱دقیقا بدون تعصب و منطقی میشه گفت بی ام و بهتره همه جوره.
❤BMW❤
۱۴ دی ۱۴۰۱داداش ، تو قدرت رو برای این میخوای که توی شتاب توسط بیامو خرد بشی ؟
وقتی قدرت به هیچ دردی واست نمیخوره پس چی؟
بعدش ، تو به غیر از پیست ، توی کجا میتونی انقدر راحت به تاپ اسپید برسی ؟
❤BMW❤
۱۴ دی ۱۴۰۱دادا ،
حتی دیمون هم هیچی نیس
اگر هم بیاد ، m8 میاد تا معنی واقعی مهندسی آمریکایی رو ببینیم که چجوری له میشه
phonix
۱۴ دی ۱۴۰۱ودیو رو ندیده میتونم بگن لکسوس اخره
قدرت کمتر و گشتاور کمتر و محور عقب بودن
الان هم یه عده میان فاز بر میدارن میگن ببین ژاپن چون نمیتونه اخر شده
مهردادکمال
۱۴ دی ۱۴۰۱بی ام و ساخته شده آقایی کنه
این لکسوس هم یکی از زیباترین اتوموبیل های دنیاس
چلنجر هم دوست نداره پیر شه مثل فرش کاشانه
sepehr
۱۴ دی ۱۴۰۱والا لکسس زیبا نیست شبیه ماشینه کنترلیه با طراحی بی اصالت و تخیلی
مازیار
۱۴ دی ۱۴۰۱پایان جستجوی “مهندسی آلمانی کجاست؟”
KAMI
۱۴ دی ۱۴۰۱مهندسی نیست قانون فیزیکه با طعم دروغگویی بی ام و در اعلام مشخصات
مازیار
۱۴ دی ۱۴۰۱بگو جون مازی
blackwing
۱۴ دی ۱۴۰۱کامی
یادت نره کمپانی بیامو در اصل BMWC هستش ، این آلمانیهای نامرد یادشون میره اون C رو قید کنن
❤BMW❤
۱۴ دی ۱۴۰۱از کجات اینا رو در میاری؟
13
۱۴ دی ۱۴۰۱آهااا
پس با این منطق GMC هم در اصل
GMWC هست این آمریکایی های نامرد صداشو در نمیارن
نویدی
۱۴ دی ۱۴۰۱تقریبا خودروهای آمریکایی و ژاپنی از نظر مهندسی در یه سطح هستن.
مسعود
۱۴ دی ۱۴۰۱ندید . و فارغ از هر نتیجه ای . دوج چلنجرو بدین بریم 😍😍 . صواشو ببین روح و روان جلامیده لامصب
امیرحسین
۱۴ دی ۱۴۰۱داج چلنجر
امیرحسین
۱۴ دی ۱۴۰۱داج چلنجر هلکت
Mf1
۱۴ دی ۱۴۰۱تمام شدنی نیست دوج خیلی کارش درسته اگه توی ایران هم همه چیز سر جای خودش بود اکثر ماشین ها عضلانی بودن مثل زمان خدا بیامرز
datsun
۱۴ دی ۱۴۰۱داج نصف اسب بخار و گشتاورها رو حروم میکنه،
مازیار
۱۴ دی ۱۴۰۱واقعا حروم میکنه
و برخلاف اونچه که بعضی دوستان سعی دارن القاء کنن موضوع فقط دو دیفرانسیل بودن بی ام و یا لانچ ضعیف داج نیست (که البته اگه موضوع لانچ باشه هم ایراد فنی بحساب میاد)
دلیلش هم سادست اینکه AWD به شروع بهتر کمک میکنه اما اینجا اختلاف فقط در شروع درگ نبود بلکه تا انتهای مسیر اختلاف تقریبا با یه نسبت ثابت بیشتر و بیشتر میشد پس فیزیک بینوا مقصر نیست
آریا
۱۴ دی ۱۴۰۱به نظرم این که بی ام و چهارچرخ متحرک داشت خیلی بهش کمک کرد و اینکه دوج همیشه تو شروع یکم جالب نیست با این وزن بالا و دف عقب بودنش ولی صدای هلکت کل شرکت بی ام و رو می ارزه (تعصب شدید)
❤BMW❤
۱۴ دی ۱۴۰۱خوبه خودت به تعصب شدیدت اعتراف داری ، واسه شروع کار خوبه…
ا
۱۴ دی ۱۴۰۱هر چقد فک میکنم این فقط ی تبلیغ واسه خریدن بی ام و هست. 🧐
هیچکس
۱۴ دی ۱۴۰۱عه
چلنجر می برد یا لکسوس تبلیغ نبود؟
samurai
۱۴ دی ۱۴۰۱به درک که کدوم چند دهم ثانیه عقب یا جلو در شد تو عمرت چند بار درگ شرکت میکنی که واست مهمه
مهندسی ناب لکسوس ژاپن با طراحی زیبا و عالی کیفیت بالا با موتور تنفس طبیعی یه سر و گردن بالاتره
GERMANY
۱۹ دی ۱۴۰۱ژاپنی ها به درد درگ نمیخورن و بیشتر برای استفاده روزمره خوبن ولی المانی ها و امریکایی ها بیشتر به درد درگ میخورن تا استفاده روزمره ماشین بی دردسر میخواین ژاپنی ها عالین تاحدودی هم کره ای ها ولی از لحاظ اپشن اکثرشون تعطیلن ای کاش المانی ها هم یکم از ژاپنی ها یاد بگیرن استحکام و دوام رو تا یه ماشین آچار فرانسه بدن بیرون یه دفه راحت