آیا امجی پس از سالها غیبت از بازار خودروهای اسپرت، میتواند بار دیگر به اوج خود باز گردد؟
آخرین محصول شرکت امجی با نام سایبرستر به ویژگیهای متعددی مجهز شده است که میتواند به برتری آن تبدیل شود. این خودرو با فشار یک دکمه، بدون سروصدای اضافه و با نهایت وقار روشن میشود تا نشان دهد که امجی در ماموریت خود تا چه اندازه جدی بوده است. مسئولان برند چینی سایکموتور، مالکان امجی، با وجود تولید سایبرستر هنوز از فروش آن اطمینان ندارند و احتمال دادهاند که فروش آن برابر ۵ هزار یا ۵ دستگاه در سال باشد. به این ترتیب مشخص میشود که سایبرستر برای امجی یک نمونه آزمایشی به شمار میرود که بازار را ارزیابی خواهد کرد.
مقالات مرتبط :
- پشت فرمان ام جی سایبرستر: گرنتورر در لباس رودستر اسپرت
- خاتمه تولید تویوتا سوپرا و بی ام و Z4 در سال ۲۰۲۶ به دلیل فروش پایین
اما سایبرستر برای اینکه بتواند در بازار نهچندان پررونق خودروهای رودستر کوچک موفق شود، باید از سد رقبای مشهوری چون بیامو Z4 بنزینی گذر کند. آیا این ماموریت ممکن است؟ آیا یک رودستر برقی چینی میتواند یک حریف بنزینی آلمانی را شکست دهد؟
از C تا Z
نسخه پایه و ضعیفتر سایبرستر مشخصاتی نزدیک به Z4 دارد. نسخه بالارده GT چهارچرخ محرک به دو موتور برقی مجهز شده است که توان تولید بیش از ۵۱۰ اسب بخار قدرت را دارد؛ درحالیکه رودستر باواریایی تمام ۳۴۰ اسب بخار قدرت موتور خود را به چرخهای عقب منتقل میکند و برای حرکت سریعتر به واکنش راننده و تعویض دستی دندهها نیاز دارد. بنابراین منصفانهتر آن خواهد بود که سایبرستر تروفی در برابر Z4 قرار بگیرد.
امجی با تولید رودستر خود موفق شده تا خودرویی را به بازار عرضه کند که در مقایسه با مدلهای بنزینی همقیمت، قدرت بیشتری دارد و آلایندهای را هم منتشر نمیکند. ظاهر این خودرو هم برای یک مدل نو ورود کاملا مناسب است و میتواند نگاه هر بینندهای را به خود جلب کند؛ البته در سوی دیگر هم بیامو Z4 قرار گرفته که با گذر زمان نتاسبات بینقص خود را پیدا کرده و در اوج پختگی به سر میبرد. هر دو زیبا و چشمگیرند اما حقیقت آن است که امجی در این بخش توان رقباتی و تازگی بیشتری را ارائه میکند.
تولید خودروی مدرن با استفاده از مواد اولیه بازیافتی و گاه بیکیفیت همراه شده است؛ خوشبختانه امجی در این زمینه راهی نسبتا متفاوت را رفته و حس کیفیت مناسب را بهخوبی به مشتریانش القا میکند. کابین با چرم، بخشهای پلاستیکی درخشان و نمایشگرهای بزرگ پوشیده شده که حد تعادل میان تکنولوژی ارزان و کیفیت بالا را حفظ کرده است. تنها مشکل کابین این خودرو، ارتفاع نامناسب راننده محسوب میشود که برای افراد بلندقامت، نکتهای منفی به شمار میرود. دلیل این مسئله هم محل قرارگیری بسته باتری ۷۷ کیلووات ساعتی سایبرستر به شمار میرود.
ارتفاع نامناسب راننده در سایبرستر پس از نشستن پشت فرمان Z4 بیشازپیش از به چشم میآید. خوشبخاته محصول بیامو برخلاف سایبرستر به یک تلویزیون متحرک تبدیل نشده و همچنان به دکمههای خوب فیزیکی وفادار مانده است. فضای داخلی این خودرو هم بهتر مدیریت شده است و بهطور کلی و بهعنوان یک رودستر، پیکربندی مناسبتری دارد.
اهدافی متفاوت
مشخصا انتظار میرود که بیامو سهپداله توان دینامیکی بهتری داشته باشد و با تکیهبر پیشرانه ۶ سیلندر خطی خود، راننده را بیشتر مجذوب خود کند. پس از رانندگی با Z4 مشخص میشود که انتظارات کاملا بهجا بودهاند. با تغییر خودرو و راندن سایبرستر هم روشن میشود که امجی برای کسب تجربه در این بخش از بازار به تجربه بیشتری نیازی دارد.
سایبرستر تروفی ۳۴۰ اسب بخار قدرت خود را به چرخهای عقب منتقل میکند. با این وجود تجربه رانندگی آن با Z4 تفاوتی اساسی دارد و در بخش ایجاد حس اسپرت به رقیب آلمانی خود نمیرسد. دلیل اصلی آن هم تلاش امجی برای دستیابی به یک فرمولاسیون لوکس-بیسقف است که حس رانندگی با یک گرنتورر برقی را به راننده منتقل میکند. البته که پیشرانه برقی قدرت را بهبهترین شکل به چرخها منتقل میکند و سایبرستر را به خودرویی توانمند تبدیل میکند اما رفتاری باوقار و شاسی، فنربندی و فرمانپذیری محتاط دارد.
کنترل عمودی بدنه در Z4 بهتر و بدون مضایقه در راحتی سواری انجام میشود. بیامو خودرویی سفتتر به شمار میرود و با چسبندگی و تمرکز بالاتر نشان میدهد که برای تجربههایی پرتنشتر ساخته شده است. همان فرمول همیشگی بیامو: خودرویی رانندهمحور که درس خوب را به خوبی آموخته است. در سوی دیگر، امجی در راستای خودرویی لوکس-اسپرت و گرنتوررمانند قدمی بزرگ و قابلتحسین برداشته است؛ اما برای رسیدن به یک دستپخت مناسب، نیازمند تلاش بیشتری است. به این ترتیب، Z4 برنده این رقابت خواهد بود. نظر شما درباره این دو رودستر چیست؟ آیا بلندپروازی شرقیها سرانجام غربیها را به چالش خواهد کشید؟
Kiarash
۱۸ مهر ۱۴۰۳واکنش بی ام و به ام جی : 💩💩
هراکلیوس
۱۸ مهر ۱۴۰۳ام جی این مدلش نهایتا تا دوسال استقبال کنن بعدش بای بای بنز لس کروک با اون عظمت خداحافظی کرد چه برسه به این
net
۱۸ مهر ۱۴۰۳بی ام و سری ۸ روباز خیلی زیباست
amirkhanzadeh
۱۸ مهر ۱۴۰۳آره
ناتو
۱۸ مهر ۱۴۰۳خود z4سخت میخرن بعد بیان این پشت خشکلو بخرن
علی Shelby
۱۸ مهر ۱۴۰۳هرچی باشه بی ام و آلمانیه
البته ام جی هم برای انگلستان بود ولی خیلی وقته سهامش دست چینه
من زد فور رو انتخاب میکنم چون حداقل قیافه خوبی داره
چراغ عقبش فلش نیست
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/10/0075_autocar_mg_triple_luc_lacey_editorial_usage_only.jpg
من نمی گم عقب ام جی بده میگم کاش چراغاش فلش نبود
درمورد طراحی عقب هم جاداشت ولی قابل تحمله
Sina_carshow
۱۸ مهر ۱۴۰۳تعصبو بزار کنار نسخه پرفورمنس ام جی با ۵۱۰ اسب بخار که باید تو این مقایسه میبود قیمت پایین تری از این نسخه زد۴ داره که تو بحث پرفورمنس و شتاب ازش با اختلاف زیاد سرتره
Kiarash
۱۸ مهر ۱۴۰۳البته ام جی اصالت انگلیسی رو داره ولی الان نه قبلا خوب برای خود انگلیس بوده و الان نیست متاسفانه ولی با یه آلمانی نه دیگه
واقعا چینی ها کلا پرو هستن میگن ما با ماشین آلمانی لوکس میتونیم رقابت کنیم 😐
Sina_carshow
۱۸ مهر ۱۴۰۳نه تنها رقابت میکنن بلکه بهترم هستن با قیمت ارزونتر این ام جی نسخه ۵۱۰ اسبی هم ارزونتره اگر قرار بر مقایسه باشه باید این ماشین تو این مقایسه میبود
مثلا مقایسه اومده از دنزا زد ۹ جی تی که تست گ و ز ن از پورشه تایکان با سه برابر قیمتش بهتر بوده یا تست مقایسه توانایی افرود فانگ چنگ بایو ۵ که توانایی داره شیبای تند تری از پرادو و لندکروز بره بالا برا همه حرفام هم منبع دارم
علی منصوری
۱۸ مهر ۱۴۰۳نه دیگه هر چقدم بگی ام جی اصالت انگلیسی داره و ی برند قدیمیه ولی با سریz (ک جدیدا فروششم افت زیادی کرده )بنظرم من قابل قیاس نیست هنوز ، ب ام و تو ی لیگ دیگس البته ک در حال حاضر، مسلما با این پیشرفت چینیا شاید ی اتفاقاتی بیوفته در آینده، این ام جی من از نزدیک دیدما تو نمایندگیش چقدم کارکنان یبسو بدردنخوری داره ی لحظه خواستیم توشم بشینیم نزاشت، بعداً ب ۲,۳ دختر اجازه داد، عقده ای،
MehdiTurbo
۱۸ مهر ۱۴۰۳این ام جی را باید عقبش یه گونی بکشی بقیه اش عالیه به عنوان خودروی اقتصادی رودستر و نه تو این مقایسه ولی برای این کلاس و اولین تولیدی اگه پشتش گونی بکشی نبینی خودروی عالیه
البته پشتشم میتونی به جا جونی خودت اون دوتا فلشارا برداری طراحیش عالی میشه و زیرشم جای خالیش پر کنی میشه یه خودروی اقتصادی عالی در حد خودش نه در مقابل بی ام و با حذف فلش عقب میتونه رقیب خوبی برای میاتا باشه پر پرش و طراحی جذابتر به روزتری داره تو چینیام ام جی جز کیفیت خوباس
18:45
۱۸ مهر ۱۴۰۳دم z4 گرم با اینکه ماشین قدیمی شده این نسل آخری، ولی بازم تو بازار رودسترهای کوچک لوکس، 80 درصد خواسته های مشتری ها رو پاسخ میده. 👍😍
علی جردن
۱۸ مهر ۱۴۰۳تو اروپا برندهای چینیو با مرسدسبنز & بیامو مقایسه می کنن تو ایران چینیارو با کره ایی ها :|
چین تو صنعت خودروسازی پله های ترقی رو یک شبه طی کرده و حالا شده مدعی اصلی که صدبرابر کیفیت چینی های ۲۰۲۴ به بعد از اروپایی ها و آمریکایی ها بهتره
Kiarash
۱۹ مهر ۱۴۰۳علی جردن آخه انتظار بالا نباید که از آشغال مونتاژ ایران داشت که خوب معلومه میگه یا با کره یا ژاپن ۱۰ یا ۱۵ سال پیش مقایسه کنن ولی خوب ام جی چون از قدیم تو بزار اروپا بوده اینجوری شده و گرنه چین شصت پای مهندسی آلمانی نمیشه
MehdiTurbo
۱۹ مهر ۱۴۰۳داداش تو عنوان و تیتر تاتای هندم با المان مقایسه میکنند دلیل نمیشه تیتر نمایانگر افکار عمومی باشه تیتر برای جذب مشتری
چین حالا حالاها جا داره تا به کره و ژاپن برسه فاصله اش خیلی کمتر قبل شده ولی فاصله داره همین الان ماشینای ژاپنی و کره ای صفر تو نمایشگاه مشهد و شیراز بود اصلا قابل مقابل مقایسه با چینیا نبود از لحاظ کیفیت داشبورد ولی خب همین چینم با چین ده سال پیش قابل مقایسه نیس
ولی ربطی به کره و ژاپن اصلا نداره دیگه چه برسه به المان
مهربد
۱۸ مهر ۱۴۰۳در زمانی نه چندان دور، مالکیت برند ام جی و لندروور به دست بی ام دبلیو افتاد و طی آن سالها، برند آلمانی، حتی یک خودرو رودستر یا شاسی بلند هم نداشت..!
پس از به دست گرفتن دانش و دفاتر طراحی ام جی و لندروور، این برند آلمانی، از انگلیسی ها، راز طراحی موفق رودستر و شاسی بلند ها را آموخت و طی چند سال، محصولات خود را بیرون داد و سپس، هر دو برند را فروخت ولی آن دفاتر طراحی هنوز هم در انگلستان در شهر لندن و بیرمنگام، فعال هستند و هنوز فرمول ها و تناسبات جادویی خود را برای مالکین چینی و هندی برندهایشان، ارائه می دهند. کیه که ندونه ، سابقه ام جی در ساخت رودستر به اندازه عمر بی ام دبلیو است..!
همین نسل زد، دو دهه پیش با ام جی های رودستر، دارای پلت فرمی مشترک بود و بی ام دبلیو، رودستر های خود را از روی گنجینه های طراحی ام جی های Xpower و TF و حتی کانسپت ام جی جی تی، توسعه داد.
Aref
۱۸ مهر ۱۴۰۳جالبه که نه توی مقاله و نه هیچ کس به این اشاره نکرده که قبلا مالک ام جی کمپانی بی ام و بوده!!
ali
۱۸ مهر ۱۴۰۳با سلام
چی بر سر ب ام و اومده که باید با این مقایسه بشه؟؟؟ولی در کل چینی ها اون فوت کوزه گری رو هنوز بلد نیستن و متاسفانه اهمیتی هم بهش نمیدن
Mehrbod
۳۰ مهر ۱۴۰۳کمپانی بی ام دبلیو، ساخت رودستر را از ام جی به عاریه گرفته است.. طراحی و توسعه ام جی ها را هم دفتر طراحی لندن ام جی انجام می دهد که سابقه صد ساله در ساخت خودرو به ویژه رودسترها دارد.. چین مالک ام جی است و آینده را بهتر از مالکلین گذشته و رقیب آلمانی پیش بینی و برنامه ریزی می کند. بر پایه دانش به میراث گذاشته شده و طراحان زبردست انگلیسی، یک شرکت به حاشیه رفته را ظرف دو دهه آنچنان احیا کرده که آلمانی ها را در آلمان هم به چالش کشیده است.
رامتین
۱۸ مهر ۱۴۰۳دیگه دنیا جوری شده مسی را هم با بازیکنان مالدیو مقایسه میکنن. عیب نداره. اگر 4 تا تو بازار امریکا فروخت بیان فخر بفروشن.
هومن
۲۰ مهر ۱۴۰۳وقت کردین این منبع هارو ذکر کنید بهتر میدونید به این کار میگن سرقت ادبی!
Aref
۲۱ مهر ۱۴۰۳تعصب را کنار بگذاریم و واقع بین باشیم، ام جی هم در سابقه ساخت رودستر از بی ام و جلوتر است و هم با مدل برقی ارائه شده سایبرستر به بازار، بسیار از بی ام و مدرن تر و پیشرو و آینده نگرانه تر است ضمن آنکه در پرفورمانس هم برتر است..
شایکل موماخر
۲۳ مهر ۱۴۰۳فقط اونجا که گفت: بی ام دبل هنوز به تلویزیون متحرک [چینی] تبدیل نشده ((: این چینیه پشت قشنگ ، حتی فکرشم نمیکرد روزی با امپراتور مقایسه بشه. حالا حالا ها که هیچی ، هرگز هرگز هم چالانگ چولونگ های بی اصالت و یکبار مصرف چینی به دنیای مدرن و تکنولوژی کره هم نمیرسن. آلمان، ژاپن و آمریکا که جای خود دارن. چون اگر بخوان همون آلیاژ و استحکام و کیفیت رو ارائه بدند، قیمتش از بنز و لکسوس گرونتر درمیاد!! «اکسل» یادگار زیبای دنیای چین و چینی دوستان…….
Mehrbod
۲۹ مهر ۱۴۰۳Cyberster که نخستین در گونه خود است، تنها رودستر دو سرنشینه تمام برقی جهان است که طراحی و نشانه های ظاهری خود را از MGB رودستر کلاسیک گرفته است. Cyberster با درهای قیچی و خطوط براق، ادای احترامی به کسانی است که به دنبال گونه های خاص و غیر معمول هستند . این خودرو از امسال در سراسر اروپا عرضه شد.
mahdi
۶ آذر ۱۴۰۳ماشین قشنگیه به جز چراغای عقبش