به تازگی دو نمونه از بهترین سدان های لوکس و برقی جهان یعنی مرسدس بنز EQS ۵۸۰ ۴Matic و بیامو i7 xDrive60 با یکدیگر مقایسه شده اند تا این رقابت همیشگی بین دو برند هموطن را وارد سطح جدیدی بکنند.
مرسدس بنز EQS و بیامو i7 در یک کلاس خودرویی قرار دارند اما از فلسفه متفاوتی سود برده اند. سدان برقی بیامو از همان پلتفرم نسخههای درونسوز و پلاگین هیبریدی سری ۷ استفاده میکند و روی همان خط تولید مونتاژ میشود. استراتژی جدید بیامو تولید نسخههای برقی محصولاتش در قدم اول بوده و پس از آن مدلهای درونسوز و هیبریدی عرضه میشوند. برای مثال سری ۷ دیزلی و پلاگین هیبریدی در اروپا پس از مدل برقی تولید خواهند شد و مدل بنزینی نیز فقط در آمریکا قابل خریداری خواهد بود. در مقابل باید گفت EQS کاملاً متفاوت از S کلاس بوده و بر پایه پلتفرم ویژه خودروهای برقی EVA II تولید شده است.
سری ۷ جدید خودروی بزرگی به شمار میرود و ۱۳ سانتیمتر از طویلتر از نسل قبلی خودش نشان میدهد. ارتفاع این خودرو نیز ۵ سانتیمتر بیشتر شده هرچند پهنای خودرو تغییر چندانی ندارد. افزایش ارتفاع خودرو به دلیل باتری لیتیوم یوم با ظرفیت ۱۰۱.۷ کیلووات ساعتی است که در کف خودرو نصب میشود. همچنین افزایش طول سری ۷ جدید نیز به خاطر علاقه ژرمنها به ایجاد فضای زیاد داخل کابین توصیف میشود. فضای بخش جلو عالی بوده و صندلیها از تجهیزات و تنظیمات زیادی برخوردار هستند. همچنین از متریال باکیفیت عالی استفاده شده و ارگونومی کابین نیز بسیار خوب نشان میدهد.
نیروبخش بیامو i7 xDrive60 دو پیشرانه برقی است که در کل قدرت ۵۴۴ اسب بخار و گشتاور ۷۴۵ نیوتون متر تولید میکنند. شتاب گیری این خودرو نسبت به i4 M50 خیلی شدید حس نمیشود که دلیل آن وزن بالاتر خواهد بود. البته اگر خواهان شتاب گیری جذاب باشید نیروی باورنکردنی دو پیشرانه برقی را حس خواهید کرد. از نظر رفاه کابین نیز باید گفت این پیشرانهها باعث میشوند توقف تولید پیشرانه ۱۲ سیلندر مشهور بیامو را فراموش کنیم. خودروی حاضر در تست از بهترین قوای محرکه در دسترس استفاده کرده و سیستم تعلیق بادی تطبیقی و آنتی رول بارهای فعال را داشته است. این سیستم باعث کاهش تکان های بدنه در زمان عبور از پیچها میشود اما همیشه عملکردی عالی ندارد. در خط مستقیم شاهد بهبود راحتی بیامو خواهیم بود و سیستم تعلیق بادی نیز رضایت زیادی ایجاد میکند هرچند در دستاندازهای بزرگ گاهی شاهد ورود صدا به کابین خواهید بود. اگرچه i7 از نظر راحتی حرف ندارد اما اسپرت بودن ذاتی محصولات بیامو را حتی با وجود پکیج M اسپرت نشان نمیدهد. البته این پکیج بیشتر از آنکه فنی باشد ظاهری است.
با وجود توزیع وزن جلو و عقب ۴۹ به ۵۱ گاهی اوقات i7 در پیچها با کم فرمانی مواجه میشود اما در کل شاهد تلاش خودرو برای حذف این موضوع هستیم. به همین خاطر باید گفت i7 خودرویی عالی برای سفرهای طولانی است اما مصرف انرژی ۳۵ کیلووات ساعت در هر ۱۰۰ کیلومتر به معنی نیاز به شارژ خودرو در هر ۳۲۰ کیلومتر خواهد بود. از طرف دیگر وجود شارژر سریع باعث میشود در ۱۸ دقیقه بتوان ۵۰ درصد باتری را شارژ کرد. شارژ کامل باتری نیز ۷۰ دقیقه طول میکشد.
اما برسیم به رقیب قدرتمند بیامو یعنی مرسدس بنز EQS 580 4Matic! خودروی موردبحث بر پایه پلتفرمی مخصوص تولید میشود و ضریب درگ استثنایی ۰.۲۰ دارد. سدان لوکس مرسدس نیز از دو پیشرانه استفاده میکند و قدرت و گشتاور آن به ترتیب به ۵۲۳ اسب بخار و ۸۵۸ نیوتون متر میرسد. همچنین توزیع گشتاور نیز ۱۰ هزار بار در ثانیه توسط سیستم کنترل الکترونیکی بررسی میشود.
دو ویژگی قابلتوجه دیگر EQS خنک کاری پیشرانه برقی و طراحی ویژه پانلهای زیر بدنه برای حفاظت از باتری است. مرسدس قول داده گارانتی باتری این خودرو را به ۱۰ سال یا ۲۵۰ هزار کیلومتر برساند. از نظر طراحی باید گفت EQS کوچکتر از i7 به نظر میرسد اما در واقعیت اینطور نیست. صندلیهای لوکس خودرو تنظیمات زیادی دارد و در عین راحتی حمایت خوبی از بدن به عمل میآورند. موقعیت راننده در این خودرو ۴.۵ سانتیمتر ارتفاع کمتری نسبت به بیامو دارد. در بخش عقب شاهد ۴ سانتیمتر فضای زانوی بیشتر برای مرسدس هستیم و علیرغم سقفی خمیده، EQS کمی فضای سر بیشتری دارد. صندوقعقب نیز بزرگتر از سری ۷ برقی بوده اما ظرفیت بارگیری آن کمتر خواهد بود.
شتاب گیری مرسدس بنز نیز مشابه رقیب بوده و نرم و آرام صورت میگیرد. شما حس میکنید مرسدس سریعتر است اما تفاوت شتاب دو خودرو فقط چهار دهم ثانیه به سود مرسدس است و شتاب گیری رولینگ دو خودرو نیز یکسان خواهد بود. مرسدس بنز EQS 580 4Matic بهصورت استاندارد با سیستم تعلیق بادی عرضه میشود اما فرمان پذیری چرخ های عقب آن ۱۶۹۰ دلار قیمت خواهد داشت. این سیستم باعث مانور پذیری بهتر خودرو در مکانهای تنگ میشود. فرمان خودرو همچنین بسیار گوش به فرمان و نرم بوده و خبری از کم فرمانی در پیچها نیست. از نظر ترمز نیز مرسدس قویتر عمل میکند اما کنترل آن کمی به عادت نیاز دارد. EQS همچنین کمی چابکتر از i7 بوده اما راحتی کمتری نسبت به آن دارد. از طرف دیگر در دستاندازهای کوچک EQS پاسخ شدیدتری میدهد ولی تکان های بدنه را تحت نظر دارد.
از نظر شعاع حرکتی باید گفت مرسدس ۳۵۹ کیلومتر را با یکبار شارژ طی میکند درحالیکه این رقم برای بیامو به ۳۲۰ کیلومتر میرسد. همچنین مصرف انرژی EQS در ۱۰۰ کیلومتر نیز به ۳۳.۴ کیلووات ساعت میرسد. شارژ کامل باتری مرسدس نیز ۶۱ دقیقه طول میکشد درحالیکه این رقم برای بیامو ۷۰ دقیقه خواهد بود. در کل باید گفت پیروز این مقایسه مرسدس بنز EQS 580 4Matic خواهد بود زیرا اقتصادیتر عمل میکند و شعاع حرکتی بیشتری دارد. به این موارد باید چابکی بیشتر، شارژ سریعتر و ترمزهای قویتر را اضافه کرد. علاوه بر این EQS از کابین و صندوقعقب جادارتری سود میبرد. البته بیامو راحتی بیشتری دارد و در کابین از متریال بهتری استفاده کرده است. احساس ترمز i7 نیز بهتر به نظر میرسد هرچند این موارد برای پیروزی در برابر مرسدس کافی نیستند. در این مقایسه مرسدس از ۱۰۰۰ امتیاز ۶۵۹ امتیاز را کسب کرده درحالیکه امتیاز بیامو به ۶۳۵ میرسد. در جدول زیر مقایسه مشخصات EQS و i7 را می توانید مشاهده کنید.
مقایسه شخصات فنی مرسدس بنز EQS 580 4Matic و بیامو i7 xDrive60
نام خودرو | بیامو i7 xDrive60 | مرسدس بنز +EQS 580 4Matic |
پیشرانه | ۲ پیشرانه برقی | ۲ پیشرانه برقی |
قدرت (اسب بخار) | ۵۴۴ | ۵۲۳ |
گشتاور (نیوتون متر) | ۷۴۵ | ۸۵۸ |
گیربکس | تک سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک | تک سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | ۵۳۹۱/۱۹۵۰/۱۵۴۴ | ۵۲۱۶/۱۹۲۶/۱۵۱۲ |
حجم صندوقعقب (لیتر) | ۵۰۰ | ۶۱۰ |
صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۴.۶ | ۴.۲ |
صفر تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۱۸.۱ | ۱۶ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۲۴۰ | ۲۱۰ |
فاصله توقف از سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت (متر) | ۳۵.۷ | ۳۴.۱ |
میزان صدای کابین در سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت (دسیبل) | ۶۲ | ۶۳ |
مصرف انرژی متوسط (کیلووات ساعت در ۱۰۰ کیلومتر) | ۳۵ | ۳۳.۴ |
قیمت (دلار آمریکا) | ۱۱۹,۹۰۰ | ۱۲۵,۹۵۰ |
Reza Waffen SS
۲۰ فروردین ۱۴۰۲مرسدس بنز EQS : 👍
بی ام و i7 : 👎
مهردادکمال
۲۰ فروردین ۱۴۰۲هیچ کدام
همایون
۲۱ فروردین ۱۴۰۲اگه بنز هم را بیمر رو میرفت و روی اس کلاس معمولی پیشرانه برقی مینداخت با ختلاف سرتر از سری هفت میشد
سالار فصل
۲۰ فروردین ۱۴۰۲یکی از دیگری زشت تر
کرگدن باواریا
۲۰ فروردین ۱۴۰۲i7 خوشگله خدایی !!! تعجب میکنم نمیتونین ارتباط برقرار کنین،هنوز زوده حضمش ؛ ۵ سال دیگه میفهمی چقدر خوشگل بوده طراحیش
Navid AJ
۲۰ فروردین ۱۴۰۲من همچنان لوسید رو ترجیح میدم.
کرگدن باواریا
۲۰ فروردین ۱۴۰۲توصیه میکنم مقایسه لوسید ایر رو با i7 بی ام و تو یوتیوب نگاه کنین
حساب i7 از برقی های دیگه جداست !
Ho3ein
۲۰ فروردین ۱۴۰۲من فقط اینجوری حس میکنم یا همه مثل منن که ماشین ها رفته رفته زشت تر میشن؟ ،s کلاس های مدل 2010 که تو ایران هستش از این مدلش خیلی خوشگلتر و با ابهت تر هستش، ب ام و هم همینطور
Hamilton1970
۲۰ فروردین ۱۴۰۲S 2010 که مافیاییه برای خودش
سری ۷ های ایران هم همینطور
مهردادکمال
۲۰ فروردین ۱۴۰۲بی ام و سری هفت هیچ وقت نتونسته محصول با ابهتی باشه و فرسنگ ها در مقایسه با اس کلاس که سنگ محک سدان های فول سایز لوکس هست عقبتره… بله اس کلاس های ایران هنوز هوش از سر ادم میبرن اما در مورد بی ام و سری ۷ ابهت و زیبایی ان چنانی نمیبینم
محمدهادی
۲۱ فروردین ۱۴۰۲سری هفت اصن خود ابهته
مرسدس طراحی با ظرافت تری داره
اما سری هفت همیشه طراحی ترسناک و خشن و با ابهت داشته و داره
چطور حسش نمیکنی؟
بهنام
۲۰ فروردین ۱۴۰۲بین این دوتا زشت باز من ب ام و رو انتخاب میکنم چون مرسدس طراحی ظاهری مرسدس اصلا غیر قابل تحمله .
Alan.r
۲۰ فروردین ۱۴۰۲https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/04/BMW-i7-vs-Mercedes-Benz-EQS-1-of-5.jpg
خودتون قضاوت کنید
#متعصب نباشیم
محمدهادی
۲۲ فروردین ۱۴۰۲دقیقا ذهن من در این عکس میگه بالایی تناسب زیباتری داره طراحیش
اون دورنگ بودن این بنز هم بددجور ظاهر اقتصادی داده بهش اینجا
بنظرم مرسدس حداقل باید این مدل رو یکدست یکرنگ میساخت
حداقل زیباتر بنظر میومد
Vally(Chevy impala)
۲۰ فروردین ۱۴۰۲بزارید کادیلاک سلستیک بیاد بازار نشون میده خودروی لوکس الکتریکی چیه
کیان
۲۰ فروردین ۱۴۰۲سرعت ۱۰۰ کیلومتر و صدای ۶۲ دسی خیلی زیاده خصوصا خودروی برقی و این دو تا ک عایق بالایی دارند و …
یا سرعت ۱۰۰ نیست یا اون ۶۲ نباید باشه
Behi
۲۰ فروردین ۱۴۰۲بامو طراحی خوبی نسبت به بنز داره، بنز بهینه سازی و آیرودینامیک رو به زیبایی بصری ترجیح داده
مازیار
۲۰ فروردین ۱۴۰۲ظاهر بی ام خیلی جذاب، لوکس و بهتر از بنز هست و به نظرم این اختلاف بیشتر از اختلاف فنی بینشون باشه
محمدهادی
۲۱ فروردین ۱۴۰۲بخاطر اینه که سری هفت از تبار با اصالت هاست که حریفش در مرسدس میشه Sکلاس
اون دوتا در یک سگمنت ن
از نظر زیبایی و طراحی اصولی باید با S کلاس مقایسه بشه
نه با این مدل من دراوردی جدید بنز!
S
۲۰ فروردین ۱۴۰۲خب معلومه مرسدس بنز بهتره از همه نظر
محمد
۲۰ فروردین ۱۴۰۲فرقی نمیکنه هرکدوم رو بدن من سوار میشم
Alan.r
۲۰ فروردین ۱۴۰۲ظاهر ، کابین ، شتاب ، ترمز ، برد و همه چیز مرسدس بهتره
Ali
۲۰ فروردین ۱۴۰۲پادشاه خودرو های الکتریکی فوق لوکس کادیلاک سلستیک هست
هم قدرتش از اینا زیاده و هم تکنولوژی و و کیفیت ساختش .
برا همین به سلستیک رولزرویس آمریکایی میگن
GMA
۲۰ فروردین ۱۴۰۲بین EQS و i7 انتخاب من، لوسید ایر هست…:))
❤BMW❤
۲۰ فروردین ۱۴۰۲انگار این دوتا ، مال خودرو ساز های جابهجا هستن ینی بیامو مال و بنز مال بیامو
چون بیامو مثل تقریبا همیشه بنز راحت تره و بنز مثل تقریبا همیشه بیامو سریع تر ،
جالبه
از نظرم داخل بیامو ، بیرون مساوی (هر دو عجیب) و فنی هم بنز :)
Elmiraj
۲۰ فروردین ۱۴۰۲ماشین هاییی با نصف وزن و قدرت هامر Ev و ضریب درگ بسیار بهتر تنها ۲۵ درصد مصرف انرژی کمتری دارن….!!!!
بازدهی شون در مقابل s plaid و لوسید Air یک افتضاح به تمام معناست…
مجید
۲۰ فروردین ۱۴۰۲داخل EQS اونقدر فضایی و مدرن شده که میشه ازش به عنوان سفینه فضایی تو فیلمای علمی-تخیلی استفاده کرد ولی داخل i7 کاملا عادیه
یونس
۲۰ فروردین ۱۴۰۲هردو حرف ندارن
اما
طرحی بیرونی بی ام به دل میشینه
و
طراحی داخلی بنز
مجتبی .
۲۱ فروردین ۱۴۰۲هرکدوم مزایای خودشونو دارن وخب حریفهای جدید مثل لوسید هم حرفای زیادی دارن واگه بحث اصالت وارزش برند رونادیده بگیریم شاید بهتر هم باشه. البته کادیلاک سلستیک تواین کلاس نیست که بااینه مقایسه بشه.متاسفانه این روزا نمایش قیمتگذاری داخلیها حال وهوای همه رو خراب کرده وگرنه این پست باید خیلی بیشترازاینا مورد استقبال واقع میشد.