بامو M850i کانورتیبل و مرسدس AMG SL55 هردو خودروهای روباز لوکس و اسپرت آلمانی هستند اما در نبرد رودررو، کدامیک برتر خواهد بود؟
نام SL نهتنها در تاریخ مرسدس بلکه در کل جهان خودروهای اسپرت یکی از قابلاحترامترین نامها محسوب میشود. این محصول پرچمدار اشتوتگارت که پیشینهٔ آن به سال ۱۹۵۴ و مدل زیبای ۳۰۰ SL گالوینگ بازمیگردد، با شش نسل از طراحیهای چشمگیر که استانداردی در زمینهٔ تجمل محسوب میشدند، همواره یکی از نمادهای طراحی در خودروهای اسپرت بوده است. بااینحال، SL در نسل هفتم خود مسیر کمی متفاوتی را در پیش گرفته زیرا در این نسل، مرسدس توسعهٔ SL را به AMG سپرده است.
بنابراین، آیا این به معنای وحشیتر شدن SL است یا اینکه AMG کوتاه آمده و ویژگیهایی که پیشینیان SL را به خودروهای اسپرت مطلوبی تبدیل کرده بودند را حفظ کرده است؟ البته مرسدس تنها برند آلمانی نیست که یک مدل روباز اسپرت و درعینحال راحت تولید میکند و در سبد بامو هم M850i کانورتیبل همین نقش را ایفا میکند. شاید این ماشین در ظاهر ساده به نظر برسد اما زیر کاپوت قلب قدرتمندی دارد. حال ما این دو روباز لوکس آلمانی را گرد هم آوردهایم تا ببینیم کدامیک بهترین است.
مرسدس AMG SL55
SL55 با قیمت ۱۴۷,۴۷۵ پوند مطمئناً خودروی گرانی است ولی مرسدس هر آنچه که از پرفورمنس تکنولوژیهای مجلل میدانسته را در این ماشین ارائه کرده است. رنگ زیبای قرمز پاتاگونیا بهعنوان یک آپشن ۱,۶۰۰ پوندی هم قیمت خودروی آزمایشی ما را به ۱۴۹,۰۷۵ پوند رسانده است.
ویژگیهای فنی
نسل هفتم SL از معماری کاملاً جدیدی با ساختار آلومینیومی و کامپوزیتی بهره میبرد که با نسل قبلی و هیچکدام از دیگر محصولات مرسدس هیچ اشتراکی ندارد. در این نسل استحکام پیچشی بدنه ۱۸ درصد نسبت به نسل قبلی افزایش پیدا کرده و در جلو از تعلیق پنج اتصالی کاملاً جدیدی استفاده شده است. همچنین برای اولین بار SL بهصورت استاندارد در تمام نسخهها به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است. در سینهٔ SL55 یک موتور ۴ لیتری V8 توئین توربو با ۴۷۵ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور قرار دارد درحالیکه در نسخهٔ SL63 همین موتور ۵۸۵ اسب بخار قدرت تولید میکند.
روی جاده
هنگام رانندگی، SL از خود شخصیتی دوگانه و نامطمئن نشان میدهد. البته بدون شک این خودروی توانمندی است اما نه آنقدر راحت است که مثل یک گرند تورر باشد و نه هیجان خودروهای اسپرت را ارائه میکند. بااینحال، ویژگی برجستهٔ SL55 موتور V8 خیرهکنندهٔ آن است. این موتور شتاب صفرتاصد عالی ۳.۹ ثانیهای را فراهم میکند و به لطف گیربکس ۹ سرعتهٔ اتوماتیک با پاسخگویی بالا و ذخیرهٔ عظیم گشتاور، قدرت همیشه در دسترس خواهد بود. کشش سامانهٔ چهارچرخ محرک استاندارد خودرو هم فوقالعاده است و حالا میتوان در شرایط زمستانی هم از همهٔ تواناییهای SL استفاده کرد.
یکی از نقاط ضعف SL اما سواری آن است که حتی با قرار دادن کمکفنرها در نرمترین حالت، خودرو هیچگاه در هیچ مسیری بهجز جادهای کاملاً هموار بدون تکان نخواهد بود؛ اما روی آسفالت مناسب، خودرو با کنترل خوب حرکات بدنه و تعادل شاسی، عملکرد بهتری را به نمایش میگذارد. البته از یک جایی به بعد، وزن ۱۹۷۰ کیلوگرمی ماشین خود را نشان میدهد. بااینحال، فرمان تیز و دقیق SL بخشی از این وزن را پنهان میکند و باعث میشود خودرو کمی چابکتر از بامو احساس شود. یکی از بزرگترین نقاط قوت مرسدس پایداری در سرعتهای بالا است بهگونهای که حتی در سرعت ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت هم رانندگی مطمئنی دارد هرچند که سروصدای لاستیکها قابلتوجه خواهد بود.
کارایی
در رودسترهایی مثل این همیشه بین فضای داخلی و پرفورمنس معامله میشود و مرسدس در SL جدید مطمئناً روی دومی تمرکز کرده است. این خودرو در جلو فوقالعاده مجلل است اما صندلیهای عقب آن تقریباً غیرقابل استفاده خواهد بود. البته مرسدس این ماشین را یک ۲+۲ میداند اما با توجه به صندلیهای بسیار کوچک عقب، این توصیف خیلی خوشبینانه است. حتی با وجود رانندهای میان قامت در جلو، در عقب هیچ فضای پایی وجود نخواهد داشت که این در کنار پشتیهای کاملاً عمودی باعث میشود این صندلیها فقط برای قرار دادن کیف و چمدان مناسب باشند. صندوق بار هم با حجم ۲۱۳ لیتر شاید خیلی کوچک نباشد اما دهانهٔ آن بسیار کوچک بوده و قرار دادن چمدانهای بزرگ در آن میتواند مشکلساز باشد.
بامو M850i کانورتیبل
هرچند M850i با قیمت پایهٔ ۱۱۹,۲۰۰ پوند روی کاغذ ارزانتر از مرسدس است اما لیست بسیار طولانی آپشنها بهسرعت قیمت آن را افزایش میدهند. خودرویی که در اینجا میبینید ۱۵ هزار پوند آپشن دارد که قیمت کل را با ۱۳۴,۲۰۰ پوند بسیار به مرسدس نزدیک میکند.
ویژگیهای فنی
سری ۸ در اوایل سال ۲۰۲۲ فیسلیفت میاندورهای خود را تجربه کرد که تغییراتی مثل بازنگری در طراحی سپر جلو و نورپردازی جلوپنجره را به همراه داشت. در بخش فنی اما 850i نسبت به قبل تغییری نداشته و همچنین از همان موتور ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو استفاده میکند که نهتنها حجم بیشتری دارد بلکه در قدرت و گشتاور هم نسبت به موتور ۴ لیتری مرسدس برتر است. این موتور با ۵۳۰ اسب بخار قدرت، ۵۵ اسب بخار قویتر از مرسدس است اما حداکثر این قدرت از دور ۵,۵۰۰ تا ۶ هزار rpm ارائه میشود که از مرسدس با ۵ تا ۶ هزار rpm محدودتر است. بااینحال، گشتاور ۷۵۰ نیوتن متری موتور بامو نهتنها ۵۰ نیوتن متر از رقیب بیشتر از بلکه در بازهٔ گستردهتر دور موتور از ۱,۸۰۰ تا ۴,۶۰۰ rpm ارائه میشود درحالیکه این بازه برای SL از ۲ هزار تا ۴,۵۰۰ rpm است.
روی جاده
درحالیکه SL بهطور دقیق جایگاه خود را پیدا نکرده، بامو بدن شک یک گرند تورر راحت و آرام است. راحتی سواری بزرگترین تفاوت بین این دو خودرو است. سری ۸ حتی با وجود کمی شخصیت اسپرتی، روی جادههایی که مرسدس تکانهای زیادی از خود بروز میدهد، بسیار نرم همچون قایق روی آب حرکت میکند. سری ۸ هرچند خودروی بزرگتری است و با طول ۴,۸۵۱ میلیمتر ۱۴۶ میلیمتر کشیدهتر از SL است اما به لطف فرمان نسبتاً سبک و تعویض دندههای نرم گیربکس، احساس ناخوشایندی ندارد. البته همین نرمی باعث میشود M850i برای رانندگیهای تهاجمی چندان جذاب نباشد اما در عوض برای دیگر مواقع خودروی راحتی است.
سری ۸ همچنین تعادل جذابی در هندلینگ دارد که رانندگی در دندههای شش یا هفت را بسیار لذتبخش میکند. در مسیر مستقیم، کشش موتور بامو بیامان است و هرچند شاید بهاندازهٔ مرسدس سریع نباید اما خیلی هم کندتر نیست و در رانندگیهای روزمره متوجه اختلاف ۰.۲ ثانیهای M850i با SL55 نخواهید شد. البته در حالتهای رانندگی اسپرتتر، گیربکس بامو کمی تنبل میشود و با هر افزایش دنده خودرو را عقب میاندازد. بهطورکلی، در M850i پرفورمنس، ثبات و راحتی همه بهوفور پیدا میشوند و آرامش فوقالعادهای را در مسافتهای طولانی فراهم میکنند. با این ماشین اگر سرعت را روی ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت نگه دارید حتی میتوانید به مصرف سوخت حدود ۱۰.۷ لیتر در هر صد کیلومتر برسید.
شاسی
درحالیکه SL از ابتدا بهعنوان یک کانورتیبل طراحی شده است، سری ۸ کانورتیبل بر اساس نسخهٔ کوپه ساخته شده است؛ بنابراین، برای جبران کاهش استحکام ناشی از حذف سقف خودرو، بامو شاسی سری ۸ را تقویت کرده است. ازجملهٔ این تغییرات میتوان به استفاده از میلههای پیچشی برای محکمتر کردن سیستم تعلیق دو جناقی جلو اشاره کرد. این تغییرات به همراه اضافهوزن مکانیسم سقف تاشو باعث شده نسخهٔ کانورتیبل ۱۲۰ کیلوگرم از همتای کوپه سنگینتر شود.
نتیجه
مقام اول: بامو M850i کانورتیبل
پشت فرمان سری ۸ طولی نمیکشد که میفهمیم بامو قصد ساخت یک گرند تورر بینقارهای را داشته است. این یک خودروی چهارنفرهٔ راحت است که در بزرگراه فوقالعاده راحت خواهد بود. بااینحال، شاسی M850i بیش از آنچه انتظار میرفت توانایی دارد و موتور آن دستکمی از مرسدس ندارد. هنگامیکه اختلاف قیمت را هم در نظر میگیریم، بامو برندهٔ این رقابت میشود.
مقام دوم: مرسدس AMG SL55
همانطور که از یک محصول AMG انتظار میرود، SL55 از پیشرانهٔ فوقالعاده و پرفورمنس خیرهکنندهای برخوردار است. مرسدس یک کروزر عالی برای مسافتهای طولانی است ولی بااینحال، نه آنقدر راحت است که با خودروهایی مثل سری ۸ رقابت کند و نه آنقدر هیجانانگیز است که بتوان آن را یک ماشین اسپرت واقعی در نظر گرفت. البته طبیعی است که مجذوب ظاهر و صدای جذاب SL شوید اما در این خودرو نقصهایی هم وجود دارد.
مقایسه مشخصات فنی
مرسدس AMG SL55 | بامو M850i کانورتیبل | |
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو | ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۴۷۵ اسب بخار | ۵۳۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۰۰ نیوتن متر | ۷۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۹ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۳.۹ ثانیه | ۴.۱ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۹۵ کیلومتر بر ساعت | ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۱۳.۲ لیتر ترکیبی | ۱۰.۹ لیتر ترکیبی |
تولید آلایندگی | ۲۹۲ گرم در هر کیلومتر | ۲۴۹ گرم در هر کیلومتر |
ظرفیت باک | ۸۰ لیتر | ۶۸ لیتر |
طول | ۴,۷۰۵ میلیمتر | ۴,۸۵۱ میلیمتر |
عرض | ۱,۹۱۵ میلیمتر | ۱,۹۰۲ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۳۵۴ میلیمتر | ۱,۳۴۵ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۷۰۰ میلیمتر | ۲,۸۲۲ میلیمتر |
وزن خالص | ۱۹۷۰ کیلوگرم | ۲۱۲۵ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۲۱۳ لیتر | ۳۵۰ لیتر |
دایرهٔ چرخش | ۱۲.۴ متر | ۱۱.۶ متر |
قیمت پایه | ۱۴۷,۴۷۵ پوند | ۱۱۹,۲۰۰ پوند |
قیمت تستشده | ۱۴۹,۰۷۵ پوند | ۱۳۴,۲۰۰ پوند |
Amir
۲۹ خرداد ۱۴۰۳باز هم از نظر ایرانیها بنز بدتر از ب ام و هست. اتفاقا SL جزو اون دسته از کلاسهایی هست که میتواند ب ام و را شکست دهد